Gå til innhold

Sliter med å akseptere å vise mine tics ovenfor andre... Hatt tourettes hele mitt liv. Samboer har en tendens til å herme etter min tourettes.... :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan jeg lære å akseptere min tourettes syndrom ovenfor andre??

Sliter med å vise alle mine tics ovenfor min samboer og andre folk jeg kjenner.. Samboer vet godt av mine tics, men har en tendens til å herme etter meg.. Hmm, er redd for det og holder igjen mange av ticsene mine..

Hjelp!!

Anonymkode: 11274...714

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det første du kan gjøre, er å sparke ut samboeren din

Anonymkode: c41cc...896

• Liker 20
Skrevet (endret)

Akseptere at samboeren din er en dust, en skikkelig stor dust. Har du sagt til han at han må slutte og herme etter deg? Du burde ikke være nødt til å forsøke å holde igjen og være redd for at han skal herme etter deg. Du burde ikke gå rundt og leve, være redd for den du er. Du burde få være deg selv, fordi at du som deg selv, er fullstendig, ekte og vakker. 

Endret av SesameStreet
  • Liker 8
Skrevet

Bare nysgjerrig; kan man holde igjen ticks? Trodde de var ukontrollerbare?

Anonymkode: 81041...86f

• Liker 1
Skrevet

Hvis du kan holde de igjen, kan du ikke bare slutte helt da? 

Anonymkode: 9188b...bc4

Skrevet

Har du snakket med samboeren din om dette, at du sliter med det og det er sårt for deg? Om du ikke har det så gjør det, det er ikke sikkert han ser det på den måten eller tenker at det kan være godt å tulle litt med det også. Om du har det og han likevel hermer, så gjør han egentlig bare narr av deg og det skal du ikke godta. 

Jeg kan skjønne at det er ubehagelig for deg, men det eneste du kan gjøre for å akseptere det er å bare akseptere at det er sånn. De fleste folk bryr seg ikke, de skjønner at du ikke har kontroll på det og tenker ikke over det. Det sitter nok for det meste i hodet ditt, selv om det finnes ekle mennesker her i verden. Men de må du bare prøve å overse, de er ikke verdt det. 

Anonymkode: a0cec...d3f

• Liker 2
Skrevet

Ikke snakk om å holde igjen å slutte.

Det er snakk om å undertrykke. Jeg klarer ikke holde de igjen lenge av gangen førdet kommer ut uansett.. Undertrykker jeg kremte lydene for lenge så kommerdet ut 10 ganger værre. 

Ukontrollerbare bevegelser kam du faktisk klare å kontrollere ved profesjonell hjelp. Det er som å klø en plass å du ikke bare MÅ klø!!!

Jeg kan holde igjen tics kanskje 1 minutt eller så. Men det er tungt. Det er jævlig tungt..

• Liker 4
Skrevet

Kanskje du har smittet han?

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Kanskje du har smittet han?

Haha..

Kan hende hun gjør det ubevist, men hun har selv sagt at jeg må tåle at hun hermer litt..  Hmm

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Haha..

Kan hende hun gjør det ubevist, men hun har selv sagt at jeg må tåle at hun hermer litt..  Hmm

Har du prøvd medisin da?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Haha..

Hvorfor må du tåle det om du blir trist av det? Har du sagt at du blir lei deg?

Anonymkode: d0b32...a1e

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha..

Vet du, det er ikke opp til henne å bestemme hva du skal tåle eller ikke. Hjemme er det stedet du skal kunne slappe helt av. Der skal du aksepteres for den du er. Hvis du må jobbe med å undertrykke tics for å slippe bli latterliggjort, funker hjemmet ditt ikke som et fristed. 

Gjør hun det ubevisst, får hun i det minste ta jobben med å forsøke bli bevisst og undertrykke den hermingen. Burde være en smal sak dersom hun respekterer deg og hvordan du føler rundt dette. 

• Liker 6
Skrevet
26 minutter siden, Hactar skrev:

Vet du, det er ikke opp til henne å bestemme hva du skal tåle eller ikke. Hjemme er det stedet du skal kunne slappe helt av. Der skal du aksepteres for den du er. Hvis du må jobbe med å undertrykke tics for å slippe bli latterliggjort, funker hjemmet ditt ikke som et fristed. 

Gjør hun det ubevisst, får hun i det minste ta jobben med å forsøke bli bevisst og undertrykke den hermingen. Burde være en smal sak dersom hun respekterer deg og hvordan du føler rundt dette. 

Veldig enig! :Nikke:

• Liker 1
Skrevet (endret)

Enig i at det oppleves ufint av samboeren hvis hun hermer tics, men har du spurt om hvorfor hun faktisk gjør det?

På samme måte som at tics er ukontrolerte handlinger, så finnes det også noe som heter ekkopraksi og ekkolali, hvilket er at man gjentar andres bevegelser eller ord. Selv har jeg en mor med en svak avart av ekkolali, hun kan ofte "slå over" på samme dialekt som en samtalepartner - og dette skjer mer eller mindre ubevisst, det er ikke for å være hverken slem eller nedlatende.

Nå skal jeg på ingen måte forsøke å diagnostisere samboeren din basert på den ene opplysningen du har gitt, men det kan altså finnes andre forklaringer enn at hun bare er ond.

En annen mulighet kan være at handlingsmønsteret med å herme er en slags forsvarsmekanisme i et forsøk på å ufarliggjøre situasjonen, altså at hun både for din og sin egen del forsøker å spøke det bort. Her balanserer hun i så fall åpenbart på en knivsegg, for hvis hun ikke klarer å gjennomføre det med riktig glimt i øyet, så blir det oppfattet som nedlatende og slemt.

Hvis dette er forklaringen, så er det i hvert fall innlysende at hun ikke har lykkes med gjennomføringen, og i så fall så kan du jo be henne om å slutte.

Endret av Horge
Feil kjønn på samboer.
  • Liker 3
Skrevet

Samboeren min har ticks i form av ukontrolerte rykninger i ansiktet. Jeg har aldri noen gang gjort narr av han eller hermet etter han, det skulle aldri ha fallt meg inn. Jeg har blitt så vandt med ticksene hans at jeg reagerer ikke på det når han får rykningene. Han samboeren din er en umoden idiot, hvor gammel er han, 12?

Anonymkode: b330b...a7e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...