AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #1 Skrevet 23. februar 2018 Jeg er litt deppa i dag. Kommer akkurat fra Rikshospitalet med litt bekymringer. Vi hadde et ICSI-forsøk i november. Da gikk jeg på Bemfola og Menopur. De såg 6 eggposer på ultralyd. 2 var tomme, 2 egg var for små, så bare 2 kunne brukes. De ble ikke befruktet, ICSI er så hardt for eggene at de overlevde ikke befruktningen, fikk jeg beskjed om. Denne gangen ble jeg behandlet med Synerela i tillegg, for å få flere modne egg. Kom fra ultralyd nå, med bare 2 eggposer! Med så få, frykter jeg jo at begge skal være tomme, eller for små. De har ikke noe god forklaring på hvorfor det ikke blir flere. Jeg er 34 år og har litt høy BMI (31) så kanskje har det betydning, jeg vet ikke. Har egentlig ingen spørsmål, trengte bare å få ut litt frustrasjon... noen som har opplevd å få klaff med få egg og ICSI-behandling? Anonymkode: 58996...41e
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #2 Skrevet 23. februar 2018 Få eller mange er ikke avgjørende, plutselig får du et egg med god kvalitet, som vil feste seg og utvikle seg fint. Selv har jeg over 50 befruktede egg gjennom flere runder med ICSI, og innsett på hvert forsøk. Uten at det noen gang lyktes for oss. Og vi var begge friske, slanke, ca 30, og i det hele tatt var det ingen feil å finne... Ikke tenk så mye på alder, vekt og hva du kan og ikke kan gjøre, sannsynligvis skyldes dette forhold helt utenfor din kontroll. Lykke til Anonymkode: 19749...7f0 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #3 Skrevet 23. februar 2018 Kanskje du trenger høyere stimuleringsdoser for å få flere egg? Jeg produserte mye på minimumsdoser, men fikk nesten kun unormale embryoer. 37 befruktede ble til 32 unormale embryoer som ikke var aktuelle for innsett, 1 barn og 1 tidligabort, og 10 ble aldri befruktet til tross for normal sæd. En her inne fikk null egg på ett forsøk og null befruktning på ett forsøk, men fikk frisk jente på 3. forsøk. Vet også om en som fikk 2 eggposer på maksdoser, hun nærmet seg overgangsalder og legen avbrøt forsøket hennes. Hun gikk til en annen klinikk og fikk ivf på ett egg i normal syklus, og fikk barn. En blir veldig motløs på forsøk som gir dårlige egg/embryoresultater, men til syvende og sist vil veldig mange lykkes med noen ekstra forsøk. Anonymkode: 63363...849 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #4 Skrevet 23. februar 2018 TS her. Takk for svar. Jeg får maksdose nå, 300 Bemfola og 75 Menopur. Man blir så oppgitt når det kommer så få eggposer. Jeg vet at man trenger bare det ene gullegget, men erfaringsmessig er der noen tomme eggposer, og noen faller fra under befruktningen. Da blir oddsene så dårlige når det er så få poser, føles det som. Anonymkode: 58996...41e
hotellpute09 Skrevet 23. februar 2018 #5 Skrevet 23. februar 2018 Ikke tenk på BMI. Jeg har høy BMI, 36. Har hatt fire forsøk og fått ut mellom 7 og 15 egg hver gang.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #6 Skrevet 23. februar 2018 Spiser du sunt under prøveperioden? Har nå en liten gutt som klaffet på siste forsøk fra riksen. Da spiste jeg sunt og trente, vet ikke om det har noe å si men verdt å prøve. Har vært gjennom flere prøverør i 5 år og fikk 2 barn, hold motet oppe. Anonymkode: 51630...ae2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #7 Skrevet 24. februar 2018 3 timer siden, hotellpute09 skrev: Ikke tenk på BMI. Jeg har høy BMI, 36. Har hatt fire forsøk og fått ut mellom 7 og 15 egg hver gang. Men fikk du behandling med så høy BMI? Jeg har 31 og fikk beskjed om at jeg er heeelt i grenseland. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Spiser du sunt under prøveperioden? Har nå en liten gutt som klaffet på siste forsøk fra riksen. Da spiste jeg sunt og trente, vet ikke om det har noe å si men verdt å prøve. Har vært gjennom flere prøverør i 5 år og fikk 2 barn, hold motet oppe. Anonymkode: 51630...ae2 Ja, jeg spiser egentlig veldig sunt og trener, men begynner nesten å frykte litt at vekten er en medvirkende årsak. Men kanskje ikke, jeg vet ikke. Man begynner jo på en måte å lete etter en forklaring. Anonymkode: 58996...41e
hotellpute09 Skrevet 24. februar 2018 #8 Skrevet 24. februar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Men fikk du behandling med så høy BMI? Jeg har 31 og fikk beskjed om at jeg er heeelt i grenseland. Anonymkode: 58996...41e Ja, først privat, så offentlig.
Wiley Skrevet 24. februar 2018 #9 Skrevet 24. februar 2018 Det er lett å lete etter svar når du har hatt to mislykkede forsøk, men vær forsiktig med å legge skylden på deg selv og tenke at du kunne gjort noe annerledes for at det skulle gått. Dette er allerede tungt nok som det er om du ikke skal gå rundt å tenke at du kunne gjort noe for å få det til å gå. Det med bmi har først og fremst sammenheng med svangerskaps komplikasjoner som høyt blodtrykk, det har ikke noe å si for utfallet av forsøk, det har legen min sagt til meg. Om det var noe du kunne gjort selv hadde legen fått deg til å gjøre det. Få eggposer og harde skall på eggene er langt utenfor din kontroll, forhåpentligvis klaffer det på neste forsøk men dette er nok noe legene har best styr på. 2
Illy Skrevet 24. februar 2018 #10 Skrevet 24. februar 2018 Det er veldig kjipt med få eggposer/egg, men ikke gi opp. Det er slett ikke sikkert de to du har nå er tomme, og det kan hende det kommer flere før uttak Vi har hatt grei befruktning med IVF, men jeg får også få eggposer og egg uten at de vet hvorfor. På de to første forsøkene var flere av eggposene tomme også. Med få egg trenger man kanskje flere forsøk for å få et som kan bli barn. Siste forsøk hadde jeg tre eggposer på siste kontroll, men fikk seks egg (ny rekord). To klarte seg og ble satt inn, og jeg ble gravid med ett barn.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2018 #11 Skrevet 24. februar 2018 13 timer siden, Illy skrev: Siste forsøk hadde jeg tre eggposer på siste kontroll, men fikk seks egg (ny rekord). To klarte seg og ble satt inn, og jeg ble gravid med ett barn. Det var jo veldig oppløftende da Hvordan skjedde det egentlig? Nå har jeg bare vært gjennom ett forsøk før dette, men etter ultralyden økte ikke antall eggposer for min del. Om det skulle poppe opp nye eggposer etter ultralyd, rekker de å bli store nok før uttaket? Anonymkode: 58996...41e
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #12 Skrevet 25. februar 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var jo veldig oppløftende da Hvordan skjedde det egentlig? Nå har jeg bare vært gjennom ett forsøk før dette, men etter ultralyden økte ikke antall eggposer for min del. Om det skulle poppe opp nye eggposer etter ultralyd, rekker de å bli store nok før uttaket? Anonymkode: 58996...41e Kanskje. Jeg hadde 6 eggposer til kontroll (de var opptatt av dem som var over 1 cm) og 11 egg som var modne nok til å bli befruktet ved uttak 4 dager senere. Men det er ikke alltid at det er flere eggposer som er langt nok i utvikling til å bli store nok i innspurten. Anonymkode: 63363...849
Illy Skrevet 25. februar 2018 #13 Skrevet 25. februar 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var jo veldig oppløftende da Hvordan skjedde det egentlig? Nå har jeg bare vært gjennom ett forsøk før dette, men etter ultralyden økte ikke antall eggposer for min del. Om det skulle poppe opp nye eggposer etter ultralyd, rekker de å bli store nok før uttaket? Anonymkode: 58996...41e Jeg var ganske nedbrutt da jeg fikk beskjed om tre eggposer, og overrasket da det ble seks egg. Jeg hadde lest om at andre fikk flere egg enn det lå an til på ul, men hadde bare erfaring med at noen eggposer forsvant eller var tomme selv. De som plutselig poppet opp hos meg, ble store nok også, det kom egg ut av alle sammen. Kanskje de lå så godt gjemt at legen ikke så dem på ul-kontrollen? Men de sjekket nøye, altså. Legene har snakket om gode og dårlige sykluser, og at det ikke er mulig å forutse på forhånd. Noen ganger blir det færre egg enn forventet, og noen ganger blir resultatet spesielt bra. Krysser fingrene for at det kommer noen flere hos deg også denne gangen! Eller at de tre du har viser seg å være fin kvalitet, da trenger du ikke flere enn dem
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2018 #14 Skrevet 25. februar 2018 Tusen takk for oppløftende svar Krysser fingrene! Blir så nedbrutt pga få eggposer at jeg nesten føler jeg like godt kan avbryte og begynne på nytt. Har hatt 2-3 tomme eggposer hver gang, så jeg er så redd alle 3 skal være tomme nå når jeg har så få. Får bare krysse fingrene Anonymkode: 58996...41e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå