Gå til innhold

Digital markedsfører.

Meowe

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har lyst til å utdanne meg som digital markedsfører. Men, aner ikke hvordan jeg utdanner meg til dette. 

Jeg ser at det er EN skole som har dette studiet,  (i klasserom) høyskolen i Kristiania. Men, pga barn så blir dette for langt unna for meg.
Men, så ser jeg at det er mange som har nettstudier innen dette b.l.a noroff og førstnevndte høyskolen i Kristiania. Men, vil disse nettstudiene ha noe tyngde i arbeidslivet? Jeg har ingen formell utdannelse innen markedsføring fra før av. Burde jeg f.eks da tatt et år som markedsøkonom på BI først, og så dette nettstudiet med digital markedsføring etterpå?

Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber i bransjen, men ikke som markedsfører. Et generelt studie innen markedsføring, som har et bra og fremtidsrettet faginnhold, vil ha mye fokus på digital markedsføring. Jeg tror derfor ikke du trenger å gå et spesielt studie, og da blir mulighetene flere. Se på fagoversikten til studiet/ene som er nærmest der du bor, og hvis de dekker sosiale medier, internett generelt og analyse- og rapporteringsverktøy (altså Google analytics), så er du på god vei. Hvis du selv har interesse for, og f.eks. skriver bacheloroppgaven om, digital markedsføring så er du aktuell for stillinger, så lenge de godtar nyutdannede da. Det er ingen hos oss som har studert digital markedsføring, men de kan det alle sammen :)

Anonymkode: cc319...6e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i bransjen, men ikke som markedsfører. Et generelt studie innen markedsføring, som har et bra og fremtidsrettet faginnhold, vil ha mye fokus på digital markedsføring. Jeg tror derfor ikke du trenger å gå et spesielt studie, og da blir mulighetene flere. Se på fagoversikten til studiet/ene som er nærmest der du bor, og hvis de dekker sosiale medier, internett generelt og analyse- og rapporteringsverktøy (altså Google analytics), så er du på god vei. Hvis du selv har interesse for, og f.eks. skriver bacheloroppgaven om, digital markedsføring så er du aktuell for stillinger, så lenge de godtar nyutdannede da. Det er ingen hos oss som har studert digital markedsføring, men de kan det alle sammen :)

Anonymkode: cc319...6e5

Tusen takk for svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare nevne at det er vanskelig å få jobb om du ikke viser til egne prosjekter feks driver med blogg, instagram, facbook med følgere o.l. Du må også kunne google analytics/adwords, samt kan du litt photoshop, illustrator og wordpress. Det er mye ekstra, dette lærer du ikke i noen utdannelse. Ta heller kurs, det er ikke gitt at du trenger utdannelsen. Jeg har høy utdannelse innenfor dette og dette gir ikke meg jobb, er nok kursene og prosjekter som gir jobb. Det er også hard konkurranse for hvem som helst kan jobbe som dette, om du ikke jobber hardt, får deg kontakter (går på frokostmøter feks, Linkedin..), så er utdannelsen ubrukelig. Jobb frivillig med PR for studentforeningen feks, det er mye du må gjøre for å få jobb innen dette. Tenk over om det ikke er en annen utdannelse som kan være bra for deg? Det er alt for mange "markedsførere" der ute, ellers så ender man bare opp i en salgs stilling. 

Anonymkode: cdfba...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil bare nevne at det er vanskelig å få jobb om du ikke viser til egne prosjekter feks driver med blogg, instagram, facbook med følgere o.l. Du må også kunne google analytics/adwords, samt kan du litt photoshop, illustrator og wordpress. Det er mye ekstra, dette lærer du ikke i noen utdannelse. Ta heller kurs, det er ikke gitt at du trenger utdannelsen. Jeg har høy utdannelse innenfor dette og dette gir ikke meg jobb, er nok kursene og prosjekter som gir jobb. Det er også hard konkurranse for hvem som helst kan jobbe som dette, om du ikke jobber hardt, får deg kontakter (går på frokostmøter feks, Linkedin..), så er utdannelsen ubrukelig. Jobb frivillig med PR for studentforeningen feks, det er mye du må gjøre for å få jobb innen dette. Tenk over om det ikke er en annen utdannelse som kan være bra for deg? Det er alt for mange "markedsførere" der ute, ellers så ender man bare opp i en salgs stilling. 

Anonymkode: cdfba...d1d

Takk for tips. Har faktisk vurdert å ta litt kurs på siden både i photoshop og wordpress. 

Mye klokt i det du sier. Jeg har hørt at det er hardt om beinet i denne bransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Meowe skrev:

Takk for tips. Har faktisk vurdert å ta litt kurs på siden både i photoshop og wordpress. 

Mye klokt i det du sier. Jeg har hørt at det er hardt om beinet i denne bransjen.

Youtube og Linkedin har mange gode tutorials til Photoshop og Indesign. På Linkedin må du riktignok betale :)

Studerer kommunikasjon selv (skriver Bachelor nå) og er spent på hvordan det kommer til å gå med meg i jobbsøking, men jeg har riktignok hatt tre mnd praksis, frilansjobb og snart relevant sommerjobb - og har planer om master, så trenger ikke stresse helt enda :)

Anonymkode: 72740...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...