AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #21 Skrevet 24. februar 2018 Ville sluttet å bruke mobilen, for det er faktisk grunn til sparken, selvom de andre gjør det. Det er deg han har sett gjøre det. De andre punktene ville jeg ikke tatt som noe sparkegrunn, og det gjør nok ikke han heller, men det var nok mere ment som veiledning siden han først kom med noe irettesettende til deg. Anonymkode: 6dcfa...3f1 6
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #22 Skrevet 24. februar 2018 Dette skulle du faktisk aldri ha skrevet under på, det er flere ting som skurrer. Vi kan ta elementene hver for seg. - Mobilbruk: Kanskje et av de eneste punktene du kan tas på. Dersom du i hytt og pine bruker mobilen på jobb kan dette være advarselsgrunn. Men kun dersom dine kollegaer som har gjort det samme har fått den samme advarselen. - "Tenke mer logisk": Dette er så vagt at det ikke er en advarselsgrunn og fremstår som det bare er satt opp for å ha noe å ta deg for. Dette hadde jeg aldri godtatt som begrunnelse. - "Rydde litt finere": Igjen, for vagt, med mindre det finnes en standard for hvordan hyllene skal ryddes, som du helt klart ikke har forholdt deg til. Be om eksempler. - Flinkere til å sette varer inn i hylla: Dersom du, som du sier, allerede gjør dette i stor grad, så er dette også useriøst. Dessverre har du nå allerede skrevet under advarselen, men du kan kanskje ta den til verneombud eller fagforeningen for å se om slike "lister" er vanlig praksis i typen butikk du jobber i? Personlig hadde jeg nektet å skrive under, og gått til verneombud og/eller fagforening. Vurder også om du bør skaffe deg ny jobb. Arbeidsplasser som reagerer for ting som i det store og hele er filleting, og som ikke legger til rette for at man skal kunne gjøre en god jobb, er ikke verdt å samle på. Anonymkode: a6fb9...57e 10
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #23 Skrevet 24. februar 2018 5 timer siden, FluffyJuggernaut skrev: Om du vil fortsette å jobbe der videre, så har du det nå sort på hvitt hvilken oppførsel som blir å føre til oppsigelse om den fortsetter. Det burde jo være lett og unngå i fremtiden. Skjønner at det sikkert er skummelt/ubehagelig og få skriftlig advarsel, men du har jo fortsatt muligheten til å forbedre deg. Så stå på, og vis sjefen at du kan være en eksemplarisk ansatt og at du tok advarselen seriøst. Lykke til. For at man skal ta en advarsel seriøst, så må den også inneholde noe helt konkret, som man i realiteten faktisk har gjort feil. At man faktisk har gjort en feil må også være tydelig, f. eks. at det eksisterer en standard for hyllerydding osv. i et skriftlig reglement. Advarselen kan heller ikke inneholde vage punkter som "tenker for lite logisk" uten å være støttet av eksempler som tydelig viser at man har handlet "logisk feil" i en arbeidssituasjon. Jeg hadde nektet å skrive under en slik advarsel, og hadde tatt saken så langt det var nødvendig. Først til verneombud/fagforening, og om nødvendig videre til jurist. Anonymkode: a6fb9...57e 6
FluffyJuggernaut Skrevet 24. februar 2018 #24 Skrevet 24. februar 2018 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: For at man skal ta en advarsel seriøst, så må den også inneholde noe helt konkret, som man i realiteten faktisk har gjort feil. At man faktisk har gjort en feil må også være tydelig, f. eks. at det eksisterer en standard for hyllerydding osv. i et skriftlig reglement. Advarselen kan heller ikke inneholde vage punkter som "tenker for lite logisk" uten å være støttet av eksempler som tydelig viser at man har handlet "logisk feil" i en arbeidssituasjon. Jeg hadde nektet å skrive under en slik advarsel, og hadde tatt saken så langt det var nødvendig. Først til verneombud/fagforening, og om nødvendig videre til jurist. Anonymkode: a6fb9...57e Første punktet etter som jeg forsto var mobilbruk i arbeidstiden, som TS bekreftet at hn hadde gjort. De andre punktene beskriver TS som flisespikkeri, men står ingenting om at de punktene vage eller usanne. Bare at TS oppfatter det som flisespikkeri, og selv om TS oppfatter det som uviktige detaljer, så har tydeligvis sjefen en annen oppfatning. Selvfølgelig håper jeg at TS ikke signerte noe som hn føler er feil, men det var ikke slik jeg oppfattet hovedinnlegget. Jeg oppfatter som hn var skyldig i alle punktene, men føler 3 er pirk og 1 er en reell klage. Og det er det jeg svarte på. 1
ajarRun Skrevet 24. februar 2018 #25 Skrevet 24. februar 2018 Hvis kollegaene dine pisser i en potteplantet, ville du gjort det da? At de øvrige ansatte er ubrukelig er virkelig ikke en unnskyldning for dårlig oppførsel. 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #26 Skrevet 24. februar 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk en advarsel skritlig av sjefen der det sto hva han var misfornøyd med for noen dager siden. Jeg sa meg enig i at jeg burde forbedre meg på noen måter. Men jeg så nærmere på hva som var skrevet og mener at kun ett av de fire punktene er noe han kunne gi meg avskjed for. Det er at jeg har brukt mobil noen ganger i arbeidstiden. Noe flere av de andre kollegaer har gjort også. Men de andre punktene er litt flisespikkeri etter min mening. Som at jeg kan tenke mer logisk osv. Jeg jobber i en vanlig butikk og jeg mener at det skulle vel mye mer til enn små-ting som å tenke logisk og rydde litt finere i hyllene og være flinkere med å fylle ut litt mer varer for å få sparken? Jeg er redd for å få sparken. Men sjefen så at jeg er en god selger og utrolig hyggelig. Presis på jobben og flink å stille opp for jobben om de behøver hjelp. Jeg synes at sjefen har rett i det å forbedre seg. Men jeg synes at det at han gir advarsel ble skremmende med tanke på at jeg blir så redd for å miste jobben. Blir litt nervøs. Sjefen virker snill og hyggelig men jeg er uansett utrygg når jeg får en slik advarsel. Hvordan ville du opplevd det og hva ville du ha gjort videre? Anonymkode: 1c913...83f Seriøst ? Og ingen her inne reagerer ? Finn deg en ny jobb, ingen vil ha en sånn sjef ! At han gir deg skriftlig advarsel på grunn av mobilbruk og hva faen har det med å tenke logisk å gjøre med å fylle på hyllene ?! De to grunnene du nevnte der er jo helt på jordet. Hvis arbeidsgivere skal advare folk med å sparke de pga det der, ja da er det ikke rart man sliter psykisk i dag gitt... Man må tydeligvis finne seg i å bli herset med og få trusler bare for å puste tungt idag... ikke rart man har ptsd symptomer. Anonymkode: 06e9c...09e 3
Jens Even Skrevet 24. februar 2018 #27 Skrevet 24. februar 2018 2 hours ago, Englejenta said: Er enig i det som skrives her, bortsett fra sjekking av mobilen. Om det står i din kontrakt at du ikke skal bruke mobilen i arbeidstiden så skal mobilen ligge bak og ikke røres før pause. Dette er viktig! Jeg jobber selv i butikk og det er strenge regler for mobilbruk, jeg sjekker den kun i pauser. Om det er noe veldig viktig og din nærmeste familie må ha tak i deg, så vet de vel at du er på jobb og kan ringe dit. Ønsker deg lykke til :-) Viktig hvis du vil bidra til økt sykefravær og mistrivsel på jobben. 1
visp Skrevet 24. februar 2018 #28 Skrevet 24. februar 2018 De gangene jeg har opplevd at kollegaer har fått skriftlige advarsler er de gangene ledelsen har bestemt seg for å få de ut. Da inneholder gjerne advarslene ting som gjerne kunne ha blitt brukt på velidig mange, men forskjellen er at de andre ikke hører om det skriftlig. Det er tre skriftlige advarsler som skal til få å gi en oppsigelse tror jeg. Det høres ut som om kollegaen din vil ha deg ut og at sjefen ikke tør annet enn å ta personen på alvor. Hadde jeg vært deg hadde jeg begynt å søke på andre jobber. Det er jo ikke noe hyggelig å jobbe med en som er etter deg hele tiden. For en butikkjobb hadde jeg ikke satt himmel og jord i bevegelse med fagforeninger og sånt for selvom du vinner fram har du likevel miljøet du må forholde deg til videre og det blir ikke bedre av det vil jeg tro. 4
jabx Skrevet 24. februar 2018 #29 Skrevet 24. februar 2018 Ta det opp med sjefen? Også det med vage punkter i advarselen, hvis de faktisk var så vage som du gir uttrykk for her.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #30 Skrevet 24. februar 2018 Fader som enkelte vrir på det TS skriver da.. Anonymkode: aa754...518 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #31 Skrevet 24. februar 2018 1 time siden, Jens Even skrev: Viktig hvis du vil bidra til økt sykefravær og mistrivsel på jobben. Jeg skal til legen i slutten av måneden. Jeg har slitt i årevis med sterk angst og tankekjør mulig OCD. Det er gjerne ikke helt positivt for jobben min. Det er mulig at arbeidsoppgavene ville blitt gjort bedre om jeg ikke hadde denne plagen. Jeg har følt meg veldig dårlig mange ganger men har gått på jobb tross det, av den grunn at jeg føler plikt og tenker mye på jobben. De sliter med å skaffe vikarer på vaktene mine. Jeg har ikke vært borte fra jobb på flere år. Jeg jobber de fleste senvaktene. Hun som jeg tror klager over meg jobber alle tidligvaktene. Det er ganske tøfft å jobbe kun senvakter. Jeg sliter også med å få ferie når jeg vil pga mangel på vikarer. Så de har gjort seg litt avhengig av meg. Jeg får høre av flere kunder at jeg er den hyggeligste ansatte på min avdeling. Jeg har flere ganger mottatt kritikk anngående de andre kollegaene på avdelingen min fordi de virker sure og negative, men jeg har aldri gått videre med det. Det er ikke lett å få en slik advarsel men jeg aksepterte og skrev under for jeg vet at det alltid er rom for forbedring. Og det er det for alle. Men jeg angrer på at jeg skrev under. Det å tenke logisk er noe hun damen på avdelingen er så opptatt av. Hun kan si til meg med det samme jeg kommer på jobb at nå må du tenke logikk... Tenk logisk tenk logisk... Føler meg veldig stesset av måten hun driver på. Har sagt det til sjefen før. Og da sa han seg enig i at hun kunne prate på en bedre måte til meg. Jeg er litt sjokket. Skal det til 3 advarsler for å bli sparket eller er jeg i ferd med å miste jobben? Jeg må søke jobber. Jeg forstår ene punktet da: mobil. Men resten sliter jeg litt med å forstå. Altså det med tenke logisk osv. Jeg synes hovedsjefen er en kjempehyggelig sjef men sliter allikevel litt med at jeg fikk advarselen. Men jeg får håpe at han setter såpass pris på meg at han ser hvilke bra ansatt jeg er. Anonymkode: 1c913...83f
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #32 Skrevet 24. februar 2018 2 timer siden, visp skrev: De gangene jeg har opplevd at kollegaer har fått skriftlige advarsler er de gangene ledelsen har bestemt seg for å få de ut. Da inneholder gjerne advarslene ting som gjerne kunne ha blitt brukt på velidig mange, men forskjellen er at de andre ikke hører om det skriftlig. Det er tre skriftlige advarsler som skal til få å gi en oppsigelse tror jeg. Det høres ut som om kollegaen din vil ha deg ut og at sjefen ikke tør annet enn å ta personen på alvor. Hadde jeg vært deg hadde jeg begynt å søke på andre jobber. Det er jo ikke noe hyggelig å jobbe med en som er etter deg hele tiden. For en butikkjobb hadde jeg ikke satt himmel og jord i bevegelse med fagforeninger og sånt for selvom du vinner fram har du likevel miljøet du må forholde deg til videre og det blir ikke bedre av det vil jeg tro. Det er hva jeg frykter. Jeg frykter at de har tenkt å få meg ut. Men samtidig så sier de ganske mye bra om meg anngående kundebehandler / postiv personlighet / og at jeg alltid er den som stiller opp for jobben. Jeg trodde det skulle virkelig alvorlige ting som tyveri / underslag / komme full på jobb osv til for å bli sagt opp i en butikkjobb. Jeg løper rundt og stresser veldig. Så jeg er ikke den som ikke gjør noe. Andre ansatte virker langt mer avslappet. Mens jeg får jo høre at jeg må også jobbe mer effektivt. Men jeg får håpe det ordner seg. Takker så mye for råd og kommentarer folkens. Anonymkode: 1c913...83f
Cuntzilla Skrevet 24. februar 2018 #33 Skrevet 24. februar 2018 (endret) Høres ut som de (sikkert hun som du mener ute etter deg) vil ha deg ut. Jeg har ikke veldig mye peiling på HR, men tror at for å sparke deg så skal de ha en god begrunnelse som de kan dokumentere, så å få den ansatte til å signere på en skriftlig advarsel er første steg mot å si opp noen. Når det er så vagt så blir det også vanskelig for deg å dokumentere at du har forbedret deg på disse punktene. Men motsatt også vanskelig for dem å dokumentere at du ikke har det, så om du får en advarsel nummer to eller en oppsigelse så er det helt klart en sak for HR. Det virker jo relativt usaklig. Jeg ville nok tatt det med verneombud/HR-avdeling allerede nå, men kanskje aller mest søkt på andre jobber. Det er klart det er utrolig slitsomt å jobbe med noen som er ute etter deg, og det blir jo ikke bedre om det blir en sak av dette. Høres også ut som du vil få gode referanser fra sjefen din til tross for denne advarselen, vil de ha deg ut så er det også det beste for dem at du går frivillig fordi du fant noe annet. Et annet alternativ er jo å ta det opp med sjefen din, om du tror du har nok gehør der til å rette fingeren mot hun som vil ha deg ut heller. Nå har vi bare din side av saken men det høres jo ut som det er hun som skulle hatt en skriftlig advarsel her. Endret 24. februar 2018 av Cuntzilla 2
visp Skrevet 24. februar 2018 #34 Skrevet 24. februar 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er hva jeg frykter. Jeg frykter at de har tenkt å få meg ut. Men samtidig så sier de ganske mye bra om meg anngående kundebehandler / postiv personlighet / og at jeg alltid er den som stiller opp for jobben. Jeg trodde det skulle virkelig alvorlige ting som tyveri / underslag / komme full på jobb osv til for å bli sagt opp i en butikkjobb. Jeg løper rundt og stresser veldig. Så jeg er ikke den som ikke gjør noe. Andre ansatte virker langt mer avslappet. Mens jeg får jo høre at jeg må også jobbe mer effektivt. Men jeg får håpe det ordner seg. Takker så mye for råd og kommentarer folkens. Anonymkode: 1c913...83f Det kan være så enkelt som at sjefen, for å unngå konflikter, tenker at det er lettere å få deg ut enn kollegaen din som kanskje har vært der lenge og har endel makt. Har du noen feeling med hva de andre syns om hun som er etter deg? Hva er det egentlig man skriver under på? At man er enig eller at man har lest og forstått? 4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #35 Skrevet 24. februar 2018 3 minutter siden, visp skrev: Det kan være så enkelt som at sjefen, for å unngå konflikter, tenker at det er lettere å få deg ut enn kollegaen din som kanskje har vært der lenge og har endel makt. Har du noen feeling med hva de andre syns om hun som er etter deg? Hva er det egentlig man skriver under på? At man er enig eller at man har lest og forstått? Jeg håper ikke at sjefen leser at jeg skriver dette her anonymt på nettet. Men okey. Jeg skriver ikke hvor det er. Jeg skriver bare anonymt om saken. Jeg poengerer nok en gang at jeg har alltid synes at hovedsjefen og eieren av butikken er en ganske så hyggelig sjef. Men såklart så blir jeg usikker på hva som skjer når jeg får beskjed om at jeg kan skrive under på et slikt dokument. Kan fortelle hva som står i dokumentet: ( jeg ble sendt inn på møte uten forberedelse så det kom litt i sjokk for meg. ) Det står : Referat fra møte. Møtedeltakere, sted og dato. Sak: Arbeid utført av .... "mitt navn" 1. Mobiltelefon skal ikke brukes i arbeidstid. Den skal ligge i garderoben. 2. Du må jobbe mer logisk/ strukturert 3. Du må bli bedre på varepåfylling, ryddigere hyller/ dato og rullering 4. Du må jobbe mer effektivt og ryddig. Det er hva som står skrevet. Jeg er enig med punkt 1. Men de andre punktene føles mer ut som pirk. Jeg fyller på varer og løper hele tiden så jeg har problemer å forstå. Men mest av alt redsel for å bli sagt opp og at hvis de ikke er fornøyd med punkt 2 , 3 og 4 frykter jeg at dokumentet kan brukes mot meg dø oppsigelsesgrunn. Som sagt så burde jeg mulig vært til behandling for angst og OCD. Det kan påvirke meg litt med at jeg blir lettere stresset på jobb. Skal til legen med det som nevnt. Mulig det skaper også litt negativt med seg. Men jeg synes at jeg får litt for mye kritikk og at det er litt forskjellsbehandling på avdelingen hvor hun ansvarlige styrer det. Anonymkode: 1c913...83f
visp Skrevet 24. februar 2018 #36 Skrevet 24. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg håper ikke at sjefen leser at jeg skriver dette her anonymt på nettet. Men okey. Jeg skriver ikke hvor det er. Jeg skriver bare anonymt om saken. Jeg poengerer nok en gang at jeg har alltid synes at hovedsjefen og eieren av butikken er en ganske så hyggelig sjef. Men såklart så blir jeg usikker på hva som skjer når jeg får beskjed om at jeg kan skrive under på et slikt dokument. Kan fortelle hva som står i dokumentet: ( jeg ble sendt inn på møte uten forberedelse så det kom litt i sjokk for meg. ) Det står : Referat fra møte. Møtedeltakere, sted og dato. Sak: Arbeid utført av .... "mitt navn" 1. Mobiltelefon skal ikke brukes i arbeidstid. Den skal ligge i garderoben. 2. Du må jobbe mer logisk/ strukturert 3. Du må bli bedre på varepåfylling, ryddigere hyller/ dato og rullering 4. Du må jobbe mer effektivt og ryddig. Det er hva som står skrevet. Jeg er enig med punkt 1. Men de andre punktene føles mer ut som pirk. Jeg fyller på varer og løper hele tiden så jeg har problemer å forstå. Men mest av alt redsel for å bli sagt opp og at hvis de ikke er fornøyd med punkt 2 , 3 og 4 frykter jeg at dokumentet kan brukes mot meg dø oppsigelsesgrunn. Som sagt så burde jeg mulig vært til behandling for angst og OCD. Det kan påvirke meg litt med at jeg blir lettere stresset på jobb. Skal til legen med det som nevnt. Mulig det skaper også litt negativt med seg. Men jeg synes at jeg får litt for mye kritikk og at det er litt forskjellsbehandling på avdelingen hvor hun ansvarlige styrer det. Anonymkode: 1c913...83f Men føler du deg usikker på om du gjør en god jobb eller ei? Du sier at du løper og stresser så godt du kan, men det høres samtidig ut som om du er litt usikker på resultatet av arbeidet ditt? Har du noen kollegaer du har en god tone med som du kunne spurt direkte om hvordan de syns du jobber? Og si at det er for å få et bedre bilde på deg selv og hva du utretter. Siden du sliter med psyken og sier at du merker det i jobbsituasjonen så bør du kanskje tenkte på å lete etter en jobb som medfører mindre stress og mindre kveldsvakter. For din egen bedrings skyld. 5
jabx Skrevet 24. februar 2018 #37 Skrevet 24. februar 2018 Du bør i det minste spørre om hva som konkret menes med punktene du ikke kjenner deg igjen i. 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #38 Skrevet 24. februar 2018 1 minutt siden, visp skrev: Men føler du deg usikker på om du gjør en god jobb eller ei? Du sier at du løper og stresser så godt du kan, men det høres samtidig ut som om du er litt usikker på resultatet av arbeidet ditt? Har du noen kollegaer du har en god tone med som du kunne spurt direkte om hvordan de syns du jobber? Og si at det er for å få et bedre bilde på deg selv og hva du utretter. Siden du sliter med psyken og sier at du merker det i jobbsituasjonen så bør du kanskje tenkte på å lete etter en jobb som medfører mindre stress og mindre kveldsvakter. For din egen bedrings skyld. Alle kollegaene har noe å forbedre. Sjefen understreket det til meg. Og det er jeg enig i. Men at jeg får et slikt skriv ser jeg på som litt tøfft og vanskelig. Jeg har bestemt meg for å bare ta det opp med legen. Si at jeg har psykiske plager som jeg frykter gjør det litt vanskelig for meg. For det er vanskelig. Ver ikke hva dere mener om det? Jeg burde gjerne fått en sykemelding for en periode og så se om sjefen blir mer fornøyd med meg etter behandling for det jeg sliter med. Det som jeg sliter med gjør meg ekstra trøtt og utbrent. Jeg har ihvertfall forsøkt så godt jeg kunne å fungere i jobben men de er jo ikke helt fornøyd med arbeidet mitt. Jeg føler det blir ubehagelig å konfrontere andre kollegaer med prestasjonene mine.. Jeg synes ikke at de er mer perfekte og flinke enn meg heller. Men jeg får bare ta dette med helseplager opp med legen og se hva som skjer derfra først... Jeg vet ikke. Men søker ny jobb. Anonymkode: 1c913...83f
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #39 Skrevet 24. februar 2018 3 timer siden, abrasiveRefraction skrev: Hvis kollegaene dine pisser i en potteplantet, ville du gjort det da? At de øvrige ansatte er ubrukelig er virkelig ikke en unnskyldning for dårlig oppførsel. Joda, det er en unnskyldning når det kun reageres mot en eneste ansatt. Opplever jeg grov forskjellsbehandlinger, så setter jeg himmel, jord og helvete i bevegelse. Har nok ressurser til å binde folk i rettsvesenet i årevis hvis jeg vil Anonymkode: a6fb9...57e
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #40 Skrevet 24. februar 2018 3 timer siden, FluffyJuggernaut skrev: Første punktet etter som jeg forsto var mobilbruk i arbeidstiden, som TS bekreftet at hn hadde gjort. De andre punktene beskriver TS som flisespikkeri, men står ingenting om at de punktene vage eller usanne. Bare at TS oppfatter det som flisespikkeri, og selv om TS oppfatter det som uviktige detaljer, så har tydeligvis sjefen en annen oppfatning. Selvfølgelig håper jeg at TS ikke signerte noe som hn føler er feil, men det var ikke slik jeg oppfattet hovedinnlegget. Jeg oppfatter som hn var skyldig i alle punktene, men føler 3 er pirk og 1 er en reell klage. Og det er det jeg svarte på. Som sagt, hvis mobilbruk kun slås ned på ovenfor en av de ansatte, og ikke andre som også bruker mobil, så vil jeg si dette punktet også er usaklig. De andre punktene må konkretiseres med eksempler for å ha noen verdi. Jeg hadde krevd spesifikasjon på hvordan jobbe mer "logisk/strukturert/effektivt", og ikke godtatt å bli avfeid med floskler og vikarierende grunner som sannsynligvis bare er satt opp for å gjøre det enklere å nedbemanne. Anonymkode: a6fb9...57e 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå