AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #1 Skrevet 23. februar 2018 Leser dette og syns ikke det er så lett: https://helsenorge.no/gravid/gravid-uke-for-uke/forste-trimester Leser om uke 0,1, 2,3 - her står det om unnfangelsen... Uke 4 og 5: "Vanligvis er uke fire tidspunkt for en ny menstruasjon i syklusen. Er du blitt gravid og menstruasjonen uteblir, kan det være tegn på graviditet" "I uke fem er menstruasjonen forsinket med en uke og mange kvinner opplever ett eller flere tegn på at de er gravide." man får ømme, spente og litt større bryst. Fordi livmoren vokser vil noen kjenne verking i korsryggen som minner om en menstruasjon Jeg har ikke mensen og har gått på piller for å starte mensen, men ikke hatt "hell", den har ikke kommet. Har mensen 2-4 ganger i året og nå er det 2 år siden siste. Har EL tydeligvis, men det er noe "galt" med meg siden jeg ikke blør. Siden jeg ikke blør og kan måle noe lengde på sykluser blir det vanskelig å vite om og når jeg er gravid. Har mistet 4 ganger, derfor jeg har fått pillehjelp av lege. Men siden jeg ikke har noe og måle blir det litt på slump. Vært aktive prøvere i snart 2 år nå. Jeg tisset på en Clearblue som sier "2-3 uker" fordi jeg følte at brystene mine ble litt større og ømme og fikk små ilinger i underlivet. Spørsmålet mitt er: er jeg i uke 2-3 (som CB sier) eller er jeg mer i uke 4/5 siden man ikke egentlig skal kjenne noe før da? Vet jo at alle er forskjellige og en graviditet er veldig individuell, men lurer litt og finner ikke helt svar. 38 uker, 40 uker, 42 uker... Hvordan regner man det hele? Takk! Anonymkode: 739f3...d3c
Kaiaermeg Skrevet 23. februar 2018 #2 Skrevet 23. februar 2018 (endret) Slik jeg forstår det regner CB ut i fra når tid du begynte å produsere HCG, noe som ikke skjer før egget har festet seg i livmoren. Altså er du i uke 4-5 Graviditeten regnes helt i fra egget ditt begynner å "godgjøre seg", noe som vanligvis skjer ved/etter menstruasjon, og deretter slipper dette eget fra eggstokken ca. to uker senere og kan da bli befruktet. Derfor regnes graviditeten fra første dag i siste menstruasjon. Litt rotete skrevet, men håper at det ga mening Endret 23. februar 2018 av Kaiaermeg 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #3 Skrevet 24. februar 2018 På 23.2.2018 den 16.09, Kaiaermeg skrev: Slik jeg forstår det regner CB ut i fra når tid du begynte å produsere HCG, noe som ikke skjer før egget har festet seg i livmoren. Altså er du i uke 4-5 Graviditeten regnes helt i fra egget ditt begynner å "godgjøre seg", noe som vanligvis skjer ved/etter menstruasjon, og deretter slipper dette eget fra eggstokken ca. to uker senere og kan da bli befruktet. Derfor regnes graviditeten fra første dag i siste menstruasjon. Litt rotete skrevet, men håper at det ga mening Tusen takk for oppklaringen Rotete eller ikke, jeg forstod godt hva du mente. Anonymkode: 739f3...d3c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå