Gå til innhold

Øker taksten med maling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg har flyttet inn til min kjærestes hus og leier av ham inntil videre, før jeg skal kjøpe meg inn om et halvt år. Jeg må nemlig først selge min egen leilighet. 

Huset er rimelig nedslitt, så jeg har satt igang med å male flere rom, skap på bad o.l. Plutselig i dag slo det meg - Øker jeg taksten på mitt framtidige kjøp ved å male? Vi skal jo få inn takstmann når det er tid for at jeg skal kjøpe meg inn! Hvis det er snakk om småpenger så er det jo ikke så nøye for meg, det er viktig å få det fint nå. Men hvis et malingsstrøk kan øke taksten betraktelig så må jeg jo vente. 

Innspill?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ha takstmann både før og etter at du har malt, og dermed kan du kanskje kreve din del av verdiøkningen?

Anonymkode: ba936...759

• Liker 4
Skrevet

Vil tro det lønner seg å male hvis det virker nedslitt. Fargerike kan gi deg gode tips til farger hvis du tar med bilder evt. plantegning. Verdien øker kanskje ikke, men du vil få flere som kanskje vil gi bud.

Skrevet
5 timer siden, Atea skrev:

Vil tro det lønner seg å male hvis det virker nedslitt. Fargerike kan gi deg gode tips til farger hvis du tar med bilder evt. plantegning. Verdien øker kanskje ikke, men du vil få flere som kanskje vil gi bud.

Men her er det vel det omvendte som er målet - at det ikke er ønskelig at boligen skal øke i verdi og bli mer interessant pga. hun skal kjøpe seg inn. Dumt å måtte betale for sitt eget utførte arbeid. Men slik er det av og til.

Anonymkode: 0e894...b08

• Liker 1
Skrevet

Jeg ringte en takstmann i går og spurte, og han sa at taksten ikke ville øke med så mye hvis jeg ikke gjorde større inngrep enn å male. Og at jeg kunne si fra at han skulle regne takst som om det ikke var nymalt. 😊 så da maler jeg videre! 

• Liker 2
Skrevet

Enn om taksten ikke øker, kan interessen for leiligheten øke! Trenger ikke være mer enn et malingsstrøk som trengs for at leiligheten plutselig blir solgt :nordvesta:

Anonymkode: 51b77...024

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Enn om taksten ikke øker, kan interessen for leiligheten øke! Trenger ikke være mer enn et malingsstrøk som trengs for at leiligheten plutselig blir solgt :nordvesta:

Anonymkode: 51b77...024

Det er ikke leiligheten min jeg maler, men huset til kjæresten min, som jeg skal kjøpe meg inn hos. Så greia var at jeg IKKE vil øke takst på det huset jeg skal kjøpe 😉

• Liker 4
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Men her er det vel det omvendte som er målet - at det ikke er ønskelig at boligen skal øke i verdi og bli mer interessant pga. hun skal kjøpe seg inn. Dumt å måtte betale for sitt eget utførte arbeid. Men slik er det av og til.

Anonymkode: 0e894...b08

Maling koster ikke så mye, men kan presentere huset på en bedre måte til kjøpere. Jeg hadde satt pris på at det var malt, selv om jeg ikke ville bydt mer av den grunn.

Skrevet

OMG er det noen som faktisk leser før de svarer? :laugh:

Anonymkode: 81614...624

• Liker 11
Skrevet

Jeg ville iallefall betalt mindre for et umalt hus. Det blir som å selge meg en ulakkert bil. Da trekker jeg fra prisen for maling/lakk.

Nesten som idiotene som tar med komfyren når de flytter. Da trekker jeg fra prisen av en ny tilsvarende fra budet.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tydeligvis ikke. Jeg synes TS uttrykte seg ganske tydelig jeg, men neida. :P

Anonymkode: 27f78...a7a

• Liker 7
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tydeligvis ikke. Jeg synes TS uttrykte seg ganske tydelig jeg, men neida. :P

Anonymkode: 27f78...a7a

Jeg syntes også det, kanskje vi er litt merkelige :fnise:

• Liker 4
Skrevet

Godt å høre at noen forstår meg,  begynte å lure på om jeg hadde vært veldig utydelig nå 😂 

• Liker 3
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror at enkelte er supereffektive og kun leser overskriften, og svarer ut fra opplysningene i overskriften :Nikke:

• Liker 3
Skrevet

Jeg tviler sterkt på at et malingsstrøk øker taksten noe særlig, om noe. Takstmann er mest opptatt av boligens stand og beliggenhet, ikke ny maling på et par vegger. 

Anonymkode: 6c4ae...ae2

• Liker 4
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror at enkelte er supereffektive og kun leser overskriften, og svarer ut fra opplysningene i overskriften :Nikke:

Det forklarer saken, ja! :)

Et KG-mysterium løst! Tusen takk til deg. 

• Liker 3
Skrevet

Hva med å gjøre avtale med din kjæreste at arbeidet du gjør på/i huset skal trekkes ifra når du kjøper deg inn?

Anonymkode: 18572...ba5

Skrevet

Takstmannen ser på boligens  tilstand, ikke på dekor. Ergo antar jeg at så lenge du ikke pusser opp kjøkkenet eller bygger på huset er det lite som skjer med taksten. Men verdivurderingen fra eiendomsmegler kan øke, fordi boligen blir mer salgbar. Jeg regner med kjæresten din vil gå ut ifra verdivurderingen når han skal selge deg halvparten. Det hadde i alle fall jeg gjort. (Taksten på en bolig kan være lavere enn verdivurderingen pga beliggenhet, solforhold, utsikt osv.)

Anonymkode: 42dcc...bd3

• Liker 1
Gjest BigBear
Skrevet
På 23.2.2018 den 17.36, abrasiveRefraction skrev:

Jeg ville iallefall betalt mindre for et umalt hus. Det blir som å selge meg en ulakkert bil. Da trekker jeg fra prisen for maling/lakk.

Nesten som idiotene som tar med komfyren når de flytter. Da trekker jeg fra prisen av en ny tilsvarende fra budet.

Trodde det var vanlig å ta med komfyr. Men ikke integrert stekeovn

Skrevet
Akkurat nå, BigBear skrev:

Trodde det var vanlig å ta med komfyr. Men ikke integrert stekeovn

Det strider mot bransjenormen eller noe sånt. Noen insisterer på å gjøre det uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...