Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har søkt om uføretrygd etter flere år med AAP. Ifølge behandlere og saksbehandler er saken hans100% soleklar( altså at utfallet vil bli 100% uføretrygd). Likevel har en av behandleren nå brukt 3 måneder over tiden til å skrive en rapport ( som er det avgjørende momentet for saksbehandlingsgangen). Han ble lovet økonomisk bistand fra NAV med en gang han mistet AAP, men han får ingenting. Så lenge han har noe formue kan ikke sosialen hjelpe. NAV lovet dessuten at ikke sosialstøtte skulle bli et alternativ, men at AAP skulle forlenges. Dette har vi skriftlig vedtak på. Nå er det snart gått 3 måneder og han er blitt dypt deprimert etter at over 1 års sparing til egenandel for boligkjøp nå må brukes opp for at han skal få hjelp.Han har hatt økonomiske problemer hele livet og aldri klart å spare før nå. Han har ingen partner ei heller barn. Må ut av bolig han leier nå i løpet av max.4 uker. Kan selvsagt glemme å få kjøpt bolig nå når hans  egenandel har krympet såpass og fordi han heller ikke har inntekt. Husbanken presiserer at de hjelper fortrinnsvis alenemødre og flyktninger. Sliter med å finne en bolig som er tilpasset hans funksjonsnedsettelser til en akseptabel pris. Ofte er jo også 3 måneders depositum et kriterium. Han har klagd direkte til NAV, men i retur har han fått brev fra sosialkontoret istedet så er tydelig at de ikke vil forstå problemet. Sosialkontoret har jo allerede blankt avvist ham tidligere. Forrige gang han fikk støtte derifra måtte han avslutte sin BSU konto med 2000 kr, men ble fortalt at om han hadde eid noe av verdi( bolig) hadde han kunne beholdt denne...

Behandlingstiden i hans tilfelle er i utgangspunktet 4 måneder, men det kan ta opptil 8 måneder. Som pårørende tror jeg ikke han vil klare å vente så lenge.

Han har et ekstremt nøkternt forbruk bla.fordi han aldri har hatt tilstrekkelig med midler til bilsertifikat o.l.og selvsagt derfor ikke har bilkostnader. Er også et poeng at det hadde vært farlig å la han kjøre bil p.g.a tilstand.

Nå er han usikker på hva han kan tillate seg av aktiviteter. F.eks har han fortsatt aktivitetsplikt hos NAV ( bla.behandling som han betaler selv) og innsending av meldekort. Sykdom er bedre i varmere klima og han vil reise bort når husleiekontrakt utgår om 4 uker. Han har på ingen måte råd til å leve som han gjør nå ( og har gjort i 15 måneder)uten å stryke med tror jeg. Vektnedgangen er enorm ( av allerede mager kropp) p.g.a sparing.

Han har nylig kjøpt seg et treningskort fordi han trengte å få opp " lykkehormonene".

Han har en venn som aldri har klart å gjennomføre noen av tiltakene hos NAV og som har vært mye innlagt. Han har selv aldri vært innlagt. Har dette noe å si for ulik saksbehandling? 

Jeg er hans nærmeste pårørende og vet at denne vennen hans har rikelig med egenandel,befinner seg utenlands, men fortsatt ( under saksbehandlingsgang mht.uføretrygd)mottar økonomisk bistand fra NAV. Hvorfor er det slik forskjellsbehandling?

En av behandleren som var til stede under det avgjørende møte med NAV om at søknadsprosessen om uføretrygd skulle igangsettes ( og derfor er vitne i saken) er sjokkert over at NAV går fra løftet sitt om økonomisk bistand, men vet ikke hva hun kan gjøre med saken.

Er det noen med lignende erfaringer som kan fortelle meg hva jeg som pårørende kan gjøre? Han har alltid vært en fyr full av pågangsmot og positivt som gledet seg til å få tryggere rammer i form av egen, egnet selveid bolig, men nå kjenner jeg ham ikke igjen. Han isolerer seg totalt ( med unntak av nylig oppstartet trening). Sier han frykter fremtiden.

Ber om at de som har tenkt å angripe denne tråden med utsagn som " det er ingen menneskerett å ha egen bolig"/"inntekt" osv.holder seg for god til å kommentere. 

Jeg etterlyser svar fra noen som kjenner regelverket og kan fortelle meg hva jeg kan gjøre med vedkommende sin situasjon, da han nå ikke orker mer. Lurer på å hyre en advokat. Formuen er langt under grensen for å få fri rettshjelp og vedkommende er som sagt uten inntekt. Har han i det hele tatt en sak? Er det slik at NAV kun yter økonomisk bistand til dem som kan bevise at de har vært/er sucidiale? Kan jo nesten virke slik når vi sammenligner saker. Egentlig er jeg overrasket da jeg antok at systemet var bygd opp vanskeligere for de med mentale lidelser enn for fysiske syke.

( Mener selvsagt at det er kjempebra at hans venn får så utrolig mye støtte av NAV). Det vi ikke forstår er det vi anser som forskjellsbehandling.

Han er altså fysisk syk( vært hele livet) har ingen psykiske lidelser, men er i følge behandler sterkt nedstemt og sannsynligvis på vei inn i en depresjon.

Håper noen kan hjelpe oss uten å kritisere. Kun saklige råd vil besvares. Noe mer orker hverken han eller jeg å forholde oss til nå.

Hilsen Brith

Anonymkode: 29cbd...835

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk han ikke forlenget AAP under behandlingen av uføresøknaden ? Det skal man, i inntil 8mnd 

Anonymkode: c3822...8a2

• Liker 6
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Fikk han ikke forlenget AAP under behandlingen av uføresøknaden ? Det skal man, i inntil 8mnd 

Hei, takk for svar.

I følge vedtaket gikk det ut for 3 måneder siden, men kunne forlenges ved behov. Saksbehandleren og øvrige behandlere forsikret ham om at han ikke skulle måtte gå uten inntekt fremover eller måtte gå til sosialen, men ha fortsatt inntekt av AAP under saksbehandling.

Vi har klagd til NAV vedr.dette fordi vi mener, som du sier at de lovet AAP støtte under saksbehandling. Dette nekter de tydeligvis for nå siden de avviser søknad ved å henvise til sosialen gang på gang...

Takk for svar. Tror du vi kan ta dette til en advokat?

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hei, takk for svar.

I følge vedtaket gikk det ut for 3 måneder siden, men kunne forlenges ved behov. Saksbehandleren og øvrige behandlere forsikret ham om at han ikke skulle måtte gå uten inntekt fremover eller måtte gå til sosialen, men ha fortsatt inntekt av AAP under saksbehandling.

Vi har klagd til NAV vedr.dette fordi vi mener, som du sier at de lovet AAP støtte under saksbehandling. Dette nekter de tydeligvis for nå siden de avviser søknad ved å henvise til sosialen gang på gang...

Hvem sin oppgave er det å forlenge vedtaket? NAV påpekte for over 6 måneder siden at de kunne forlenge vedtaket ved behov.( Det utgikk for 3 måneder siden) dvs.frem til uføretrygd var avklart. Det er som sagt en "krystallklar sak" ifølge div.behandlere så han vet med sikkerhet at han omsider.. en dag...vil få innvilget 100% uføretrygd og dersom ikke...har en klar sak han kan vinne i en evt.rettsak. Er det dette momentet som gjør at han ikke får inntekt? Beklager mange spørsmål, men jeg forstår snart ingenting lengre og det nytter ikke å prate mer med ham om saken. Etter daglig kamp i månedsvis er han som sagt rimelig " mettet" og vil vel helst ha en advokat på saken for " avlastning".

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, takk for svar.

Dette kan dere ta med advokat ja. Du kan forøvrig lese paragraf 11-13 bokstav c 

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/11-13-arbeidsavklaringspenger

Skrevet

Hvorfor har dere ikke kontaktet advokat? Koster ingenting og løser saken fort.

Er sjokkert over at noen kan være så tafatt.

Skrevet

Hva mener du? Vel, jeg er i 100% jobb. Vi bor ikke sammen. Han er handikappet og deprimert. Synes derfor ikke det er vanskelig å forstå at vi ikke har kontaktet advokat enda. Var unødvendig av deg.

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? Vel, jeg er i 100% jobb. Vi bor ikke sammen. Han er handikappet og deprimert. Synes derfor ikke det er vanskelig å forstå at vi ikke har kontaktet advokat enda. Var unødvendig av deg.

Hvordan kunne abrasive vite dette? Det som er uforståelig er at du søker råd her inne, istedet for å kontakte advokat som kan svare deg 100% korrekt fra første spørsmål.

Må være bedre enn å sitte her å svare irritert på spørsmål som ikke er akkurat i det toneleiet du forlanger.

This is KG.

Anonymkode: 85438...a81

• Liker 2
Skrevet

Når han får innvilget uføretrygd, så vil han jo få etterbetalt fra da han mistet AAP. Så de sparepengene han bruker nå, vil han få tilbake.

Anonymkode: 64124...402

• Liker 4
Skrevet

Mitt vedtak på aap gikk ut her om dagen. Fikk beskjed et par dager etter jeg sendte inn uføresøknaden at aap er forlenget i inntil 8 mnd. Alle har vel rett på aap i opptil 8 mnd når søknaden behandles? 

Anonymkode: 98439...52e

• Liker 4
Skrevet

Først av alt; dropp alt sånn "jammen jeg vet at han har en venn som får maaaasse støtte og har maaaasse penger i banken". Du kjenner ikke folk så godt som du tror, du vet ikke hva som feiler dem, deres journal, diagnose og dialog med andre etater. Det er ikke relevant, kutt ut. 

Ingen får sosialstønad før kontoen er tømt og verdier solgt, det er regelverket, med. god grunn. Kan ikke ha masse penger på konto og så klage på at en ikke har mat. Dersom ufør innvilges kan han få etterbetalt penger, og vips er kontoen full igjen. Og det ER faktisk ingen rettighet å eie egen bolig. 

Dere kan sjekke mulighetene for advokat under fri rettshjelp, og/eller be om et møte med nav og få frem hva som skal til for at saken blir ferdig og hvilken hjelp han evt kan få i mellomtiden. 

Anonymkode: 3630d...9ff

• Liker 3
Skrevet

Har han vært inne på min side på NAV, og snakket direkte med saksbehandler? Og saksbehandler sier at han ikke har rett på aap, men bare sosialhjelp fordi uføresøknad har tatt mer enn 8 mnd? Høres utrolig merkelig ut. NAV setter 8 mnd til å få behandlet uføresaker. Det kan ta kortere tid, men NAV vil ha god tid fordi slike ting kan ta lang tid, og spesielt nå som innskjerping på aap, og flere vil gå over på uføretrygd dette året. Når man venter på svar fra NAV rundt uføretrygd så får man aap. Det høres rart ut at han ikke får dette. Er du sikker på at han ikke har gjort noe galt? Slik at NAV har tatt fra han denne rettigheten? 

Uansett er det beste å ta kontakt med advokat å få hjelp til å nå inn til NAV. Det er ekstra belastende å ikke få fikset opp i dette, og kan føre til at du blir psykisk utslitt. Så her må man klage, og finne ut av ting fort. Hele saken høres rotete, og merkelig ut.

Anonymkode: 3d5b5...a64

Skrevet

Hvorfor fikk han avslag på AAP? Hva står det i avslagsbrevet? Når sendte han inn uføresøknaden? 

Anonymkode: 0729f...ae4

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår ikke... han gikk ikke på AAP mens de diskuterte ufør? Hvorfor ikke? Hvorfor ble ikke AAP innvilget videre? Er man syk nok til ufør er man jo syk nok for AAP. Og hvis han har aktivitetsplikt, så har han jo et vedtak. Et vedtak som automatisk skal forlenges 8 mnd når uføresøknad sendes inn, det trengs ikke søkes om fra hans side, det bare skjer. Og med vedtaket har han vel også penger inn? Hvis han ikke har vedtak, har han heller ikke aktivitetsplikt. Et vedtak går begge veier, begge parter forplikter seg og har ansvar.

Kontakt advokat med erfaring innen NAV saker, tror dette skal være plankekjøring for de hvis NAV har rota så mye som den første posten får det høres ut. Lykke til :) 

Anonymkode: f4c03...331

• Liker 2
Skrevet

Meld deg inn i NAV spørsmål på Facebook, der er det dyktige folk som kan hjelpe! Det er også flere advokater som svarer:)

Anonymkode: 5106f...5eb

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Meld deg inn i NAV spørsmål på Facebook, der er det dyktige folk som kan hjelpe! Det er også flere advokater som svarer:)

Anonymkode: 5106f...5eb

Anbefaler også den gruppa. 

Lenke:  https://m.facebook.com/groups/553575998138016

• Liker 1
Skrevet

Han skal ha mulighet til å søke om forelenget AAP i påvente av at søknad om uføretrygd blir avgjort. Hvis han må ha en behandlingsplan på plass i ventetiden, så er jo ikke det vanskelig å ordne. Dette er dessverre sikkert den 15. personen jeg ser i denne situasjonen. Det er et problem som har oppstått i følge av politisk innstramming av AAP. Sjekk ut NAV-Spørsmål? på Facebook. Problemstillingen har vært tatt opp flere ganger. 

Anonymkode: 041b3...9c7

Skrevet

Send inn en klage til Trygderetten igjennom advokat! 

Anonymkode: fe9ce...807

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...