AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #1 Skrevet 23. februar 2018 Hei, så alt startet med røde prikker i huden da gikk jeg på google og det første som kom opp var selfølgelig blodkreft / leukemi. (Sjokkerende) Så da dagen etter så begynte jeg tilfedigvis og få vondt i den venstre armen når jeg strekker den ut, så litt senere på kvelden da så begynte jeg og få vondt i kneet / kneskålen. Som det er stivt eller et trykk inni der. Igår begynte beina mine og føle seg slakke og svake, dette føles ut som det har blitt verre til idag... Har vært hos lege der jeg nevnte det med knesmertene og armsmertene, viste han og et bilde av de røde prikkene / flekkene jeg får av og til. Han mistenkte ingenting og så spørte han ''Hva tror du dette er selv?'' og så sa jeg hmm, leukemi / blodkreft. Og da sa han ''Jeg har vært lege i 30-40 år og har hatt 1 tilfelle av leukemi i hele legekarieren min. Jeg er 110% sikker på at du ikke har leukemi.'' Burde jeg stole på dette og la desse jævla tvangstankene forlate hodet mitt? Vær så snill og komme med seriøse svar, Orker ikke noe mer og tenke på og bekymre meg for. Anonymkode: f4547...caa
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #2 Skrevet 23. februar 2018 Hva sa legen han trodde det var da? Anonymkode: ca374...7e8
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #3 Skrevet 23. februar 2018 Hvis legen sier du ikke har leukemi, så har du ikke det. Slapp av, og ikke tro at noen her på KG vet bedre enn en ekte lege. Logg av. Anonymkode: ec646...74d 7
Minlillesky Skrevet 23. februar 2018 #4 Skrevet 23. februar 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, så alt startet med røde prikker i huden da gikk jeg på google og det første som kom opp var selfølgelig blodkreft / leukemi. (Sjokkerende) Så da dagen etter så begynte jeg tilfedigvis og få vondt i den venstre armen når jeg strekker den ut, så litt senere på kvelden da så begynte jeg og få vondt i kneet / kneskålen. Som det er stivt eller et trykk inni der. Igår begynte beina mine og føle seg slakke og svake, dette føles ut som det har blitt verre til idag... Har vært hos lege der jeg nevnte det med knesmertene og armsmertene, viste han og et bilde av de røde prikkene / flekkene jeg får av og til. Han mistenkte ingenting og så spørte han ''Hva tror du dette er selv?'' og så sa jeg hmm, leukemi / blodkreft. Og da sa han ''Jeg har vært lege i 30-40 år og har hatt 1 tilfelle av leukemi i hele legekarieren min. Jeg er 110% sikker på at du ikke har leukemi.'' Burde jeg stole på dette og la desse jævla tvangstankene forlate hodet mitt? Vær så snill og komme med seriøse svar, Orker ikke noe mer og tenke på og bekymre meg for. Anonymkode: f4547...caa Hva trodde legen dette var? Spurte du legen om hvorfor han tror du ikke har det? Stilte du spørsmål og var nysgjerrig på legens avgjørelse? Når man har tvangstanker, spesielt ang helse, så kan man fort merke "symptomer" som dukker opp nå og da, som kan sammenlignes med en sykdom man har lest om, og er redd for. Men som forsvinner når tvangstanken er under kontroll.. 2
Ullvott Skrevet 23. februar 2018 #5 Skrevet 23. februar 2018 (endret) Jeg vil anbefale deg å lese noen av bøkene til Ingvard Wilhelmsen. Han driver Norges eneste hypokonderklinikk, og bruker kognitiv terapi som metode. «Sjef i eget liv», «Kongen anbefaler» og «Det er ikke mer synd på deg enn andre» er verdt å sjekke! Her er lenke til alle tre bøkene i ett. Endret 23. februar 2018 av Ullvott 5
RaraAvis78 Skrevet 23. februar 2018 #6 Skrevet 23. februar 2018 Ta noen blodprøver (privat dersom legen din ikke vil), så får du kjapt svar på om det er noe å bekymre deg for. Dersom du har helseangst/tvangstanker slår du deg nok ikke til ro før du får det "svart på hvitt". 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #7 Skrevet 23. februar 2018 Hvis du plages veldig mye av disse bekymringene så må du be om å få hjelp til angsten. Det er god hjelp å få for helseangst! Du forstår jo selv at det ikke er logisk å være redd for dette når en godt erfaren lege sier at han er 110% sikker på at du er frisk. Klart du kan stole på legen. Så søker du bekreftelse på internett, men legen er jo mye mer til å stole på enn totalt random folk som du ikke vet hvem er? Angst er ikke alltid logisk, langt i fra. Men du kan få hjelp med tankene dine. Anonymkode: b93d5...d37 4
Occulta Skrevet 23. februar 2018 #8 Skrevet 23. februar 2018 Stol på legen din! Nesten alle mennesker får utslett flere ganger ila livet sitt, hvor mange får leukemi? Petekkier er ikke typiske utslett heller men bitte små blødninger i huden. Hadde du hatt leukemi så hadde du følt deg utrolig syk. Høres ut som at du er ekstremt bekymret over ting som folk flest tenker at «det går seg til». Be om en blodprøve så får du det på papiret. 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #9 Skrevet 23. februar 2018 Hvis du har knesmerter så må du får ta MR med kontrast. Høres ut som en rar lege, selv om han har hatt få pasienter som har Leukemi så er jo ikke det noe som stemmer for alle leger. Er du bekymret så må du ta affære selv. Anonymkode: 1d803...8eb 1
Gjest Catalina Culès Skrevet 23. februar 2018 #10 Skrevet 23. februar 2018 Gå til psykolog for å få hjelp for Hypokondri
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #11 Skrevet 23. februar 2018 Men altså, de kroppslige symptomene har oppstått etter at du fikk røde prikker og googlet deg frem til at det var leukemi? Du ser ikke at kroppen skaper smerter når du stresser mentalt eller som vi også sier; kroppen reagerer fysisk på angst. Anonymkode: 80ae9...0bd 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #12 Skrevet 23. februar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du har knesmerter så må du får ta MR med kontrast. Høres ut som en rar lege, selv om han har hatt få pasienter som har Leukemi så er jo ikke det noe som stemmer for alle leger. Er du bekymret så må du ta affære selv. Anonymkode: 1d803...8eb Det er et fryktelig dårlig råd. Smerter i et ledd er ikke indikasjon for MR uten at man har forsøkt andre tiltak først. Særlig ikke når de er knyttet til forestillinger om sykdom som ikke har rot i virkeligheten. Dersom dette var en tilstand som krevde bildediagnostikk, ville nok kneet kommet i mye sterkere fokus fra pasientens side. Du fôrer helseangst hos en pasient som allerede er redd. Det er skammelig! Nei, dette høres ikke ut som en rar lege. Det høres ut som en lege som tar pasienten sin på alvor. Ingen ting av det som presenteres er forenlig med leukemi. Nå må dere slutte å skape sykdom hos folk som allerede er redde! Anonymkode: d9092...7e6 9
GulSitron Skrevet 23. februar 2018 #13 Skrevet 23. februar 2018 Hadde bedt om å ta blodprøve for å sjekke dine bekymringer. Heller en blodprøve for mye enn èn for lite. 2
Sh999 Skrevet 23. februar 2018 #14 Skrevet 23. februar 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, så alt startet med røde prikker i huden da gikk jeg på google og det første som kom opp var selfølgelig blodkreft / leukemi. (Sjokkerende) Så da dagen etter så begynte jeg tilfedigvis og få vondt i den venstre armen når jeg strekker den ut, så litt senere på kvelden da så begynte jeg og få vondt i kneet / kneskålen. Som det er stivt eller et trykk inni der. Igår begynte beina mine og føle seg slakke og svake, dette føles ut som det har blitt verre til idag... Har vært hos lege der jeg nevnte det med knesmertene og armsmertene, viste han og et bilde av de røde prikkene / flekkene jeg får av og til. Han mistenkte ingenting og så spørte han ''Hva tror du dette er selv?'' og så sa jeg hmm, leukemi / blodkreft. Og da sa han ''Jeg har vært lege i 30-40 år og har hatt 1 tilfelle av leukemi i hele legekarieren min. Jeg er 110% sikker på at du ikke har leukemi.'' Burde jeg stole på dette og la desse jævla tvangstankene forlate hodet mitt? Vær så snill og komme med seriøse svar, Orker ikke noe mer og tenke på og bekymre meg for. Anonymkode: f4547...caa Hei. Jeg også har hatt helseangst og gått til dr Wilhelmsen for behandlingen ved hypokonder klinikken hans i Bergen. Det er et helvete og leve med slik angst og ingen som har vært der selv vet hvor mye dette går utover hverdagen. Håper derfor du får god hjelp til å overvinne denne angsten. Jeg har også erfart at symptomene jeg lagde i mitt eget hode ble høyst reelle rent fysisk. Hvis legen hadde et snev av mistanke om at det skulle ligge en alvorlig sykdom bak dine plager, ville han/hun tatt affære og sendt deg til utvidete prøver. Du kan jo seff bestille ny time og be om å få tatt noen blodprøver hvis det kan roe deg mer ned. Du må få hjelp til å lære deg å leve med at det alltid vil være en risiko å leve, en kan bli syk og en kan bli påkjørt. Men det er viktig å krysse de broene når man kommer dit, ingen er tjent med å bruke tid og krefter på å grue seg/være redd for ting som kanskje (mest sannsynlig) ikke kommer til å skje. Håper det ordner seg for deg og at du får hjelp for angsten din. Vet Wilhelmsen har en del ventetid, men jeg anbefaler på det varmeste å få en time hos han. Han forandret livet mitt 3
Gjest PaN Skrevet 23. februar 2018 #15 Skrevet 23. februar 2018 Alle er vel redd for å være syk men du får trøste deg med at når lege sier du ikke er syk, denne tankegangen kan fort utvikle seg til hypokonderi.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #16 Skrevet 23. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du har knesmerter så må du får ta MR med kontrast. Høres ut som en rar lege, selv om han har hatt få pasienter som har Leukemi så er jo ikke det noe som stemmer for alle leger. Er du bekymret så må du ta affære selv. Anonymkode: 1d803...8eb Nei, man skal ikke ta MR fordi man har hatt smerter i et kne en kveld, som oppstod etter at man hadde googlet symptomene sine og lest om leukemi... Jeg mistenker at dette er den samme personen som har laget sikkert 50 tråder her inne. Han tror hver uke at han har noe nytt som er dødelig. Det siste jeg leste var nekrose, noe han selvfølgelig ikke hadde. Det forsøkte vi å fortelle han i hundrevis av svar, men ingen når gjennom. Det han lider av er kraftig helseangst/hypokondri, og det er det han må søke hjelp for. Anonymkode: b93d5...d37 5
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #17 Skrevet 23. februar 2018 Syns legen din taklet dette dårlig og arrogant. Mulig han syns leukemi var en helt absurd tanke, men samtidig kan han ikke bare avvise dette som psykisk, uten å ta en generell sjekk på deg fysisk som også kunne roet deg ned litt. Anonymkode: e3cf9...427 2
reiseglad Skrevet 23. februar 2018 #18 Skrevet 23. februar 2018 Hvilke symptomer av dette har du egentlig? Symptomer på leukemi: slapphet. tung pust. hjertebank. svimmelhet. hodepine. feber og infeksjoner. blåmerker, hudblødninger eller blødninger fra tannkjøtt, nese og underliv. vekttap.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #19 Skrevet 23. februar 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Syns legen din taklet dette dårlig og arrogant. Mulig han syns leukemi var en helt absurd tanke, men samtidig kan han ikke bare avvise dette som psykisk, uten å ta en generell sjekk på deg fysisk som også kunne roet deg ned litt. Anonymkode: e3cf9...427 Hvordan vet du at legen var arrogant? Var di til stede under konsultasjonen? Hvorfor mener du han har taklet dette dårlig? Jeg skjønner hvorfor man må tolke inn ting som man ikke har forutsetninger for å vite noe om. Ts har heller ikke sagt at legen var arrogant eller taklet det dårlig, men at han sa han var sikker på at dette ikke er leukemi. Ut fra hva ts beskriver er det en veldig riktig vurdering, men ts klarer ikke å slippe angsten. Det er ikke forsvarlig å begynne med dyr prøvetagning der det ikke finnes klinisk i dikasjon. Hva mener du med fysisk sjekk? Og hva vet du om hvilke undersøkelser som faktisk ble gjort? Anonymkode: d9092...7e6 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #20 Skrevet 23. februar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan vet du at legen var arrogant? Var du til stede under konsultasjonen? Hvorfor mener du han har taklet dette dårlig? Jeg skjønner ikkehvorfor man må tolke inn ting som man ikke har forutsetninger for å vite noe om. Ts har heller ikke sagt at legen var arrogant eller taklet det dårlig, men at han sa han var sikker på at dette ikke er leukemi. Ut fra hva ts beskriver er det en veldig riktig vurdering, men ts klarer ikke å slippe angsten. Det er ikke forsvarlig å begynne med dyr prøvetagning der det ikke finnes klinisk indikasjon. Hva mener du med fysisk sjekk? Og hva vet du om hvilke undersøkelser som faktisk ble gjort? Anonymkode: d9092...7e6 Korreksjon.... Anonymkode: d9092...7e6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå