Gå til innhold

Hva tenker du om bomstasjoner?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes dere ikke at det er altfor mange bomstasjoner i de store byene (i tilegg til at det er veldig dyrt)? De sier de tenker på miljøet men jeg tror ikke på det. Jeg leste i en avis at kollektiv transport skulle bli dyrere, hvis de tenker på miljøet hvorfor øker de prisene på buss/tog biletter? Og jeg har lest at det skal komme flere og flere bomstasjoner?

Hva tenker dere?

 

Anonymkode: 3d0eb...66a

  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blir så sint hver jævla gang det dukker opp en bom. Jeg betaler veiavgift på alle kjøretøyene mine. Men nå er det småpenger mot hva jeg betaler i bom. Det kan være 6-7.000 i året. Samtidig som 65% av alt jeg betaler i drivstoff er avgifter. Selv om vi bor midt i bedriftsutsalget av en av verdens største oljeeksportør. Mens det vi eksporterer blir solgt for knappenåler og glansbilder i utlandet. Skal vi straffes max. 

Jeg ser på hver bompassering som en bot. Gudbrandsdalen opp og hjem koster kr 450,- i bot. WTF!!!  
Samtidig som de hele tiden bygger nye veier og legger igjen en bom. Så sperrer de alle alternative veiene. La nå gamleveien ligge igjen. Så kan de som vil kjøre gratis på den. Da vi nekter å kjøre der vi får bot. Eller så trenger vi ikke alle disse nye veiene. hvis alternativet er å bli bøtelagt for så mange tusen i året bare for å praktisere nødvendig transport. 

Anonymkode: 34a45...6e6

  • Liker 4
Skrevet

Klikker helt av det bomstasjonshelvetet de har gående i Bergen iallefall.

Anonymkode: 285cc...2e5

  • Liker 3
Skrevet

Hvilket parti skal en stemme for ikke å stemme for bompenger

Anonymkode: b9bf6...5c0

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Få fattigfolket av veien. Jeg har det travelt.

 

Men helt seriøst. Bompenger er en mer rettferdig måte å fordele kostnadene til veiutbygging og vedlikgehold enn alle dagens alternativer. Dessuten er det nødvendig for å forhindre for stor trafikk i byene.

Skrevet

Bompenger er en usosial måte å betale for veibygging ved bomavgift - dvs, den rammer vanlige og fattige folk mye hardere enn rikfolk. For ikke å snakke om at det er å kaste bort penger å ha private selskaper som skal tjene penger på å drive bomstasjoner.

Jeg synes veier burde finansieres gjennom skattepenger over budsjettet. Og bygges av det offentlige. Da unngår man en usosial avgift, og man unngår at felleskapets skattepenger blir brukt på å gi noen få private eiere profitt.

Dette er enda en grunn til at jeg stemmer Rødt.

  • Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, Herr Heftig skrev:

Få fattigfolket av veien. Jeg har det travelt.

 

Men helt seriøst. Bompenger er en mer rettferdig måte å fordele kostnadene til veiutbygging og vedlikgehold enn alle dagens alternativer. Dessuten er det nødvendig for å forhindre for stor trafikk i byene.

Hadde de laget alternative ruter utenom storbyer så hadde trafikken minsket.. Skal fra Oppland til Østfold og må igjennom Oslo. Mye tungtrafikk skal også bare forbi. Samme gjelder Oppland-vestfold og Vestfold-trondheim.

Man kan spørre seg hvorfor de styrer all trafikk igjennom Oslo. Men svaret er vel åpenlyst, bompenger..

Alternative veier har over dobbelt kjøretid og er da mye mer forurensede.

Anonymkode: bef57...730

  • Liker 2
Skrevet

Tenker det ikke har noe med mijø å gjøre iallefall, og heller ikke finansiering. Kanskje overvåkning?

Anonymkode: b90e8...587

Skrevet

Desverre frem til FrP får flertall på stortinget, ene og alene, kommer ikke bomstasjonene til å fjernes. De er for små til å kunne få noe slikt gjennom. 

Bomstasjoner mellom hver kommune har eksistert i Stavanger regionen i hva 10-15 år nå (og det blir bare enda "bedre" fremover med de nye planene for bomstasjoner) nesten som jeg blir litt glad av at andre også får merke bommene litt 😅 Men skulle ønske det fantes en anne måte å ta pengene våres på, og slippe å se bommen lyse grønt/gult hver gang jeg kjører forbi:angry:

Det som plager meg aller mest med bommene, er å kjøre på den samme fæle og nedslitne veien og se det dumme lyset. Hva godt er bommene for når de ikke brukes til vedlikeholdav veien de står på! :angry:

Anonymkode: 183f1...adc

  • Liker 1
Skrevet

Biltrafikken må ned, og da er bom et godt virkemiddel. For de som velger å ikke prioritere egen bil, er kollektivtransport et godt alternativ. Mellom privat bil og kollektiv er markedet godt dekket.

Anonymkode: 66d1f...08d

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Biltrafikken må ned, og da er bom et godt virkemiddel. For de som velger å ikke prioritere egen bil, er kollektivtransport et godt alternativ. Mellom privat bil og kollektiv er markedet godt dekket.

Anonymkode: 66d1f...08d

Det finnes nå folk som meg, hvor buss eller tog ikke er et alternativ. Vi ender bare opp med å punge t i dyre dommer på veier som ikke generelt ikke ser noen av disse pengene.

Kunne ha tatt buss til videregående, men kjøre scooter =15 min, buss = 1,5 timer reisetid. Da velges den korteste, for buss blir ikke et alternativ med så lang reisetid og 3 buss bytter.

Til Universitet: kolombus sin egen app sier: Flybuss tilflyplassen, flybuss til et buss stopp, vanlig buss til universitetet. Og du kan ikke bruke busskort på flybussen, dvs: ~600kr en vei.

Nå til jobb: kunne gått i 30 min, tatt tog et lite stykke og gått i 30min til. Starter jobb klokken 06.00 (og har ikke flexitid). Det er ikke alternativ. Evt bruke sykkel hele veien ~60 min. 

Den dagen kollektivtrafikk er et godt valg, skal jeg jammen meg bruke det, men det er ikke det nå! (Dette er ute på jæren). Oslo har kanskje noe som fungerer, men pengene på kollentivtrafikk må fordeles bedre til hele Norge, slik at vi også får et godt tilbud. 

Kan og legge til: Kolombus setter ikke inn flere busser for "alle her jeg bor har jo 2 biler."

Anonymkode: 183f1...adc

  • Liker 2
Gjest Herr Heftig
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det finnes nå folk som meg, hvor buss eller tog ikke er et alternativ. Vi ender bare opp med å punge t i dyre dommer på veier som ikke generelt ikke ser noen av disse pengene.

Kunne ha tatt buss til videregående, men kjøre scooter =15 min, buss = 1,5 timer reisetid. Da velges den korteste, for buss blir ikke et alternativ med så lang reisetid og 3 buss bytter.

Til Universitet: kolombus sin egen app sier: Flybuss tilflyplassen, flybuss til et buss stopp, vanlig buss til universitetet. Og du kan ikke bruke busskort på flybussen, dvs: ~600kr en vei.

Nå til jobb: kunne gått i 30 min, tatt tog et lite stykke og gått i 30min til. Starter jobb klokken 06.00 (og har ikke flexitid). Det er ikke alternativ. Evt bruke sykkel hele veien ~60 min. 

Den dagen kollektivtrafikk er et godt valg, skal jeg jammen meg bruke det, men det er ikke det nå! (Dette er ute på jæren). Oslo har kanskje noe som fungerer, men pengene på kollentivtrafikk må fordeles bedre til hele Norge, slik at vi også får et godt tilbud. 

Kan og legge til: Kolombus setter ikke inn flere busser for "alle her jeg bor har jo 2 biler."

Anonymkode: 183f1...adc

Siden du bor så lite sentralt regner jeg med at boutgiftene dine er lave. Ellers ville du vel flyttet til noe mer sentralt? Man kan sjelden få i både pose og sekk.

Skrevet

Jeg synes avgifter på fly er mer irriterende.

Skrevet

Jeg synes lite om spesielt veifinansieringsbommene. Det rammer veldig skjevt og jeg får meg ikke til å tro at det blir mindre trafikk av dem, bare dyrere å være bilist, og dyrere varer og tjenester som følge av dette. Jeg er imidlertid fornøyd med at det fra Solberg- regjeringen m/støttepartier er blitt mindre bompenger, mindre bompengeandel og mer veisatsning enn de rødgrønne la opp til i NTP 2014-2023.

Skrevet

Jeg synes bomstasjoner er fantastisk. Det fører til mindre trafikk og renere luft i byen. 

Anonymkode: 6384e...e69

Skrevet

Jeg er for flere og dyrere bomstasjoner. 

Jeg har spart timesvis siden de innførte rushitdavgift i Bergen, så for min del kan den gjerne øke mer. De må gjerne sette opp en bomstasjon som gjør det vanvittig dyrt å kjøre på fjellet i helgene også, så kanskje jeg slipper køen der og. 

Anonymkode: 924e1...74e

Skrevet
1 time siden, Herr Heftig skrev:

Siden du bor så lite sentralt regner jeg med at boutgiftene dine er lave. Ellers ville du vel flyttet til noe mer sentralt? Man kan sjelden få i både pose og sekk.

Har kjøpt leilighet egentlig ganske sentralt (har kjøpesenter, butikker og slit i gangavstand, men må gå ~30 min for å komme tiltogatasjonen som ikke er lagt til sentrum), og 20min med bil unna jobb. Men hva skal man gjøre når det ikke går buss eller tog til jobben... de har snakket om å laga togstopp der i 20år, kanskje om 20 år til så skjer det. Togsporet går rett utenfor jobben, men kan ikke akkurat hoppe av i fart. 

Kommer like langt med buss, men det siste stykke (~30 min) må jeg gå uansett med buss eller tog, for det går ingen ting ut til jobben. (Er mange store bedrifter som har arbeidsplass der, så det burde finnes et tilbud, men brukes jo kun penger til kollektivtrafikk i Oslo). 

Anonymkode: 183f1...adc

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket parti skal en stemme for ikke å stemme for bompenger

Anonymkode: b9bf6...5c0

Liberalistene

Skrevet

Vi betaler årsavgift, så hvorfor skal vi ha bomstasjoner? Ååh, nettopp "årsavgift" ikke "veiavgift". Pengene er ikke lenger øremerket vei. Derfor de fleste veiene uten store byområder er jævlige, for der er det ikke bomstasjoner. Gjeninnfør veiavgift, å la de pengene gå til veien. Da er det jo uansett vi bilister som betaler for veien. Det er vel rettferdig? 

  • Liker 1
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Har ikke bil så jeg bryr meg ikke om bomstasjoner. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...