AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #1 Skrevet 23. februar 2018 Mulig det er langt bak mål å spørre om noe som dette, siden jeg faktisk skal skrive bacheloroppgave snart. Burde sikkert satt meg inn i dette for lenge siden, men det har jeg altså ikke gjort. Håper noen kan svare meg litt enkelt likevel Hvordan skriver man egentlig en bachelor? Jeg har null peiling på hva dette egentlig dreier seg om, bare vet at det er en laaaang oppgave som skal leveres 3. året (studerer fysioterapi). Hva kan man skrive om? Hva skal oppgaven inneholde? Skal man gjøre noen "undersøkelser" selv, eller bruke noe som andre har gjort/forsket på? Hvor lenge i forveien bør man finne tema og alt annet? Hvor lang tid tar det å skrive? Er det noe viktig jeg bør huske på nå i forkant? Skal levere i desember 2018. Anonymkode: 12d15...2da
ajarRun Skrevet 23. februar 2018 #2 Skrevet 23. februar 2018 Du bør bruke noen andre sine tall, da slipper du å forlate godstolen. I tillegg bør du skrive en kvantitativ studie slik at du slipper å tolke noe som helst. Så må du for guds skyld ikke konkludere med noe (forstår det er lett når fagfeltet i stor grad er bygget på tull). 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #3 Skrevet 23. februar 2018 Har du ikke hatt forelesning i hvordan du skal skrive den? Har du fått beskjed om hvilke oppgavetyper dere kan velge mellom (systematisk litteraturstudie f.eks)? Jeg skal levere i mai og har skrevet halve oppgaven. Bestemte meg for tema i august i fjor og frem til desember jobbet jeg med litteratursøk og prosjektplan. Man kan ikke svare deg på hvor lang tid det tar å skrive, for det er ikke å skrive som tar tid, men alt det usynlige arbeidet. For min del som skriver systematisk litteraturstudie må da først finne forskning som svarer på problemstillingen. Så må jeg lese gjennom alle forskningsartiklene for å være sikker på om de svarer på problemstillingen og om de følgee IMRaD og så må jeg skrive inn det relevante i oversiktstabeller som du sikkert får med studiestedet ditt, så må jeg kvalitetsvurdere artiklene og se om de er fagfellevurdert og at de er innenfor mine inklusjons- og eksklusjonskriterier, så må jeg skrive metodedelen av oppgaven der jeg forklarer alt jeg har gjort og hvorfor, så må jeg analysere og syntetisere alle artiklene sammen og da finne felles tema i artiklene og lage overskrifter. Syntesen blir jo resultatet. Så da kan man begynne på teoridelen. Man bør ikke skrive teorien før syntesen fordi syntesen bestemmer hvilken teori man skal bruke. Etter det skriver man innledning og diskusjon og konklusjon. Du har helt sikkert bøker du bruker som forteller hva du skal gjøre. Jeg bruker Forsberg og Wengstrøm. Anonymkode: eb3b0...a08 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #4 Skrevet 23. februar 2018 5 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Du bør bruke noen andre sine tall, da slipper du å forlate godstolen. I tillegg bør du skrive en kvantitativ studie slik at du slipper å tolke noe som helst. Så må du for guds skyld ikke konkludere med noe (forstår det er lett når fagfeltet i stor grad er bygget på tull). Du er kjørelærer. Ikke uttal deg om ting du ikke kan. Anonymkode: eb3b0...a08 5
ajarRun Skrevet 23. februar 2018 #5 Skrevet 23. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er kjørelærer. Ikke uttal deg om ting du ikke kan. Anonymkode: eb3b0...a08 Jeg har bachelor i trafikkpedagogikk. 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #6 Skrevet 23. februar 2018 1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev: Jeg har bachelor i trafikkpedagogikk. Dvs, kjørelærer Anonymkode: 88652...6b2
ajarRun Skrevet 23. februar 2018 #7 Skrevet 23. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dvs, kjørelærer Anonymkode: 88652...6b2 Trafikklærer. Jeg har skrevet en bacheloroppgave. Jeg vet hvordan dette funker.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #8 Skrevet 23. februar 2018 4 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Jeg har bachelor i trafikkpedagogikk. Det inngår ikke i studieplanen for trafikkpedagogikk at man skriver bacheloroppgave. Det er et studie med bare noen samlinger. Om du så har skrevet en bacheloroppgave mot formodning så setter ikke den standarden for hva kvaliteten for bacheloroppgaver ved andre utdanninger må være. Anonymkode: eb3b0...a08
ajarRun Skrevet 23. februar 2018 #9 Skrevet 23. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det inngår ikke i studieplanen for trafikkpedagogikk at man skriver bacheloroppgave. Det er et studie med bare noen samlinger. Om du så har skrevet en bacheloroppgave mot formodning så setter ikke den standarden for hva kvaliteten for bacheloroppgaver ved andre utdanninger må være. Anonymkode: eb3b0...a08 Først går du et høyskolekandidatstudium som heter "trafikklærer", deretter bygger du på med en bachelor i trafikkpedagogikk. Trafikkpedagogikk som alle andre studier kan bygges videre på. Jeg kan ta master på NTNU i rådgivning når jeg får tid og så kan jeg ta doktorgrad i pedagogikk. Etter det kan jeg forske mer og bli professor i pedagogikk. Det skulle jeg gjerne gjort, fordi da kan jeg starte Doktor Trafikkskole eller Trafikkskoledoktoren eller kalle med for kjøreprofessor eller trafikkrpoffessor eller noe sånt. Dessuten ville det vært fett med sånn 417 000 ekstra i lønn de tre årene jeg skriver doktorgrad.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #10 Skrevet 23. februar 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du ikke hatt forelesning i hvordan du skal skrive den? Har du fått beskjed om hvilke oppgavetyper dere kan velge mellom (systematisk litteraturstudie f.eks)? Jeg skal levere i mai og har skrevet halve oppgaven. Bestemte meg for tema i august i fjor og frem til desember jobbet jeg med litteratursøk og prosjektplan. Man kan ikke svare deg på hvor lang tid det tar å skrive, for det er ikke å skrive som tar tid, men alt det usynlige arbeidet. For min del som skriver systematisk litteraturstudie må da først finne forskning som svarer på problemstillingen. Så må jeg lese gjennom alle forskningsartiklene for å være sikker på om de svarer på problemstillingen og om de følgee IMRaD og så må jeg skrive inn det relevante i oversiktstabeller som du sikkert får med studiestedet ditt, så må jeg kvalitetsvurdere artiklene og se om de er fagfellevurdert og at de er innenfor mine inklusjons- og eksklusjonskriterier, så må jeg skrive metodedelen av oppgaven der jeg forklarer alt jeg har gjort og hvorfor, så må jeg analysere og syntetisere alle artiklene sammen og da finne felles tema i artiklene og lage overskrifter. Syntesen blir jo resultatet. Så da kan man begynne på teoridelen. Man bør ikke skrive teorien før syntesen fordi syntesen bestemmer hvilken teori man skal bruke. Etter det skriver man innledning og diskusjon og konklusjon. Du har helt sikkert bøker du bruker som forteller hva du skal gjøre. Jeg bruker Forsberg og Wengstrøm. Anonymkode: eb3b0...a08 Hjelpes, det hørtes komplisert ut! Men gjør man noen form for undersøkelser eller studier selv (ser f.eks. at det er mange som leverer ut spørreskjema osv. i forbindelse med slike oppgaver)? Eller "bare" finner man stoff fra bøker, artikler osv.? Skjønner ikke helt hvordan man skal få alt til å "gå opp" med å velge et tema som passer med noe som litteraturen sier noe om... Nei, vi har ikke hatt noen forelesning om bacheloroppgaven ennå. Det skal vi ikke ha før til høsten. I tillegg har vi en eksamen i et annet emne i slutten av oktober, og bacheloren skal leveres i desember. Så er litt skeptisk til dette, egentlig. Anonymkode: 12d15...2da 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #11 Skrevet 23. februar 2018 Alle de spørsmålene du stiller varierer noe helt enormt fra studie til studie, og skole til skole. Har dere ikke fått noen info om dette fra skolen enda? På dette tidspunktet var jeg godt i gang med min bacheloroppgave. Vet dog det er mange studier som ikke skal begynne før etter påske. Du skal få et overordnet tema av skolen/fagansvarlig for studiet som du må holde deg innenfor, og resten kan du ofte velge selv. Jeg visste ikke hva jeg skulle skrive om, så jeg tok kontakt med en foreleser i et fag og fant sammen med henne ut hvilket tema jeg ville fordype meg i. Jeg valgte å skrive et litteraturstudie, altså å analysere andres arbeid og trekke mine egne konklusjoner utifra det og andre kilder. Det sies at det er den vanskeligste varianten, men jeg er uenig. Å komme med egne meninger var helt nødvendig i min oppgave, men du må begrunne dem godt. Hele poenget er jo å trekke en konklusjon. Og jeg vet hva jeg snakker om, for jeg fikk A Anonymkode: a6a65...a7b
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #12 Skrevet 23. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hjelpes, det hørtes komplisert ut! Men gjør man noen form for undersøkelser eller studier selv (ser f.eks. at det er mange som leverer ut spørreskjema osv. i forbindelse med slike oppgaver)? Eller "bare" finner man stoff fra bøker, artikler osv.? Skjønner ikke helt hvordan man skal få alt til å "gå opp" med å velge et tema som passer med noe som litteraturen sier noe om... Nei, vi har ikke hatt noen forelesning om bacheloroppgaven ennå. Det skal vi ikke ha før til høsten. I tillegg har vi en eksamen i et annet emne i slutten av oktober, og bacheloren skal leveres i desember. Så er litt skeptisk til dette, egentlig. Anonymkode: 12d15...2da Ja, mange steder kan man velge mellom flere typer oppgaver. Det er ikke sikkert du får lov til å forske selv, men du må snakke med skolen. Noen har det også sånn at det er fastsatte tema man kan forske på og man kan søke studiestedet om å få forske på en av disse temaene og så blir det trekt hvem som får gjøre det. Hos oss trenger det ikke være pensum som brukes i teoridelen. Jeg bruker veldig lite pensum i teoridelen fordi det ikke finnes særlig med pensum om det. Bruker stortingsmeldinger, bøker jeg har funnet på universitetsbiblioteket o.l. Ikke fortvil, om du skal skrive 8000 ord er det heller et problem at man har alt for mye man vil ha med enn motsatt. Du må jobbe med det andre faget parallellt med bacheloroppgaven. Det er helt normalt å ha eksamen i annet fag samme semester. Jeg skal ha eksamen bare dager etter innlevering av oppgaven. Anonymkode: eb3b0...a08
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #13 Skrevet 23. februar 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle de spørsmålene du stiller varierer noe helt enormt fra studie til studie, og skole til skole. Har dere ikke fått noen info om dette fra skolen enda? På dette tidspunktet var jeg godt i gang med min bacheloroppgave. Vet dog det er mange studier som ikke skal begynne før etter påske. Du skal få et overordnet tema av skolen/fagansvarlig for studiet som du må holde deg innenfor, og resten kan du ofte velge selv. Jeg visste ikke hva jeg skulle skrive om, så jeg tok kontakt med en foreleser i et fag og fant sammen med henne ut hvilket tema jeg ville fordype meg i. Jeg valgte å skrive et litteraturstudie, altså å analysere andres arbeid og trekke mine egne konklusjoner utifra det og andre kilder. Det sies at det er den vanskeligste varianten, men jeg er uenig. Å komme med egne meninger var helt nødvendig i min oppgave, men du må begrunne dem godt. Hele poenget er jo å trekke en konklusjon. Og jeg vet hva jeg snakker om, for jeg fikk A Anonymkode: a6a65...a7b Oi. Vi skal ikke få noe info før vi begynner på nytt skoleår til høsten. Altså i slutten av august. Og oppgaven skal leveres i desember. Det er jo veldig rart, hvis det er normalt å begynne allerede nå eller etter påske? Jeg vet ikke engang hva man kan "velge mellom" å skrive. Altså litteraturstudie, eller noe annet. Kan ingenting om ulike typer studier etc. Føler jeg ligger litt tynt an. Anonymkode: 12d15...2da
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #14 Skrevet 23. februar 2018 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, mange steder kan man velge mellom flere typer oppgaver. Det er ikke sikkert du får lov til å forske selv, men du må snakke med skolen. Noen har det også sånn at det er fastsatte tema man kan forske på og man kan søke studiestedet om å få forske på en av disse temaene og så blir det trekt hvem som får gjøre det. Hos oss trenger det ikke være pensum som brukes i teoridelen. Jeg bruker veldig lite pensum i teoridelen fordi det ikke finnes særlig med pensum om det. Bruker stortingsmeldinger, bøker jeg har funnet på universitetsbiblioteket o.l. Ikke fortvil, om du skal skrive 8000 ord er det heller et problem at man har alt for mye man vil ha med enn motsatt. Du må jobbe med det andre faget parallellt med bacheloroppgaven. Det er helt normalt å ha eksamen i annet fag samme semester. Jeg skal ha eksamen bare dager etter innlevering av oppgaven. Anonymkode: eb3b0...a08 Virker som mer "styr" å skulle forske selv? Da vil jeg helst ikke gjøre det. Kan man velge å ikke forske selv? Men man må vel forske selv hvis man vil skrive oppgave hvor man f.eks. måler effekten av noe? Tror det heter RCT-studie. Eller går det an å skrive sånne oppgaver uten å gjøre noen form for undersøkelser selv? Og hvis man skal undersøke selv, må man vel starte med dette ganske tidlig? Synes det er så rart at vi ikke har fått noe som helst info. Det har blitt lagt ut et par meldinger om at førstemann som melder seg på kan få være med i et prosjekt, og bruke resultatene til bacheloren. Men dette er jo kun noen få studenter (førstemann), og vi andre har ikke fått hørt noe som helst. Blir litt stressa siden vi har full pakke med andre ting resten av dette skoleåret, og ikke får noe info om dette før til høsten. Ønsker derfor å bare sette meg litt mer inn i ting slik at jeg er litt mer forberedt. Anonymkode: 12d15...2da
