Gå til innhold

For dum for skole, er karakterer viktig i arbeidslivet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så frustrert og trenger andres innput. 
Kort og enkelt så ble jeg syk for noen år siden. Angst, depresjon og ptsd. Gikk fra 5-6 til 2-3 i samtlige fag. Slet med konsentrasjonen grunnet det psykiske. Gikk o behandling og i fjor høst ble jeg frisk nok til å starte opp skole igjen. Ikke misforstå, jeg er langt ifra frisk. Går fortsatt til psykolog. Problemet er det. På grunn av angsten og depresjonen så sliter jeg med å huske ting og fokusere 100%. Dette har ført til at jeg kun får 4'ere på samtlige prøver! Det er så frustrerende at jeg har lyst til å droppe ut av skolen. Jeg har aldri slitt med jernteppe og konsentrasjonen før, dette startet da jeg ble syk. Sliter også så klart med angst i skoletimene, høy angst og alt som kommer med. 

Jeg sliter en del med karakterer på skolen fra før. Alt under 6 er uakseptabelt, samtidig som at 6 ikke er bra nok. Jeg vet så inderlig godt at jeg blir aldri fornøyd allikevel. Samtidig blir jeg frustrert over at jeg sitter fast på 4. Psykologen kaller det for perfeksjonisme. Det er ikke flink-pike-syndromet mer... at jeg må være perfekt samtidig som at jeg aldri blir det. Selv da jeg fikk 6'ere så ble jeg skuffet og følte jeg ikke gjorde det bra nok. Skjulte prøver fra familien, fordi jeg følte 6 var for dårlig. Familien min forstår ikke problemet mitt. De jubler bare jeg består. 

Prøver å snu tankegangen min litt. Karakterer er ikke så viktig, så lenge man bare består. Karakterer gjelder ikke i arbeidslivet. Så lenge man kan bevise at man kan det man skal kunne. Er det egentlig slik? Hva er deres erfaring med karakter og jobb? ER karakterer så viktig?
Jeg har kun jobbet i en butikk hvor vitnemål og karakterer ikke var relevant. Så vet ikke hvordan en arbeidsgiver ser på karakterer fra videregående. 

Vet jeg høres ut som en barnslig 14 åring, men jeg er voksen dame på 27 :fnise:

Anonymkode: df41d...d5c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jommen....et snitt på 4 er vel ikke dårlig?

Skrevet
Akkurat nå, Trollmora skrev:

Jommen....et snitt på 4 er vel ikke dårlig?

Det vet jeg, men jeg har vært heldig så langt. I en dårlig periode så kan jeg falle ned på 3 og kanskje 2. Har fortsatt 2 år med skole igjen. Hadde jeg fått en del 5'ere og 6'ere så hadde ikke en 3'er nå og da gjort stor skade. 

ts

Skrevet

Karakterer sier lite om DEG. Det sier kun noe om ditt i nivå i et fag i det karakteren settes. Karakterene brukes for å sile ved inntak til videregående og på universitet/høgskole. Enkelte arbeidsgivere bryr seg om karakterene dine, men de fleste er mer opptatt av hvem du er og hva du kan.

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Jentadi skrev:

Karakterer sier lite om DEG. Det sier kun noe om ditt i nivå i et fag i det karakteren settes. Karakterene brukes for å sile ved inntak til videregående og på universitet/høgskole. Enkelte arbeidsgivere bryr seg om karakterene dine, men de fleste er mer opptatt av hvem du er og hva du kan.

Det jeg frykter, at de blir opphengt i karakterer. Problemet er jo at jeg kan det. Men under prøver så blir hodet helt blank. Jeg er flink i timene, snakker mye, forstår og vet alt som blir pratet om. Jeg bruker å gå igjennom kapitler noen dager i forveien. Åpner aldri boken på skolen, fordi jeg kan det. også kommer jeg til prøvene og alt forsvinner, angsten blir skyhøy og jeg sliter med å fokusere. Problemet er at det er så stilt i rommet. Det trigger angsten noe ekstremt. 
Så jeg vet at jeg kan stoffet... men det vises ikke på karakterene. Selv en lærer spurte meg om hvorfor. Hvorfor jeg gjorde det så dårlig på prøvene, men var så flink i timene. Så det er ikke bare i mitt hodet at dette stemmer. 

ts

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det jeg frykter, at de blir opphengt i karakterer. Problemet er jo at jeg kan det. Men under prøver så blir hodet helt blank. Jeg er flink i timene, snakker mye, forstår og vet alt som blir pratet om. Jeg bruker å gå igjennom kapitler noen dager i forveien. Åpner aldri boken på skolen, fordi jeg kan det. også kommer jeg til prøvene og alt forsvinner, angsten blir skyhøy og jeg sliter med å fokusere. Problemet er at det er så stilt i rommet. Det trigger angsten noe ekstremt. 
Så jeg vet at jeg kan stoffet... men det vises ikke på karakterene. Selv en lærer spurte meg om hvorfor. Hvorfor jeg gjorde det så dårlig på prøvene, men var så flink i timene. Så det er ikke bare i mitt hodet at dette stemmer. 

ts

Jeg tror du er mer opphengt i karakterer enn dem.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble ansatt på min nåværende jobb uten et eneste vitnemål. Ingen bryr seg om karakterer. Spesielt ikke fra videregående.

Skrevet

2-3 og 4ere er godt nok det! Du er absolutt ikke for dum for skole, du består jo med god margin! Ta deg sammen med selvhatet og slutt med selvkritikken!

Ja, vitnemål er viktig for arbeidslivet! At du har bestått - ikke at du har 6ere i alle fag!

Anonymkode: ab44c...6dd

Skrevet

Ingen har noen gang sett på karakterene mine fra videregående, og jeg har jobbet mange forskjellige steder.

Anonymkode: a45d9...767

Skrevet

Du må jo nesten spørre deg selv hva du ønsker med karakterene. Karakterer fra videregående  er jo ikke generelt viktig i arbeidslivet, men enkelte studier har jo høye karakterkrav.

Har slitt med depresjon i mange år selv og det har påvirket min konsentrasjonsevne også. Selv om jeg aldri var så flink at jeg fikk 6ere i fagene jeg tok. 

Skrevet

Går du på videregående må du heller tenke på at du bør ha snitt nok til å komme inn på studie du ønsker (om du skal studere senere). Ellers er det veldig få arbeidsgivere som ser på videregående karakterer. 

Anonymkode: 2af59...fbb

Skrevet

Jeg droppet ut av VGS pga av samme problemer som deg, depresjon og vanskelig for å huske/konsentrere.

Ikke en eneste gang har arbeidsgivere spurt om karakterer eller i det hele tatt spurt hvorfor jeg ikke fullførte. Og jeg har fått alle jobber jeg har vært på intervju på (4).

Anonymkode: 6831a...e85

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

2-3 og 4ere er godt nok det! Du er absolutt ikke for dum for skole, du består jo med god margin! Ta deg sammen med selvhatet og slutt med selvkritikken!

Ja, vitnemål er viktig for arbeidslivet! At du har bestått - ikke at du har 6ere i alle fag!

Anonymkode: ab44c...6dd

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ingen har noen gang sett på karakterene mine fra videregående, og jeg har jobbet mange forskjellige steder.

Anonymkode: a45d9...767

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg droppet ut av VGS pga av samme problemer som deg, depresjon og vanskelig for å huske/konsentrere.

Ikke en eneste gang har arbeidsgivere spurt om karakterer eller i det hele tatt spurt hvorfor jeg ikke fullførte. Og jeg har fått alle jobber jeg har vært på intervju på (4).

Anonymkode: 6831a...e85

Betryggende å høre. Da er det håp for meg også. 
Det er så frustrerende når hodet ikke vil henge med. Jeg vet at jeg er unormalt opphengt i karakterer. Alltid vært klar over det. Så nå prøver jeg å lære meg å ignorere det. Satse på bestått, resten er en bonus. 

Har ikke tenkt å ta videreutdanning enda. Da må jeg isåfall innom påbygg og de karakterene vil da bli viktig. 
Men akkurat nå så satser jeg på vgs utdanning. 

ts

Skrevet

Jeg tenker jo at du sliter psykisk når du får tilbake prøver med 6-er, og tenker at det ikke er bra nok.....  Fortsett å gå til psykolog, og fortsett på skolen. Ikke dropp ut!!!!! 

Anonymkode: 61a09...104

Skrevet

6 er beste karakter.Hvis du ikke er fornøyd med det,så ligger det selvfølgelig mer under.Som brukeren over skriver:dropp ikke ut av skolen!

Anonymkode: 6e004...154

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker jo at du sliter psykisk når du får tilbake prøver med 6-er, og tenker at det ikke er bra nok.....  Fortsett å gå til psykolog, og fortsett på skolen. Ikke dropp ut!!!!! 

Anonymkode: 61a09...104

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

6 er beste karakter.Hvis du ikke er fornøyd med det,så ligger det selvfølgelig mer under.Som brukeren over skriver:dropp ikke ut av skolen!

Anonymkode: 6e004...154

Jeg vet inderlig godt at det er et problem i hodet mitt. Har snakket med psykologen om det.
Men jeg ønsker å endre på det! Derfor søker jeg råd her. Trenger å vite at det ikke er krise å få 3 på prøver og som standpunktkarakter. Vet at jeg reagerer på 4'er, fordi det ikke er bra nok. Samtidig så vet jeg så inderlig godt at en 6'er er heller ikke bra nok. Det blir aldri bra nok. Så hvorfor dra meg selv ned og bak meg selv opp.. for så å få 6 og er like skuffet. 

ts

Skrevet

Jeg blir ferdigutdannet nå i vår med høyere utdanning og har fått jobb. Har ikke vist noe karakterkort, men har dog vist til andre attester som sier kun positive ting + at jeg er faglig sterk. De andre på kullet som har fått jobb har heller ikke blitt spurt om karakterer. 

Anonymkode: 392b8...4c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...