Gå til innhold

Hvor mye orden er det i klærne i deres bhg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I forrige bhg hadde de ansatte stålkontroll på barnas klær. De lå alltid i riktig hylle når jeg hentet om ettermiddagen, og det var relativt ryddig i garderoben. Det lå lite klær i kassen med ukjent eier, og det ble som regel fort fjernet av eieren.

I bhg vi har nå er det kaos i garderoben. Jeg må nesten alltid lete etter skoene hvis de ikke henger fast på dressen. Ullklærne er alltid vrengt og ligger kastet i retning barnets plass. Oppbevaringsboksene for luer, votter o.l. i yttergarderoben er alt for små, så plaggene til naboene flyter sammen, og det er enorme mengder klær i boksen for ukjent eier. Før jul var det tre hele svartsekker med klær de hadde samlet opp som de ikke visste hvem eide. Jeg fant igjen flere plagg der, samtlige var merket med navn... Dette mer størrelsen på boksene tok jeg opp på foreldresamtale i høst, men det har ikke skjedd noe. 

Hvordan er det hos dere? 

Anonymkode: e0295...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Burde du ikke sove? Barn står opp grisetidlig, du kommer til å være trøtt i morgen!

Anonymkode: b8a7e...878

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fornøyd. Ingen klær ligger slengt, men skoene kan ligge rundtom fordi de elsker å prøve hverandres sko og drar dem utover. Eierløse klær oppbevares i en liten kasse som leveres til Fretex hver måned, det er ikke mye som ligger der. Kun 1 gang har et par av barnets ullsokker ligget der, men da hadde jeg tatt på noe som ikke var merket på en travel morgen. Av og til havner noen plagg i feil kasse, så da sjekker jeg navn og flytter tingene til rett kasse, og hvis vi mangler lue eller en vott sjekker jeg nabokassene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det orden i alt, men alle foreldre er flinke å merke. På jobben min merker nesten ingen av foreldrene, så vi må prøve å huske eller gjette.

Anonymkode: b5148...3e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

I forrige bhg hadde de ansatte stålkontroll på barnas klær. De lå alltid i riktig hylle når jeg hentet om ettermiddagen, og det var relativt ryddig i garderoben. Det lå lite klær i kassen med ukjent eier, og det ble som regel fort fjernet av eieren.

I bhg vi har nå er det kaos i garderoben. Jeg må nesten alltid lete etter skoene hvis de ikke henger fast på dressen. Ullklærne er alltid vrengt og ligger kastet i retning barnets plass. Oppbevaringsboksene for luer, votter o.l. i yttergarderoben er alt for små, så plaggene til naboene flyter sammen, og det er enorme mengder klær i boksen for ukjent eier. Før jul var det tre hele svartsekker med klær de hadde samlet opp som de ikke visste hvem eide. Jeg fant igjen flere plagg der, samtlige var merket med navn... Dette mer størrelsen på boksene tok jeg opp på foreldresamtale i høst, men det har ikke skjedd noe. 

Hvordan er det hos dere? 

Anonymkode: e0295...f48

Det relevante her er hvor gammelt barnet har blitt fra tiden i gammel bhg og til nå i ny bhg. 

Det høres ut som om barnet ditt nå kler av seg selv, og slenger klærne rundt der det passer? Hva gjør barnet hjemme og hvordan har du lært ditt barn opp til å legge fra seg brukt tøy? 

Å lære barnet gode vaner tidlig, med å legge tøyet på plass, er gjerne grunnleggende for hvordan barnet håndterer kjærne sine senere i livet. Mamma er der ikke alltid til å rydde etter poden. Å vite hva en eier av klær er og en fordel å lære barn tidlig.

De voksne er heller ikke ryddehjelp i garderoben når barna blir større. Vil du heller at de voksne i bhg skal stå og brette og rette tøyet til barna fremfor å være sammen med barna? 

Noen ganger ligger klærne alle steder i garderoben, andre ganger ligger alt i en haug på garderobeplassen til det ene barnet eller til begge. Kommer helt an på hvor mye tid de har fått og hvor mye klær de har brukt på grunn av været ute. Jeg synes det er langt mer ille når barnet kommer og møter deg og sier; jeg er tissvåt, og barnet er tydelig kald. Da har ikke de voksne gjort jobben sin og fått med seg at barnet ikke rakk frem til toalettet for leenge siden. 

Anonymkode: bb23c...626

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange menn jobber på den avdelingen? Jeg bare spør, fordi jeg jobber i barnehage, og på en avd med mange menn er det spesielt rotete, mens de andre avdelingene er ryddige.

Anonymkode: 8b0ab...c37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På min avdeling er foreldrene utrolig dårlige på å merke klær! Stadig er det klær uten merking som ingen vet hvem som eier. Og skulle noe forsvinne blir folk selvsagt sure, men det er svært sjelden noe forsvinner. Vi bruker masse unødvendig tid på å finne ut hvem som eier hva. 

Når det er sagt, så er det veldig ryddig i våre garderober. Alt har sine faste plasser, og vi lærer barna rutiner for å holde orden på sine egne ting. Jeg tenker at dette med orden i garderoben handler om hvor godt merket klærne er, om personalets ordenssans og i hvilken grad personalet lærer barna å holde orden. Samt at foreldre gjør sin del av jobben; lærer barna å holde orden, sette tøfler på hylla når de går, rydder litt på barnets plass ved levering/henting. Det er et felles ansvar. 

Anonymkode: f95c4...bb2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår bhg var det veldig bra, omtrent sånn som du beskriver deres forrige HI. Det hendte kanskje 3-4 ganger i løpet av 4 år at en vott eller sokk forsvant, men det dukket alltid opp igjen etter få dager.

Nå går gutten min i første klasse, og det er først nå jeg egentlig merker hvor god jobb de gjorde med å holde orden på ting i barnehagen. :P Jeg må stadig på leterunde rundt i garderoben, og klær og sko har blitt kastet i retning plassen eller i sidemannens hylle eller på helt motsatt side av garderoben. "Men jeg prøvde jo å kaste det inn i min hylle" er den typiske unnskyldningen. Savner barnehagen litt. ;) Men kanskje den nye barnehagen deres lar barna styre mer selv?

Anonymkode: 6ed93...4fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere foreldre ta ansvar! Er det rotete i garderoben i barnehagen, værsågod RYDD! 

Begrens deg til det nødvendige i boksen du har fått tildelt eller kjøp deg en stor boks.

Det er ikke ansatte som skal stå og grave i gjenglemtkassa og finne rette eier, det ordner dere foreldre. 

Lykke til med skolebarn!

 

Anonymkode: 77abf...e2c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det rekker å fylles opp med tre søppelsekker med tøy er mer sløvt fra foreldrene enn barnehagen, følger dere ikke med på hva som er med hjem igjen fra barnehagen og etterlyser om noe mangler? Her har vi en regel om at alt av tøy skal hjem hver fredag og sjekkes over og evt vask av yttertøy. Jeg ser i hver fall på det som mitt ansvar å sjekke at barnet mitt har det som trengs i barnehagen og at det som blir tatt med dit også blir med hjem igjen.

Om klærne ligger på vranga er det fordi han har kledd av seg selv og lagt det på sin plass. Forventer ikke at barnehagen skal brette tøyet og legge det pent på plass, men forventer at de sjekker at alt er tørt etter de har vært ute om været er litt ymse. 

Er vel også ganske innafor å tenke litt sjøl hvordan du kan gjøre mest ut av den plassen dere har tilgjengelig for å ha orden i sakene til ditt barn enn å forvente at de ansatte skal rydde fremfor å bruke tid med barna, tipper de bruker mer enn nok tid til rydding ol som det er allerede.

Anonymkode: 09ba6...38a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrenes ansvar har nå blitt dette: Levere og hente barnet. Ferdig. Alt annet er det visst barnehagepersonalet som har ansvar for. Der hvor jeg jobber kan det være rotete i garderoben, og det er MYE eierløst tøy. Jeg er på jobb for å være sammen med, og ta vare på barna. All tid jeg må bruke på å rydde, er tid vekk fra barnet ditt. Vi rydder det verste, men foreldrene må jammen rydde etter egne barn. Barna er for det meste flinke til å legge ting på egen plass, men ikke alltid.

Punkt 1: Navn alt!

Punkt 2: Navn alt!

Punkt 3: Arvetøy må navnes med navnet til barnet ditt. Jeg vet ikke hvem som har arvet av Jørgen, Emma eller Lise. Det er mer enn nok annet tøy å holde styr på.

Punkt 4: Hold orden på eget barns tøy, sko og utstyr.

Punkt 5: Navn alt!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene klager på at det er for få ansatte til å se etter ungene, men krever at de ansatte skal bruke tid på å rydde i garderoben.

Skal de ansatte rydde eller passe på barnet ditt?

Anonymkode: 4a996...348

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen steder er det ansatte sløver enn andre. Har jobbet i x-antall bhg, og det er store forskjeller. Hadde ikke taklet å jobbe i en bhg hvor det flyter i garderoben. Hadde blitt små gal. 

Det beste her er at TS skriver at alt hun har funnet i gjenglemt kassen var tydelig merket med navn. Enda så skriver folk at det må merkes, og at det ikke er de ansattes jobb :murvegg:

Hvor gammelt er barnet? Det blir litt mer rot når barna skal kle seg selv, men de ansatte bør lære barna og rydde etter seg. Det er faktisk ikke så vanskelig å få til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det god orden,  men orden avhenger jo ikke bare av de ansatte i barnehagen, men av foreldrene selv. Det er vanskelig å holde orden hvis foreldre ikke merker barnas klær. Her merkes alt, jeg sjekker og ordner hylla hver dag (datteren min kler av/på seg selv og da bare vrenger hun det av og slenger på hylla, så hver morgen vrenger jeg tilbake, bretter og legger på plass slik at det blir mindre jobb på de ansatte når alle barna skal ut) og vi har aldri opplevd å miste noe heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt 6 barn i barnehagen og aldri mistet så mye som en vott. Har sjekket plassene til barna hver dag ved henting, og de har ikke så mye klær at jeg ikke har kontroll.

Blir litt overrasket når jeg ser at dyre jakker og sko blir liggende i ukjent-kassen i flere måneder før de havner i Fretex-containeren.

Anonymkode: e4009...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Blir litt overrasket når jeg ser at dyre jakker og sko blir liggende i ukjent-kassen i flere måneder før de havner i Fretex-containeren.

Anonymkode: e4009...cbc

Sånn er det på skolen her. Tre digre kasser som raskt fylles med alt mulig. At man mister en vott eller en lue, badebukse eller slikt kan jeg forstå, men der ligger det fulle gymbager, dyre vinterjakker, dresser, sko og annet. To ganger i året tømmes boksene og alt gis til veldedighet. Jeg forstår det bare ikke, kjøper folk bare nytt i stedet for å lete etter det som mangler? Latskap og sløseri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg jobbet i barnehage (3-6 år) med gammel byggmasse og dårlige garderobeforhold. Det var aldri kaos og vi gikk ikke rundt og sløste masse tid på å rydde. Vi lærte barna å kle av seg på plassen sin og hvor klær og sko skulle. Å slenge ting rundt seg var ikke aktuelt.

Anonymkode: 58870...58b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen

Vi har først barnehagebarn nå, og jeg er overrasket over hvor mye rot det er. Klær er strødd rundt der de blir kledd av, og vi får stadig med andres plagg hjem. Utrolig irriterende, for da lurer jeg selvsagt på om det samme gjelder våre plagg. Jeg har tatt med to våtposer som de kan legge skittent tøy i. En dag jeg skulle sjekke om han hadde flere rene smekker, tittet jeg i skapet der han har rent tøy, og da var alt tøyet møkkete men lagt rett inn der. Skjønner meg ikke på sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange påpeke her at det er foreldrenes ansvar å rydde. Det er jeg forsåvidt enig i, om morgenen henger jeg alt på plass når vi kler av, alt tøy er merket med navn. Problemet er jo når man skal hente og votter, sko, ullgenser ligger i alle retninger i garderoben. Noen ganger lurer jeg på hvordan det har vært fysisk mulig og blir ofte gående flere runder for å finne den andre støvelen feks. Kanskje ligger den langt under en benk eller i et hjørnet på andre siden av garderoben under et annets barn dress. Akkurat det er ganske kjipt å bruke tid på når man skal hente en sliten og utålmodig treåring. 

Forstår at de ansatte selvfølgelig skal bruke tid på barna, ikke opprydding. Men et visst nivå av orden må vel gå an å få til, tenker jeg. Hva gjelder gjenglemtkasse så er den veldig liten og ryddig hos oss. Her er det absolutt foreldrenes ansvar å følge med. Og selvsagt også merke alt tøy. 

Anonymkode: aaede...68d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri mistet så mye som en sokk i barnehagen. Innser nå at jeg burde være mer takknemlig for det. Gammel barnehage, ikke noe fancy - men det funker 😊

Anonymkode: 0f271...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...