Gå til innhold

Komplisert arveoppgjør - noen som kan dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Saken er som følger:

Per og Kari er gift. De har 2 felles barn. Per dør og Kari sitter i uskiftet bo. Det er usikkert om de hadde felleseie på boligen, men det ligger en tinglyst ektepakt uten hjemlet overgang på eiendommen.

Kari gifter seg med Ole. Ole er enkemann og har 1 barn. Han sitter også i uskiftet bo. 

De tar begge særeie på sine respektive eiendommer når de gifter seg. De får ett felles barn. 

Ole dør og det blir skiftet i dette boet med hans barn. Kari sitter fortsatt i uskiftet bo fra sitt første ekteskap.

Når Kari så dør, hvordan skal arven fordeles? 

Anonymkode: a1bbe...b21

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først foretas skifte fra det gamle uskiftede boet (der det kun er to felles barn), så foretas det arveoppgjør med Kari's tre barn som vanlig etterpå. 

Anonymkode: ce5a5...6e6

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Først foretas skifte fra det gamle uskiftede boet (der det kun er to felles barn), så foretas det arveoppgjør med Kari's tre barn som vanlig etterpå. 

Anonymkode: ce5a5...6e6

Ja, det er jeg klar over, men deles boet i 2 også er den ene halvparten det uskiftede boet? La oss si at boet utgjør 1 mill totalt, hvordan blir fordelingen? I og med at det er uskiftet bo og særeie, har det siste barnet noen rettigheter her da?

Skrevet

Man må ha skriftlig samtykke fra arvingene for å få gifte seg på nytt uten å foreta skifte dersom man sitter i uskiftet bo. De aller fleste velger å foreta skifte før nytt ekteskap.

Anonymkode: b13ea...e35

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må ha skriftlig samtykke fra arvingene for å få gifte seg på nytt uten å foreta skifte dersom man sitter i uskiftet bo. De aller fleste velger å foreta skifte før nytt ekteskap.

Anonymkode: b13ea...e35

Dette skjedde for mange år siden. Første ektefelle døde for 55 år siden. Det er tinglyst en obligasjon på de to første barna, denne er bestilt kopi på fra kartverket. Antar at det kan ha noe med det å gjøre. Barna var 9 og 10 på dette tidspunktet. Det siste barnet er ca 50 år nå.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Saken er som følger:

Per og Kari er gift. De har 2 felles barn. Per dør og Kari sitter i uskiftet bo. Det er usikkert om de hadde felleseie på boligen, men det ligger en tinglyst ektepakt uten hjemlet overgang på eiendommen.

Kari gifter seg med Ole. Ole er enkemann og har 1 barn. Han sitter også i uskiftet bo. 

De tar begge særeie på sine respektive eiendommer når de gifter seg. De får ett felles barn. 

Ole dør og det blir skiftet i dette boet med hans barn. Kari sitter fortsatt i uskiftet bo fra sitt første ekteskap.

Når Kari så dør, hvordan skal arven fordeles? 

Eksempelet ditt henger ikke på greip. 

En person i uskiftet bo kan ikke gifte seg før boet er skiftet og arvingene har fått sin farsarv. Noe annet vil ikke norske myndigheter godta. 

Anonymkode: 40a8e...80e

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eksempelet ditt henger ikke på greip. 

En person i uskiftet bo kan ikke gifte seg før boet er skiftet og arvingene har fått sin farsarv. Noe annet vil ikke norske myndigheter godta. 

Det er en reell situasjon. Så myndighetene har godtatt det.

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en reell situasjon. Så myndighetene har godtatt det.

Da har myndighetene gjort en så grov feil at ekteskapet kan annuleres inntil boene er skiftet. Du får snakke med Tingretten på bostedet.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da har myndighetene gjort en så grov feil at ekteskapet kan annuleres inntil boene er skiftet. Du får snakke med Tingretten på bostedet.

Hjelper vel ikke å annulere ekteskap når det kun er arvinger igjen. 

Dessuten har jeg lest at det bør skiftes, ikke skal fordi oppgjørene blir svært komplisert 

jeg var ute etter fordelingen av boet. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg trodde ikke det var mulig å gifte seg på nytt før det var skiftet. Hvordan skal det gå til? Med tanke på arv som ennå ikke er utbetalt til barna.

Her måtte min mor skifte med oss før hun og samboer fikk bygget hus. Mulig det var banken som forlangte det, men uansett er det merkelig at det ikke ble skiftet. Det vil jo komme frem at det ikke er skiftet noen gifter seg.

Jeg sier som en over her, da må det ha bli begått en feil.

Anonymkode: ca359...93c

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er jeg klar over, men deles boet i 2 også er den ene halvparten det uskiftede boet? La oss si at boet utgjør 1 mill totalt, hvordan blir fordelingen? I og med at det er uskiftet bo og særeie, har det siste barnet noen rettigheter her da?

Skikkelig suppe. Jeg går ut fra at det blir slik (men er ikke advokat): uskiftet bo fra første ekteskap, fiktiv sum en million som du sier. Halvparten av dette vil være arv etter far, halvparten etter mor. Det er så lenge siden, og det finnes ikke papirer på det motsatte, så man må gå ut fra at de hadde felleseie. Så den første halvparten (Per) deles mellom de to barna fra første ekteskap (500 000/2), den andre halvparten mellom alle tre av Karis barn (500 000/3). Den delen av boet som er Karis etter andre ekteskap deles også på tre.  

Anonymkode: 1dd09...94e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...