AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #1 Skrevet 22. februar 2018 Har alltid ment at å prøve å få små barn til å sove alene er galskap, interessant at de har forsket på dette: http://livsstil.tv2.dk/samliv/2016-02-18-forskning-boern-boer-sove-sammen-med-mor-til-de-er-tre-aar Anonymkode: 87845...8ec 7
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #2 Skrevet 22. februar 2018 Det er en forsker som sier det. Det er ikke sånn at om en forsker sier jorden er flat så er det sånn. Anonymkode: d7846...a8f 25
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #3 Skrevet 22. februar 2018 Just now, AnonymBruker said: Det er en forsker som sier det. Det er ikke sånn at om en forsker sier jorden er flat så er det sånn. Anonymkode: d7846...a8f Tror ikke de har kommet frem til det ved forsking gitt Anonymkode: 87845...8ec 4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #4 Skrevet 22. februar 2018 En forsker som har forsker på 16 spedbarn, ikke særlig overbevisende. Interessant at kun mor nevnes. Her det far som har vært favorittpersonen fra baby var 6 mnd til nå (15 mnd). Anonymkode: f4c57...fa7 26
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #5 Skrevet 22. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Tror ikke de har kommet frem til det ved forsking gitt Anonymkode: 87845...8ec Hvordan har de "kommet frem til det" da? Anonymkode: 39b64...363 4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #6 Skrevet 22. februar 2018 Fullstendig logisk. Ingen dyr legger babyen fra seg på ett sted for å forlate det og sove alene ett annet sted. Fullstendig naturstridig og noe som er blitt veldig moderne de seneste år. Som mor følte jeg meg så mislykket når jeg ikke «klarte» å la barnet sove alene fra rundt 1 års alderen av. Fant dog heldigvis fort ut av at vi som familie måtte gjøre ting på vår måte, selv om det stridet mot de «moderne» råd og veiledninger. Idag har vi to harmoniske barn som begge sover med oss foreldrene. Ingen peoblemer med søvn for noen av oss. Mamma og pappa har det godt på alle måter (inkludert sex og samliv, som var ett av argumenten for at barn ikke skulle samsove..) flere jeg kjenner som har slitt og tvunget barna til å sove på eget rom har hatt et uendelig mareritt kveld etter kveld, mor har vært utslitt, far er sur. Barna er stressa og urolig. Nei takk. Er glad jeg fulgte morsinstinktet. HURRA for samsoving! Anonymkode: 3a8ee...7e1 37
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #7 Skrevet 22. februar 2018 Høres fornuftig ut. Og det er faktisk sånn at forskere har som regel rett. At noen har dårlig samvittighet kan ikke få resultatet til å bli noe annet enn det faktisk er, dessverre. Anonymkode: ac36f...7ec 6
Arkana Skrevet 22. februar 2018 #8 Skrevet 22. februar 2018 (endret) Det var en merkelig artikkel og hvis man søker litt etter studien er det ting som ikke stemmer helt. Det er ingenting i studien som sier noe om at barn bør sove med mor til de er tre år. Studien tok for seg 16 to dager gamle babyer og fant at de sov roligere når de sov sammen med mor framfor når de sov i egen seng. Enkelte barneleger har forøvrig sagt seg uenig i at "rolig søvn" er et mål for små babyer. Flertallet av krybbedødtilfeller forekommer under samsoving og barnelegene mente at evnen til å våkne ved behov, f.eks. hvis man ikke får puste, er helt nødvendig for babyer. Han som ledet studien mener at barn bør sove med mor til de er tre, men denne studien har ingenting med dette å gjøre og resultatene fra studien underbygger ikke denne påstanden. Forøvrig var det kun 16 barn med i studien og 6 av disse sov godt i egen seng, ikke akkurat entydige funn i favør av samsoving. Endret 22. februar 2018 av Arkana 32
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #9 Skrevet 22. februar 2018 Er det alltid sånn at alle har barn som vil sove i samme seng som foreldrene? Jeg har to barn og de har fra tidelig alder bare blitt gira av og ligge med oss. Ikke funnet roen i det hele tatt. Eneste er om de har ligget oppå meg, men det har ikke funka rett og slett. Men ved siden av har vært helt umulig. Aldri skjønt hva jeg har gjort feil der.. Anonymkode: 9f076...22f 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #10 Skrevet 22. februar 2018 Jeg mener ikke at all forskning er riktig. Dessverre er det en del forskning med økonomiske intresser involvert og mye av dette blir direkte feil. Men syns det var interessant at noen har forsket på det, og det er vel usannsynlig at det er økonomiske interesser ute og går her. Man må uansett føle på seg selv og ikke nødvendigvis følge alle råd der ute, heller ikke om det er basert på forsking. Morsinstinktet har man jo for en grunn, og innerst inne vet man jo hva som er bra for barnet sitt. TS Anonymkode: 87845...8ec 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #11 Skrevet 22. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er det alltid sånn at alle har barn som vil sove i samme seng som foreldrene? Jeg har to barn og de har fra tidelig alder bare blitt gira av og ligge med oss. Ikke funnet roen i det hele tatt. Eneste er om de har ligget oppå meg, men det har ikke funka rett og slett. Men ved siden av har vært helt umulig. Aldri skjønt hva jeg har gjort feil der.. Anonymkode: 9f076...22f Selvfølgelig vil spebarn og småbarn sove med foreldrene. Det er instinkter. Å sove alene for et spebarn/småbarn er fra naturen sin side langt mer risikabelt enn å sove med mor og far. Barnet har basale behov, som trygget. Ingen er så sårbar som når de sover. Da er behovet for trygghet enda større. Er man ekskludert fra «flokken» er man sårbar og utrygg. Håper det blir mye mer fokus og fremsnakking av samsoving. Så mange foreldre har kjempet en fullstendig unødvenige kamp mot barna sine som de kanskje innerst inne ikke engang har ønsket å kjempe, men gjort fordi det er jo hva som er forventet av en. Det er jo nesten konkurranse om hvor fort man kan få barna ut av soverommet .. Anonymkode: 3a8ee...7e1 16
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #12 Skrevet 22. februar 2018 Har samsover fra de var baby til 7 års alder... Men opplever ikke barna mine som trygge... heller omvendt. Men kanskje det at de et så utrygge har gitt de behov for denne trygge nærhet samsoving gir. Barn er og blir forskjellige. Det finnes ikke ett svar som passer ethvert barn. Anonymkode: 245ba...860
Arkana Skrevet 22. februar 2018 #13 Skrevet 22. februar 2018 (endret) Jeg tror noen blander samsoving (å sove inntil barnet i samme seng) og at barnet har sin egen seng, men på foreldrenes rom. Det er ikke alle som vil har barnet sovende i sengen sin (jeg er en av dem, vi har ikke samsovet med noen av barna), men de aller fleste sover på foreldrenes rom, bare i egen seng, i ganske mange måneder. Endret 22. februar 2018 av Arkana 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #14 Skrevet 22. februar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har samsover fra de var baby til 7 års alder... Men opplever ikke barna mine som trygge... heller omvendt. Men kanskje det at de et så utrygge har gitt de behov for denne trygge nærhet samsoving gir. Barn er og blir forskjellige. Det finnes ikke ett svar som passer ethvert barn. Anonymkode: 245ba...860 Da har du antagelig barn med spesielle behov... Anonymkode: a9527...c57 9
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #15 Skrevet 22. februar 2018 Da hadde ingen av oss sovet på 3 år. Anonymkode: fdded...a17 8
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #16 Skrevet 22. februar 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har samsover fra de var baby til 7 års alder... Men opplever ikke barna mine som trygge... heller omvendt. Men kanskje det at de et så utrygge har gitt de behov for denne trygge nærhet samsoving gir. Barn er og blir forskjellige. Det finnes ikke ett svar som passer ethvert barn. Anonymkode: 245ba...860 Kanskje det at de er utrygge har sammenheng med samsovingen? Man må vel være noe selvstendig for å være trygg. Anonymkode: d383b...b88 8
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #17 Skrevet 22. februar 2018 Begge mine barn kom på eget rom når de var 4 mnd gammel. Anonymkode: bf900...fcc 6
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #18 Skrevet 22. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Begge mine barn kom på eget rom når de var 4 mnd gammel. Anonymkode: bf900...fcc Stakkars forsvarsløse barn... Du er slem Anonymkode: dfe91...ba3 4
funginger Skrevet 22. februar 2018 #19 Skrevet 22. februar 2018 Jeg ville kanskje spekulert i om instinktet nettopp er å legge fra seg ungen. Hos mange andre pattedyr kan ungene selv holde seg i nærheten av mødrene ved f.eks. at de kan gå i løpet av 30 min eller slik som aper hvor de kan holde seg fast fra tidlig alder. Babyer er helt hjelpesløse, men det virker litt underlig at våre forfedre hadde muligheten til at halve flokken sov med ungene sine hele tiden. Barn sover jo mange flere timer enn voksne og det hadde ikke vært effektivt hvis mødrene ikke kunne bidra med f.eks. sanking når barna sov. 4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #20 Skrevet 22. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kanskje det at de er utrygge har sammenheng med samsovingen? Man må vel være noe selvstendig for å være trygg. Anonymkode: d383b...b88 Dette er en myte eller argument jeg har hørt før og det er lite logisk at samsoving skal skape utrygge barn/voksne. I mange ikke-vestlige kulturer sover barn på samme rom og/eller i samme seng som foreldrene. Alle disse menneskene går ikke rundt og er «utrygge» av den grunn. Jeg leste noe tankevekkende her på KG en gang: tråden omhandlet vel angst/nattesøvn osv. Da fortalte en ung kvinne at hun hadde sovet på foreldrenes rom/i deres seng, etter eget ønske, helt frem til hun bikket mot tenårene. Venninna hennes fikk ikke sove med foreldrene, og lå ofte våken om natta som barn med mye angst og uro. Som barn begynte hun å grue seg til sengetid fordi hun visste jo at det innebar at hun skulle ligge alene og utrygg. Så hun utviklet søvnproblemer da hun ble eldre, og var mye utrygg og engstelig. Anonymkode: 3a8ee...7e1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå