Gå til innhold

Et spørsmål her.

Gjest NotNaomi

Anbefalte innlegg

Gjest NotNaomi

Nå er det sånn at min eks-svigermor har havnet på sykehjem.Jeg har besøkt henne med datter (altså barnebarn).

Min eks-svigermor er nok det en trygt kan kalle et vanskelig menneske :-) men nå er hun dement (får medisiner og er "klar"i perioder).

Hun blir fort sliten,og vi har EN ting felles : vi liker ikke å snakke om følelser og personlige ting. Vi snakker om alt mulig annet.

Hun har nok en diagnose.Vil ikke utlevere mer enn det (dette antar jeg etter at hennes lege snakket med meg uten å avsløre noe konkret selvsagt).

Nå lurer jeg på om jeg bør skrive et brev til henne.For å fortelle det jeg mente hun var så god på også da.Som at hun alltid gjorde sitt beste Som at hennes kjøkken var rene "varmestua" :-D hun er og var en mesterkokk og alle fikk mat og kaffe hos henne :-)

Men vil hun oppfatte et sånt brev som et "farvel"?? Hun er dårlig og redusert,men sta som hun er kan hun godt leve i flere år til. Jeg vil bare gi henne det som en takknemlighet tross alt.Men vil hun da ta det opp som at jeg tror hun blir borte snart?? Dette er vanskelig for meg! 

Hun har også faktisk bedt om unnskyldning for feil hun gjorde mot meg.Vi er ikke gode på å snakke om følelser noen av oss,så det ble i en sånn bisetning :-D

Hva tenker dere? Jeg har lurt på om et passende dikt er bedre å gi på et kort? Hun elsket nynorsk og vet dere om et passende dikt i så fall?

Tenkte bare å legge det igjen neste gang på besøk.Takk om dere har noen synspunkter her!

Og sorry,men å snakke om ting klarer jeg ikke.Jeg snakker bare med bare med barn og dyr :-/

Forklaring: jeg snakker bare med barn og dyr om FØLELSER :-D der er jeg fullstendig trygg.

Endret av NotNaomi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei @NotNaomi Et brev er en god ide, ettersom hun er dement, og kanskje uansett ville glemt ordene om du sa det til henne. Men hva med å skrive det i en liten bok der du også limer inn fotografier fra noen år tilbake (av henne, deg og andre i familien), i samme bok der du skriver til henne?

Slike minnebøker med bilder og ord har jeg lest at er veldig fint for demente

Anonymkode: 47f21...5bf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei @NotNaomi Et brev er en god ide, ettersom hun er dement, og kanskje uansett ville glemt ordene om du sa det til henne. Men hva med å skrive det i en liten bok der du også limer inn fotografier fra noen år tilbake (av henne, deg og andre i familien), i samme bok der du skriver til henne?

Tusen takk for svar! Jeg setter så stor pris på det. Følte meg så hjelpesløs her,men dette var en fin ide!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, NotNaomi skrev:

Tusen takk for svar! Jeg setter så stor pris på det. Følte meg så hjelpesløs her,men dette var en fin ide!

Tusen takk for fin tilbakemelding :blomst: Jeg ble rørt. Det er veldig fint av deg å lage dette til henne :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Det er ikke mange som besøker henne,men hun har tre sønner,og min eks er nok øyestenen hennes :-) har bilder av ham og barna våre. De kan jeg jo lime inn i en liten minnebok :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for fin tilbakemelding :blomst: Jeg ble rørt. Det er veldig fint av deg å lage dette til henne :klem:

Ja,men tross alt har hun gjort sitt beste ut fra sine forutsetninger.Hun spør alltid når jeg er der : du kommer tilbake,ikke sant? Så LITT glad i meg er hun.Hehe.Ting blir satt i persoektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, NotNaomi skrev:

Det er ikke mange som besøker henne,men hun har tre sønner,og min eks er nok øyestenen hennes :-) har bilder av ham og barna våre. De kan jeg jo lime inn i en liten minnebok :-)

Så fint at du har bilder av de som du kan lime inn. Kanskje du får tatt kopi av bildene først, slik at du selv også beholder et eksemplar av bildene? Det blir en veldig fin og koselig minnebok, som jeg er sikker på at hun vil ha mye glede av :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så fint at du har bilder av de som du kan lime inn. Kanskje du får tatt kopi av bildene først, slik at du selv også beholder et eksemplar av bildene? Det blir en veldig fin og koselig minnebok, som jeg er sikker på at hun vil ha mye glede av :hjerte:

Tusen takk! Så glad og veldig takknemlig fordi dere kommer med gode forslag! <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Jeg skal kjøpe en bok med blanke ark og lime inn bilder :-) men er det noen her som kan et vakkert og passende dikt på nynorsk? Jeg er ganske så blank der. Så kan jeg skrive det også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, NotNaomi skrev:

Jeg skal kjøpe en bok med blanke ark og lime inn bilder :-) men er det noen her som kan et vakkert og passende dikt på nynorsk? Jeg er ganske så blank der. Så kan jeg skrive det også? 

Jeg har ikke mye kunnskap om dikt. Hva om du lager en ny tråd i underforum kultur eller sosialt der du spør etter passende dikt? Det er lurt å spesifisere i overskriften på tråden at du ønsker tips om nynorske dikt. Da er det lettere å få flere svar. Lykke til :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NotNaomi

Jeg har ikke mye kunnskap om dikt. Hva om du lager en ny tråd i underforum kultur eller sosialt der du spør etter passende dikt? Det er lurt å spesifisere i overskriften på tråden at du ønsker tips om nynorske dikt. Da er det lettere å få flere svar. Lykke til :klem:

Ok.Da gjør jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en av hennes sønner vet om hun hadde diktsamlinger hjemme, og om hun har en yndlingsforfatter også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest NotNaomi

Kanskje en av hennes sønner vet om hun hadde diktsamlinger hjemme, og om hun har en yndlingsforfatter også?

Hehe. Nei. De er handymans som egentlig lo av meg fordi jeg leste bøker :'D ikke vondt ment fra dem,men de er ikke "der"altså :-) ikke konene deres heller :-) fine folk men vi var på forskjellige planeter :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, NotNaomi skrev:

Hehe. Nei. De er handymans som egentlig lo av meg fordi jeg leste bøker :'D ikke vondt ment fra dem,men de er ikke "der"altså :-) ikke konene deres heller :-) fine folk men vi var på forskjellige planeter :-D

Jeg forstår. Her kan du forresten lese diktbøker gratis (på Nasjonalbibliotekets sider). Om du har forfatternavn feks kan du også søke opp. Her har jeg søkt etter dikt, og mange diktbøker kom frem i listen. Men jeg vet ikke hvilke av de som er på nynorsk.
https://www.nb.no/nbsok/search?page=0&menuOpen=false&instant=true&action=nosearch&currentHit=0&currentSesamid=&deweyClass=&deweyLevel=0&deweyMenuOpen=false&searchString=dikt+nynorsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette er en vakker tanke. Er selv veldig privat, så for meg ville det vært lettere å gi noe slikt. Det ville også vært lettere å få, da kan man bearbeide og kose seg med det i fred og ro. Angående dikt er det litt vanskelig å svare. Vet du hva hun liker, eller har du noen tanker om type dikt, betydning osv? 

Nå vet jeg ikke hvor gammelt barnet ditt er, men kanskje hen kan lage en fin tegning som du kan ha med i boken også. Eller ha med et dikt eller sitat som handler om bestemødre?

Anonymkode: fc719...075

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår. Her kan du forresten lese diktbøker gratis (på Nasjonalbibliotekets sider). Om du har forfatternavn feks kan du også søke opp. Her har jeg søkt etter dikt, og mange diktbøker kom frem i listen. Men jeg vet ikke hvilke av de som er på nynorsk.
https://www.nb.no/nbsok/search?page=0&menuOpen=false&instant=true&action=nosearch&currentHit=0&currentSesamid=&deweyClass=&deweyLevel=0&deweyMenuOpen=false&searchString=dikt+nynorsk

Takk! :-) Så godt gjort at dere engasjerer dere! Blir glad jeg altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...