Gå til innhold

18-årsgave - hvor mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min og jeg er invitert i 18-årsfeiring til datteren til venner. Vi er altså ikke i familie, men har fulgt jenta gjennom hele oppveksten, hatt jevnlig kontakt, og vi har vært blant hennes viktige voksenpersoner. Gavene vi har gitt tidligere har kostet i størrelsesorden 200-250-kroner til jul og bursdager. Da hun ble konfirmert fikk hun 1000 kroner. Jeg føler liksom at 18-årsdagen er litt «viktigere» enn en «generell bursdag», og kanskje også den siste bursdagen hun vil feire med voksennettverket sitt, som foruten oss også inkluderer tanter og onkler. Så; sett i forhold til hva vi har gitt ved tidligere anledninger: hva bør vi legge oss på i gavestørrelse nå?
Og hvis noen har noen konkrete forslag til hva vi kan gi, er det også veldig velkomment! :)  Vurderer penger, men andre forslag er kjekt å vurdere mellom. 

Anonymkode: 35a13...be6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville brukt ca 1500kr jeg :) 

Anonymkode: 91880...020

Skrevet

Dette var i en nær relasjon, så selve gaven blir irrelevant. Uansett, dengang min niese fylt 18 så fikk hun en prinsessering i hvitt gull av sin tante. En sånn ring koster rundt 4000 kroner, men 18-åringen var altså min eneste niese.

WG Prinsesse Ring 1 Dia 0,07 ct HSI

Anonymkode: 3f01c...45e

• Liker 2
Gjest Lilleprinsesse
Skrevet

Konfirmasjon og 18 års dag er to like viktige dager. Så jeg ville gitt 1000 kr til 18 års dagen. Hva med og kjøpe noe skikkelig på polet? eller gi alkohol fra polet til 500 kr og de siste 500 kr i kontanter? Jeg syns det høres fornuftig ut. 

Men så kommer ikke barna mine til og få 250 000 kr på konto heller når de blir 18 år.:)

Skrevet

Hadde gitt 500-1000kr.

Hadde definitiv ikke gitt noe fra polet! 

Hvis ikke jenten har noen skikkelige inteesse / hobbyer man kan gi noe relatert til så hadde jeg gitt gavekort/ penger. 

Anonymkode: 9406d...8fc

• Liker 3
Skrevet

500-1000 kr :) 500 er kanskje mer normalt dersom det er fra tanter osv, men dere får nesten vurdere relasjonen med henne selv 

Anonymkode: 02abf...0c6

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, Lilleprinsesse skrev:

Konfirmasjon og 18 års dag er to like viktige dager. Så jeg ville gitt 1000 kr til 18 års dagen. Hva med og kjøpe noe skikkelig på polet? eller gi alkohol fra polet til 500 kr og de siste 500 kr i kontanter? Jeg syns det høres fornuftig ut. 

Men så kommer ikke barna mine til og få 250 000 kr på konto heller når de blir 18 år.:)

Hvis 18-åringen er som de fleste andre på den alderen så er noe til 500kr fra polet absolutt bortkastet! 

Anonymkode: 152c7...5ec

• Liker 1
Gjest Lilleprinsesse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis 18-åringen er som de fleste andre på den alderen så er noe til 500kr fra polet absolutt bortkastet! 

Anonymkode: 152c7...5ec

Som de fleste? når jeg fylte 18 år fikk jeg en god, italiensk vin av onkelen min, hjemmelagde brente mandler og litt cash. Jeg er fortsatt veldig ung, og vennegjengen vår drikker stort sett alltid god vin og det har vi gjort siden vi fylte 18 år. Det er stadig blitt mer og mer populært blant "finfolket". Hva mener du at en 18 åring skal ha? Bare penger? Alkohol og penger blir jo godt tatt imot, for å si det sånn..

Skrevet

Takk for svarene så langt! Jeg tror nok ikke at jeg kommer til å kjøpe noe fra polet. Dit synes hun sikkert det er ekstra stas å kunne dra selv den første tiden. Det husker jeg i alle fall fra jeg selv var 18 og endelig hadde lov til å handle der :fnise: Hun har en skikkelig hobby, men det er en idrett som det ikke er så enkelt for utenforstående å kjøpe utstyr til. Gavekort på en av de stedene som selger utstyr kunne nok passet. Smykker (om enn ikke for 4000 kroner) kan også være aktuelt, men da med byttelapp. 

Anonymkode: 35a13...be6

Gjest GoldenLioness
Skrevet

Gavekort til hobby høres jo flott ut om et er en hobby som koster litt. Evt slå seg sammen med flere å kjøpe et reisegavekort?

Skrevet

Noe til 400-600kr er mer enn nok. 

Anonymkode: 0b2c3...68d

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor skal en gi så dyre gaver? Er det slik at jo dyrere gaver (man har råd til) jo nærmere står man den man gir til? Gir du dyre gaver så får du komme inn i huset og sitte i sofaen foran peisen og får varm kakao. Gir du mindre så får du sitte på kjøkkenet, eller du må muligens vente ute i gangen. Og gir du lite, da får du stå utenfor og se inn vinduet, hvis du er så heldig å få komme innenfor porten. 

Anonymkode: 3cef7...7df

• Liker 1
Skrevet

Tenkte med en gang ca. 500 kr. Et alternativ, siden hun snart skal flytte hjemmefra, kan kanskje være noe litt bedre/stilig kjøkkenutstyr...

• Liker 1
Skrevet

Gavekort til hobby syns jeg høres ut som en god idé. Det er ofte vanskelig å kjøpe smykker til andre, og det er jo kjedelig å bruke 1000 kr på et smykke som ikke blir brukt. Jeg syns 500-1000 kr er passe. Dere må nesten vurdere relasjonen selv, og økonomien deres. 

Anonymkode: b9dd1...8d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...