Gå til innhold

Hvor mye sjokolade spiser du?

Fremhevede innlegg

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når vi får søtsug er det lett å hive seg over sjokoladen, men i sjokolade finnes det svært få næringsstoffer, mye "mystisk" fett og sukker (palmeolje, sukker fra GMO-mais etc.) så derfor blir det usunt. Naturlig glukose i seg selv, derimot, når det finnes i matvarer som frukt, søtpoteter, rå honning, ekte lønnesirup, er bundet til utallige mikronæringsstoffer som vi trenger, det inneholder levende vann som renser kroppen, og har mere antioksidanter enn noe annet på planeten, så det er et ganske godt alternativ. Og vi trenger det faktisk, det er derfor vi får søtsug.

Anonymkode: 9b210...666

Eh, nei. 

Sjokolade inneholder kakao, kakaosmør og sukker. Melkesjokolade inneholder i tillegg melk.

Hvis sjokoladen du velger vekk inneholder det tullet du lister opp, er det dine valg av sjokolade det er noe galt med, altså.

Anonymkode: 0aef3...320

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg elsker sjokolade! Jeg spiser i perioder altfor mye. Særlig i desember som var, og spesielt i julen. Men i dårlige perioder spiser jeg vel minst en stor plate i løpet av helgen, + kake, kjeks, twist ol. Og kjeks, sjokolade eller lignende i flere av ukedagene og. Etter nyttår kuttet jeg tvert, og gikk 3 uker uten å spise noe søtt. Det gikk faktisk veldig greit. Etter de ukene har jeg holdt meg til noen få biter i helgen, et kakestykke i selskap osv. Skal prøve å holde ut lengst mulig :) Når suget først er borte så er det veldig enkelt. 

Anonymkode: 2783e...ab1

Skrevet

Jeg spiser vel cirka en halvkilo i uka, tenker jeg, mesteparten i helga.

Det krever en enorm viljestyrke å spise så lite. Uten den hadde det i hvert fall gått med en 200-grams sjokoladeplate hver dag hele uka.

Anonymkode: 12956...2f9

Skrevet
På 22.2.2018 den 12.20, AnonymBruker skrev:

Jeg blir gal av meg selv. Er 28 år gammel og har så vidt jeg kan huske det vil si fra tidlig barndom spiiist utrolig mye sjokolade. Jeg er dog også glad i kaker, kjeks, is, bakevarer osv. Men sjokolade er noe jeg bare ikke klarer meg uten. Du de siste årene har jeh begynt å bli flau over og spiser ikke forran venner og kollegaer fordi jeg ofte får kommentarer om hvor mye søtt jeg spiser og jeg sluker i meg alt.

Samboer får aldri sjans i å sette tenna i en sjokolade fordi da har jeg allere apist opp alt. 

Forrige uke spiste jeg: 

* 8 kvikklunsj

* 2 twix

* 1 en liters boks med sjokoladeis

* 1 croissant med sjokolade

Finnes det noe håp for meg? Jeg har orøvd kun lørdagsgodt og jeg sprekker ganske fort. Folk sier det er sukkeret jeg er avhengig av men klarer jeg ikke å tro på. 

Hvis du setter forran meg en boks med vaniljeis så klarer jeg fint å ikke røre den. Men er det sjokoladeis blir det annerledes. 

Setter du forran meg en gulrotkake så klarer jeg fint å ikke spise den men brownie derimot....

Setter du forran meg kjeks uten sjokolade så spiser jeg det ikke. Jeg spiser ikke gummigodteri og den slags. Så da kan det ikke være sukkeret men kakaoen. Jeg vet ikke. 

Er det noen som har det sånn? Hva kan jeg gjøre? 

Jeg har prøvd å ikke ha sjokolade hjemme men da bare ender jeg med å dra på butikken å kjøpe fordi jeg får ikke roet meg ned eller tenke på noe annet når jeg har så lyst på sjokolade. 

Anonymkode: 681e9...c02

Jeg har ikke spist sjokolade siden desember. Har ikke hatt lyst på det egentlig.  Jeg var avhengig av sjokolade før. Kunne spise ganske mye av det. Den første tiden med avvenning er verst. Man får og perioder der søtsuget dukker opp uansett, og er vanskelig å ignorere. Men prøv å ha litt selvdisiplin! Merker du søtsuget, puss tennene dine! Drikk vann! Spis noe mettende (brødmat/middag), spis frukt. Kanskje du ikke burde ha lommeboken i nærheten av deg selv. Kanskje samboer kan ta vare på lommeboka di den første tiden og stå for handlingen osv... :) Eller, skriv en detaljert handleliste, og ta med nok kontanter til disse tingene. Verken mer eller mindre. Da må du forholde deg til denne listen, og det som skal handles inn. Du har da ikke penger til overs for sjokolade osv...

Skrevet

Svært lite. Jeg tenker på på pengene og helsa. Som regel, de få gangene jeg står med en 200 grams sjokolade i hånden, tenker jeg meg om, legger den tilbake i hylla, og kjøper i steden en boks nugatti. Nugatti på Husman knekkebrød er min sjokoladekos når jeg får lyst på noe godt. Og den nugattiboksen varer jo i flere uker :)

Anonymkode: 279c4...0a0

Skrevet

Det der er ikke sjokolade. Det er melk, sukker og palmeolje, med raffinert dritt kakao.

ekte mørk uraffinert sjokolade derimot. Mmmm. Det skal smake kakao. Ikke sukker og melk og palmeolje.

men for å svare på spørsmålet ditt. Spiser då mye jeg har lyst på.

Anonymkode: 98dc7...5e5

Skrevet
7 minutter siden, Minlillesky said:

Jeg har ikke spist sjokolade siden desember. Har ikke hatt lyst på det egentlig.  Jeg var avhengig av sjokolade før. Kunne spise ganske mye av det. Den første tiden med avvenning er verst. Man får og perioder der søtsuget dukker opp uansett, og er vanskelig å ignorere. Men prøv å ha litt selvdisiplin! Merker du søtsuget, puss tennene dine! Drikk vann! Spis noe mettende (brødmat/middag), spis frukt. Kanskje du ikke burde ha lommeboken i nærheten av deg selv. Kanskje samboer kan ta vare på lommeboka di den første tiden og stå for handlingen osv... :) Eller, skriv en detaljert handleliste, og ta med nok kontanter til disse tingene. Verken mer eller mindre. Da må du forholde deg til denne listen, og det som skal handles inn. Du har da ikke penger til overs for sjokolade osv...

Om jeg skulle ha pusset tennene hver gang jeg fikk lyst på sjokolade, så ville jeg ikke hatt emalje igjen på dem. Tannkrem demper suget i en halvtime, og middag gjør meg bare mer sugen. Vann og frukt har ingen effekt. Det er for øvrig, som en annen var inne på, et veldig spesifikt sug etter sjokolade, ikke et generelt søtsug. Jeg fikk en marsipangris til jul, den ble liggende i fem-seks uker. Med sjokoladetrekk hadde den ikke overlevd romjula.

Handleliste og akkurat nok penger til å kjøpe det som står på den ville ikke fungert heller. Så fort jeg ankom butikken ville jeg valgt bort noen av tingene og kjøpt sjokolade i stedet.

Det eneste som nytter er å si nei. Viljestyrke. Nekte seg selv det man har lyst på. Det er ikke vesentlig om man er sulten eller mett, om sjokoladen ligger i skuffen eller på butikken. Det vesentlige er å si nei. Nei nei nei! Hold ut. Vent til helga.

Anonymkode: 12956...2f9

Skrevet

Kanskje en gang i året eller to, det er jo direkte usunt og søppel for kroppen.

Anonymkode: 2bfb2...02e

Skrevet

Jeg er totalt avhengig av sjokolade og spiser sikkert en kilo sjokoladeplater i uka. I tillegg til det spiser jeg gjerne et beger med Kos sjokoladepudding til dessert én dag i uka, og hvis jeg er på kafé blir det som regel sjokoladekake til kaffen. Får vi gjester, serveres gjerne noe med sjokolade til kaffen hjemme, også. F.eks sjokoladekjeks.

Anonymkode: 55ca9...453

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det der er ikke sjokolade. Det er melk, sukker og palmeolje, med raffinert dritt kakao.

ekte mørk uraffinert sjokolade derimot. Mmmm. Det skal smake kakao. Ikke sukker og melk og palmeolje.

men for å svare på spørsmålet ditt. Spiser då mye jeg har lyst på.

Anonymkode: 98dc7...5e5

Det er veldig mye sjokolade som ikke inneholder palmeolje, både melkesjokolade og annet. Hva er egnetlig agendaen din? 

Skrevet

Spiser nesten ikke sjokolade. Liker hverken sjokoladekake, sjokoladeis, sjokoladepudding, osv. Syns det smaker for kakao-ete (ja, det er selvmotsigende, jeg vet).

Da jeg var liten elsket jeg selvfølgelig sjokolade, men med årene har jeg fått mindre og mindre smaken for det. Syns at det er altfor søtt og kakao-smaken blir altfor intens. Flere som har det slik?

Syns forøvrig at det er godt med et par Aftereight (tenker alltid på Krisemøte når jeg spiser det :fnise:) eller sånn mørk sjokolade med kokosfyll.

Skrevet
1 time siden, Brunhilde skrev:

Det er veldig mye sjokolade som ikke inneholder palmeolje, både melkesjokolade og annet. Hva er egnetlig agendaen din? 

Det lurer jeg på også. Det er et par personer i denne tråden som slenger rundt seg med uriktige påstander om sjokolade. Hvis man har så intenst lyst til å rakke ned på sjokolade og sjokoladespisere burde det da være mulig å holde seg til de reelle problemene (sukker, mettet fett, høyt kaloriinnhold) og ikke sitte her og dikte opp alternative fakta i vilden sky? 

For å svare på ts sitt spørsmål så spiser jeg ikke sjokolade i det hele tatt, men det er på grunn av allergier. Før jeg skjønte at jeg var allergisk gikk det med en 200-grams plate i uka (mere ved høytider) pluss litt kakaopulver til kakao og baking både nå og da. 

Anonymkode: 8c713...de1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...