AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #1 Skrevet 23. februar 2018 Jeg fødte for tre og en halv måned siden. Siden da har jeg vært inkontinent. Hver eneste dag når jeg kommer hjem etter å ha vært ute, har jeg tisset på meg, og er våt langt ned under knærne selv om jeg bruker doble bind. Jeg tisser alltid før jeg går hjemmefra, men noen ganger er jeg ute en stund og det er ikke alltid et toalett i nærheten, og da renner det ofte før jeg kommer meg hjem, eller jeg merker ikke at jeg må tisse og plutselig når jeg reiser meg bare renner det. Jeg var ute og gikk i kulda i dag, og det er ikke godt å gå klissbløt ute vinterstid! Jeg og baby liker å bære i sele, og ettersom han blir tyngre tisser jeg enda mer på meg siden det er enda vanskeligere å holde igjen Jeg har tatt det opp med fastlege, men hun sa jeg må gjøre knipeøvelser til det har gått et år etter fødsel, og først da, hvis det ikke har bedret seg, vil det bli aktuelt med operasjon! Jeg kniper som bare det hver eneste dag, men så langt har det bare blitt verre iom at baby har blitt tyngre. Skal det virkelig være sånn som dette et helt år? Har du erfaring med at lekkasje på linje med det jeg har faktisk blir bedre av kun kniping, eller går det an å grine seg til operasjon før det er gått et år da dette faktisk er et handikap? Anonymkode: 790f4...f75
Biloba Skrevet 23. februar 2018 #2 Skrevet 23. februar 2018 Du blir neppe operert før tilhelingstiden er ute. Men har du fått personlig veiledning hos fysioterapeut f.eks så du vet at du gjør det riktig? Knipeøvelser hjelper ikke alle, men det er jo viktig at du i hvertfall vet at du gjør øvelsene riktig. Og hva slags bind bruker du? Du har rett til inkontinensbeskyttelse på blå resept, og der finnes det produkter til alle lekkasjegrader, slik at du kan tilpasse når du trenger det til f.eks tur. Det kan gjøre ventetiden litt mindre kjip. 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #3 Skrevet 23. februar 2018 Som nevnt over er det nok for tidlig å få innvilget operasjon, men jeg ville oppsøkt fysioterapeut med god kunnskap på området. Det finnes øvelser og også et apparat mener jeg, som kan bedre situasjonen. Anonymkode: 6563d...1fb
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #4 Skrevet 23. februar 2018 Les litt her: https://www.apotek1.no/intim-og-underliv/bekkenbunnstrening Jeg opplevde også å lekke den første tiden etter fødsel, men det ble faktisk gradvis bedre og til slutt «god som ny». Nå som jeg er gravid igjen så har jeg begynt å lekke litt hvis jeg er holder meg for lenge eller nyser feks, så skal kjøre samme regime igjen Anonymkode: 6563d...1fb 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #5 Skrevet 23. februar 2018 6 minutter siden, Biloba skrev: Du blir neppe operert før tilhelingstiden er ute. Men har du fått personlig veiledning hos fysioterapeut f.eks så du vet at du gjør det riktig? Knipeøvelser hjelper ikke alle, men det er jo viktig at du i hvertfall vet at du gjør øvelsene riktig. Og hva slags bind bruker du? Du har rett til inkontinensbeskyttelse på blå resept, og der finnes det produkter til alle lekkasjegrader, slik at du kan tilpasse når du trenger det til f.eks tur. Det kan gjøre ventetiden litt mindre kjip. Var hos fysioterapeut på sykehuset. Allerede der skjønte jeg at det var dårlig stilt der nede. Mens damene jeg var på time med sa de kunne holde/ stramme et par sekunder, før de slapp muskelen, klarte jeg ikke å holde knipet i det hele tatt. Jeg klarer heller ikke knipe og stoppe strålen når jeg sitter på do. Fastlegen informerte ikke om at jeg har rett til bind på blå resept. Jeg bruker det jeg har; doble nattbind fra Libresse. Men noen ganger er jeg ute, ofte i flere timer blant folk, uten å ha mulighet til å skifte bind. Jeg driver aktivt med friluftsliv, og gledet meg til en sommer med masse teltturer med lille. Jeg må isåfall bære med meg flere kilo med tissebind ute i naturen. Anonymkode: 790f4...f75
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #6 Skrevet 23. februar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Les litt her: https://www.apotek1.no/intim-og-underliv/bekkenbunnstrening Jeg opplevde også å lekke den første tiden etter fødsel, men det ble faktisk gradvis bedre og til slutt «god som ny». Nå som jeg er gravid igjen så har jeg begynt å lekke litt hvis jeg er holder meg for lenge eller nyser feks, så skal kjøre samme regime igjen Anonymkode: 6563d...1fb Sitat artikkelen: "Kvinner som har født barn har ofte problemer med litt drypping" Jeg har ikke drypping- det renner ut til det er tomt. Anonymkode: 790f4...f75
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #7 Skrevet 23. februar 2018 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fødte for tre og en halv måned siden. Siden da har jeg vært inkontinent. Hver eneste dag når jeg kommer hjem etter å ha vært ute, har jeg tisset på meg, og er våt langt ned under knærne selv om jeg bruker doble bind. Jeg tisser alltid før jeg går hjemmefra, men noen ganger er jeg ute en stund og det er ikke alltid et toalett i nærheten, og da renner det ofte før jeg kommer meg hjem, eller jeg merker ikke at jeg må tisse og plutselig når jeg reiser meg bare renner det. Jeg var ute og gikk i kulda i dag, og det er ikke godt å gå klissbløt ute vinterstid! Jeg og baby liker å bære i sele, og ettersom han blir tyngre tisser jeg enda mer på meg siden det er enda vanskeligere å holde igjen Jeg har tatt det opp med fastlege, men hun sa jeg må gjøre knipeøvelser til det har gått et år etter fødsel, og først da, hvis det ikke har bedret seg, vil det bli aktuelt med operasjon! Jeg kniper som bare det hver eneste dag, men så langt har det bare blitt verre iom at baby har blitt tyngre. Skal det virkelig være sånn som dette et helt år? Har du erfaring med at lekkasje på linje med det jeg har faktisk blir bedre av kun kniping, eller går det an å grine seg til operasjon før det er gått et år da dette faktisk er et handikap? Anonymkode: 790f4...f75 6 måneder er det jeg har hørt, ikke ett helt år. Hvorfor ha ikke legen deg resept på bleier? Det fungerer mye bedre enn bind. Bind er beregnet på mensblod ikke tynn og mye urin. Kontakt fastlegen din på mandag og spør etter blå resept på bleier, og kom deg på apoteket og spørr etter prøver på ulike inkontinens bleiestørrelser. Mulig også fysioterapeut kan hjelpe deg. Anonymkode: 76c4c...dd5 4
Biloba Skrevet 23. februar 2018 #8 Skrevet 23. februar 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var hos fysioterapeut på sykehuset. Allerede der skjønte jeg at det var dårlig stilt der nede. Mens damene jeg var på time med sa de kunne holde/ stramme et par sekunder, før de slapp muskelen, klarte jeg ikke å holde knipet i det hele tatt. Jeg klarer heller ikke knipe og stoppe strålen når jeg sitter på do. Fastlegen informerte ikke om at jeg har rett til bind på blå resept. Jeg bruker det jeg har; doble nattbind fra Libresse. Men noen ganger er jeg ute, ofte i flere timer blant folk, uten å ha mulighet til å skifte bind. Jeg driver aktivt med friluftsliv, og gledet meg til en sommer med masse teltturer med lille. Jeg må isåfall bære med meg flere kilo med tissebind ute i naturen. Anonymkode: 790f4...f75 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var hos fysioterapeut på sykehuset. Allerede der skjønte jeg at det var dårlig stilt der nede. Mens damene jeg var på time med sa de kunne holde/ stramme et par sekunder, før de slapp muskelen, klarte jeg ikke å holde knipet i det hele tatt. Jeg klarer heller ikke knipe og