Gå til innhold

Beregning av månedlig utbetaling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Er snart ferdig med utdanning og begynner i jobb til høsten. Holder på å få system på økonomien for å vite hvordan jeg skal disponere pengene de neste årene fremover, og har satt meg inn i hvordan alt av skatt, fradrag osv fungerer, og har tall i et Excel-ark. Har dobbeltsjekket mot Skatteetaten sin skattekalkulator.

Men, pengene jeg beregner virker ikke ut til å stemme med hva folk rapporterer. Sett i tråder hvor folk sier hva de tjener, og da sier folk at de har f.eks. 550k brutto og får 30k i måneden utbetalt, eller 420k brutto og ca 20k i måneden utbetalt. Dette virker ikke ut til å stemme med skattekalkulatoren eller mitt Excel-ark såvidt jeg kan se. Månedlig sum utbetalt burde være høyere.

Når jeg beregner min månedlige utbetaling, bruker jeg https://skattekalkulator.app.skatteetaten.no/#/grunnlag

og når jeg da får et skattebeløp fra kalkulatoren trekker jeg det fra bruttolønn. Da får jeg månedlig utbetaling når jeg deler på 12. Tenker at alt av fagkontingent, boliglån osv må komme etterpå, men eh, skjønner ingenting hvorfor det ikke stemmer.

Hva er det sannsynlig at jeg går glipp av?

Anonymkode: 0aafe...9fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At folk er idioter og "sparer" ved å sette skattetrekket sitt til noe idiotisk?

Dessuten betaler du ikke skatt alle måneder. Det er halv skatt noen ganger og sånt. Bruk dinside sin skattekalkulator. Der får du skattetrekket for en normalmåned.

Skrevet

Fordi folk setter skattetrekket for høyt og får tilbake på skatten. 

Anonymkode: 62f30...250

Skrevet

Serr, er det virkelig en så enkel forklaring om at de ikke har regnet ut skatten skikkelig? Er vel ofte hyggeligere å få igjen på skatten enn å gå på en smell, men går jo glipp av renteinntekter når man ikke får investert pengene.

Takker for svar! Skal sjekke ut Dinside skattekalkulator.

Skrevet

Nå varierer jo skattetrekk også etter hvor mye gjeld man har og formue. 
Pensjonstrekk, beskattning av firmabil, telefon, forsikringer og annet påvirker også utbetalinger. Noen blir også trekt for mat på arbeidsplassen. Noen betaler fagforening via arbeidsplass. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Er snart ferdig med utdanning og begynner i jobb til høsten. Holder på å få system på økonomien for å vite hvordan jeg skal disponere pengene de neste årene fremover, og har satt meg inn i hvordan alt av skatt, fradrag osv fungerer, og har tall i et Excel-ark. Har dobbeltsjekket mot Skatteetaten sin skattekalkulator.

Men, pengene jeg beregner virker ikke ut til å stemme med hva folk rapporterer. Sett i tråder hvor folk sier hva de tjener, og da sier folk at de har f.eks. 550k brutto og får 30k i måneden utbetalt, eller 420k brutto og ca 20k i måneden utbetalt. Dette virker ikke ut til å stemme med skattekalkulatoren eller mitt Excel-ark såvidt jeg kan se. Månedlig sum utbetalt burde være høyere.

Når jeg beregner min månedlige utbetaling, bruker jeg https://skattekalkulator.app.skatteetaten.no/#/grunnlag

og når jeg da får et skattebeløp fra kalkulatoren trekker jeg det fra bruttolønn. Da får jeg månedlig utbetaling når jeg deler på 12. Tenker at alt av fagkontingent, boliglån osv må komme etterpå, men eh, skjønner ingenting hvorfor det ikke stemmer.

Hva er det sannsynlig at jeg går glipp av?

Hva er hensikten med denne exel øvelsen? Når du får jobb får du lønn. Da kan du bruke nettbanken til fordeling av intekten. Hva du skal betale i skatt er jo en øvelse i å eie, fradrag for renter av bil og bolig lån. 

Anonymkode: 0b49e...cc5

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er hensikten med denne exel øvelsen? Når du får jobb får du lønn. Da kan du bruke nettbanken til fordeling av intekten. Hva du skal betale i skatt er jo en øvelse i å eie, fradrag for renter av bil og bolig lån. 

Anonymkode: 0b49e...cc5

Ønsker bare å forstå hvordan skatt beregnes. Liker å lære ting. I tillegg har jeg fått god lønn, så ønsket å vite nøyaktig hvor mye jeg får å rutte med i måneden.

Anonymkode: 123b3...93e

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ønsker bare å forstå hvordan skatt beregnes. Liker å lære ting. I tillegg har jeg fått god lønn, så ønsket å vite nøyaktig hvor mye jeg får å rutte med i måneden.

Anonymkode: 123b3...93e

Mitt råd i begynnelsen, fortsett å lev som om du var student og spar deg opp en god buffer og egenkapital de første årene. Når man først har økt forbruket, er det mye vanskeligere å redusere det igjen :P 

Anonymkode: 71e79...446

• Liker 1
Skrevet

Det kommer jo helt an på naturalytelser du innberettes for, hvilke skattekort du får og grunnlaget for skattekortet. Vet du alle ytelsene du får enda?

• Liker 1
Skrevet
19 hours ago, Almond said:

Det kommer jo helt an på naturalytelser du innberettes for, hvilke skattekort du får og grunnlaget for skattekortet. Vet du alle ytelsene du får enda?

Dessverre vet jeg ikke dette. Jeg har tenkt på bruttolønn som bruttolønn, og brukt dette til beregning av skatt. Det er vel dette du mener med grunnlag for skattekort? Naturalytelser har jeg ikke hørt noe snakk om, men tror ikke jeg får noe særlig der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...