AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #1 Skrevet 22. februar 2018 Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.... Samboer har en hektisk timeplan om dagen, og hjelper ikke til noe hjemme, er generelt gretten og vanskelig, blir mye sint, jeg ser han svært lite, og jeg syntes generelt hele opplegget er ganske trist. Ettersom dette bare er midlertidig prøver jeg å komme igjennom det så smertefritt som mulig; maser ikke, gjør unna hans oppgaver for å lette byrden på ham, forsøker å være positiv. Jeg vasker bad, støvsuger, lager mat, planlegger og handler inn matvarer (vi har ikke bil, tungt å bære), vasker kjøkken, skifter sengetøy, vasker håndklær, skrubber dusjen, rydder vekk klærne som blir slengt på gulvet osv..... Jeg føler jeg går på tå her hjemme, fordi den minste ting jeg sier opplever han som kritikk og blir sint, og han er generelt amper og irritert om dagen. I dag pratet vi om dette, ettersom han merker jeg begynner å trekke meg litt unna. Jeg sa det jeg skrev over her, og at jeg sa det var spesielt sårt ettersom han ikke ordner noe særlig for å lette ting for meg når jeg har det veldig opptatt (periodevis jobb og praksis via studiet). Han mener han gjør ekstremt mye når jeg er opptatt, men jeg husker bare tilbake til at jeg gruet meg til å komme hjem hver dag ettersom jeg syntes å huske at han bare lå på sofaen og leiligheten så ut som et helvete. Han sa til meg nå at jeg bare ser meg selv, og ikke hva han gjør. At jeg er helt blind på meg selv, og tror jeg gjør så mye mer enn det jeg faktisk gjør. Blant annet her om dagen "klarte jeg ikke kjøpe øl til han på butikken engang, også unnskyldte jeg meg med at jeg hadde for mye å bære - give me a break!" sa han... "og ikke husket jeg å kjøpe det dagen etter heller!" Jeg gikk med fire store poser stappet med juice, biola, grønnsaker og kjøtt, og orket ikke kjøpe mange øl som veier en halv kilo hver.... Og jeg blir så lei meg - for jeg vet jo ikke. Jeg vet jo ikke hva han gjør, hvis det jeg oppfatter er feil. Og jeg syntes det er vondt at han mener jeg ikke gjør noe som helst, for jeg føler jeg rydder, vasker, styrer og lager middag og planlegger hver dag..... Jeg sitter og gråter nå når jeg skriver dette. Han sto i døråpningen og sa at jeg gjør ikke en jævla dritt, men har sjukt høye tanker om meg selv. At jeg ikke "letter byrden for han" en jævla piss, men bare gjør det vanskeligere. Han er faktisk sjukt stressa og sliten om dagen han også, jeg er ikke den eneste... Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med situasjonen....... Har helt vondt i hjertet og vil bare flykte. Anonymkode: 81723...e09 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #2 Skrevet 22. februar 2018 Skriv en liste over absolutt alt som skal gjøres, handle mat, gjøre rent, rydde, skifte sengetøy. Fordel listen mellom dere og sørg for at det blir krysset av etter at hver ting er gjort. Kanskje det da blir klarere for dere hva som faktisk må gjøres og hvem som gjør det? Slik som du forteller skal det ikke være! Anonymkode: ce191...0a0 23
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #3 Skrevet 22. februar 2018 Jeg tenkte akkurat det samme som AB over. Tror det kan være lurt å få se hvem som gjør hva på papiret. Men dere må snakke om å ordlegge dere(han). Det er ikke greit å snakke slik til sin kjære selv om han er stresset. Stress gjør mye med humøret. Men er han gretten får han si at nå er han gretten så han må roe seg ned litt før han kan snakke. Anonymkode: 9a29a...6ac 10
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #4 Skrevet 22. februar 2018 Jeg kan gjøre det... Prøve i allefall. Jeg har foreslått det flere ganger før og da har han sagt noe i de baner av "er ikke forholdet vårt bedre enn at vi skal drive å føre regnskap for å avgjøre hvem som gjør mest?" Men jeg føler jeg jobber og sliter døgnet rundt (okei, overdrevet) - i rolige perioder som i hektiske. I de hektiske periodene gruer jeg meg til å komme hjem fordi jeg vet jeg må vaske tøy, rydde og vaske, mens jeg opplever at han bare ligger fornøyd på sofaen... Men jeg vet jo ikke om dette er noe jeg har innbilt meg. vi har hatt denne samtalen flere ganger, og han mener selv at han gjør så utrolig mye uten å egentlig gi noen eksempler - og jeg ser det ikke. Han blir skikkelig sint/veldig skuffet over at jeg kan antyde at han ikke gjør noe særlig hver gang TS Anonymkode: 81723...e09 5
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #5 Skrevet 22. februar 2018 Og hvis du føler at du vil flykte. Så gjør du det. Du sier da til han at du er lei seg og må lufte hodet litt. Gå en tur. Når du kommer tilbake så har du kanskje klart å plassere tankene og klarer å snakke bedre sammen med han. Det samme gjelder han. Ta seg en tur! Men ikke bare gå og ver urimelig. Snakk først om at det kun er for å lufte huet. Ikke for å være kjip. Anonymkode: 9a29a...6ac 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #6 Skrevet 22. februar 2018 Det er jo alltid slik at man merker godt hva man selv har gjort og mindre godt hva andre gjør. Er det mulig å kutte litt ned på ting i perioder der det er hektisk? Hvor stor er boligen deres? Har dere barn`? Jeg synes ikke man skal måtte slite "døgnet rundt" for å ivareta en leilighet. Hvor ofte må dere egentlig skifte sengetøy? Går det an å bestille matvarene via kolonial iblant, skaffe en robotstøvsuger, la ting ligge litt? Bedre med litt skitt i krokene enn et rent helvete. Anonymkode: ec75a...6e1 7
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #7 Skrevet 22. februar 2018 Det er mange som skriver ned en plan på hva de skal gjøre i hjemmet. Det handler ikke om at forholdet er dårlig, det handler om å se det svart på hvitt. Det hjelper mange par, og flere får en skikkelig oppvekker. Vi har også gjort det, og her var det kjæresten som ble målløs da han fikk se hvor mye jeg egentlig gjor som han ikke tenkte på måtte gjøres en gang Anonymkode: 9a29a...6ac 9
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #8 Skrevet 22. februar 2018 Det er han som er blind på seg selv og tror verden bare dreier seg rundt han. Skriv en liste så får han se kontrasten. Han skal bare holde kjeft og begynne å bidra mer ! Anonymkode: 13d9f...615 10
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #9 Skrevet 22. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Og hvis du føler at du vil flykte. Så gjør du det. Du sier da til han at du er lei seg og må lufte hodet litt. Gå en tur. Når du kommer tilbake så har du kanskje klart å plassere tankene og klarer å snakke bedre sammen med han. Det samme gjelder han. Ta seg en tur! Men ikke bare gå og ver urimelig. Snakk først om at det kun er for å lufte huet. Ikke for å være kjip. Anonymkode: 9a29a...6ac Altså, jeg får lyst til å flykte hjem til foreldrene mine, ta inn på hotell, sove hos en venninne... Jeg orker ikke tanken på å være her. Han er omtrent aldri hjemme uansett så sånn sett så gjør det ikke noe, føler bare hele leiligheten kveler meg. Føler meg som askepott, som får kjeft for å ikke ha polert gulvet helt perfekt (satt på spissen). Denne dårlige stemningen spiser meg opp, og min egen usikkerhet på hva som egentlig blir gjort i huset og hva som egentlig er hvem sin oppgave gjør meg gal. Jeg har sluttet å vaske klærne hans, og det er han irritert på. Grunnen til dette er at jeg har sagt flere ganger at klesvask er ikke bare mitt ansvar, og han må ta en titt i skittentøyet en gang i blant han også. Jeg var borte i 14 dager i forbindelse med jobb, og da jeg kom hjem var skittentøyskurvene fylt til randen med klær, selv om han hadde lovet å vaske mens jeg var borte. Dette er forsåvidt ikke vanlig, føler ofte han "sparer opp ting" som jeg kan gjøre... TS Anonymkode: 81723...e09
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #10 Skrevet 22. februar 2018 Noe dere kan snakke om også er rutiner. Få på plass rutiner! rydde bord og kjøkken etter mat. Henge på plass klær eller legge de i vaskekurven. Har dere rutiner så er det egentlig bare å støvsuge og vaske som må gjøres. Anonymkode: 9a29a...6ac 2
Kvinne87Rogaland Skrevet 22. februar 2018 #11 Skrevet 22. februar 2018 Hvis han snakker nedsettende til deg, du aldri ser at han faktisk gjør noe, han klarer ikke gi eksempler og vil ikke lage lister - da manipulerer han deg og bruker hersketeknikk. Og du er så tøffel at du lar han. Han høres ut som en dust, og du høres ut som ei som blir underkuet av en manipulativ kjæreste. Sett foten ned. Eller dra. 21
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #12 Skrevet 22. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo alltid slik at man merker godt hva man selv har gjort og mindre godt hva andre gjør. Er det mulig å kutte litt ned på ting i perioder der det er hektisk? Hvor stor er boligen deres? Har dere barn`? Jeg synes ikke man skal måtte slite "døgnet rundt" for å ivareta en leilighet. Hvor ofte må dere egentlig skifte sengetøy? Går det an å bestille matvarene via kolonial iblant, skaffe en robotstøvsuger, la ting ligge litt? Bedre med litt skitt i krokene enn et rent helvete. Anonymkode: ec75a...6e1 Vi bor på ca 55 kvm. Vi har ikke barn. Vi skifter sengetøy en gang i uka/14-dagen. Vi lever på studielån, og det vi tjener går til sparing av EK. Har generelt ganske dårlig råd, at han har fått jobb nå letter nok litt på det økonomiske for hans del. Vi har delt økonomi. Vi har ikke råd til å bestille matvarer på kolonial, robotstøvsugere er dyrt. Jeg lar generelt ting ligge mye mer enn jeg gjorde før, men leiligheten blir skitten hele tiden - en kombinasjon av manglende avtrekk på kjøkkenet, lite/ingen ventilasjon, inngangspartiet er i midten av leiligheten og all dritt deifra blir dratt rundt, og samboer roter mye. TS Anonymkode: 81723...e09
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #13 Skrevet 22. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi bor på ca 55 kvm. Vi har ikke barn. Vi skifter sengetøy en gang i uka/14-dagen. Vi lever på studielån, og det vi tjener går til sparing av EK. Har generelt ganske dårlig råd, at han har fått jobb nå letter nok litt på det økonomiske for hans del. Vi har delt økonomi. Vi har ikke råd til å bestille matvarer på kolonial, robotstøvsugere er dyrt. Jeg lar generelt ting ligge mye mer enn jeg gjorde før, men leiligheten blir skitten hele tiden - en kombinasjon av manglende avtrekk på kjøkkenet, lite/ingen ventilasjon, inngangspartiet er i midten av leiligheten og all dritt deifra blir dratt rundt, og samboer roter mye. TS Anonymkode: 81723...e09 Det høres ut som dere er romkamerater, ikke samboere i romantisk forstand. Er det økonomiske en stor del av årsaken til at dere bor sammen? Anonymkode: ec75a...6e1 5
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #14 Skrevet 22. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Altså, jeg får lyst til å flykte hjem til foreldrene mine, ta inn på hotell, sove hos en venninne... Jeg orker ikke tanken på å være her. Han er omtrent aldri hjemme uansett så sånn sett så gjør det ikke noe, føler bare hele leiligheten kveler meg. Føler meg som askepott, som får kjeft for å ikke ha polert gulvet helt perfekt (satt på spissen). Denne dårlige stemningen spiser meg opp, og min egen usikkerhet på hva som egentlig blir gjort i huset og hva som egentlig er hvem sin oppgave gjør meg gal. Jeg har sluttet å vaske klærne hans, og det er han irritert på. Grunnen til dette er at jeg har sagt flere ganger at klesvask er ikke bare mitt ansvar, og han må ta en titt i skittentøyet en gang i blant han også. Jeg var borte i 14 dager i forbindelse med jobb, og da jeg kom hjem var skittentøyskurvene fylt til randen med klær, selv om han hadde lovet å vaske mens jeg var borte. Dette er forsåvidt ikke vanlig, føler ofte han "sparer opp ting" som jeg kan gjøre... TS Anonymkode: 81723...e09 Sånn skal det ikke være. Har du sagt til han hva du føler? Altså at du ønsker deg vekk? Pakk en bag med nødvendige ting for en uke. Si til han at du kan ikke bli behandlet som dette lenger og du må ha en pause. Når han har vokst opp så kan dere snakke sammen og lage en plan for hvordan dere skal gjøre det videre. For sånn som dette går ikke. Det forstår alle. Anonymkode: 9a29a...6ac 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #15 Skrevet 22. februar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mange som skriver ned en plan på hva de skal gjøre i hjemmet. Det handler ikke om at forholdet er dårlig, det handler om å se det svart på hvitt. Det hjelper mange par, og flere får en skikkelig oppvekker. Vi har også gjort det, og her var det kjæresten som ble målløs da han fikk se hvor mye jeg egentlig gjor som han ikke tenkte på måtte gjøres en gang Anonymkode: 9a29a...6ac Jeg tror nok det er det samboeren til Ts er redd for, at det skal bli veldig synlig at han gjør veldig lite. En liste vil vise dette tydelig, så da er det ikke rart at han ikke vil ha et "regnskap" over hvem som gjør hva. Anonymkode: ce191...0a0 18
Jentadi Skrevet 22. februar 2018 #16 Skrevet 22. februar 2018 1 minutt siden, Kvinne87Rogaland skrev: Hvis han snakker nedsettende til deg, du aldri ser at han faktisk gjør noe, han klarer ikke gi eksempler og vil ikke lage lister - da manipulerer han deg og bruker hersketeknikk. Og du er så tøffel at du lar han. Han høres ut som en dust, og du høres ut som ei som blir underkuet av en manipulativ kjæreste. Sett foten ned. Eller dra. Dette. For meg høres dette kjent ut. Jeg gjorde alt til slutt. Ikke la han utnytte deg. Stå opp for deg selv. 17
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #17 Skrevet 22. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det høres ut som dere er romkamerater, ikke samboere i romantisk forstand. Er det økonomiske en stor del av årsaken til at dere bor sammen? Anonymkode: ec75a...6e1 Neida, vi elsker hverandre og har det generelt fint sammen. Men det praktiske tærer veldig på, og det at vi sliter forferdelig i hektiske perioder. Vi har delt økonomi. Det eneste jeg merker "positivt" på økonomien er at jeg bruker 800 kroner mindre på mat i mnd. Ellers bruker jeg generelt mye mer penger på sosiale ting, så totalt sett så bruker jeg mer penger nå enn når jeg var singel. Anonymkode: 81723...e09
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #18 Skrevet 22. februar 2018 Bare flytt. Kommer til å bli skjønt. Anonymkode: afb07...a8b 6
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #19 Skrevet 22. februar 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror nok det er det samboeren til Ts er redd for, at det skal bli veldig synlig at han gjør veldig lite. En liste vil vise dette tydelig, så da er det ikke rart at han ikke vil ha et "regnskap" over hvem som gjør hva. Anonymkode: ce191...0a0 Enig i dette. Det kommer til å bli så klart og tydelig hvordan det ligger an Og da kan han jo ikke utfordre virkelighetsoppfatningen til TS lenger og få henne til å tro at det er hun som er urimelig. Mine foreldre hadde det sånn. Hun gjorde alt, han gjorde absolutt minimalt. Men hver gang hun tok det opp var det enten "men jeg gjør jo alt ute!"(nei, det gjorde han ikke, mangelfullt vedlikehold av huset og uteområdet, plenklipp og luking var det oftest mamma eller jeg som gjorde) eller "men jentene da, skal ikke de gjøre noe?"(vi var barn og kunne nok tatt i mer, men ikke i stedet for han!). Sånt som dette tærer helt enormt på parforholdet over tid! Mine er skilt i dag, mye pga. husarbeidsproblematikken og hvordan kommunikasjonen om den bare ikke fungerte. Anonymkode: 2a349...339 6
ElectricScum Skrevet 22. februar 2018 #20 Skrevet 22. februar 2018 Når hans eneste eksempel på din såkalt manglende evne til å se deg selv handler om å ivareta hans ølkonsum sier det ganske mye om hvor han har fokuset sitt. Opp i sitt eget rasshøl. 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå