Gå til innhold

Hvordan håndtere kollega som irettesetter deg HELE tiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, hvordan?

Irettesettelser for omtrent ALT man gjør og sier... Vedkommende skal alltid ha rett og forventer at man føyer seg og er ydmyk. Hvordan svarer man på det? Har sagt fra til vedkommende at jeg opplever at h*n irettesetter meg ganske ofte, men det var visst stygt sagt, malplassert osv. Og denne personen mener at JEG er sensitiv for tilsnakk og at h*n selv sier ting direkte, og at man må tåle slikt?? Double standards...

Jeg er fullstendig klar over at man alltid skal begynne med seg selv, men nå har denne konstante korrigeringen og irettesettingen gått alt for langt. Og jeg aner ikke lenger hva jeg skal si eller gjøre for at det skal ta slutt, kjennes som at jeg har prøvd "alt". Det har fått meg til å bli veldig usikker på meg selv og gjort meg konstant redd for at alt jeg vil si eller gjøre skal bli pirket på, og sånn skal det jo ikke være. 

Anonymkode: 5551f...8a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter

Skrevet (endret)

Drittsekk er drittsekk, ofte føler jeg at personer som må poengtere at de er direkte,  egentlig bruker det som en unnskyldning for og være drittsekk. Men omgås du denne personen på jobb, skole eller på privaten? Er dere likestilt eller er personen sjef eller overordnet på noen måte? Edit:ser nå at det er en kollega, be personen passe sine egne saker 

Endret av Apis
  • Liker 4
Skrevet

Ta det opp med nærmeste leder. Eller be vedkommende gi faen i å irettesette deg hele tiden. Jeg synes det er på tide å være dønn direkte.

Anonymkode: 728e6...0cb

• Liker 8
Gjest GoldenLioness
Skrevet

Gå til lederen. Såfremt du gjør jobben din som du skal så er det ikke kollegaen din sin jobb å belære deg.

Skrevet
4 timer siden, Apis skrev:

Drittsekk er drittsekk, ofte føler jeg at personer som må poengtere at de er direkte,  egentlig bruker det som en unnskyldning for og være drittsekk. Men omgås du denne personen på jobb, skole eller på privaten? Er dere likestilt eller er personen sjef eller overordnet på noen måte? Edit:ser nå at det er en kollega, be personen passe sine egne saker 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta det opp med nærmeste leder. Eller be vedkommende gi faen i å irettesette deg hele tiden. Jeg synes det er på tide å være dønn direkte.

4 timer siden, GoldenLioness skrev:

Gå til lederen. Såfremt du gjør jobben din som du skal så er det ikke kollegaen din sin jobb å belære deg.

Har sagt ifra men det slutter ikke. Vi er i en sånn situasjon at det ikke er så lett for meg å si fra til overordnet, det kan på et vis falle tilbake på meg selv, uten at jeg kan gå nærmere inn på hvordan (kan lett gjenkjennes). 

Men hva mener dere om dette med dobbeltmoralen til vedkommende? Å påstå at andre får tåle at man er "direkte", og at den andre er den som ikke tåler tilsnakk, når man selv åpenbart ikke takler å høre at man irettesetter ofte (som om det overhodet er noe stygt ved å si det)... Kjenner jeg blir gal av irritasjon! 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hvordan?

Irettesettelser for omtrent ALT man gjør og sier... Vedkommende skal alltid ha rett og forventer at man føyer seg og er ydmyk. Hvordan svarer man på det? Har sagt fra til vedkommende at jeg opplever at h*n irettesetter meg ganske ofte, men det var visst stygt sagt, malplassert osv. Og denne personen mener at JEG er sensitiv for tilsnakk og at h*n selv sier ting direkte, og at man må tåle slikt?? Double standards...

Jeg er fullstendig klar over at man alltid skal begynne med seg selv, men nå har denne konstante korrigeringen og irettesettingen gått alt for langt. Og jeg aner ikke lenger hva jeg skal si eller gjøre for at det skal ta slutt, kjennes som at jeg har prøvd "alt". Det har fått meg til å bli veldig usikker på meg selv og gjort meg konstant redd for at alt jeg vil si eller gjøre skal bli pirket på, og sånn skal det jo ikke være. 

Folk som irettesetter "man" "deg" "en" er lite interessant når du snakker om deg selv. 

Gjør jobben din bedre slik at du unngår å bli kritisert eller irettesatt. Eller finn deg en ny jobb. 

Anonymkode: c61e2...420

Skrevet

Mente selvsagt at den jeg har sagt ifra til er vedkommende selv, som jeg skrev i HI. 

Skrevet

Opplevd det samme. Kommer ikke til ordet selv. Umulig å samarbeide med henne da hun aldri hører på andres forslag. Er vist kun hennes forslag som er best og skal følges...avbryter gjør hun også, så vanskelig å si i fra. Jeg er hakket "over" henne ifht stilling og har fått beskjed av min leder at det er jeg som til syvende og sist tar avgjørelser (så klart i samråd med kollegaer), men hun misliker dette sterkt. 

Har dessverre ingen tips selv. Så følger tråden! Utrolig frustrerende med slike personer!

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Folk som irettesetter "man" "deg" "en" er lite interessant når du snakker om deg selv. 

Gjør jobben din bedre slik at du unngår å bli kritisert eller irettesatt. Eller finn deg en ny jobb. 

Hva får du ut av å sitte dag inn og dag ut på forumet og lete etter folk du kan spre møkka di på for alt og ingenting? 

• Liker 8
Skrevet

Hadde en slik. Jeg bare sa "nå gjør jeg det på denne måten" hver eneste gang personen sa noe. Han gikk lei til slutt. 

2 minutter siden, AnonymBruker said:

I mitt tilfelle var det en vikar som hadde jobbet på et sted i 1 måned som gikk og kritiserte alle og forsøkte til og med sjefe over de som faktisk var sjefer. Ikke alle mennesker er helt i vater, for å si det sånn

Anonymkode: 76ba5...76f

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, happiest skrev:

Opplevd det samme. Kommer ikke til ordet selv. Umulig å samarbeide med henne da hun aldri hører på andres forslag. Er vist kun hennes forslag som er best og skal følges...avbryter gjør hun også, så vanskelig å si i fra. Jeg er hakket "over" henne ifht stilling og har fått beskjed av min leder at det er jeg som til syvende og sist tar avgjørelser (så klart i samråd med kollegaer), men hun misliker dette sterkt. 

Har dessverre ingen tips selv. Så følger tråden! Utrolig frustrerende med slike personer!

Uff! Det hørtes veldig frustrerende ut ja. Sånt er nesten til å rive av seg håret av! Hvorfor MÅ de gjøre alt for å prøve å dominere og framstå bedre enn alle andre? 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Uff! Det hørtes veldig frustrerende ut ja. Sånt er nesten til å rive av seg håret av! Hvorfor MÅ de gjøre alt for å prøve å dominere og framstå bedre enn alle andre? 

Tror akkurat hun gjør det fordi hun gjerne merker vi andre ikke har så mye til overs for henne. Hun overdriver og finner problemer vi andre ikke ser. Litt merkelig...tror også hun prøver å vise seg litt for sjefen, men heldigvis har sjefen gjennomskuet henne. Men tror sjefen også sliter med å sette henne på plass. En veldig vanskelig type dette her...

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, happiest skrev:

Tror akkurat hun gjør det fordi hun gjerne merker vi andre ikke har så mye til overs for henne. Hun overdriver og finner problemer vi andre ikke ser. Litt merkelig...tror også hun prøver å vise seg litt for sjefen, men heldigvis har sjefen gjennomskuet henne. Men tror sjefen også sliter med å sette henne på plass. En veldig vanskelig type dette her...

Æsj, samme opplever jeg. At det er helt umulig å vite hvordan jeg skal forholde meg "riktig" til denne personen, når ALT jeg sier og gjør liksom blir feil. Fra denne personen. Alle andre er jo fornøyd med jobben jeg gjør. 

Skrevet

.

Gjest GoldenLioness
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har sagt ifra men det slutter ikke. Vi er i en sånn situasjon at det ikke er så lett for meg å si fra til overordnet, det kan på et vis falle tilbake på meg selv, uten at jeg kan gå nærmere inn på hvordan (kan lett gjenkjennes). 

Men hva mener dere om dette med dobbeltmoralen til vedkommende? Å påstå at andre får tåle at man er "direkte", og at den andre er den som ikke tåler tilsnakk, når man selv åpenbart ikke takler å høre at man irettesetter ofte (som om det overhodet er noe stygt ved å si det)... Kjenner jeg blir gal av irritasjon! 

Da kan du ta det med verneombudet på arbeidsplassen som kan ta det videre med leder.

Men skjønner ikke hvorfor ikke leder tar ansvar?

Skrevet

Du kan svare tilbake på hva det enn måtte være personen pirker på at han/hun tar feil og så i neste setning påpeker du noe du synes den andre gjør feil. Og gå videre, bare la det henge i lufta. Spiller ingen rolle om du egentlig ikke mener det. Men da flytter du fokuset over på den andre, og det er den som må forsvare seg og ikke deg. Jeg hater egentlig sånt spill, men må man så man - ta igjen.

Anonymkode: 1c417...694

Skrevet

Jeg har en kollega på min arbeidsplass som sikkert føler det samme som Ts beskriver her. Problemet er at denne kollegaen ikke gjør jobben sin i tilfredsstillende grad, og har for lite selvinnsikt til å innse at hun er en del av problemet selv. En annen kollega irriterer seg grønn over dette, og korrigerer stadig den andre. 

Anonymkode: 9ce0a...bbb

• Liker 1
Skrevet (endret)

Men er denne kollegaen i en rolle hvor han/hun skal vurdere arbeidet ditt? Er han/hun en senior som har som rolle å veilede eller trekke opp føringer? Eller kanskje dere har en slags peer to peer review? Hvis dette er en person som har et slikt ansvar, og du stadig blir irettesatt, så må du be om tydeligere veiledning, avklaring av retningslinjer, relevant dokumentasjon etc. Du kan si til denne personen at du føler at arbeidet ditt ofte blir irettesatt, og at du ønsker flere ressurser for å kunne gjøre ting riktig på egenhånd. Om du får mye irettesettelser så er det kanskje tegn på uklare rutiner, dårlig kommunikasjon eller dårlig opplæring.

Endret av Sidsel
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja !   Du virker utrolig tafatt og konfiktsky. Du må ta litt av skylda sjøl når du aldri slår i bordet å sier nok er nok.

Anonymkode: 88924...2a5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...