stoppe strålen når jeg sitter på do. Fastlegen informerte ikke om at jeg har rett til bind på blå resept. Jeg bruker det jeg har; doble nattbind fra Libresse. Men noen ganger er jeg ute, ofte i flere timer blant folk, uten å ha mulighet til å skifte bind. Jeg driver aktivt med friluftsliv, og gledet meg til en sommer med masse teltturer med lille. Jeg må isåfall bære med meg flere kilo med tissebind ute i naturen. Anonymkode: 790f4...f75 Skikkelig veiledning vil si at behandler undersøker mens du kniper for å hjelpe deg å få kontakt med riktige muskler og riktig teknikk, ikke sykehusets gruppeundervisning. Nattbind er bare tull når du har så stor inkontinens. Her må du tilbake til lege og apotek. Du får en generell resept og personlig veiledning og prøver på apoteket. 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #9 Skrevet 23. februar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: 6 måneder er det jeg har hørt, ikke ett helt år. Hvorfor ha ikke legen deg resept på bleier? Det fungerer mye bedre enn bind. Bind er beregnet på mensblod ikke tynn og mye urin. Kontakt fastlegen din på mandag og spør etter blå resept på bleier, og kom deg på apoteket og spørr etter prøver på ulike inkontinens bleiestørrelser. Mulig også fysioterapeut kan hjelpe deg. Anonymkode: 76c4c...dd5 Hun nevnte ikke bind på resept en gang, enda jeg var hos henne og fortalte om inkontinensen ca 2 mnd etter fødsel. Bra det kan være mulighet for operasjon etter 6 mnd, da kan kanskje sommeren være reddet. Anonymkode: 790f4...f75
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #10 Skrevet 23. februar 2018 1 minutt siden, Biloba skrev: Skikkelig veiledning vil si at behandler undersøker mens du kniper for å hjelpe deg å få kontakt med riktige muskler og riktig teknikk, ikke sykehusets gruppeundervisning. Nattbind er bare tull når du har så stor inkontinens. Her må du tilbake til lege og apotek. Du får en generell resept og personlig veiledning og prøver på apoteket. Ah, ok. Takk for info Biloba, skal si det til fastlegen Anonymkode: 790f4...f75
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #11 Skrevet 23. februar 2018 Regn med at det kan bli en kamp å få inkontinensmateriell på blå resept, for av en eller annen grunn finner mange leger det uhyre provoserende at unge mennesker trenger det. Men ikke gi deg! Anonymkode: db5f5...10e 4
Biloba Skrevet 23. februar 2018 #12 Skrevet 23. februar 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Regn med at det kan bli en kamp å få inkontinensmateriell på blå resept, for av en eller annen grunn finner mange leger det uhyre provoserende at unge mennesker trenger det. Men ikke gi deg! Anonymkode: db5f5...10e Det høres helt søkt ut. Klart hun trenger ordentlige produkter når hun blir våt til knes til tross for doble nattbind.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #13 Skrevet 23. februar 2018 Akkurat nå, Biloba skrev: Det høres helt søkt ut. Klart hun trenger ordentlige produkter når hun blir våt til knes til tross for doble nattbind. Selvfølgelig trenger hun det. Men denne kampen har jeg vært med på både for meg selv og andre og det er ufattelig mange leger (og annet helsepersonell) som gjør seg utrolig vanskelige. Anonymkode: db5f5...10e 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #14 Skrevet 23. februar 2018 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sitat artikkelen: "Kvinner som har født barn har ofte problemer med litt drypping" Jeg har ikke drypping- det renner ut til det er tomt. Anonymkode: 790f4...f75 Noen drypper, andre lekker mye, men status kan forandre seg med tid og (rette) øvelser, gjør det ikke det må operasjon selvsagt vurderes. Her også rant det den første tiden altså. Var helt fortvilet! Men når jeg fikk riktig veiledning av noen med god kunnskap på området og ved hjelp av litt tid, så ble det bra. Håper du får god hjelp og hvis du ikke føler tegn til bedring etter det, ville jeg stått på for operasjon om noen mnd. Anonymkode: 6563d...1fb 1
Biloba Skrevet 23. februar 2018 #15 Skrevet 23. februar 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig trenger hun det. Men denne kampen har jeg vært med på både for meg selv og andre og det er ufattelig mange leger (og annet helsepersonell) som gjør seg utrolig vanskelige. Anonymkode: db5f5...10e Tror ikke ts skal ta den sorgen på forskudd. Krav til blå resept er at inkontinens varer ut over 3 mnd, og det har den allerede gjort og med hennes alvorlighetsgrad er det ikke usannsynlig at det fortsatt er problemer om 3 mnd. Alder er ikke en betingelse.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #16 Skrevet 23. februar 2018 Det nytter ikke med vanlige bind når man lekker. Bind for lekkasje er like disker som vanlig bind, men beregnet for urin. De funker som bare det. Anonymkode: 57908...0ae
isbjørnungen Skrevet 23. februar 2018 #17 Skrevet 23. februar 2018 Som andre sier ville jeg snakket med lege om det er grunnlag for inkontinensmateriell på blåresept. Du fyller nok kravet om at det vil bli brukt mer enn 3 måneder av ett år, men jeg er usikker på om du i tillegg må fylle krav om "langvarig fase". Hvis du har lyst kan du lese paragraf 1c og paragraf 5 https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/5-14-legemidler-næringsmidler-og-medisinsk-forbruksmateriell (men fastlegen skal klare å ta stilling til dette uten at du trenger å lese deg opp selv). Ville uansett spurt på apotek om bind som fungerer til urin - de er forskjellige fra bind du bruker til menstruasjon mtp oppsugingsevne (veldig forskjellig konsistens på blod og urin) og lukthemming. Eksempel på merker som fungerer ved urinlekkasje er Tena Lady. Og det hjelper ikke med doble bind (pga plasten som ligger mellom), du må da heller opp i størrelse. Jeg ville beskrevet mengdene urin til de på apoteket, så hjelper de deg å finne riktig type og størrelse til din bruk. Dumt å bruke mye penger på å kjøpe bind som er alt for små eller alt for store. Mange apotek har et eget bakrom hvor man kan få veiledning for inkontinensutstyr, så slipper man å stå "midt på kjøpesenteret" og spørre Her er et skjema fra organisasjonen NOFUS med spørsmål du kan tenke over/skrive ned svaret på og ta med til fastlegen. Det gjør det enklere for dere begge når dere skal snakke om veien videre, behov for resept/fysioterapi/henvisning mm, og det vil nok tydeliggjøre problemene dine for fastlegen. https://drive.google.com/file/d/0B6awszI3j4lOVDJHZkdQNl96ejQ/view Ellers så er det kanskje en trøst at du på langt nær er den eneste som sliter med dette, og jeg har flere venninner som har slitt med urinlekkasje etter fødsel, og som har blitt gradvis bedre ved hjelp av knipetrening. Fikk nylig oppdatering fra en veldig happy venninne om at hun nå hadde vært på sin første joggetur uten lekkasje Lykke til, TS! 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #18 Skrevet 23. februar 2018 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Regn med at det kan bli en kamp å få inkontinensmateriell på blå resept, for av en eller annen grunn finner mange leger det uhyre provoserende at unge mennesker trenger det. Men ikke gi deg! Anonymkode: db5f5...10e En kamp? Du bør heller se på blåreseptforskriften og forstå hvordan den fungerer, enn å gni salt i sårene til en som ligger nede. Tena Lady produktene deler apotekene ut prøver på, så ts kan også begynne der. Når hun får blåresept så syår det bare bleier, eller rettere inkonyinensmateriale på resepten. Ts velger da selv hva hun ønsker. Alt kan vanligvis også kjøres hjem av apotek/butikk. Dere som ikke forstår hvordan ts har det, kan jo prøve å tisse på dere langt hjemmefra og så skulle gå på bussen eller måtte gå langt for å komme hjem. Kanskje dere da forstår hvor ille ts har det? Og ikke minst blir litt ydmyke med hensyn til medmenneskelighet og hjelp? Anonymkode: 76c4c...dd5 5
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #19 Skrevet 23. februar 2018 3 minutter siden, isbjørnungen skrev: Som andre sier ville jeg snakket med lege om det er grunnlag for inkontinensmateriell på blåresept. Du fyller nok kravet om at det vil bli brukt mer enn 3 måneder av ett år, men jeg er usikker på om du i tillegg må fylle krav om "langvarig fase". Hvis du har lyst kan du lese paragraf 1c og paragraf 5 https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/5-14-legemidler-næringsmidler-og-medisinsk-forbruksmateriell (men fastlegen skal klare å ta stilling til dette uten at du trenger å lese deg opp selv). Ville uansett spurt på apotek om bind som fungerer til urin - de er forskjellige fra bind du bruker til menstruasjon mtp oppsugingsevne (veldig forskjellig konsistens på blod og urin) og lukthemming. Eksempel på merker som fungerer ved urinlekkasje er Tena Lady. Og det hjelper ikke med doble bind (pga plasten som ligger mellom), du må da heller opp i størrelse. Jeg ville beskrevet mengdene urin til de på apoteket, så hjelper de deg å finne riktig type og størrelse til din bruk. Dumt å bruke mye penger på å kjøpe bind som er alt for små eller alt for store. Mange apotek har et eget bakrom hvor man kan få veiledning for inkontinensutstyr, så slipper man å stå "midt på kjøpesenteret" og spørre Her er et skjema fra organisasjonen NOFUS med spørsmål du kan tenke over/skrive ned svaret på og ta med til fastlegen. Det gjør det enklere for dere begge når dere skal snakke om veien videre, behov for resept/fysioterapi/henvisning mm, og det vil nok tydeliggjøre problemene dine for fastlegen. https://drive.google.com/file/d/0B6awszI3j4lOVDJHZkdQNl96ejQ/view Ellers så er det kanskje en trøst at du på langt nær er den eneste som sliter med dette, og jeg har flere venninner som har slitt med urinlekkasje etter fødsel, og som har blitt gradvis bedre ved hjelp av knipetrening. Fikk nylig oppdatering fra en veldig happy venninne om at hun nå hadde vært på sin første joggetur uten lekkasje Lykke til, TS! Om ts ikke fyller det ene kravet så er det en opplagt sak at legen her kan søke individuell refusjon. Å legge inn omfattende regelverk er helt unødvendig dette skal legen hennes kunne utenatt og hjelpe med. Kan ikke fastlegen hjelpe så skal pasienten her henvises videre. Sigrid Bonde Tusvik slet med det samme og har vært åpen om sine problemer både etter første og andre fødsel. Anonymkode: 76c4c...dd5 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #20 Skrevet 23. februar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: En kamp? Du bør heller se på blåreseptforskriften og forstå hvordan den fungerer, enn å gni salt i sårene til en som ligger nede. Tena Lady produktene deler apotekene ut prøver på, så ts kan også begynne der. Når hun får blåresept så syår det bare bleier, eller rettere inkonyinensmateriale på resepten. Ts velger da selv hva hun ønsker. Alt kan vanligvis også kjøres hjem av apotek/butikk. Dere som ikke forstår hvordan ts har det, kan jo prøve å tisse på dere langt hjemmefra og så skulle gå på bussen eller måtte gå langt for å komme hjem. Kanskje dere da forstår hvor ille ts har det? Og ikke minst blir litt ydmyke med hensyn til medmenneskelighet og hjelp? Anonymkode: 76c4c...dd5 Men det er vel ingen her som har vært nedlatende til TS sin situasjon? Det har komme flere gode råd og tips her. Anonymkode: 6563d...1fb 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå