Gå til innhold

Be hensynsløs nabo om å skru ned lyden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en nabo som hører på musikk daglig, det er for så vidt greit. Han/hun har veldig mye bass, og høy lyd. Har ikke hilst,

Det blir en sånn konstant dunking, at det blir ekstremt plagsomt. Jeg har ikke noe imot at folk hører musikk, men kan ikke forstå hvorfor de skal ha det så høyt.

Bor i leilighetsblokk, og har kjøpt, så ikke bare å flytte. Hvordan ville dere gått fram, for å be naboen være så grei å ikke ha musikken så høyt, uten å fornærme vedkommende? Klarer ikke slappe av med irriterende og konstante dunkelyder i bakgrunnen hver dag. Er så plagsomt at jeg nesten ikke har lyst til å være hjemme.

Anonymkode: 40ffe...cbd

Videoannonse
Annonse
Gjest chisandra
Skrevet

Det er ikke sikkert h*n vet om at det er plagsomt. Prøv å si fra i en god tone, kanskje det ikke er mer som skal til. 

Skrevet
Akkurat nå, chisandra skrev:

Det er ikke sikkert h*n vet om at det er plagsomt. Prøv å si fra i en god tone, kanskje det ikke er mer som skal til. 

Det er det jeg også tenker, men føler det blir litt kleint å la det bli første møte med naboen. Usikker på hvordan jeg skal legge det fram. Jeg kan jo ikke forlange at naboen ikke skal høre på musikk, men synes ikke jeg skal være nødt til å leve med konstante dunkelyder heller. 

Er bare usikker på hvordan jeg skal legge det fram. Tenker jeg bør ta det, før irritasjonen blir for stor.

Anonymkode: 40ffe...cbd

Skrevet

Be vedkommende sette subwoofer og/eller høyttalere på gummi. Det vil hjelpe. 

Anonymkode: 57a13...3df

Skrevet

Hei

Jeg spilte mye musikk før. Både dag og natt. Jeg ante ikke at naboen hørte det.

Bodde her i et år, så fikk jeg et brev i postkassen.
Jeg ble veldig glad for naboen skrev et brev i en hyggelig tone.

Han startet brevet med: Hei! Som nabo hører jeg ofte musikk fra din leilighet...

Jeg har sluttet å spille musikk på kveld/natt, og hvis jeg spiller en sjelden gang på dagtid, passer jeg på å ta hensyn til naboen.

Det er slett ikke sikkert naboen din vet at det plager deg. Skriv et brev og legg i postkassa.

Hvis ikke det hjelper kan du ta en prat med vedkommende.

Jeg er glad min nabo gjorde det på denne måten, og ikke kontaktet trygg vakt eller politiet.

• Liker 3
Skrevet

Hvis folk absolutt må høre på høy musikk, hvorfor bruker de ikke headset? Da kan man spille så høyt man bare vil, uten å plage naboene sine. Jeg sliter veldig med å tro på de som påstår at de ikke er klar over at naboene hører det. Såpass bør man da klare å fatte? Hvorfor er det så vanskelig for noen å bruke hodet, og ta litt hensyn? Vedvarende støy fra naboer, som f.eks. musikk, er ekstremt slitsomt.

Anonymkode: 5ba07...9a8

• Liker 2
Gjest supernova_87
Skrevet

Dette høres ut som meg og min situasjon. 

Naboen har et jævlig anlegg som hvis bassen står på dunker, durer og vibrerer i vegger inn til meg. Jeg kjenner det i sofaen. Jeg kjenner hjernecellene ta selvmord i hopetall hver gang den er på. Det er det samme du beskriver at selv med annen lyd bare er det som om det sitter fast vibrering i selve SKALLEN min og jeg blir kvalm, får smerter i magen og hodepine. I tillegg, men dette er mulig kommer av håpløsheten det var å føle seg fanget et sted der du ikke kunne slappe av i ditt eget hjem pga fysisk reaksjon på naboens støy, men i alle fall så får jeg som en helt akutt depressiv episode. Får et enormt tungsinn og det meste det innebærer.  

Uansett: Jeg snakket med naboen flere ganger. Han fikk komme inne og høre hos meg. Det bedret seg en periode, men ble verre igjen. Og sånn skjedde det noen ganger. En periode tenke jeg at jeg bare måtte flytte, jeg følte meg terrorisert. Til slutt mannet jeg meg opp og inviterte ham inn enda en gang og jeg fortalte ham da helt ærlig hvor fysisk plaget jeg ble av denne lyden, at jeg ikke holdt det ut og at jeg ikke kunne bo og leve sånn lenger. Og etter den gangen virker det som at han har skjønt. Han sa da at han til tross for at jeg hadde sagt fra om at jeg ikke ville ha det sånn og at det plaget meg, og tidligere også viste forståelse for at mitt behov for ro var viktigere enn hans behov for evig musikk med bass, så hadde han ikke skjønt fullt hvor ille og derfor bare hadde tenkt jeg fikk tåle det. 

Greia var også at lyden var ikke så HØY skjønner du. Og sånn kan det hende det er hos deg og. Det handler om bygninsstrukturene, materialet i veggene og frekvensen på bassen. Lyden hørtes ganske normal ut inne hos ham, men hos meg hørte jeg ikke noe diskant og musikklyd men en helvetes bass. (Når det er høyt hører jeg selvsagt også diskant og vanlig lyd). 

Nå får jeg varsel når han skal ha fest og sånt og selv om det dessverre er ofte nok, da jeg føler jeg da må flykte mitt eget hjem (for jeg ville blitt syk av å være der), men får i god tid og planlegger å være borte de tidene, for jeg føler at mtp helvetet det var før er dette verdt det for at han skal fortsette å ta hensyn til meg. 

Så mitt forslag er å invitere ham inn til deg, la ham høre hvordan det høres ut hos deg og se om dere kan finne en løsning som begge kan TRIVES med. (Sette anlegget på matter, bruke mer isolasjon, sette anlegget og bassen et annet sted i rommet, eller slå av bassen, eller skru ned bassen. Prøv dere frem mens han er inne hos det.)

For øvrig mener jeg at ro burde trumfe støy uansett tid på døgnet. Og hadde det vært opp til meg hadde bassanlegg vært forbudt i tettbygde strøk. Jeg skjønner at folk har glede av det, men det er helt sykt hvor destruktiv sånn bass-dur er for ganske mange mennesker. Man kan høre musikk høyt uten den bassen. Jeg aksepterer mye lyd. Barn som skriker og skråler dagen lang, nachspiel med rølpete prat i oppgangen, en fest som drar ut med vanlig musikkstøy, nabobikkja som bjeffer, det er helt OK, og del av normal livsførsel. Men bass blir bare for mye! 

Sorry, jeg måtte blåse ut litt! 

Gjest supernova_87
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis folk absolutt må høre på høy musikk, hvorfor bruker de ikke headset? Da kan man spille så høyt man bare vil, uten å plage naboene sine. Jeg sliter veldig med å tro på de som påstår at de ikke er klar over at naboene hører det. Såpass bør man da klare å fatte? Hvorfor er det så vanskelig for noen å bruke hodet, og ta litt hensyn? Vedvarende støy fra naboer, som f.eks. musikk, er ekstremt slitsomt.

Anonymkode: 5ba07...9a8

Det er ikke den samme følelsen tror jeg. De som elsker denne bassen, jeg tror det er noe med å kjenne følelsen i kroppen. Men når de kommer med argumentet at gode anlegg gir et bedre lydbilde og den riktige dybden i musikken blir jeg litt perpleks for jeg trodde at headsett til 15 000 nesten alltid ville gi bedre lyd enn et anlegg til 80 000? 

Klart, har man brukt nesten 100 000 på anlegget sitt eller bare 50 000 for den saks skyld så skjønner jeg at man vil bruke det, men jeg mener også hensynet til andres ve og vel burde trumfe behovet for å leve ut den hobbyen på akkurat den måten! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...