Ze.Xhx Skrevet 24. februar 2018 #101 Skrevet 24. februar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg regner med at dette er en advarsel. Første advarsel jeg har fått skriftlig. Er det tre advarsler man får før de gir sparken? Det er noen som skriver det i tråden. Jeg bør mulig melde meg inn i handel og kontor foreningen med en gang ? Jeg er litt forvirret. Først blir jeg mobbet på jobb og så plutselig blir alt lagt over på mine prestasjoner. Anonymkode: 1c913...83f Hvis dette er en advarsel som kan føre til oppsigelse så får du nok bare en advarsel. Angående organisering så er nok dette kanskje for sent, de har nok en klausul på at du må ha vært organisert i en gitt periode før du får bistand. 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #102 Skrevet 24. februar 2018 6 minutter siden, Apis skrev: Påvirker din psyke jobben din på noen måte? Jeg ville tatt med meg advarselbrevet til legen og vært åpen om plagene dine til sjefen, men ikke nødvendigvis til dine kollegaer , det er mye bra behandling i dag Det kan være. Psykiske problemer er veldig vanlig lidelse som alt annet i dag. Så derfor hadde jeg nesten lyst å åpne meg opp om det til sjefen slik at han kom meg mer i forståelse og møte. Vet ikke om det er normalt å få slike psykiake plager som jeg har beskrevet på jobb for dere andre også? Og hvis dere fikk ville det påvirket dere? Jeg tenker at det kan påvirke meg for egentlig føler jeg meg for syk til å være der men jeg er der. Og forsøker. Heldigvis så skal jeg til legen på onsdag. Jeg håper på forståelse fra han. Anonymkode: 1c913...83f 1
Testosteron Skrevet 24. februar 2018 #103 Skrevet 24. februar 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det tre advarsler man får før de gir sparken? Det er noen som skriver det i tråden. Anonymkode: 1c913...83f Det er ikke noe krav om at arbeidsgiver må gi advarsler før en ansatt blir oppsagt eller avskjediget. http://www.arbeidsrettsadvokaten.no/advarsel-arbeidsforhold/ 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #104 Skrevet 24. februar 2018 3 minutter siden, Apis skrev: Det var ikke et referat fra medarbeider samtalen du skrev under på da? Punkter du skulle jobbe med? Det var et eget møte. Ikke vanlig medarbeidersamtale-møte. Han sa at det var et møte om stillingen min. Anonymkode: 1c913...83f
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #105 Skrevet 24. februar 2018 Akkurat nå, Testosteron skrev: Det er ikke noe krav om at arbeidsgiver må gi advarsler før en ansatt blir oppsagt eller avskjediget. http://www.arbeidsrettsadvokaten.no/advarsel-arbeidsforhold/ Han kan ha gjort det pga mobilbruken. Ja han kunne sagt meg opp for mobilen men det har han heldigvis ikke gjort. Så er lettet sånn sett. Anonymkode: 1c913...83f
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #106 Skrevet 24. februar 2018 6 minutter siden, Ze.Xhx skrev: Hvis dette er en advarsel som kan føre til oppsigelse så får du nok bare en advarsel. Angående organisering så er nok dette kanskje for sent, de har nok en klausul på at du må ha vært organisert i en gitt periode før du får bistand. Det er sant. Jeg må nok løse dette på andre måter. Anonymkode: 1c913...83f
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #107 Skrevet 25. februar 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg håper ikke at sjefen leser at jeg skriver dette her anonymt på nettet. Men okey. Jeg skriver ikke hvor det er. Jeg skriver bare anonymt om saken. Jeg poengerer nok en gang at jeg har alltid synes at hovedsjefen og eieren av butikken er en ganske så hyggelig sjef. Men såklart så blir jeg usikker på hva som skjer når jeg får beskjed om at jeg kan skrive under på et slikt dokument. Kan fortelle hva som står i dokumentet: ( jeg ble sendt inn på møte uten forberedelse så det kom litt i sjokk for meg. ) Det står : Referat fra møte. Møtedeltakere, sted og dato. Sak: Arbeid utført av .... "mitt navn" 1. Mobiltelefon skal ikke brukes i arbeidstid. Den skal ligge i garderoben. 2. Du må jobbe mer logisk/ strukturert 3. Du må bli bedre på varepåfylling, ryddigere hyller/ dato og rullering 4. Du må jobbe mer effektivt og ryddig. Det er hva som står skrevet. Jeg er enig med punkt 1. Men de andre punktene føles mer ut som pirk. Jeg fyller på varer og løper hele tiden så jeg har problemer å forstå. Men mest av alt redsel for å bli sagt opp og at hvis de ikke er fornøyd med punkt 2 , 3 og 4 frykter jeg at dokumentet kan brukes mot meg dø oppsigelsesgrunn. Som sagt så burde jeg mulig vært til behandling for angst og OCD. Det kan påvirke meg litt med at jeg blir lettere stresset på jobb. Skal til legen med det som nevnt. Mulig det skaper også litt negativt med seg. Men jeg synes at jeg får litt for mye kritikk og at det er litt forskjellsbehandling på avdelingen hvor hun ansvarlige styrer det. Anonymkode: 1c913...83f Om det jeg har uthevet her er det som står skrevet synes jeg det høres mer ut som et referat fra en medarbeidersamtale enn en skriftlig advarsel. TS har fått beskjed om at mobilen skal ligger garderoben når h*n er på jobb og i tillegg er det listet opp noen punkter TS kan forbedre seg på. Er det noe jeg har gått glipp av eller har misforstått her?. Anonymkode: b6ecd...add 6
Gjest HarryDotter Skrevet 25. februar 2018 #108 Skrevet 25. februar 2018 Er sjefen din en smart person med litt vett i skolten, ville han/hun snakket med deg om problemene lenge før du fikk skriftlig advarsel. Jeg vet ikke hva lovverket konkret krever før arbeidsgiver kan sparke deg, men på et sundt og medmenneskelig plan burde h*n gi deg masse sjanser til å bedre arbeidet før det går så drastisk. Det er ikke på noe vis normalt å komme med skriftlig advarsel helt utav det blå på den måten. Ta f.eks mobilbruken. Har arbeidsplassen en regel på forbud på det og du bruker mobilen likevel, fører det som regel til en muntlig irettesettelse. Om mobilbruken vedvarer etter dette, vil det være vanlig å få skriftlig advarsel. Det skal egentlig veldig mye til før man får sparken i Norge. Iallefall om sjefen er en bra person som ønsker å motivere istede for å skremme og true sine ansatte.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #109 Skrevet 25. februar 2018 http://www.psykologforedrag.no/hvordan-handtere-en-psykmelding/ Leste litt om det psykiske og tilrettelegging for det. De vet ikke om lidelsen min som jeg skal til legen med på onsdag. Altså de bildene jeg får i hodet. De kan påvirke prestasjonene mine. 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om det jeg har uthevet her er det som står skrevet synes jeg det høres mer ut som et referat fra en medarbeidersamtale enn en skriftlig advarsel. TS har fått beskjed om at mobilen skal ligger garderoben når h*n er på jobb og i tillegg er det listet opp noen punkter TS kan forbedre seg på. Er det noe jeg har gått glipp av eller har misforstått her?. Anonymkode: b6ecd...add Det står ikke i dokumentet at det er en advarsel men jeg tror det er det siden han ville ha underskrift og tok doble kopier og la det i personalmappen. Anonymkode: 1c913...83f
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #110 Skrevet 25. februar 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om det jeg har uthevet her er det som står skrevet synes jeg det høres mer ut som et referat fra en medarbeidersamtale enn en skriftlig advarsel. TS har fått beskjed om at mobilen skal ligger garderoben når h*n er på jobb og i tillegg er det listet opp noen punkter TS kan forbedre seg på. Er det noe jeg har gått glipp av eller har misforstått her?. Anonymkode: b6ecd...add Mulig at det ikke er så gale som jeg tror men jeg frykter at de vurderer å sparke meg. Og at dette er begynnelsen. Men mulig at det er angsten min som taler? Anonymkode: 1c913...83f
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #111 Skrevet 25. februar 2018 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: http://www.psykologforedrag.no/hvordan-handtere-en-psykmelding/ Leste litt om det psykiske og tilrettelegging for det. De vet ikke om lidelsen min som jeg skal til legen med på onsdag. Altså de bildene jeg får i hodet. De kan påvirke prestasjonene mine. Det står ikke i dokumentet at det er en advarsel men jeg tror det er det siden han ville ha underskrift og tok doble kopier og la det i personalmappen. Anonymkode: 1c913...83f Jeg mener det dreier seg om et referat fra medarbeidersamtale. Det kom frem punkter du må bli bedre på og sjefen sammenfattet det et referat. At du signerte og at det ble gjort doble kopier (til mappa og deg regner jeg med) er av to grunner; sjefen kan henvise til dette ved neste medarbeidersamtale og vurdere om det har blitt endring til det bedre eller verre og du vet hva dere snakket om og hva du må jobbe med fremover. Dette er ikke uvanlig og veldig ryddig synes jeg. Dette er en artikkel fra 2004, men jeg synes den forklarer medarbeidersamtale ganske greit. http://www.dagensperspektiv.no/2004/medarbeidersamtale Anonymkode: b6ecd...add 6
Apis Skrevet 25. februar 2018 #112 Skrevet 25. februar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kan være. Psykiske problemer er veldig vanlig lidelse som alt annet i dag. Så derfor hadde jeg nesten lyst å åpne meg opp om det til sjefen slik at han kom meg mer i forståelse og møte. Vet ikke om det er normalt å få slike psykiake plager som jeg har beskrevet på jobb for dere andre også? Og hvis dere fikk ville det påvirket dere? Jeg tenker at det kan påvirke meg for egentlig føler jeg meg for syk til å være der men jeg er der. Og forsøker. Heldigvis så skal jeg til legen på onsdag. Jeg håper på forståelse fra han. Anonymkode: 1c913...83f Psykiske lidelser er slettes ikke uvanlig i dag, har selv hatt en depressiv periode og det er vel egentlig først i ettertid jeg har sett hvordan det har påvirket meg negativt både på arbeid og privaten, nå er jeg min egen sjef da, men jeg hadde veldig godt resultat av og komme til lege, så det vil jeg på det sterkeste anbefale
Gjest Blondie65 Skrevet 25. februar 2018 #113 Skrevet 25. februar 2018 Hjemmel for å gi advarsel står i personalreglementet. Det er ikke hjemlet i lovverk. I personalreglementet skal det også angis hvor mange advarsler som skal gis - hos oss er det f.eks. en muntlig og en skriftlig for samme forhold. For at en advarsel skal være en advarsel må det stå nøyaktig det - at det er en advarsel. Når det gjelder referater - disse signeres - hvis i det hele tatt - av den som skriver referatet. Når det gjelder protokoller signeres disse av begge parter. Protokoller slår fast hva som ble vedtatt på et møte (forhandlingsmøte, samarbeidsmøte, osv) og inneholder saksliste med vedtak - eventuelt hvis det er en forhandlingsprotokoll partenes syn og om man er enige. Jeg foreslår at du spør din sjef hva han har ment med dokumentet du har signert siden du ikke forstår det.
Melissasolstråle Skrevet 25. februar 2018 #115 Skrevet 25. februar 2018 (endret) 7 timer siden, Apis skrev: Psykiske lidelser er slettes ikke uvanlig i dag, har selv hatt en depressiv periode og det er vel egentlig først i ettertid jeg har sett hvordan det har påvirket meg negativt både på arbeid og privaten, nå er jeg min egen sjef da, men jeg hadde veldig godt resultat av og komme til lege, så det vil jeg på det sterkeste anbefale Psykiske lidelser er mer vanlig i dag. Det er i såfall mer åpenhet om det. Endret 25. februar 2018 av Melissasolstråle 1
petterm Skrevet 25. februar 2018 #116 Skrevet 25. februar 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Det står ikke i dokumentet at det er en advarsel men jeg tror det er det siden han ville ha underskrift og tok doble kopier og la det i personalmappen. Anonymkode: 1c913...83f Oppsigelsesvernet er ganske sterkt i Norge. Det er ganske strenge krav til formaliteter for å kunne si opp folk. En advarsel skal være tydelig, man skal ikke gjette seg til om det er en formell advarsel. Det dokumentet du skrev under på er ikke en advarsel, men som andre sier, et referat fra en samtale, og således ufarlig sånn som jeg oppfatter det. Hvis sjefen faktisk ønsker å bli kvitt deg hadde han gitt deg en formell advarsel. Jeg ville organisert meg i alle fall. Jeg ville også vurdert å be sjefen utdype de tingene fra møtet som du er usikker på. Jeg ville ikke styra med hemmelig opptak fra møtet. 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #117 Skrevet 25. februar 2018 2 timer siden, petterm skrev: Oppsigelsesvernet er ganske sterkt i Norge. Det er ganske strenge krav til formaliteter for å kunne si opp folk. En advarsel skal være tydelig, man skal ikke gjette seg til om det er en formell advarsel. Det dokumentet du skrev under på er ikke en advarsel, men som andre sier, et referat fra en samtale, og således ufarlig sånn som jeg oppfatter det. Hvis sjefen faktisk ønsker å bli kvitt deg hadde han gitt deg en formell advarsel. Jeg ville organisert meg i alle fall. Jeg ville også vurdert å be sjefen utdype de tingene fra møtet som du er usikker på. Jeg ville ikke styra med hemmelig opptak fra møtet. Jeg får bare la det ligge inntil videre. Vet at mobilen var nok til å gi meg sparken. Og jeg var heldig og unnslapp. Jeg får bare ta meg sammen så godt jeg kan på de områder han påpeker. Jeg er veldig lysten på å ta opp med han litt anngående hun som er vanskelig og virker til å ikke like meg. Hun er ofte sur bare hun ser meg. Og den situasjonen gjør meg fryktelig stresset og nervøs. Men jeg får ta litt av dette opp på personalmøte som er like om hjørne. Jeg mener at hvis sjefen ønsker å bli kvitt meg så kunne han ha skrevet det tydeligere i dokumentet. Jeg ble litt skuffet fordi jeg har alltid likt veldig mye med arbeidsplassen. Alt unntatt hakkingen fra den dama. Men jeg forstår poenget. Og dette er ikke kritikk mot sjefen som sier ifra men det var vanskelig å vite hvor en har situasjonen sin i slike omstendigheter. Jeg takker for veldig gode råd og innspill. Jeg forstår det slik at de fleste forstår usikkerheten min. Anonymkode: 1c913...83f
wintergirl Skrevet 25. februar 2018 #118 Skrevet 25. februar 2018 (endret) 14 timer siden, Testosteron skrev: Advarsel gis til ansatte som står i fare for å få sparken fordi de gjør en svært dårlig jobb. Advarsler skal ikke gis for bagateller. Jeg skrev ikke advarsler der du siterte , men en bemerkning på ting som kan gjøres annerledes. Endret 25. februar 2018 av wintergirl
Testosteron Skrevet 25. februar 2018 #119 Skrevet 25. februar 2018 1 minutt siden, wintergirl skrev: Jeg skrev ikke advarsler der du siterte , men en bemerkning på ting som kan gjøres annerledes. Ja, men trådstarter fikk ikke "en bemerkning på ting som kan gjøres annerledes", men en advarsel om oppsigelse.
wintergirl Skrevet 25. februar 2018 #120 Skrevet 25. februar 2018 (endret) 52 minutter siden, Testosteron skrev: Ja, men trådstarter fikk ikke "en bemerkning på ting som kan gjøres annerledes", men en advarsel om oppsigelse. Jeg vet det. Men igjen så bare nevnte jeg løst om hva en kan forvente på jobb som vanlig. Som mobilbruk eller flinkere til å fylle på varer. Jeg skjønte hva ts mente og vet at det hun opplever ikke er greit. Har nevnte det også i tidligere innlegg i denne tråden. Endret 25. februar 2018 av wintergirl
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå