AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #1 Skrevet 22. februar 2018 rett etter den har blitt født? Hørte noen sa at de ikke blir det i Norge (de blir visst det i USA). Stemmer det? Anonymkode: 88eb4...db1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #2 Skrevet 22. februar 2018 De blir det i Norge ja. Kua får sjeldent slikke kalven. Du kan høre kua rope etter kalven med de såreste lydene ever. Jeg har jobbet i kufjøs, å det er sånn det er for at det skal være mest mulig effektivt og man skal få mest mulig melk. Kalven får råmelken fra flaske (som kommer først), etter det får de vanlig melk fra flaske (eller bøtte med smokk som henges inn i den lille bingen de står i) I økologisk landbruk skal derimot kalven gå med mor, husker ikke hvor lenge. Anonymkode: e0e6a...3a2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #3 Skrevet 22. februar 2018 Hos melkekuer blir kalven tatt fra kua i løpetvav det første døgnet. Hos kjøttkuer får kalven gå lenge med kua. Dette gjelder nesten i hele verden, fordi bonden taper penger hvis kalven drikker opp melka. Vi er ikke bedre på dyrevelferd i Norge enn resten av verden. Anonymkode: f4953...4a4 7
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #4 Skrevet 22. februar 2018 *kvigene, ikke kuene. Anonymkode: 68a91...c20
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #5 Skrevet 22. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: *kvigene, ikke kuene. Anonymkode: 68a91...c20 Haha. Kvige er ku som ikke har fått kalv. De er lys å fort de får kalv. Sjekk faktaen din Anonymkode: e0e6a...3a2 8
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #6 Skrevet 22. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Haha. Kvige er ku som ikke har fått kalv. De er ku så fort de får kalv. Sjekk faktaen din Anonymkode: e0e6a...3a2 Rettet for skrivefeil Anonymkode: e0e6a...3a2 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #7 Skrevet 22. februar 2018 Jeg har vokst opp på gård med melkekyr. Det er så utrolig vondt å se hvor sterke bånd kumor og kalv har allerede fra fødsel. De vil ingenting annet enn å være sammen. Kua rauter sårt i dagesvis når kalven blir tatt fra henne, den blir tatt med en gang. Hun føder stående bundet fast, og har derfor ikke en gang mulighet til å få rørt eller slikket kalven tørr. Etter noen dager resignerer kua, da står den bare tafatt og apatisk og gråter. Med store tårer. Kua er en av få pattedyr som kan grine som mennesker. Anonymkode: 7bb95...55e 7
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #8 Skrevet 22. februar 2018 Kommer an på. Kjøttfe nei, der går de sammen. Melkekyr, ja. Dersom kua føder sommerstid ute så får de jo gått litt sammen inntil røkter får hentet dem inn. Det er ikke bare pga. tapt melk at de tas fra så tidlig ettersom råmelka uansett ikke går i tanken, men heller at det blir enda tøffere å skille dem dersom de får knytte bånd noen dager. Anonymkode: 1b17a...0da 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #9 Skrevet 22. februar 2018 Glad jeg har kuttet ut alt av melkeprodukter. Anonymkode: 1248d...69b 11
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #10 Skrevet 22. februar 2018 Jeg elsker melk, men jeg trodde det var bedre i Norge, og må prøve å minske/avslutte bruken min. Trodde kua fikk 2 måneder sammen med kalven alene, før de begynte å tappe melk til oss også. Anonymkode: 23b46...0b1 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #11 Skrevet 22. februar 2018 Ok. Jeg leste nemlig en gang for en stund siden at det ikke fungerte slik i Norge, men leste før jeg skrev tråden at det er sånn i Norge alikevel så ble usikker på hva som var sant. Uff, så trist ): Forstår ikke at folk orker å ha melkekuer og må gjøre det år etter år. Å være dyrebonde må være en av Norges mest deprimerende jobber, sammen med slakting. I USA utvikler mange psykiske problemer etter å ha jobbet som slaktere. Tenk at mennesker fortsatt synes det er greit å drive på sånn med dyr selv om vi liksom skal være så snille mennesker. Snille mennesker tar ikke dyreunger fra dyremammaene sine http://www.ptsdjournal.com/posts/the-psychological-damage-of-slaughterhouse-work/ Anonymkode: 88eb4...db1 5
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #12 Skrevet 22. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg elsker melk, men jeg trodde det var bedre i Norge, og må prøve å minske/avslutte bruken min. Trodde kua fikk 2 måneder sammen med kalven alene, før de begynte å tappe melk til oss også. Anonymkode: 23b46...0b1 Nei, de får dessverre ingen tid sammen. Jeg synes soyamelk, havremelk og rismelk smaker mye bedre enn kumelk, og så slipper man bismaken av lidelse. Anonymkode: 7bb95...55e 9
Gjest Catalina Culès Skrevet 22. februar 2018 #13 Skrevet 22. februar 2018 Dette viste jeg ikke, det er jo dyreplageri, Nå vurderer jeg sterkt på å bli veganer.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #14 Skrevet 22. februar 2018 11 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har vokst opp på gård med melkekyr. Det er så utrolig vondt å se hvor sterke bånd kumor og kalv har allerede fra fødsel. De vil ingenting annet enn å være sammen. Kua rauter sårt i dagesvis når kalven blir tatt fra henne, den blir tatt med en gang. Hun føder stående bundet fast, og har derfor ikke en gang mulighet til å få rørt eller slikket kalven tørr. Etter noen dager resignerer kua, da står den bare tafatt og apatisk og gråter. Med store tårer. Kua er en av få pattedyr som kan grine som mennesker. Anonymkode: 7bb95...55e Set må være lenge siden du vokste opp på gård da..... de fleste løsdriftfjøs har egne fødebinger til kyrne ( ja, det heter kyr i flertall!) der de får gå med kalven i min 3-4 dager etter fødsel. Det er også helt vanlig, og anbefalt å la kua slikke kalven og være sammen med den etter fødsel da sett reduserer stress og stimulerer melkeproduksjonen. dere som fremstiller norsk landbruk ala 1982 som om set var i dag, fåt vennligst oppdatere dere. Greit at ikke alt er som dere ønsker, men verden endres ikke på 1 dag. Anonymkode: 823a4...2dc 10
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #15 Skrevet 22. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ok. Jeg leste nemlig en gang for en stund siden at det ikke fungerte slik i Norge, men leste før jeg skrev tråden at det er sånn i Norge alikevel så ble usikker på hva som var sant. Uff, så trist ): Forstår ikke at folk orker å ha melkekuer og må gjøre det år etter år. Å være dyrebonde må være en av Norges mest deprimerende jobber, sammen med slakting. I USA utvikler mange psykiske problemer etter å ha jobbet som slaktere. Tenk at mennesker fortsatt synes det er greit å drive på sånn med dyr selv om vi liksom skal være så snille mennesker. Snille mennesker tar ikke dyreunger fra dyremammaene sine http://www.ptsdjournal.com/posts/the-psychological-damage-of-slaughterhouse-work/ Anonymkode: 88eb4...db1 Jeg har vokst opp på en liten melkegård, og mine foreldre som driver gården er absolutt ikke deprimert. Så lenge dyrene har det bra, har de det bra. Vi hadde en periode der vi var plaget med jurbetennelse på flere av dyrene, og da er det selvfølgelig tungt å være bonde siden dyrene lider, men da står man jo på for å bli kvitt problemet... Jeg er verken for eller imot at folk skal drikke kumelk, synes det er flott at vi har mange alternativ å velge mellom. Skulle bare ønske at folk kunne velge for seg selv å gi faen i å dytte sitt syn på alle andre. Der tenker jeg likt som jeg gjør om religion. Anonymkode: d6727...0dd 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #16 Skrevet 22. februar 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Haha. Kvige er ku som ikke har fått kalv. De er lys å fort de får kalv. Sjekk faktaen din Anonymkode: e0e6a...3a2 En kvige er en ung ku. Når de blir eldre blir de ku. Anonymkode: 68a91...c20
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #17 Skrevet 22. februar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Set må være lenge siden du vokste opp på gård da..... de fleste løsdriftfjøs har egne fødebinger til kyrne ( ja, det heter kyr i flertall!) der de får gå med kalven i min 3-4 dager etter fødsel. Det er også helt vanlig, og anbefalt å la kua slikke kalven og være sammen med den etter fødsel da sett reduserer stress og stimulerer melkeproduksjonen. dere som fremstiller norsk landbruk ala 1982 som om set var i dag, fåt vennligst oppdatere dere. Greit at ikke alt er som dere ønsker, men verden endres ikke på 1 dag. Anonymkode: 823a4...2dc Så flott! Jeg har kun jobbet i eldre båsfjøs der dette er vanskelig å få til, godt å høre at det tas mer hensyn til i moderne løsdriftsfjøs. Anonymkode: 1b17a...0da 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #18 Skrevet 22. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: En kvige er en ung ku. Når de blir eldre blir de ku. Anonymkode: 68a91...c20 http://www.ovs0.com/10/2014/05/KVIGE KU.html Anonymkode: 96da4...827
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #19 Skrevet 22. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har vokst opp på en liten melkegård, og mine foreldre som driver gården er absolutt ikke deprimert. Så lenge dyrene har det bra, har de det bra. Vi hadde en periode der vi var plaget med jurbetennelse på flere av dyrene, og da er det selvfølgelig tungt å være bonde siden dyrene lider, men da står man jo på for å bli kvitt problemet... Jeg er verken for eller imot at folk skal drikke kumelk, synes det er flott at vi har mange alternativ å velge mellom. Anonymkode: d6727...0dd Om jeg drev med hundeoppdrett og visste at valpene jeg solgte vill bli drept som mat om 5 år hadde jeg blitt veldig deprimert av jobben ): Om jeg måtte se en trist hundemamma som lette etter sine 3 dager gamle valper så hadde jeg syntes det avr veldig trist): Anonymkode: 88eb4...db1 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #20 Skrevet 22. februar 2018 12 minutter siden, AnonymBruker said: Om jeg drev med hundeoppdrett og visste at valpene jeg solgte vill bli drept som mat om 5 år hadde jeg blitt veldig deprimert av jobben ): Om jeg måtte se en trist hundemamma som lette etter sine 3 dager gamle valper så hadde jeg syntes det avr veldig trist): Anonymkode: 88eb4...db1 Man har ikke kyr av samme årsak som man har hund. Bruksdyr og kjæledyr kan ikke sammenlignes. Anonymkode: d6727...0dd 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå