Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette høres for meg kun ut som en ting: steg 1 i å få deg avskjediget samtidig som ledelsen har sitt på det tørre..... desverre.

Regner med det står noen klar til å ta over jobben din allerede.

jeg hadde ikke signert på dette dokumentet.

kan du be om et nytt møte etter en tid der du ber om tilbakemelding på hvordan de nå oppfatter situasjonen x uker etter advarselen? Si at du ønsker å bære sikker på at du har forstått advarselen da den var veldig vagt formulert og lite konkret.

santidig begynner du å se deg om etter en annen jobb. 

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Joda, det er en unnskyldning når det kun reageres mot en eneste ansatt. Opplever jeg grov forskjellsbehandlinger, så setter jeg himmel, jord og helvete i bevegelse. Har nok ressurser til å binde folk i rettsvesenet i årevis hvis jeg vil :)

Anonymkode: a6fb9...57e

Jeg føler forskjellsbehandling. Men vet ikke om de andre kollegaene har fått lignende advarsler. 

Jeg fikk også lavere lønn enn jeg skulle hatt ifølge tariff i årevis selv om det sto i kontrakten at de følger tariff.  Men nå har jeg fått normal lønn. Jeg har ikke ville bry meg nærmere med det annet enn at jeg fikk rettet opp lønnen til normal. Jeg lå 40 kr under i timen i flere år. Tapte mye penger på det men jeg vil aldri skape sak av det. 

Anonymkode: 1c913...83f

Skrevet
1 minutt siden, Rullerusk skrev:

Dette høres for meg kun ut som en ting: steg 1 i å få deg avskjediget samtidig som ledelsen har sitt på det tørre..... desverre.

jeg hadde ikke signert på dette dokumentet.

kan du be om et nytt møte etter en tid der du ber om tilbakemelding på hvordan de nå oppfatter situasjonen x uker etter advarselen? Si at du ønsker å bære sikker på at du har forstått advarselen da den var veldig vagt formulert og lite konkret.

Takk for råd. Jeg skal be om et nytt møte. Det var faktisk en genial idé. Jeg har ikke mye å tape på det før nå er jeg ganske lei. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler forskjellsbehandling. Men vet ikke om de andre kollegaene har fått lignende advarsler. 

Jeg fikk også lavere lønn enn jeg skulle hatt ifølge tariff i årevis selv om det sto i kontrakten at de følger tariff.  Men nå har jeg fått normal lønn. Jeg har ikke ville bry meg nærmere med det annet enn at jeg fikk rettet opp lønnen til normal. Jeg lå 40 kr under i timen i flere år. Tapte mye penger på det men jeg vil aldri skape sak av det. 

Høres litt ut som du har funnet deg i for mye over for lang tid. Og det utnyttes dessverre i dagens harde arbeidsliv. I noen situasjoner må man være tøff og kompromissløs. Og det innebærer blant annet å nekte å skrive under et drittpapir med floskler. Du skulle aldri ha signert dette. 

Men gjort er gjort, og var jeg deg nå, ville jeg kalt inn til et møte i forhold til hvordan de opplever situasjonen nå, og spurt dem om hvordan de tenker rundt estimering og dokumentasjon rundt forbedring. Det er nemlig ganske vanskelig når klagen er så lite konkret formulert og de ikke viser til noen eksempler på hvordan du har utført en arbeidsoppgave. Og utfallet av et slikt møte hadde bestemt hvorvidt jeg hadde vurdert å ta rettslige skritt eller ikke. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for råd. Jeg skal be om et nytt møte. Det var faktisk en genial idé. Jeg har ikke mye å tape på det før nå er jeg ganske lei. 

Bare hyggelig 😀

husk å be om møtet skriftlig, også når du er på dette møtet har du telefonen din på lydopptak slik at alt sjefen sier kan dokumenteres 😉

• Liker 3
Skrevet

Høres litt ut som du har funnet deg i for mye over for lang tid. Og det utnyttes dessverre i dagens harde arbeidsliv. I noen situasjoner må man være tøff og kompromissløs. Og det innebærer blant annet å nekte å skrive under et drittpapir med floskler. Du skulle aldri ha signert dette. 

Men gjort er gjort, og var jeg deg nå, ville jeg kalt inn til et møte i forhold til hvordan de opplever situasjonen nå, og spurt dem om hvordan de tenker rundt estimering og dokumentasjon rundt forbedring. Det er nemlig ganske vanskelig når klagen er så lite konkret formulert og de ikke viser til noen eksempler på hvordan du har utført en arbeidsoppgave. Og utfallet av et slikt møte hadde bestemt hvorvidt jeg hadde vurdert å ta rettslige skritt eller ikke. 

Jepp jeg føler at dette skjer fordi jeg er en type som ikke er så tøff som de andre på en måte. Jeg har litt problemer med å si ifra når folk ikke behandlet meg ok. 

Det er alltid to sider av en sak. De kan ha sin men jeg har også min. Det er derfor jeg føler en urettferdighet. 

Jeg sa meg villig til å flytte på ferien min til langt ut i august bare fordi de andre skulle få feriene sine når de ville. Jeg synes at jeg gjør mye for jobben.. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Rullerusk skrev:

Bare hyggelig 😀

husk å be om møtet skriftlig, også når du er på dette møtet har du telefonen din på lydopptak slik at alt sjefen sier kan dokumenteres 😉

Bra råd fra deg . Jeg bør gjerne sende han en melding på telefon og spørre om han har tid å avsette et lite møte en dag. Og så ta opp hvordan jeg opplever situasjonen. Og at jeg aldri skulle gå skrevet under på dokumentet men at jeg er enig i dette med mobilen.  

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp jeg føler at dette skjer fordi jeg er en type som ikke er så tøff som de andre på en måte. Jeg har litt problemer med å si ifra når folk ikke behandlet meg ok. 

Det er alltid to sider av en sak. De kan ha sin men jeg har også min. Det er derfor jeg føler en urettferdighet. 

Jeg sa meg villig til å flytte på ferien min til langt ut i august bare fordi de andre skulle få feriene sine når de ville. Jeg synes at jeg gjør mye for jobben.. 

Du må lære deg å sette foten ned litt. Man trenger ikke nødvendigvis gjøre det på en frekk måte, men man kan si det som det er: "Dette er ikke greit" eller "nei, jeg kan ikke ha ferie i den perioden". Du må også konfrontere urettferdig behandling som dette. Ta tak i det sporenstreks, kall inn til møte med sjefen der du f. eks. har med deg verneombud eller fagforening, og gå gjennom punktene og hva sjefen mener med dem bit for bit. Og ikke gi deg før du har et svar du er fornøyd med. 

• Liker 3
Skrevet

At jeg aldri skulle ha skrevet under på dokumentet skulle det stå. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du må lære deg å sette foten ned litt. Man trenger ikke nødvendigvis gjøre det på en frekk måte, men man kan si det som det er: "Dette er ikke greit" eller "nei, jeg kan ikke ha ferie i den perioden". Du må også konfrontere urettferdig behandling som dette. Ta tak i det sporenstreks, kall inn til møte med sjefen der du f. eks. har med deg verneombud eller fagforening, og gå gjennom punktene og hva sjefen mener med dem bit for bit. Og ikke gi deg før du har et svar du er fornøyd med. 

Jeg er skuffet over at jeg er den som alltid stiller opp for bedriften. Nå blir det ikke sommerferie på meg før fra midten av august for da er de andre ferdig med feriene. Det er ganske kjipt at jeg skal alltid stille meg til side for de. Itilegg er det meg som jobber 4-5 -iblant 6 senvakt er i uken. Synes også at det er urimelig med tanke på at de andre får bare tidligvaktene. De kunne tatt en sen iblant. De stiller heller ikke opp for å hjelpe til dersom jeg skulle hatt ferie. De påtar seg aldri ekstravakter. Men det gjør jeg. Så dette er jo skikkelig kjipt. Men ok se må få være misfornøyde om de føler det sånn  

De er uansett ikke misfornøyd med absolutt alt da sånn som personen jeg er. En trøst. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er skuffet over at jeg er den som alltid stiller opp for bedriften. Nå blir det ikke sommerferie på meg før fra midten av august for da er de andre ferdig med feriene. Det er ganske kjipt at jeg skal alltid stille meg til side for de. Itilegg er det meg som jobber 4-5 -iblant 6 senvakt er i uken. Synes også at det er urimelig med tanke på at de andre får bare tidligvaktene. De kunne tatt en sen iblant. De stiller heller ikke opp for å hjelpe til dersom jeg skulle hatt ferie. De påtar seg aldri ekstravakter. Men det gjør jeg. Så dette er jo skikkelig kjipt. Men ok se må få være misfornøyde om de føler det sånn  

De er uansett ikke misfornøyd med absolutt alt da sånn som personen jeg er. En trøst. 

Det du skriver her nå, skal du skrive ned og ta med inn i et møte. 

• Liker 1
Skrevet

Om du ikke er organisert, så er det i alle fall på tide å bli det nå.. Her kan det fort bli behov for juridisk bistand dersom du blir sagt opp. 

• Liker 10
Skrevet

Jeg trodde advarsler var for slik som skulking, stjeling, rasisme, å gjøre så lite at det er lite vits å ha en som ansatt.

Å sjekke mobilen, greit nok, men synes heller ikke det er en god grunn for advarsel.

Hadde ærlig talt begynt å se meg etter noe nytt hvis jeg var deg.

Anonymkode: 8560c...89c

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, Ananas. skrev:

Om du ikke er organisert, så er det i alle fall på tide å bli det nå.. Her kan det fort bli behov for juridisk bistand dersom du blir sagt opp. 

Jeg er ikke organisert. Men bør nok melde meg inn. For hvis jeg blir sagt opp så er det mulig at de kan hjelpe meg..  Jeg står veldig alene i situasjonen nå. Er fryktelig takknemlig for deres råd og innspill her. 

Det var en kollega som kom til meg tidligere og fortalte meg dette med at lønnen min var feil og at jeg måtte melde fra om det. Han ville forsøkt å fått erstatning for jeg har tapt langt over 100 000 kr i inntekt over årenes løp. Og derfor er jeg ekstra skuffet over dette som skjer nå. Den kollegaen følte at det var mye urettferdighet i bedriften. Og det er hva jeg kan føle nå etter den advarselen pluss etter alt det andre. 

Jeg er redd at de forsøker å skubbe meg ut for de som har stillingene over meg på avdelingen går av med pensjon om ca 4 til 5 år. Og vet ikke om det er en regel i hvem som skal overta siden jeg er den neste i ansattrekken. Vet ikke om det er derfor eller hva. Men jeg må be om et nytt møte. Har ingenting å tape på det for nå har jeg bare lyst å få meg sykemeldt for de plagene jeg sliter med. Og det blir gjerne feil det og. Jeg bør mulig ha en mer kampinnstilling..  

Skrevet
3 hours ago, visp said:

De gangene jeg har opplevd at kollegaer har fått skriftlige advarsler er de gangene ledelsen har bestemt seg for å få de ut. Da inneholder gjerne advarslene ting som gjerne kunne ha blitt brukt på velidig mange, men forskjellen er at de andre ikke hører om det skriftlig.

Det er tre skriftlige advarsler som skal til få å gi en oppsigelse tror jeg.

Det høres ut som om kollegaen din vil ha deg ut og at sjefen ikke tør annet enn å ta personen på alvor.

Hadde jeg vært deg hadde jeg begynt å søke på andre jobber. Det er jo ikke noe hyggelig å jobbe med en som er etter deg hele tiden.

For en butikkjobb hadde jeg ikke satt himmel og jord i bevegelse med fagforeninger og sånt for selvom du vinner fram har du likevel miljøet du må forholde deg til videre og det blir ikke bedre av det vil jeg tro.

sammme her. tenkte det før du en gang skrev dette at det var tilfelle.

Anonymkode: 3c509...726

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Cuntzilla said:

Høres ut som de (sikkert hun som du mener ute etter deg) vil ha deg ut. Jeg har ikke veldig mye peiling på HR, men tror at for å sparke deg så skal de ha en god begrunnelse som de kan dokumentere, så å få den ansatte til å signere på en skriftlig advarsel er første steg mot å si opp noen.

Når det er så vagt så blir det også vanskelig for deg å dokumentere at du har forbedret deg på disse punktene. Men motsatt også vanskelig for dem å dokumentere at du ikke har det, så om du får en advarsel nummer to eller en oppsigelse så er det helt klart en sak for HR. Det virker jo relativt usaklig.

Jeg ville nok tatt det med verneombud/HR-avdeling allerede nå, men kanskje aller mest søkt på andre jobber. Det er klart det er utrolig slitsomt å jobbe med noen som er ute etter deg, og det blir jo ikke bedre om det blir en sak av dette. Høres også ut som du vil få gode referanser fra sjefen din til tross for denne advarselen, vil de ha deg ut så er det også det beste for dem at du går frivillig fordi du fant noe annet.

denne.

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke organisert. Men bør nok melde meg inn. For hvis jeg blir sagt opp så er det mulig at de kan hjelpe meg..  Jeg står veldig alene i situasjonen nå. Er fryktelig takknemlig for deres råd og innspill her. 

Det var en kollega som kom til meg tidligere og fortalte meg dette med at lønnen min var feil og at jeg måtte melde fra om det. Han ville forsøkt å fått erstatning for jeg har tapt langt over 100 000 kr i inntekt over årenes løp. Og derfor er jeg ekstra skuffet over dette som skjer nå. Den kollegaen følte at det var mye urettferdighet i bedriften. Og det er hva jeg kan føle nå etter den advarselen pluss etter alt det andre. 

Jeg er redd at de forsøker å skubbe meg ut for de som har stillingene over meg på avdelingen går av med pensjon om ca 4 til 5 år. Og vet ikke om det er en regel i hvem som skal overta siden jeg er den neste i ansattrekken. Vet ikke om det er derfor eller hva. Men jeg må be om et nytt møte. Har ingenting å tape på det for nå har jeg bare lyst å få meg sykemeldt for de plagene jeg sliter med. Og det blir gjerne feil det og. Jeg bør mulig ha en mer kampinnstilling..  

Ikke sykmeld deg, for det kan tolkes som en delvis innrømmelse av forholdene. Vær klar til kamp med både ord og knyttnever som en stolt norsk viking :) 

• Liker 4
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Alle kollegaene har noe å forbedre. Sjefen understreket det til meg. Og det er jeg enig i. Men at jeg får et slikt skriv ser jeg på som litt tøfft og vanskelig. 

Jeg har bestemt meg for å bare ta det opp med legen. Si at jeg har psykiske plager som jeg frykter gjør det litt vanskelig for meg. For det er vanskelig. Ver ikke hva dere mener om det? Jeg burde gjerne fått en sykemelding for en periode og så se om sjefen blir mer fornøyd med meg etter behandling for det jeg sliter med. Det som jeg sliter med gjør meg ekstra trøtt og utbrent. 

Jeg har ihvertfall forsøkt så godt jeg kunne å fungere i jobben men de er jo ikke helt fornøyd med arbeidet mitt. 

Jeg føler det blir ubehagelig å konfrontere andre kollegaer med prestasjonene mine.. Jeg synes ikke at de er mer perfekte og flinke enn meg heller. Men jeg får bare ta dette med helseplager opp med legen og se hva som skjer derfra først... Jeg vet ikke. Men søker ny jobb. 

Nei nei, ikke gjør det!

Da skyter du selv i foten!

• Liker 1
Skrevet
39 minutter siden, Rullerusk said:

.

denne.

• Liker 2
Skrevet

Er så glad for rådene fra dere. Takk takk. Løsningen på problemet mitt kan være

1. Å melde seg inn i handel og kontor (fagforeningen for butikkansatte)? 

2. Jeg søker ny jobb. Fortsette med det. 

3  Spørre sjefen om å sette av et nytt møte hvor jeg kan få avklart situasjoner litt mer og forbedringer samt komme med innspill om hva jeg tenker og mener om situasjonene på arbeidsplassen. 

4. Forsøke å få ut sykemelding for mune angstplager / psykiske plager for en periode slik at jeg får den ro i psyken som jeg behøver til å finne mer overskudd igjen. ( litt usikker på om denne delen er noe positivt å gjøre men nå når situasjonene er slik så er det fristende å ta dette opp med legen og forsøke å få kartlagt mer av angsten og OCDsymptomene. De er slitsomme. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...