Gå til innhold

Hvilken mikrobølgeovn burde jeg kjøpe?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har nettopp flyttet for meg selv, og det er mange ting jeg er litt usikker på. Jeg så på rusta at de har mikrobølgeovner. Der er de billige. 500 kr. Men er de egentlig bra? Jeg vil gjerne ha en bra mikroovn til 1000 kr f.eks? Er det noen som har noen å anbefale? Den kan være helt enkel, men jeg vil ha noe som holder.

Anonymkode: 76f42...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer helt an på hvilke funksjoner du vil ha. De billige frittstående er gjerne bare helt enkle vanlige mikroer uten noen andre funksjoner enn timer og effekt/styrke og kan fåes ned i 299kr om man leter, mens de dyrere har flere funksjoner som vifte, grillelement i toppen, og  teflonplate i bunnen. De egner seg derfor bedre til f.eks. å lett kunne steke frossenpizza og annet hvor steking er en fordel og man ikke gidder å vente på at stekeovnen skal bli varm.

Men igjen så kommer det an på hva du skal bruke den til. Jeg tilbereder så og si aldri mat i mikrobølgeovn da jeg synes de forringer maten. Mikro er mer for å gjøre det lettvint enn for å gjøre det bra. Jeg bruker det til hurtig tining av ting når jeg ikke har tatt frem mat til tining fra før, og til å varme opp igjen rester av mat fra gryter neste dag osv, men kun når jeg er giddalaus og har dårlig tid. Mikrobølgeovn hadde jeg egentlig ikke savnet om jeg ikke hadde, men den fulgte med da jeg kjøpte bolig.

Anonymkode: 996ce...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en «dyr» microovn som ble anbefalt i butikken. Der påsto de at det var en fordel at den ikke hadde så høy effekt siden maten da ikke ble kokt/stekt, men tint (eller noe sånt) Problemet var bare at jeg ikke fikk til å poppe popcorn i den, enten ble det ikke poppet ellers ble det brent. Så litt avhengig av hva du bruker den til er effekten et viktig poeng. Den jeg hadde før dette hadde 1000 watt, og fungerte ypperlig til å poppe popcorn i (Det er kanskje mulig jeg hadde fått til å poppe popcorn hvis jeg hadde lest bruksanvisningen og satt meg inn i alle funksjonene)

Byttet til slutt ut den «dyre» microen med en annen som hadde 800 watt effekt, og der fungerer det å poppe popcorn men det blir ikke fullt så bra som den gamle 1000 watts microen jeg kastet.

Anonymkode: 2ddb4...fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer helt an på hvilke funksjoner du vil ha. De billige frittstående er gjerne bare helt enkle vanlige mikroer uten noen andre funksjoner enn timer og effekt/styrke og kan fåes ned i 299kr om man leter, mens de dyrere har flere funksjoner som vifte, grillelement i toppen, og  teflonplate i bunnen. De egner seg derfor bedre til f.eks. å lett kunne steke frossenpizza og annet hvor steking er en fordel og man ikke gidder å vente på at stekeovnen skal bli varm.

Men igjen så kommer det an på hva du skal bruke den til. Jeg tilbereder så og si aldri mat i mikrobølgeovn da jeg synes de forringer maten. Mikro er mer for å gjøre det lettvint enn for å gjøre det bra. Jeg bruker det til hurtig tining av ting når jeg ikke har tatt frem mat til tining fra før, og til å varme opp igjen rester av mat fra gryter neste dag osv, men kun når jeg er giddalaus og har dårlig tid. Mikrobølgeovn hadde jeg egentlig ikke savnet om jeg ikke hadde, men den fulgte med da jeg kjøpte bolig.

Ts: Hei. Jeg trenger en enkel mikrobølgeovn. Ikke så mange ffunksjoner, forstår de heller ikke. Så en ovn på rusta. Den har bare en timer og noen andre ting, den er ikke digital men veldig enkel å forstå. Jeg trenger en mikrobølgeovn til å f.eks varme opp fjordland, og tine mat. Er denne ok da? Det er den fra rusta til  500 kr jeg tenker på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøpte en «dyr» microovn som ble anbefalt i butikken. Der påsto de at det var en fordel at den ikke hadde så høy effekt siden maten da ikke ble kokt/stekt, men tint (eller noe sånt) Problemet var bare at jeg ikke fikk til å poppe popcorn i den, enten ble det ikke poppet ellers ble det brent. Så litt avhengig av hva du bruker den til er effekten et viktig poeng. Den jeg hadde før dette hadde 1000 watt, og fungerte ypperlig til å poppe popcorn i (Det er kanskje mulig jeg hadde fått til å poppe popcorn hvis jeg hadde lest bruksanvisningen og satt meg inn i alle funksjonene)

Byttet til slutt ut den «dyre» microen med en annen som hadde 800 watt effekt, og der fungerer det å poppe popcorn men det blir ikke fullt så bra som den gamle 1000 watts microen jeg kastet.

Anonymkode: 2ddb4...fd0

hva med 700 wat da, er det greit? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en fra Expert til 500kr eller noe. Senz eller hva nå merket heter. Helt grei å tine, varme opp og popcorn :) de har de sikkert på Power fremdeles? 

Anonymkode: bba92...094

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rundt 700-750W er ganske normalt. Helt greit til fjordland. Selv så pleier jeg å varme ting på lavere effekt bevisst fordi det blir jevnere. 190W eller 350W. Men er alltid bra å ha høyere effekt når det er nødvendig. f.eks for å varme opp kaffe eller annet flytende. Eller popcorn som folk nevner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en fra Expert til 500kr eller noe. Senz eller hva nå merket heter. Helt grei å tine, varme opp og popcorn :) de har de sikkert på Power fremdeles? 

Anonymkode: bba92...094

kunne du sendt en link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SnoopyBoy skrev:

kunne du sendt en link?

jeg trenger bare en ovn som kan varme opp noe. Er ikke så veldig viktig med alle funksjoner, da jeg ikke forstår dt uanset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gått for en whirlpool, eneste produktet som de lager som er bra. Ellers styr unna whirlpool

Anonymkode: e1f4a...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte mikro på kampanje hos Coop Obs for rundt et år siden. Betalte 299,-

Det er en Kennex. Et merke jeg aldri hadde hørt om, men tok sjansen siden den var så billig og hadde akkurat det jeg så etter.

Den har grill, men jeg bruker mikro'n aller mest til å koke grønnsaker og fisk i. 

Nå har jeg hatt den i snart 1 år, og ingen problemer har oppstått. 

Anonymkode: 72536...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, SnoopyBoy skrev:

tenker du på den fra rusta? Det er en helt enkel, men er usikker på rusta kvalitet. Det er jo så billig der og da tror jeg at alt går i stykker med engang. 

https://www.rusta.com/no/mikrob-lgeovn-p90101063.aspx

Tenker ikke på noen spesiell, bare at de billigste til 3-500 holder.

Typisk norsk å tenke «den billige er vel ikke bra nok så får heller kjøpe en som er omtrent helt lik til 3-4 ganger så mye».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du leser anmeldelsene så fungerer denne akkurat slik den skal.

Jeg ville seriøst vurdert denne ja :)

Garantiordninger etter kjøpsloven gjelder uansett om ovnen koster 499 eller 4999.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 timer siden, Mis(s)Understood skrev:

Garantiordninger etter kjøpsloven gjelder uansett om ovnen koster 499 eller 4999.

er det garanti på rusta ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mis(s)Understood skrev:

Takk!! denne kjøper jeg. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SnoopyBoy skrev:

Takk!! denne kjøper jeg. :) 

så fint, for den kan man også få kjøpt på nettet. Noe man ikke får gjort med rusta! også er den veldig enkel å forstå ser jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SnoopyBoy skrev:

er det garanti på rusta ting?

Forbrukerkjøpsloven gjelder for elektriske artikler du kjøper hos Jula og hos Europris også ja. Altså er det reklamasjonstid på minimum 2 år for mangler på varen. Om det er meningen at varen skal holde vesentlig lenger enn 2 år så er reklamasjonstiden 5 år.

En mikroovn er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år (det er brødristere også, for å gi et sammelikningsgrunnlag), så det vil være en reklamasjonstid på 5 år for mangler på mikroovnen, uansett om du kjøper den på Rusta eller på Elkjøp.

Garanti skal gi deg rettigheter utover de du får gjennom forbrukerkjøpsloven, og dermed kan en garanti variere både i tid og omfang.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...