AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #1 Skrevet 24. februar 2018 Har mottatt sosial stønad i snart ett år, får dekket husleie og renter på bolig (borettslag). Men vet noen hva som skjer når banken ikke kan gi avdragsfri periode lengre? Jeg fikk i svar fra nav at de kan dekke avdrag i noen tilfeller, men kan ikke gi svar før jeg faktisk havner i situasjonen og søker... Jeg er gravid og bolig kostnadene med avdrag er tilnærmet lik det som er på utleiemarkedet. Har noen vært i liknende situasjon? Anonymkode: 0c567...ad6
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #2 Skrevet 24. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har mottatt sosial stønad i snart ett år, får dekket husleie og renter på bolig (borettslag). Men vet noen hva som skjer når banken ikke kan gi avdragsfri periode lengre? Jeg fikk i svar fra nav at de kan dekke avdrag i noen tilfeller, men kan ikke gi svar før jeg faktisk havner i situasjonen og søker... Jeg er gravid og bolig kostnadene med avdrag er tilnærmet lik det som er på utleiemarkedet. Har noen vært i liknende situasjon? Anonymkode: 0c567...ad6 Har aldri hørt om at nav innvilget avdrag. Da ser jeg for meg at det evt er en veldig kort periode om det faktisk stemmer at de dekker det. Har man kapital i boligen må det jo benyttes før sosialstønad. Kanskje du kan søke refinansiering hos Husbanken og få ny avdregsfri periode der? Anonymkode: e3b9a...d09 1
Guppy88 Skrevet 24. februar 2018 #3 Skrevet 24. februar 2018 Jeg jobber med økonomisk sosialhjelp. Unntakene der vi dekker, er 1-2 mnd i det første vedtaket, frem til avdragsfrihet er ordnet. Etter det dekker vi ikke avdrag. Da må folk velge mellom å selge og finne noe på leiemarkedet, eller å betale avdrag av livsoppholdet. Å dekke avdrag vil si å bidra til formue. Det skal ikke sosialhjelp gå til. 10
FrodeF Skrevet 24. februar 2018 #4 Skrevet 24. februar 2018 Kan ikke mannen din hjelpe deg? Kan ikke skjønne at staten skal betale ned ditt lån. Litt spesielt å bli gravid når man ikke en gang kan forsørge seg selv 7
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #5 Skrevet 24. februar 2018 Ser nok ut som du må selge huset her. Ellers må mannen din dekke det alene. Anonymkode: e3b9a...d09 1
Husholdning1 Skrevet 24. februar 2018 #6 Skrevet 24. februar 2018 2 timer siden, FrodeF skrev: Kan ikke mannen din hjelpe deg? Kan ikke skjønne at staten skal betale ned ditt lån. Litt spesielt å bli gravid når man ikke en gang kan forsørge seg selv Det var ikke det hun spurte om. 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #7 Skrevet 24. februar 2018 Du burde vel ha skam nok til å ikke leve langvarig på sosial stønad, men skaffe deg en jobb. I alle fall før du setter barn til verden og forventer at staten skal fø på dem også. Hvis ikke mannen din kan betale avdrag på egen hånd så blir det salg av bolig, og enten nedskalere til noe han kan dekke selv, eller gå på leiemarkedet. Anonymkode: a92ae...f3c
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #8 Skrevet 24. februar 2018 4 timer siden, Guppy88 skrev: Jeg jobber med økonomisk sosialhjelp. Unntakene der vi dekker, er 1-2 mnd i det første vedtaket, frem til avdragsfrihet er ordnet. Etter det dekker vi ikke avdrag. Da må folk velge mellom å selge og finne noe på leiemarkedet, eller å betale avdrag av livsoppholdet. Å dekke avdrag vil si å bidra til formue. Det skal ikke sosialhjelp gå til. Men NAV kan dekke leiekostnader ved leie av bolig, mener jeg å huske? Da er det ikke å bidra til formue. Anonymkode: f6424...6d8
Guppy88 Skrevet 24. februar 2018 #9 Skrevet 24. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men NAV kan dekke leiekostnader ved leie av bolig, mener jeg å huske? Da er det ikke å bidra til formue. Anonymkode: f6424...6d8 Det stemmer at leieutgifter dekkes. Men da eier man jo ikke. Her snakker vi om avdrag på boliglån. 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #10 Skrevet 24. februar 2018 1 minutt siden, Guppy88 skrev: Det stemmer at leieutgifter dekkes. Men da eier man jo ikke. Her snakker vi om avdrag på boliglån. Jeg regnet med at du forstod at jeg hadde fått med meg det, siden spørsmålet jeg stilte omhandlet noe annet enn å eie. Anonymkode: f6424...6d8
Guppy88 Skrevet 24. februar 2018 #11 Skrevet 24. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg regnet med at du forstod at jeg hadde fått med meg det, siden spørsmålet jeg stilte omhandlet noe annet enn å eie. Anonymkode: f6424...6d8 Så løsningen er selg, lei, og betal for deg med evt. gevinst av salg, frem til du får deg inntekt. NAV hjelper deg når du har brukt avkastningen av formuesgoder på bo- og livsoppholdsutgifter. 1
Fjompen Skrevet 24. februar 2018 #12 Skrevet 24. februar 2018 50 minutter siden, Guppy88 skrev: Det stemmer at leieutgifter dekkes. Men da eier man jo ikke. Her snakker vi om avdrag på boliglån. Det ironiske her er jo at man ved dette skaper masse bryderi og ekstra kostnader, (flytting må jo også dekkes av sosialtjenesten) for å fylle utleiers lomme, heller enn å bidra til en stabil situasjon for alle involverte. Jeg klager ikke på at regler er regler, det er jo bare pussig. 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #13 Skrevet 24. februar 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Har mottatt sosial stønad i snart ett år, får dekket husleie og renter på bolig (borettslag). Men vet noen hva som skjer når banken ikke kan gi avdragsfri periode lengre? Jeg fikk i svar fra nav at de kan dekke avdrag i noen tilfeller, men kan ikke gi svar før jeg faktisk havner i situasjonen og søker... Jeg er gravid og bolig kostnadene med avdrag er tilnærmet lik det som er på utleiemarkedet. Har noen vært i liknende situasjon? Anonymkode: 0c567...ad6 Det er ikke uvanlig at Nav er løsningsorientert. Skal Nav dekke boligutgifter ut over det du nå får, så tar de pant i boligen. Da står pantet til du selger en dag inn i fremtiden, og Nav får pengene sine. Når du er gravid så går du jo over på andre stønader etter fødsel. Anonymkode: 11802...b66 1
Guppy88 Skrevet 24. februar 2018 #14 Skrevet 24. februar 2018 11 minutter siden, Fjompen skrev: Det ironiske her er jo at man ved dette skaper masse bryderi og ekstra kostnader, (flytting må jo også dekkes av sosialtjenesten) for å fylle utleiers lomme, heller enn å bidra til en stabil situasjon for alle involverte. Jeg klager ikke på at regler er regler, det er jo bare pussig. La oss si at du tjener 700.000 på å selge boligen. Da har man råd til flytteutgifter, depositum og å leve i mange, mange måneder. Forhåpentligvis mange nok måneder til å få en jobb, hvis man er arbeidsfør. Derfor gir det mer mening enn at kommunen skal øke noens formue. 5
Fjompen Skrevet 24. februar 2018 #15 Skrevet 24. februar 2018 3 minutter siden, Guppy88 skrev: La oss si at du tjener 700.000 på å selge boligen. Da har man råd til flytteutgifter, depositum og å leve i mange, mange måneder. Forhåpentligvis mange nok måneder til å få en jobb, hvis man er arbeidsfør. Derfor gir det mer mening enn at kommunen skal øke noens formue. Ja, helt klart. Men sett at man taper, eller går i null?
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #16 Skrevet 24. februar 2018 Akkurat nå, Fjompen skrev: Ja, helt klart. Men sett at man taper, eller går i null? Slik er livet. Anonymkode: f6424...6d8 2
Fjompen Skrevet 24. februar 2018 #17 Skrevet 24. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Slik er livet. Anonymkode: f6424...6d8 Så flott at du engasjerer deg, uten å lese tråden eller hva jeg spør om. Det jeg egentlig spør, noen med peiling vel å merke, er hva sosialtjenesten ser på om søker vil tape store beløp på å selge, f.eks om boligen er fullfinansiert. Det blir jo ikke mye "å leve av" om man ikke får noe å leve av ut i fra salget. Et sted må man jo tross alt bo.
Guppy88 Skrevet 24. februar 2018 #18 Skrevet 24. februar 2018 5 minutter siden, Fjompen skrev: Så flott at du engasjerer deg, uten å lese tråden eller hva jeg spør om. Det jeg egentlig spør, noen med peiling vel å merke, er hva sosialtjenesten ser på om søker vil tape store beløp på å selge, f.eks om boligen er fullfinansiert. Det blir jo ikke mye "å leve av" om man ikke får noe å leve av ut i fra salget. Et sted må man jo tross alt bo. I de tilfellene vil det antakelig ikke bli stilt vilkår om å selge, forutsatt at det er rimeligere boutgifter enn hva det er på leiemarkedet. Men avdrag på lån vil ikke dekkes. Så da må personen før eller siden uansett selge boligen, med mindre han/hun velger å dekke avdragene av livsoppholdet sitt.
Fjompen Skrevet 24. februar 2018 #19 Skrevet 24. februar 2018 Akkurat nå, Guppy88 skrev: I de tilfellene vil det antakelig ikke bli stilt vilkår om å selge, forutsatt at det er rimeligere boutgifter enn hva det er på leiemarkedet. Men avdrag på lån vil ikke dekkes. Så da må personen før eller siden uansett selge boligen, med mindre han/hun velger å dekke avdragene av livsoppholdet sitt. Så i realiteten så må man selge med tap, ikke få noen fortjeneste, så leie, som sosialtjenesten dekker, samt pådra seg mer gjeld? Det er harde bud..
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #20 Skrevet 24. februar 2018 2 minutter siden, Fjompen skrev: Så i realiteten så må man selge med tap, ikke få noen fortjeneste, så leie, som sosialtjenesten dekker, samt pådra seg mer gjeld? Det er harde bud.. Men som sagt, slik er livet:-) Anonymkode: f6424...6d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå