Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt å skrive om 

Tema: Livskvalitet og trygghet for mennesker med psykisk utviklingshemning

Problemstilling: Hvordan kan vernepleieren bidra til økt livskvalitet og trygghet for mennesker med psykisk utviklinghemning som bor i botiltak

Metode. Litteraturstudie som kvalitativ metode. Der jeg henter inn faglig teori fra pensum. Det som er viktig er beskrivelsen. Teksten vil danne grunnlaget for analyse, drøfting og tolkning. 

Har konsentrasjonsvansker og sliter derfor litt. Er det slik at dere synes at det ser bra ut så langt med tema, problemstilling, og metode. 

Jeg må rett og slett gjøre det enklest for meg selv, da jeg kommer til å slite mye med denne oppgaven da jeg har ADHD. Trenger derfor litt hjelp til å starte. Veilederen min er ikke til stede før mandag, og jeg har tenkt å starte å skrive litt før mandag. 

Jeg vil gjøre dette enklest mulig, og jeg lurer på om det er enklest å bruke litteraturstudie som metode?

Anonymkode: bacee...b52

• Liker 1
Skrevet

Til dere som har skrevet en slik oppgave tidligere, har dere noen råd om hvordan gjøre det enklest mulig for seg selv men samtidig få en god karakter?

Tenkte egentlig å skrive om ADHD og skolegang, men føler at det blir for nært.. Så derfor valgte jeg heler å skrive om trygghet og økt livskvalitet fordi det er så mye spennende å skrive om. Men er redd jeg gjør det vanskelig for meg selv der også?!

Ts

Skrevet

Jeg tror ikke et litteraturstudie er noe lettere enn andre metoder. Jeg brukte intervju som metode i min bacheloroppgave, og selv om det kan være mye jobb synes jeg det var godt med litt variasjon (du kommer til å bruke nok av tid på å lese teorier og diverse litteratur). Jeg synes og det var spennende og motiverende å høre om andres tanker og erfaringer rundt mitt tema. Jeg synes også det er lettere å drøfte informasjon fra informanter og knytte det til teori enn det er å bare drøfte ulike teorier og faglitteratur. 

Ellers synes jeg temaet ditt virker spennende, og veldig relevant for en vernepleier. Kanskje du kan spesifisere botiltak litt mer i problemstillingen din. 

Du nevner at veilederen din ikke er tilgjengelig før på mandag, og du har lyst til å begynne å skrive før det. Virker som du er helt i oppstartsfasen av bachelorprosjektet ditt, og før du begynner å skrive burde du kanskje sette deg litt inn i litteratur du ønsker å bruke i teoridelen? Du kan jo og begynne å skrive litt på innledning? Begrunne valg av tema, avgrense og aktualisere. Det er mye som kan gjøres før du bestemmer deg for metodevalg :) 

Skrevet

Nå er ikke jeg vernepleier, men umiddelbart ser det ut som problemstillingen er veldig vid, og derfor kan bli vanskelig å svare godt på. Hvis du har lyst å begynne i helgen så ville jeg lånt relevant litteratur og lest meg opp på emne, se hva som finnes og om det er deler av dette som fanger interessen din mer. F.eks tenker du alle aldergrupper eller kan de spesifiseres? Alle botiltak eller kan de spesifiseres? Hva legger du i livskvalitet og trygghet? Jo mer du spisser problemstillingen din, jo enklere blir det for deg å besvare den. F.eks vil å trygge unge, psykisk utviklingshemmede som flytter hjemmefra og til bofellesskap for første gang være enklere enn en trygghet for alle som bor på alle typer botiltak. Lykke til :)

Anonymkode: 5ab35...c53

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenkte å bruke intervju som min metode, men må jeg ikke da intervju veldig mange for at det skal ha sin hensikt?

Jeg tenkte å bruke faglitteratur for å hente inn teori, og lite nett. Men jeg ønsker å intervjue brukere, men redd for at dette blir for vanskelig?

Hvordan kan jeg spesifisere problemstillingen min?

Mener dere at den skal være mindre?

Hvordan legge til rette for trygghet og økt livskvalitet for mennesker med psykisk utviklinghemning som nettopp har flyttet fra hjemmet til bolig?

Skrevet

Hvordan kan vernepleieren bidra til økt trygghet hos psykisk utviklingshemmede som bor i botiltak.

Hva med denne?

Det er mer å skrive om økt livkvalitet enn trygghet hos mennesker med utvilingheming

Skrevet

Hei. 

Ts her igjen. 

Hva tenker dere om denne problemstillingen?

Er ikke denne ganske spesifisert, enkel og bra?

Hvordan kan vernepleieren bidra til økt trygghet hos psykisk utviklingshemmede som har flyttet hjemme ifra og til bolig?

Skrevet

Ts her. 

Føler at jeg ikke kommer til å klare det her. Jeg er på gråten og jeg har ikke tid til å jobbe mye med denne oppgaven da jeg jobber og har praksis. 

Håper noen orker å hjelpe meg litt her inne?

Skrevet

Du bør snakke med veileder som kan hjelpe deg med å formulere en god problemstilling, men det er generelt viktig å ikke ha en problemstilling som favner for vidt. Har du en smal problemstilling gjør det det enklere å sortere bort litteratur som ikke er relevant, og svare på det ene spørsmålet du vil ha svar på. Jeg tror du vil få vanskeligheter med å få tillatelse til å intervjue brukere på et bachelornivå, rett og slett fordi det må søkes tillatelse hos Regional komite for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk, og der kan ta måneder å få svar (men snakk med veileder for sikkerhets skyld). Men du kan søke i andres intervjuer og studier som forteller noe om det du ønsker å finne ut. Du skal ikke revolusjonere faget med en bacheloroppgave, du skal vise at du kan bruke relevant faglitteratur til å finne svar på et spørsmål. Det virker mer håpløst enn det er, folk har kalrt det før deg når de først kommer i gang. Send en mail til veileder og be om en samtale, så skriver du ned alle spørsmål etterhvert som de dukker opp, og tar med på samtalen. Som et siste tips vil jeg si at du bør stryke ordet "økt" i problemstillingen, økt fra hva da? da må du ha et grunnivå å definere ut i fra, og gjerne gjøre en intervensjonsstudie for å finne før og etter verdi. 

Anonymkode: 5ab35...c53

Skrevet

Ts her. 

Hvordan kan vernepleieren bidra til økt livskvalitet hos mennesker med psykisk utviklingshemning som bor i bolig.

Spesifikasjon: Trygghet, selvbestemmelse, og økt livskvalitet hos mennesker som bor i bolig med psykisk utviklinghemning, Downs syndrom.. 

Aldergruppen er fra 20 til 70 år. 

Underkategorier. 

Hva er psykisk utviklingshemning

Selvbestemmelse

Øktlivskvalitet

Mestring

trygghet

Ukeplaner med oversikt over hvilke ansatte som kommer på jobb, negative sider, postive sider. 

Drøfting, konklusjon.

Litteraturstudie, kvantitativ metode med faglitteratur fra pensum. Noen forskningsartikler.

Skrevet

Hvordan kan vernepleieren bidra til økt livskvalitet hos mennesker med downs syndrom som bor i bolig

Aldergruppen er fra 20 til 50 år. 

Er dette bedre?

Er utplassert i bolig for mennesker med psykisk utviklinghemning med downs, og jeg synes det er interessant og skrive mer om dette. 

Ts..

Skrevet

Er du i praksis nå? Har du gjennomført et tiltak ovenfor en bruker? Jeg er også i vernepleiepraksis nå, og har gjennomført tiltak som jeg skriver om. Vi fikk vite at litteraturstudie var noe av det vanskeligste vi kunne velge.

Anonymkode: 75296...b90

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...