Gå til innhold

Spiser mange epler - dumt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ELSKER epler. Jeg spiser lett 5-6 epler om dagen. Ett til hvert måltid, og kanskje et par som mellommåltid. Spiser det gjerne i stedet for godis i helgene.

Ellers spiser jeg sunt og variert, er fysisk aktiv, har normal vekt og god helse.

Jeg ser ikke problemet med å spise så mye epler. Klart at det er surt for tennene, men så lenge tannlegen ikke sier noe, så er vel alt greit.

Men jeg har en samboer som på død og liv mener at dette ikke kan være bra for mage, lever, tarm, gudene vite hva. Kan det virkelig være så farlig å spise mange epler?

Anyone?

Anonymkode: b5d7f...f42

Skrevet

Føler jeg hadde blitt veldig tung i magen dersom jeg skulle spise så mye epler, men om du føler deg bra så ser jeg ikke problemet.

Anonymkode: dcdda...4ca

Skrevet

Så lenge du ikke spiser frøene eller kjernen så går det nok fint :) 

Anonymkode: 820a4...27c

Skrevet

Har hørt at mye spising av syrlige epler kan tære på tannemaljen.

Anonymkode: 0fce6...dbd

• Liker 2
Skrevet

Jeg blir skikkelig oppblåst. Men om det ikke plager deg ser jeg ikke problemet :)

Anonymkode: ac1ec...623

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ELSKER epler. Jeg spiser lett 5-6 epler om dagen. Ett til hvert måltid, og kanskje et par som mellommåltid. Spiser det gjerne i stedet for godis i helgene.

Ellers spiser jeg sunt og variert, er fysisk aktiv, har normal vekt og god helse.

Jeg ser ikke problemet med å spise så mye epler. Klart at det er surt for tennene, men så lenge tannlegen ikke sier noe, så er vel alt greit.

Men jeg har en samboer som på død og liv mener at dette ikke kan være bra for mage, lever, tarm, gudene vite hva. Kan det virkelig være så farlig å spise mange epler?

Anyone?

De fleste epler inneholder jo en del gift i form av sprøytemiddel, så jeg hadde ikke spist så mange altså. Ta iallfall bort skallet.
Ellers hadde jeg slitt med magen av det inntaket.

Anonymkode: d88d2...e7d

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste epler inneholder jo en del gift i form av sprøytemiddel, så jeg hadde ikke spist så mange altså. Ta iallfall bort skallet.
Ellers hadde jeg slitt med magen av det inntaket.

Anonymkode: d88d2...e7d

Det er egentlig et godt poeng, det har jeg ikke tenkt på. Jeg bør i hvert fall satse på økologiske epler da.

Ja, det er mange som sier at de blir dårlige i magen av mange epler, men jeg kjenner sjeldent at det påvirker magen min noe. Heldigvis :)

Skrevet

Oi, det var mye! Jeg har spist to epler hver eneste dag de siste 25 årene og jeg trodde JEG spiste mange epler :fnise:

Anonymkode: 8b210...06b

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, det var mye! Jeg har spist to epler hver eneste dag de siste 25 årene og jeg trodde JEG spiste mange epler :fnise:

Anonymkode: 8b210...06b

Haha, ja, er helt avhengig. Blir skikkelig rastløs dersom jeg ikke har det i hus, og et måltid uten et eple på slutten er liksom ikke et ordentlig måltid :fnise: Fikk en liten "vekker" her om dagen i forhold til hvor mange epler jeg faktisk spiser hver dag, derav denne tråden.

Dette er et skikkelig i-landsproblem altså, herregud. Samtidig er det i hvert fall epler jeg er avhengig av, og ikke snus eller sjokkis eller noe lignende.

Skrevet

Samboeren din lider av frukt-frykt, det er svært uheldig da frukt er noe av det beste man kan spise. Det er en trend nå for tiden at frukt er så forferdelig fordi man har forsket på sukker laget av genmanipulert mais, og så tror man at frukt er identisk med dette fordi det inneholder fruktsukker.

Bare fortsett å spise eplene dine du! :spise:

Anonymkode: 4de9d...cf8

• Liker 2
Skrevet

Hvis du googler det så er det faktisk veldig mye helsefordeler med å spise mye epler :) Ble ganske overrasket faktisk! kos deg med eplene du :)

Skrevet

Store mengder epler gir ofte mye luft i magen og kanskje løs mage, men hvis du ikke sliter med det ser jeg ikke noe problem med å spise epler hver dag

Anonymkode: 0fbbf...d19

Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Anyone?

Jeg blir bråsulten når jeg har spist eple, så jeg kan ikke ha det som mellommåltid. Av mange epler, blir jeg fort litt løen i magen. Tror ikke det er usunt, men det er ubehagelig.

Skrevet

Går helt fint for mage osv og er ikke farlig. Men over tid får du syreskader på tennene. De vises ikke på mange år, fordi de først er hvite. Så blir de brun og man er utsatt for hull..

Anonymkode: 0671e...7ca

Gjest GoldenLioness
Skrevet

Jeg spiser også masse epler om dagen. Gjerne med vaniljeyoghurt, kanel og syltetøy og noen ganger med et dryss müsli over :Hehe:

Som sagt så er det tennene som det er surt for, men det er det samme som å drikke mye brus, juice eller andre ting som tærer på emaljen. 

Så lenge du føler deg vel og ikke får ubehag av det så ser jeg ikke problemet. 

Annonse
Skrevet

For å unngå syreskader på tennene, kan du spise/drikke noe basisk etterpå, spesielt når du spiser det som mellommåltid. Når du spiser større måltider får du høyere spyttproduksjon som hjelper til å beskytte tennene. Å drikke litt melk etterpå nøytraliserer syren. La det 'skylle' tennene før du svelger. Å drikke vann og la det skylle munnen hjelper også. 

Skrevet
8 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

For å unngå syreskader på tennene, kan du spise/drikke noe basisk etterpå, spesielt når du spiser det som mellommåltid. Når du spiser større måltider får du høyere spyttproduksjon som hjelper til å beskytte tennene. Å drikke litt melk etterpå nøytraliserer syren. La det 'skylle' tennene før du svelger. Å drikke vann og la det skylle munnen hjelper også. 

Godt tips, tusen takk!

Ts

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...