Fotballmamma Skrevet 23. februar 2018 #15 Skrevet 23. februar 2018 Man kan bruke statistikk etc som forskning, trenger ikke å forske selv. Synes det er rart dere ikke har startet jobbingen mot bachelor. Vi måtte begynne å tenke på tema i september, da skulle vi levere i mai/juni. Måtte få godkjent problemstilling etc før vi kunne begynne å skrive for fullt, samt at vi fikk tildelt veileder. Formelle kravene ble gjennomgått tidlig, slik at det ikke var noen tvil om hvordan vi skulle gripe an oppgaven.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #16 Skrevet 23. februar 2018 14 minutter siden, Fotballmamma skrev: Man kan bruke statistikk etc som forskning, trenger ikke å forske selv. Synes det er rart dere ikke har startet jobbingen mot bachelor. Vi måtte begynne å tenke på tema i september, da skulle vi levere i mai/juni. Måtte få godkjent problemstilling etc før vi kunne begynne å skrive for fullt, samt at vi fikk tildelt veileder. Formelle kravene ble gjennomgått tidlig, slik at det ikke var noen tvil om hvordan vi skulle gripe an oppgaven. Da er det veldig rart at vi ikke har noe om det før til høsten. Har så vidt hørt noen av foreleserne nevnt ordet "bachelor". Dette er et vanlig bachelorstudie på universitetet. Derfor blir jeg litt stressa. Føler jeg må tenke ut hva jeg vil skrive om. Men aner jo ikke hva det er vanlig å skrive om, hva man kan skrive om... Og alt må vel godkjennes, og da er det kanskje lite sannsynlig at det jeg eventuelt tenker ut nå, er noe jeg får lov til å skrive om? Anonymkode: 12d15...2da
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #17 Skrevet 23. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er det veldig rart at vi ikke har noe om det før til høsten. Har så vidt hørt noen av foreleserne nevnt ordet "bachelor". Dette er et vanlig bachelorstudie på universitetet. Derfor blir jeg litt stressa. Føler jeg må tenke ut hva jeg vil skrive om. Men aner jo ikke hva det er vanlig å skrive om, hva man kan skrive om... Og alt må vel godkjennes, og da er det kanskje lite sannsynlig at det jeg eventuelt tenker ut nå, er noe jeg får lov til å skrive om? Anonymkode: 12d15...2da Anbefaler deg å ta en titt på bacheloroppgaver som er skrevet av tidligere studenter innenfor ditt fagfelt - for å få et lite innblikk. Jeg går 1.første året på en bachelor nå, og har allerede sett rundt på tidligere bacheloroppgaver og det har hjulpet meg mye. Anonymkode: eb920...a20
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #18 Skrevet 23. februar 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anbefaler deg å ta en titt på bacheloroppgaver som er skrevet av tidligere studenter innenfor ditt fagfelt - for å få et lite innblikk. Jeg går 1.første året på en bachelor nå, og har allerede sett rundt på tidligere bacheloroppgaver og det har hjulpet meg mye. Anonymkode: eb920...a20 Jeg finner så lite når jeg søker etter det. Har du noen tips? Men er det virkelig vanlig at man starter så tidlig med bacheloroppgaven, siden det faktisk ikke er et emne før på 3. året? Hos oss er den verdt 15 studiepoeng på femte semester. Det har vært, og er, veldig mye å gjøre på studiet mitt, og det hadde vært umulig å skulle starte med bacheloroppgaven i tillegg. Anonymkode: 12d15...2da
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #19 Skrevet 23. februar 2018 16 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg finner så lite når jeg søker etter det. Har du noen tips? Men er det virkelig vanlig at man starter så tidlig med bacheloroppgaven, siden det faktisk ikke er et emne før på 3. året? Hos oss er den verdt 15 studiepoeng på femte semester. Det har vært, og er, veldig mye å gjøre på studiet mitt, og det hadde vært umulig å skulle starte med bacheloroppgaven i tillegg. Anonymkode: 12d15...2da Nei det er ikke vanlig, vi har bacheloroppgave på 15 stp 6. semester, vi får kurs og informasjon om dette først i januar den våren vi skal levere. Anonymkode: 2cd14...10d
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #20 Skrevet 24. februar 2018 14 timer siden, abrasiveRefraction skrev: Trafikklærer. Jeg har skrevet en bacheloroppgave. Jeg vet hvordan dette funker. Same shit? Anonymkode: 88652...6b2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå