Gå til innhold

Ned i vekt, men er sulten hele tiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og det fører tidvis til kjempesprekker. 

Jeg er en 24 år gammel jente som vil ned noen kg, men synes det er vanskelig å holde ut denne sultfølelsen. Jeg sliter med å sove pga at jeg er så sulten, i dag har jeg vært våken siden klokken 3, klokka 6 måtte jeg krype til korset å få i meg noe mat, men jeg er fortsatt sulten...

Siden begynnelsen av januar har jeg gått ned fra 68 til 61 kg, så jeg går jo ned, men synes det er vanskelig å vite hvor mye jeg bør spise for å unngå sprekker, samt ha det litt bedre. Jeg spiser sjelden under 2000 kcal, pleier å ligge på rundt 2200. Likevel er jeg så sykt sulten. 

Jeg er veldig aktiv, har en butikkjobb der jeg står/går mye. Jeg løper omtrent 50-60 km i uka og i tillegg går jeg et par timer om dagen.

Jeg sprekker vel omtrent en gang i uka, da inntar jeg vel 4000 kcal og så går den nogen lunde greit i et par dager før den ekstreme sulten kommer igjen og det bare er et tidsspørsmål før jeg sprekker igjen. 

Er det bare mangel på selvdisiplin? Bør jeg spise mer? Går sultfølelsen over etter hvert? Hvor mye forbrenner jeg egentlig i løpet av en dag? Trodde lenge at jeg skulle vedlikeholde vekta på 2000 kcal, men jeg går jo ned 1 kg i uka, til tross for sprekker. 

Hjelp...

Anonymkode: 309cb...8ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du greier å få plass til 4000 kcal i magen din på en gang sier det seg selv at du spiser ting som inneholder mye kalorier og lite mat. Du må spise mer mettende mat. En stor porsjon havregrøt for eksempel. Da blir du mett. 

Anonymkode: 18766...3b7

• Liker 1
Skrevet

Du går for fort ned i vekt. Det anbefalte er å ikke gå ned mer enn 0,5 kg. 

Så spis mer, rett og slett. Og spis riktig, altså matvarer som metter. Magre proteinkilder (kylling, hvit fisk, egg, lette meieriprodukter), mat med mye fiber (fullkorn, grønnsaker) er mat som metter. 

Anonymkode: 6229c...45f

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som du 1. går for fort ned i vekt og 2. Ikke trenger å gå så mye mer ned i vekt. Vet jo ikke hvor høy du er, men 60 kg er en veldig fin vekt for de fleste kvinner. Du sier du trener mye og da trenger kroppen mer mat enn hos en person som er stillesittende. 

Husk på å spise mye frukt og grønt, velge grove/fullkorns alternativer ( langsomme karbohydrater) og sunne fettkilder.

Du kan jo vurdere å fordele de 4000 kcal utover uka. Hvis du feks i stedet spiser 300 kalorier ekstra hver dag. Et lite ekstra måltid. Kanskje du da slipper å sprekke med jevne mellomrom?

• Liker 2
Skrevet

Det er ekstra sult pga trening og vekttap. Dvs kroppen vil gjerne få deg til å spise det tapte, den motarbeider deg, tror det er en sultsituasjon og forstår ikke at det kan være sunt for den å gå ned i vekt.  Det skjer meg også når jeg har gått ned en del kg. Null problem å spise 4000 kalorier, kunne sikkert spist mer noen dager, særlig etter trening. Det er litt skummelt, mye sterkere sult enn normalt. Det er litt av det samme som kan få spiseforstyrrede til å gå bananas og utvikle bulimi, og det som ofte får slankere til å legge på seg alt igjen etter en pulverkur. 

Det samme skjer med meg på lange turer. Backpackere kaller det hikers hunger. 

Anonymkode: 46694...076

• Liker 1
Skrevet

Ikke rart du er sulten, du er veldig aktiv og går ned altfor fort for din vekt, selv med overspisingsepisoder som sikkert ikke er fylt med den mest næringsrike typen mat. Så ja, spis mer på daglig basis. Prøv deg fram, kanskje med 2500 først? En halvkilo per uke er mye bedre for en med din vekt.

• Liker 2
Skrevet

Hva spiser du?

Spiser du mye brød, pasta og andre karbohydrater av den typen vil du sulte hele tiden. Få i deg mer protein og evt noe fett

Anonymkode: 15a2e...25c

• Liker 3
Skrevet

Ville fått meg en fitbit eller lignende som måler hvor mye du forbrenner. Fikk meg en overraskelse da jeg så at jeg faktisk gikk over en mil på jobb.. Så aktiv som du er høres det ut som at du kan spise mye, bare untatt junkfood og godteri omtrent for å holde vekten 😃

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du greier å få plass til 4000 kcal i magen din på en gang sier det seg selv at du spiser ting som inneholder mye kalorier og lite mat. Du må spise mer mettende mat. En stor porsjon havregrøt for eksempel. Da blir du mett. 

Jeg blir ikke mett av havregrøt. Kan spise uendelig mye. 

Tror noen bare føler seg mette fortere enn andre. Jeg må alltid holde meg fra å spise meg mett, for jeg får plass til MYE mat. Det står oftest om at jeg blir lei av smaken på det jeg spiser før jeg blir mett. Kan spise noe til jeg blir lei av smaken, så spise noe annet rett etterpå.

Kjipt å ha det sånn...

Anonymkode: 347e9...266

• Liker 1
Skrevet

Når du er sulten spis agurk og gulrøtter. Det knaser godt, og sultfølelsen går over. Det har lite kcal. så du kan spise masse.

Anonymkode: 5c962...de9

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror noen bare føler seg mette fortere enn andre. Jeg må alltid holde meg fra å spise meg mett, for jeg får plass til MYE mat. Det står oftest om at jeg blir lei av smaken på det jeg spiser før jeg blir mett. Kan spise noe til jeg blir lei av smaken, så spise noe annet rett etterpå.

Kjipt å ha det sånn...

Jeg er også litt sånn. Jeg er ikke overvektig ref BMI (ligger rundt øvre grense for normal vekt), men jeg har for mange cm rundt midjen, og bør egentlig gå ned noen kg/cm. Jeg har slanket meg før og klarer det om jeg er motivert nok, men problemet er å holde vekta nede på idealnivået. Jeg har så utrolig god appetitt og plass til store mengder i magesekken, så må ha jernvilje for å unngå vektoppgang. Det jeg lurer på, er om magesekken kan krympe? Min må jo være stor siden jeg kan spise så mye selv etter måneder med stålkontroll på kaloriinntaket. Burde den ikke bli mindre etter hvert? Utrolig frustrerende!

Anonymkode: 9673e...010

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er en 24 år gammel jente som vil ned noen kg, men synes det er vanskelig å holde ut denne sultfølelsen. Jeg sliter med å sove pga at jeg er så sulten, i dag har jeg vært våken siden klokken 3, klokka 6 måtte jeg krype til korset å få i meg noe mat, men jeg er fortsatt sulten...

Siden begynnelsen av januar har jeg gått ned fra 68 til 61 kg, så jeg går jo ned, men synes det er vanskelig å vite hvor mye jeg bør spise for å unngå sprekker, samt ha det litt bedre. Jeg spiser sjelden under 2000 kcal, pleier å ligge på rundt 2200. Likevel er jeg så sykt sulten. 

Jeg er veldig aktiv, har en butikkjobb der jeg står/går mye. Jeg løper omtrent 50-60 km i uka og i tillegg går jeg et par timer om dagen.

Jeg sprekker vel omtrent en gang i uka, da inntar jeg vel 4000 kcal og så går den nogen lunde greit i et par dager før den ekstreme sulten kommer igjen og det bare er et tidsspørsmål før jeg sprekker igjen. 

Er det bare mangel på selvdisiplin? Bør jeg spise mer? Går sultfølelsen over etter hvert? Hvor mye forbrenner jeg egentlig i løpet av en dag? Trodde lenge at jeg skulle vedlikeholde vekta på 2000 kcal, men jeg går jo ned 1 kg i uka, til tross for sprekker. 

Hjelp...

Du har altså gått ned nesten en kilo i uka, tiltross for at du mest sannsynlig er normalvektig og sier du har hatt kjempesprekker. Det er jo ikke et sunt utgangspunkt, så jeg skjønner godt at du er sulten. 

Du sier heller ingenting om hva du faktisk spiser, annet enn antall kalorier, så det er vanskelig å si om du kan gjøre endringer som gir deg bedre metthetsfølelse for de kaloriene du bør spise, som nok er mer enn 2000 om dagen om du løper 50-60 km i uka og i tillegg har en aktiv jobb. 

Anonymkode: 169d8...6e3

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjipt å ha det sånn...

Du får ikke plass til MYE mat. Da hadde du vært betydelig større enn du er, du er i verste fall lubben med den vekten du har, alt etter hvor høy du er. Er du veldig høy så vil det være veldig vanskelig å gå ned i vekt fordi du ikke har særlig med fett å ta av. 

Du burde også skrive hva du spiser iløpet av en dag

Skrevet

Får du i deg nok fett? Avokado, fet fisk, tran, olje? Fett hjelper veldig på metthetsfølelsen for min del. Bare vær obs på høyt kaloriinnhold (men du trenger jo sannsynligvis flere kalorier enn du tar inn per i dag)

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også litt sånn. Jeg er ikke overvektig ref BMI (ligger rundt øvre grense for normal vekt), men jeg har for mange cm rundt midjen, og bør egentlig gå ned noen kg/cm. Jeg har slanket meg før og klarer det om jeg er motivert nok, men problemet er å holde vekta nede på idealnivået. Jeg har så utrolig god appetitt og plass til store mengder i magesekken, så må ha jernvilje for å unngå vektoppgang. Det jeg lurer på, er om magesekken kan krympe? Min må jo være stor siden jeg kan spise så mye selv etter måneder med stålkontroll på kaloriinntaket. Burde den ikke bli mindre etter hvert? Utrolig frustrerende!

Anonymkode: 9673e...010

Mye av maten vi omgir oss med i dag, er veldig kaloritett og lett å spise i store mengder, i tillegg til at den er tilgjengelig overalt og hele tiden, og laget og markedsført for å friste, så du har all rett til å føle deg frustrert. Men kanskje det vil være mindre frustrende hvis du vet at det du opplever, er helt normalt? Vi er utstyrt med ekstra appetitt for å kunne lagre fett mens det er god tilgang på mat, sånn at vi har noe å tære på når det er lite mat. Magesekken er elastisk, så den krymper ikke; det du kan gjøre, er å venne deg til at den ikke skal føles full hele tiden. Hvordan noe føles, er selvfølgelig individuelt og subjektivt, men det er "normalt" å føle seg "tom" mesteparten av tiden, "mett" bare en stund etter et (stort) måltid, og god og sulten før måltider. Slanke- og matvareindustrien har gjort mye skade ved å gjøre sultfølelse for velfødde nordmenn til noe skremmede og som for enhver pris må unngås (med spesielle dietter, mellommåltider, snacks). Hvis du vil lære mer, så google "the hunger scale", det hjalp meg veldig.

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjipt å ha det sånn...

Har du prøvd å skjære opp masse grønnsaker som du kan spise mye av når du har lyst på noe? 

Endret av Rumle
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjipt å ha det sånn...

Det er fordi du mange ganger har spist så mye at magesekken utvider seg. Men ikke fortvil, den krymper igjen bare du unngår å spise deg mett. Jeg får ikke plass til mye mat fra før fordi jeg spiser lite og ofte, men en gang var jeg innlagt på sykehus og fikk kun intravenøs væske i ca en uke. Etter det fikk jeg ikke plass til mer enn et halvt rundstykke i gangen. Jeg måtte presse i meg mat i mange uker før jeg kom opp igjen på mitt normalnivå. Det er selvsagt ikke anbefalt å ikke spise, men spis lite og ofte. Jeg får ikke i meg mer enn en liten porsjon havregrøt eller et par skiver, så derfor skal det også svært mye til for meg å gå opp i vekt. 

Skrevet
1 time siden, Pringle skrev:

Mye av maten vi omgir oss med i dag, er veldig kaloritett og lett å spise i store mengder, i tillegg til at den er tilgjengelig overalt og hele tiden, og laget og markedsført for å friste, så du har all rett til å føle deg frustrert. Men kanskje det vil være mindre frustrende hvis du vet at det du opplever, er helt normalt? Vi er utstyrt med ekstra appetitt for å kunne lagre fett mens det er god tilgang på mat, sånn at vi har noe å tære på når det er lite mat. Magesekken er elastisk, så den krymper ikke; det du kan gjøre, er å venne deg til at den ikke skal føles full hele tiden. Hvordan noe føles, er selvfølgelig individuelt og subjektivt, men det er "normalt" å føle seg "tom" mesteparten av tiden, "mett" bare en stund etter et (stort) måltid, og god og sulten før måltider. Slanke- og matvareindustrien har gjort mye skade ved å gjøre sultfølelse for velfødde nordmenn til noe skremmede og som for enhver pris må unngås (med spesielle dietter, mellommåltider, snacks). Hvis du vil lære mer, så google "the hunger scale", det hjalp meg veldig.

Magesekken er elastisk som du sier, men om man spiser seg stappmett vil den etterhvert ikke greie å trekke seg sammen igjen. 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjelp...

Du går litt for raskt ned i vekt, men ikke mye 5-700 gram i uka i snitt. Å ved vektreduksjon er det helt normalt å føle seg sulten. Dette er kroppens måte å si fra at den går i minus.

Den sprekken er bare sunn. Greit med en spisedag der du unnder deg mye godt. Du vil også booste forbrenninga med den spisedagen. Vektsjekk vil jeg anbefale hver fredags morgen å spisedag hver lørdag. Som aktiv er det ellers lurt å få i seg nok mat med næring å ikke bare tomme cal. 

Sultfølelsen vil slippe taket etter hvert. Frukt å grønt kan du med fordel spise mye av. De er calorifattig, men fulle av vitaminer å vommfyll som jeg liker å kalle det.

Skrevet
8 hours ago, Vesentlig said:

Høres ut som du 1. går for fort ned i vekt og 2. Ikke trenger å gå så mye mer ned i vekt. Vet jo ikke hvor høy du er, men 60 kg er en veldig fin vekt for de fleste kvinner. Du sier du trener mye og da trenger kroppen mer mat enn hos en person som er stillesittende. 

Husk på å spise mye frukt og grønt, velge grove/fullkorns alternativer ( langsomme karbohydrater) og sunne fettkilder.

Du kan jo vurdere å fordele de 4000 kcal utover uka. Hvis du feks i stedet spiser 300 kalorier ekstra hver dag. Et lite ekstra måltid. Kanskje du da slipper å sprekke med jevne mellomrom?

Jeg har en bmi på 21.4 nå, så jeg trenger vel strengt tatt ikke gå ned mer i vekt, har bare hatt en tanke om at det hadde vært så fint å veie under 60 kg :P 
Kan jo prøve å legge meg p 2500 kcal og se hva som skjer, det er vel urealistisk at jeg skal gå opp i vekt av det?

8 hours ago, AnonymBruker said:

Hva spiser du?

Spiser du mye brød, pasta og andre karbohydrater av den typen vil du sulte hele tiden. Få i deg mer protein og evt noe fett

Jeg spiser "vanlig" mat, dvs. at det går mye i brødskiver, litt fordi jeg er lat og litt fordi det er det jeg er vokst opp med. Får nok i meg for lite proteiner, jeg er ikke så glad i kjøtt, så det er ikke hver uke jeg får i meg kjøtt i det hele tatt. Har blitt mye pasta/ris med ketchup til middag. Huff, jeg ser nå at det kanskje ikke er helt bra...:P

8 hours ago, AnonymBruker said:

Ville fått meg en fitbit eller lignende som måler hvor mye du forbrenner. Fikk meg en overraskelse da jeg så at jeg faktisk gikk over en mil på jobb.. Så aktiv som du er høres det ut som at du kan spise mye, bare untatt junkfood og godteri omtrent for å holde vekten 😃

Jeg har faktisk en fitbit, men vet ikke helt hvor mye jeg kan stole på den? Det er jo en viss feilmargin. Fitbiten min sier at jeg i forrige uke gikk i gjennomsnitt 37000 skritt om dagen og at jeg forbrant i snitt 3500 kcal om dagen, men synes det høres litt i overkant ut? 

7 hours ago, Nana said:

Får du i deg nok fett? Avokado, fet fisk, tran, olje? Fett hjelper veldig på metthetsfølelsen for min del. Bare vær obs på høyt kaloriinnhold (men du trenger jo sannsynligvis flere kalorier enn du tar inn per i dag)

Avokado er jeg veldig glad i, ellers går det dessverre mest i karbohydrater. Må nok gjøre en del endringer i kosten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...