Gå til innhold

Et spørsmål her.

Gjest NotNaomi

Anbefalte innlegg

Gjest NotNaomi
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes dette er en vakker tanke. Er selv veldig privat, så for meg ville det vært lettere å gi noe slikt. Det ville også vært lettere å få, da kan man bearbeide og kose seg med det i fred og ro. Angående dikt er det litt vanskelig å svare. Vet du hva hun liker, eller har du noen tanker om type dikt, betydning osv? 

Nå vet jeg ikke hvor gammelt barnet ditt er, men kanskje hen kan lage en fin tegning som du kan ha med i boken også. Eller ha med et dikt eller sitat som handler om bestemødre?

Anonymkode: fc719...075

Ja. Noen av oss er like. :-) tusen takk til deg også. Har fått veldig gode tilbakemeldinger her. At noen ser :-) det er fint det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest NotNaomi

Hva med dette: 

Alt du var det glemner vi ei.

Nå skal du gå din egen vei.

Vi er med deg.Om du vil.

Husk alltid på : vi er til.

For deg.

Er dette ok?? Ikke akkurat nynorsk men :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sånn bok er en veldig god ide!

Det som kan være lurt er å presentere minnene på en sånn måte at andre som leser boken også vil kunne forstå nok til å ha en samtale med henne om det, også når hun selv ikke lenger husker. Det er lettere for demente å huske ting når noen minner dem på det, og en bok med bilder og historier fra personens liv kan være gull verdt når personalet skal snakke med den demente som har kommet litt lengre i sykdomsutviklingen. Det å få lov til å snakke om eget liv gir en følelse av verdi, at man blir sett for den man er, derfor kan en slik bok på sikt bli et verktøy som personalet kan bruke for å øke livskvalitet.

Kan du få tak i bilder fra hennes barndom og ungdomstid? Eller vet du noe om den, så du kan skrive en litt? Det trenger ikke nødvendigvis være så mye, bare navnet på alle søsknene, på stedet hun vokste opp eller hvilke skole hun gikk på, kan ofte være nok til å hjelpe i gang en samtale. Har du mer detaljer er det selvsagt kjempebra, men litt er absolutt bedre enn ingenting. Musikk kan også ofte fungere som knagger for å finne igjen minner. Vet du hva slags musikk hun liker? Kanskje kan du bruke teksten fra en sang hun liker som dikt? Og/eller lage med en cd/spilleliste med musikk du vet hun setter pris på? Gjerne også musikk hun har hørt på som ung, hvis du har mulighet til å finne ut hva det var.

Anonymkode: ad1aa...46c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad i dette diktet, "Ord over grind", av Halldis Moren Vesaas. 

Ellers vil jeg bare si at du virker som et varmt og omtenksomt menneske, jeg er sikker på at eks-svigermoren din har store glede av tiden dere tilbringer sammen!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...