Gå til innhold

Hva ville du gjort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I sommer fikk jeg litt penger. Jeg opprettet en BSU konto og satte dem inn der. I løpet av året fikk jeg litt her og litt der, og når utgangen av desember kom hadde eg fylt opp årets BSU sum. Jeg fikk i går mail av banken min at min BSU konto var avsluttet, fordi jeg ifølge melding fra skatteetaten har hatt en annen bsu-konto i en annen bank som ble avsluttet, og at ny BSU konto derfor ikke kan åpnes. Jeg var ikke klar over dette da jeg byttet bank og avsluttet min forje BSU konto. Jeg fikk da litt over 25 000 over til den ene kontoen min i går.

Min samboer har vært gjennom en dyrt rettsak hvor jeg finansierte store deler av den ved å ta opp forbrukslån. Jeg har tatt opp 97 000 til sammen for å få betalt hans advokatregninger. Dette har jeg gjort fordi hans advokat var 100% sikker på at min samboer kom til å vinne saken, og at motparten kom til å bli dømt til å betale hans utgifter. Dette skjedde ikke. Det endte med forlik, hvor dommer dømte hver part til å står for sine egne utgifter. Min samboer har en siste regning til advokaten som har gått forbi forfalls dato, og som han ikke vet hvordan han skal betale da han ikke får tatt lån pga betalingsanmerkninger, jeg har maxet ut mine lånemuligheter og han ikke har noen han kan spøre. Denne regningen er på 25 000.

Så lurer jeg på. Hva hadde dere gjort her? Betalt 25 000 inn på lånet jeg har, betalt den siste advokat regningen hans, eller satt disse pengene inn på en eller annen form for sparekonto?

Anonymkode: 075c7...bcb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer veldig an på hva slags type samboeren din er og hvor sterkt forholdet deres er. At han har betalingsanmerkninger tyder på at han har dårlig økonomi i utgangspunktet og ikke vil klare å betale deg tilbake innen rimelig tid. Jeg tolker det også som at dette er dine eneste sparepenger, og da er det veldig dumt at de også forsvinner, så sitter dere igjen uten noe. Jeg tror jeg vil råde deg til å beholde pengene selv, sett de gjerne på en sparekonto og "glem" dem, så har du en trygghet til senere. 

Anonymkode: 89646...506

• Liker 5
Skrevet

Hvordan skal han betale deg tilbake de 97 000,- han allerede skylder deg? Har dere laget en nedbetalingsplan, og har han begynt på denne allerede? Har du det skriftlig at han skylder deg disse pengene? Det bør du ha!

Her risikerer du jo å fortsette å betale ned på dyr forbruksgjeld etter samboeren din, som han aldri betaler deg tilbake for. Så her ville jeg sett an samboeren. Er han av typen som betaler tilbake det han skylder, og alt har begynt med dette kunne jeg vurdert å betale regningen hans. Hvis ikke ville jeg sørget for å få hans signatur på et gjeldsbrev fort som fy samt betalt ned på kredittgjelden. 

Anonymkode: e3154...427

• Liker 4
Skrevet

Vi har et ganske sterkt forhold vil jeg si. Ja han har mye dårlige økonomi en jeg trodde da vi ble sammen. Dette fikk jeg ikke vite før etter vi flyttet sammen og jeg tok over økonomien da vi gikk inn i felles økonomi. Ja det stemmer at dette er mine eneste sparepenger. Har aldri hatt mulighet til å spare pga lite jobb, dårlig økonomi selv og andre utgifter.

Jeg skrev et "gjelds" brev hvor det står at ved brudd står han ansvarlig for å betale meg tilbake alle pengene jeg har tatt opp for han. Når jeg tok opp lånet var han utrolig takknemlig, og sa at han skulle betale tilbake. Men vi har ikke satt opp en nedbetalingsplan.

Skrevet

Først; det gjeldsbrevet du allerede har må være formelt riktig, og vise at han skal betale deg tilbake etter en avtalt plan UANSETT BRUDD ELLER IKKE. Din samboer får ta seg ekstra jobb eller noe til han har fått betalt tilbake det han skylder deg og evt andre/ kommer over kneika økonomisk.

Så foreslår jeg at din samboer selv avtaler nedbetalingsordning med sin advokat som var så brennsikker på at han skulle vinne saken....

Dine 25.000 sparer du i ditt eget navn.

• Liker 2
Skrevet

Ville betalt de inn på lånet. Er vel høyere rente der enn på sparekonto. 

Anonymkode: 3207b...fe4

• Liker 2
Skrevet

Det siste jeg ville gjort er å gi disse pengene til samboeren. Ville nok fokusert på forbrukslånet. Dere må sette opp en nedbetalingsplan så fort som mulig. At han sier han skal betale deg tilbake er ikke til å stole på, dere må ha en bindende avtale. Helst skulle dette vært gjort før du i det hele tatt tok opp et lån, så husk på det om du noen gang låner han penger igjen. Han bør begynne å betale deg tilbake allerede nå, ikke vente til et eventuelt brudd. Ved et brudd vil du da stå veldig svakt økonomisk, og det høres ikke ut som en god idé å da sette seg ned med eksen og alle følelser det involverer, for å utarbeide en plan for hvordan han skal betale deg tilbake... Han har sin egen gjeld å betale ned på også. Tenk litt på deg selv og hva du ønsker i livet ditt også, ikke vær så snill og støttende at du blir kjørt i grøfta. 

Anonymkode: 62d3d...d78

• Liker 3
Skrevet
På 22.2.2018 den 20.46, AnonymBruker skrev:

I sommer fikk jeg litt penger. Jeg opprettet en BSU konto og satte dem inn der. I løpet av året fikk jeg litt her og litt der, og når utgangen av desember kom hadde eg fylt opp årets BSU sum. Jeg fikk i går mail av banken min at min BSU konto var avsluttet, fordi jeg ifølge melding fra skatteetaten har hatt en annen bsu-konto i en annen bank som ble avsluttet, og at ny BSU konto derfor ikke kan åpnes. Jeg var ikke klar over dette da jeg byttet bank og avsluttet min forje BSU konto. Jeg fikk da litt over 25 000 over til den ene kontoen min i går.

Min samboer har vært gjennom en dyrt rettsak hvor jeg finansierte store deler av den ved å ta opp forbrukslån. Jeg har tatt opp 97 000 til sammen for å få betalt hans advokatregninger. Dette har jeg gjort fordi hans advokat var 100% sikker på at min samboer kom til å vinne saken, og at motparten kom til å bli dømt til å betale hans utgifter. Dette skjedde ikke. Det endte med forlik, hvor dommer dømte hver part til å står for sine egne utgifter. Min samboer har en siste regning til advokaten som har gått forbi forfalls dato, og som han ikke vet hvordan han skal betale da han ikke får tatt lån pga betalingsanmerkninger, jeg har maxet ut mine lånemuligheter og han ikke har noen han kan spøre. Denne regningen er på 25 000.

Så lurer jeg på. Hva hadde dere gjort her? Betalt 25 000 inn på lånet jeg har, betalt den siste advokat regningen hans, eller satt disse pengene inn på en eller annen form for sparekonto?

Betal de 25 000 kronene rett inn på ditt forbrukslån. Du betaler nok mange tusen kroner i året bare i renter på det lånet, så det vil lønne seg mye for deg å betale ned det lånet så fort som mulig.

Anonymkode: bbbd4...91e

• Liker 3
Skrevet

Du trenger ikke å fortelle din samboer om de 25 000 kronene. Det er dine penger. Betel ned forbrukslånet ditt med de pengene. Det vil lønne seg mest for deg.  Du har allerede hjulpet han mer enn nok med penger. Hans gjeld er hans problem og hans ansvar, og ikke ditt problem og ditt ansvar.

Han har kanskje noen kostbare ting han kan selge, evt jobbe ekstra, for å betale ned sin gjeld til advokaten og sin gjeld til deg?

Anonymkode: bbbd4...91e

• Liker 3
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har et ganske sterkt forhold vil jeg si. Ja han har mye dårlige økonomi en jeg trodde da vi ble sammen. Dette fikk jeg ikke vite før etter vi flyttet sammen og jeg tok over økonomien da vi gikk inn i felles økonomi. Ja det stemmer at dette er mine eneste sparepenger. Har aldri hatt mulighet til å spare pga lite jobb, dårlig økonomi selv og andre utgifter.

Jeg skrev et "gjelds" brev hvor det står at ved brudd står han ansvarlig for å betale meg tilbake alle pengene jeg har tatt opp for han. Når jeg tok opp lånet var han utrolig takknemlig, og sa at han skulle betale tilbake. Men vi har ikke satt opp en nedbetalingsplan.

Husk at hvis han ikke har penger, hjelper det ikke om det står svart på hvitt at han skal betale deg penger. Har han ikke penger utover det som skal gå til livsopphold, får du ingenting. Staten stepper IKKE inn og betaler det han skylder om han ikke kan betale.

Anonymkode: a34b5...e86

• Liker 1
Skrevet

Idiotisk å betale for samboeren din og appåtil forbrukslån , du kan anse de hundre tusen for tapt. Beløpet kommer også til å stige til mye mye mer med skyhøye renter. Lykke til.

Anonymkode: 7ba9d...02a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...