Gå til innhold

Veninne som er opptatt av pengene mine.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en veninne som er veldig opptatt av pengene mine, hun spør hele tiden hva jeg har på sparekonto, hvis jeg sier det så sier hun at jeg må bruke dem fordi hun skjønner ikke vitsen med å ha penger på sparekonto. Svarer jeg at jeg ikke vil bruke dem opp blir hun sur, sier jeg at hun ikke har noe med det så blir hun sur. Hun prøver alltid å få meg til å kjøpe ting når om vi gå i butikker, om jeg sier jeg ikke ønsker det så blir hun fornærma, og en gang så sa hun at jeg er gjerrig når jeg ikke kjøpte noe. Er jeg gjerrig fordi jeg ikke kjøper noe jeg ikke vil kjøpe? Hva bør jeg gjøre? Dette er vel ikke normal oppførsel...

Anonymkode: 53b75...56c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er hun? Dette høres utrolig barnslig ut, eventuelt ikke helt normalt.

Anonymkode: 96aa6...7ac

• Liker 11
Skrevet

Vi er begge 25

Anonymkode: 53b75...56c

Skrevet

Høres ut som en venninde jeg hadde. Merk: HADDE.
Hun skulle ha folk til å bruke masse penger, på seg selv, på tullball, og på henne. Alltid spandere på henne, for når hun presset de til å kjøpe noe så var det jo så synd på henne som "ikke hadde råd". Så det endte med x antall overføringer fra sparekonto til brukskonto for å sløse penger pga hun presset og skulle "låne" og bli påspandert. Hun var jo "blakk".
Så var det hun selv som drev å bygde seg opp en heftig sum på sparekonto, og så ned på alle oss andre når hun fikk seg stort hus som første eiendom, mens vi andre fortsatt måtte leie eller ha lån til å kjøpe leilighet, og hun hadde bil og garasjeport og hund og stakittgjerde, fordi hun hadde bokstavelig talt ruga på egne penger for å presse andre til å sløse vekk sine på henne!

Anonymkode: 46c61...ec0

• Liker 5
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Du ber henne passe sine egne saker, blir hun sur, så la henne furte.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Høres ut som en venninde jeg hadde. Merk: HADDE.
Hun skulle ha folk til å bruke masse penger, på seg selv, på tullball, og på henne. Alltid spandere på henne, for når hun presset de til å kjøpe noe så var det jo så synd på henne som "ikke hadde råd". Så det endte med x antall overføringer fra sparekonto til brukskonto for å sløse penger pga hun presset og skulle "låne" og bli påspandert. Hun var jo "blakk".
Så var det hun selv som drev å bygde seg opp en heftig sum på sparekonto, og så ned på alle oss andre når hun fikk seg stort hus som første eiendom, mens vi andre fortsatt måtte leie eller ha lån til å kjøpe leilighet, og hun hadde bil og garasjeport og hund og stakittgjerde, fordi hun hadde bokstavelig talt ruga på egne penger for å presse andre til å sløse vekk sine på henne!

Jeg husker det var en tråd om henne for en tid tilbake. 

Anonymkode: 95288...c00

• Liker 4
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg husker det var en tråd om henne for en tid tilbake. 

Anonymkode: 95288...c00

Ikke meg som opprettet den, men finnes helt sikkert flere sånne type jenter, eller flere enn meg som har blitt bitter på denne jenta!

• Liker 1
Skrevet

Hadde ei sånn og etterhvert ville hun låne ti tusen her og tretten tusen der.. jeg sa bare at jeg hadde ikke planer om å bruke noe i nær fremtid og at jeg derfor hadde bundet dem for å få høyere rente. 

Anonymkode: 9e669...410

Skrevet (endret)

Jeg har som prinsipp å aldri låne bort mer enn jeg har råd til å gi. Det lærte jeg av min far, han ville aldri ha penger tilbake, men ville se på budsjetttet mitt når jeg for andre gang spurte om å låne.

Jeg låner til venninner og venner, men passer på å ikke ha mer utestående enn jeg ville hatt råd til å gi bort. Og låner bare bort små summer. Hvis f.eks. en har rotet det helt til, etterskudd med husleie osv. Da sier jeg nei. Til mat for noen dager, ok, men jeg føler meg ikke fristet til å bli en type bank - der må nav inn og hjelpe.

Mulig noen ser på meg som kjip, men de har i alle fall ikke sagt det til meg. Det jeg kan bli irritert over, er om jeg må vente på å få tilbake penger, med lovnad om neste dag, så neste dag osv. Da smeller jeg og sier i fra. Jeg har ikke så voldsomt mye på sparekonto, og hadde jeg hatt mer ville jeg kanskje vært mer raus? Jeg vet ikke. Men spanderte en ferie på en venninne i høst, så litt "snill" var jeg. Men hun hadde ikke råd, og jeg ville ha henne med. Litt ren egoisme inkludert fra min side.

Nå har jeg låst pengene på en sparekonto der jeg får en ganske god rente, men ikke kan ta ut før det har gått 31 dager. Pengene flyr uten at man legger merke til det, så derfor. Jeg kan være impulsiv. En del av pengene har gått til oppussing av leiligheten.

Men, jeg vet hvordan det er å være blakk. Har dummet meg ut med kredittlån, og fikk en avtale med en venn som cashet ut alt, mot at jeg sperret meg for kreditt og at hen fikk kodene. Jeg nedbetalte alt, rentefritt, det holdt hardt, men jeg stod løpet ut. Da lånte jeg ofte litt av par venninner, men betalte alltid når lønna kom.

Men en venninne er sånn type som liker å få gaver. For å si det sånn, går jeg ikke og shopper med henne. "Denne var så fin, men....jeg har ikke råd, åh så fin den var osv." Vet ikke om hun bare er sånn, men jeg er ikke sånn, jeg sa at du har jo masse av det samme hjemme. Etterpå fikk jeg dårlig samvittighet, men gikk ikke tilbake til samme butikken. Hun elsker å shoppe, mens jeg misliker det.

Er bare å si nei. For det man som regel har på en sparekonto også er en buffer, og skal vare noen år. Også til neste generasjon. Sparekontoen skal helst dekke   i alle fall ens begravelse.

Er ikke i mot å låne, men gjør det av lønnskontoen. For å sette det på spissen, plutselig lider man av "Stockholmsyndromet" der andre direkte har kontroll på deler av økonomien din.

Endret av Atea
  • Liker 1
Gjest GoldenLioness
Skrevet

Slutt å snakk med henne om penger. Si at pengene dine er på sperret sparekonto øremerket til EK til leilighet. 

Maser hun om å bruke pengene så ber du henne stoppe og heller bruke sine egne penger.

Jeg er helt imot å låne penger til venner/bekjente. Lånte penger og vennskap går sjeldent bra. Har aldri lånt selv heller.

Skrevet

Hadde en sånn "venninne". Endte med at hun prøvde presse meg til å investere i et økonomisk tapsprosjekt hun holdt på med. Takket ikke-pent nei. 

Anonymkode: a12b4...d3e

Skrevet

Jeg ble litt satt ut når jeg så du skrev dere er 25 år... I den alderen burde det da være klart og tydelig hvorfor at det kan være lurt eller nødvendig å spare, og at andres økonomi har man ingenting med. Be henne holde kjeft og passe sine egne saker. Ikke fortell henne hvor mye du har, bare si at det har hun ingenting med og kan først som sist slutte å spørre. 

Anonymkode: 7936f...e37

• Liker 6
Skrevet

Sett grenser. Spør hun hva du har sier du at økonomi er en privatsak, og at hun er frekk som spør. Dette skulle hun har lært hjemme. Spør hun om å låne sier du at du ikke har råd. Spør hun hvorfor, gå tilbake til punkt en og si at økonomi er en privatsak. Slutter hun å henge med deg vet du hva vennskapet besto av for henne, og kan gå videre. 

Anonymkode: 7b632...d24

• Liker 3
Skrevet

Det høres ut som hun er sjalu på økonomien din og vil at du skal kaste bort penger så dere begge står likt. Sånn mennesker vil deg ikke vel, og jeg ville kuttet henne ut

Anonymkode: 52712...9c5

• Liker 6
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ut som hun er sjalu på økonomien din og vil at du skal kaste bort penger så dere begge står likt. Sånn mennesker vil deg ikke vel, og jeg ville kuttet henne ut

Anonymkode: 52712...9c5

Enig. Hun virker sjalu og vil ts skal sløse penger. Neste gang hun maser, så sier du rett ut at du ikke vil prate om det. Blir hun sur, så er ikke det ditt problem. La henne furte. 

• Liker 3
Skrevet

Du får bare si at du ikke orker mere snakk om penger eller å kjøpe ting, at hvis dere skal fortsette å finne på ting sammen så må hun slutte.

Anonymkode: f1581...215

Skrevet

Dette er ikke noe hun har noe med. Og om hun blir sur så må hun bare være sur, hun har ikke krav på å vite om din privat økonomi. Og du er ikke gjerrig som ikke sløser med penger på ting du ikke trenger, da skjønner hun ikke hva det ordet betyr. Og at hun prøver og få deg til å sløse bort sparepengene dine, gjør at jeg lurer på om hun egentlig ønsker deg godt. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...