Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har spurt i en matvarebutikk, men fikk beskjed om at hun må være 18. Hun har veldig lyst å finne seg en jobb hvor hun kan jobbe noen timer kveldstid, og hele dager/kvelder sommerstid. 

Noen tips?

Anonymkode: 6eede...bfc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs hvor dere bor og hvilke muligheter det er der. Hør med folk dere kjenner, kanskje noen kjenner noen som... Er det litt tak i jenta, eller er hun ei frisørsalongjente?

Anonymkode: 6a256...e25

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det spørs hvor dere bor og hvilke muligheter det er der. Hør med folk dere kjenner, kanskje noen kjenner noen som... Er det litt tak i jenta, eller er hun ei frisørsalongjente?

Anonymkode: 6a256...e25

Takk for svar! Det er tak i jenta, absolutt ikke en frisørsalongjente. Problemet er bare at mulighetene innskrenkes veldig når jobben må være etter skoletid (da utgår barnehage, parkvesen osv). Alderen hennes blir også et problem i mange av jobbene (sykehjem feks). Å gå med aviser er det slutt på (nå blir avisene kjørt rundt), så jeg ble plutselig i tvil om hva hun egentlig kan gjøre 🤔 Hun har veldig lyst å jobbe, og jeg har veldig lyst at hun skal få denne erfaringen 😌

Skrevet

Har dere et kjøpesenter i nærheten? Vet HM har 16 års grense. Men andre butikker er kanskje en mulighet? Bakeri/konditori? Barneparkering på treningssenter, kjøpesenter o.l ?

Min datter fikk jobb på McDonalds da hun søkte der. De har 16 års aldersgrense. Tror Burger King har 15. 

Anonymkode: 99691...d11

Skrevet

Tøff jente du har:)

Da jeg var 14 hadde jeg jobb som vasker på et legekontor, og da låste jeg meg inn og skrudde av alarmen på kveldstid når det ikke var pasienter der. Så hørte jeg på musikk mens jeg vasket:) Jeg har også jobbet på kafe/bakeri mens jeg var under 18, men da var det alltid noen sammen med meg som evt. kunne ta salgene av alkohol. Dog så man litt mer gjennom fingrene på det tidlig på 2000-tallet:P

Jeg ser, hovedsakelig om sommeren da, en del ungdom som jobber med å klippe plen, plukke søppel, osv. langs med veier, offentlige parker osv. Kunne det vært noe?

Dere kan kanskje også sjekke ut små-jobber/strø jobber på finn.no i mellomtiden?

Anonymkode: 15fca...178

Skrevet

Hvor bor dere da? Jeg begynte som avløser i melkefjøs da jeg var 15, er det muligheter for noe sånt i nærområdet? Det er jo litt tungt arbeid fysisk da. Jeg hadde typisk kveldsstellet en dag i uka, pluss noen helger. Obs: Noen krever kanskje avløserkurs, jeg hadde ikke det, men så gjorde jeg kun fjøsstellet, gårdbrukeren kjørte selv traktor og gikk i siloen for meg til jeg var blitt litt eldre.

Liker hun barn kan hun jo sitte barnevakt? Jeg satt barnevakt fra 12-årsalderen (vet ikke om jeg selv hadde ansatt en 12-åring som barnevakt for mine barn :P), virker som det er den alderen de begynner å ville sitte. En 15-åring som er ordentlig og ansvarlig er garantert ettertraktet som barnevakt :) 

Nå når våren og sommeren nærmer seg så kan hun helt sikkert få malearbeid, luking etc. hos venner og kjente?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har spurt i en matvarebutikk, men fikk beskjed om at hun må være 18. Hun har veldig lyst å finne seg en jobb hvor hun kan jobbe noen timer kveldstid, og hele dager/kvelder sommerstid. 

Noen tips?

Prøvd å legge ut på kjøp/salg sider på facebook? I avisa? Tipper hun får svar ganske raskt der.. :)
Hør med kommunen og :)

Skrevet

Matbutikker har aldersgrense pga alkohol og tobakk. 
Men prøv klesbutikker, lekebutikker, og diverse andre typer butikker. 
Jeg fikk min første jobb i en fotobutikk da jeg var 14. 

Ellers er det kafe, oppvask på restauranter, og ulike jobber på hoteller. 
Sykehjem kan også være en mulighet, vet at sykehjemmet nær barndomshjemmet mitt nettopp søkte etter ungdom som går 9-10 klasse til sommerjobber. 

Anonymkode: 3d805...c28

Skrevet

McDonalds ansetter 15åringer. De vasker lobby, står litt på kasse. Godt betalt(tariff)

Anonymkode: 70301...847

Skrevet

Kiosker og restautanter som ikke selger alkohol. Jeg jobbet på en kafé fra jeg var 16 år, og da drev jeg med rydding og oppvask. Lærte også litt kasse, men måtte tilkalle noen andre hvis noen skulle ha alkohol. På en kafé av den typen var det meget sjelden

Anonymkode: ee81b...70e

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Hvis dere bor på landet kan avløser være et alternativ. Jeg jobbet i fjøs med både melkekyr og gris fra jeg var 15. Kan være tungt fysisk arbeid, men man slipper mas og stress som det ofte er i butikker og resturanter.

Skrevet

Gårdsavløser, vaske for småbedrifter f.eks. håndtverkerbedrifter eller campingplasser eller ta utvask på leiligheter, vaske biler og skifte dekk, klippe plen/måke snø, lufte og passe hunder, støttekontakt, stå i kassa på nille, fiske om sommeren og levere inn fisken på fiskemottak, plukke bær, tolk/guide på museum. Sikkert plenty av andre ting man kan gjøre for penger men dette er noen av dem

Anonymkode: 498a4...bf9

Skrevet

Jeg vet om flere matbutikker som har 15-åringer som ansatte, men de fyller på varer, er ikke i kassen. Ellers kan det kanskje være aktuelt å jobbe som ryddehjelp på kafé, i kiosk/ bensinstasjon, stuepike/ oppvaskhjelp på hotell. Dessuten typiske småjobber som dyrepass, barnepass, snømåking, vasking osv. Eller gård, gartneri, stall? Det er mange muligheter, og selv om man får nei et sted, betyr det ikke at alle andre i samme bransje kommer til å si nei:)

Anonymkode: fb346...02d

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen tips?

Pub/cafe/restaurant i oppvasken, ryddehjelp e.l

Skrevet

Jobber jeg hadde fra jeg var 14-18; Gikk med aviser/reklame. Brettet ark og stappet reklamematriell i konvolutter for et reklamefirma. Jobbet på lager hvor jeg pakket varer og frankerte post/pakker. Vasket vinduer hos et par små lokale bedrifter. Jobbet som stuepike på hotell om sommerne. Venner på samme alder jobba blandt annet på burgersjapper (uten alkoholservering), nærbutikken (lager og varepåfylling/varetelling), gikk tur med hunder, passa småbarn, klippa gress for naboer o.l.

Anonymkode: 73902...d4e

Skrevet

Er leder i en klesbutikk og en gang har jeg ansatt en jente på 15 snart 16. Vanligvis foretrekker jeg personer over 18 men noe med akkurat denne jenten sa meg at hun kom til å bli skikkelig bra. 

Og det stemte.

Så hun må bare spørre rundt og være frempå, åpen smilende og hyggelig så får hun nok napp snart! 

Anonymkode: 25771...34f

Skrevet

Dersom man har barn det er tak i, så tenker jeg at de klarer seg selv uten jobb som tenåring. Jeg var alltid den mest ansvarlige hjemme og hadde kontroll på egne penger, men jeg fikk ikke jobb før jeg var 19. Siden jeg begynte å få egne penger som tenåring frem til idag har jeg alltid hatt stålkontrol på økonomien. Jeg trengte aldri en jobbopplevelse for å lære det. Tvert imot lærte mine jobbeopplevelser meg gradvis at det ikke lønner seg å stå på og gjøre en ekstra innsats. Det var mer tak i meg i tenårene og begynnelsen av 20-årene enn slutten av 20-årene etter 4 dårlige jobbopplevelser med forskjellsbehandling, kjeft og i et tilfelle fikk en person med mindre erfaring og som hadde jobbet der mindre, noen kroner mer i timen enn meg.

Men om dere synes det er tvingende nødvendig, så er det muligens lettere å få noe småjobber nå til sommeren, med plenklipping, hunde- og kattepass i nabolaget. Eller hun kan søke andre sommerjobber- 

Anonymkode: 42cc9...533

Skrevet

Jeg vasket på et kjøpesenter da jeg var 15 år. Kanskje det kunne vært noe?

Anonymkode: b0442...e36

Skrevet
På 22.2.2018 den 9.59, AnonymBruker skrev:

Noen tips?

Matbutikker selger varer med 18. års aldersgrense for kjøper, og mye ansvar for de ansatte derfor er det ofte 18. års grense for å få jobb der. 

Andre butikktyper som klær ol. kan være enklere, men ofte ønsker de 16. års gamle ansatte, minst. 

Avisbud ol. er det omtrent slutt på. Så da står det ikke mye igjen dersom hun ikke har kontakter via famile og venners arbeidssteder. Kontakter er ofte viktig og avgjørende. 

Anonymkode: 10bdd...c86

Skrevet

Større butikker med ferskvaredisk (type Meny) ansetter yngere. Man må være 18 for å sitte i kassa, men avdelingene for ferskvare, bakeri og kolonial ansetter gjerne yngere da de er billigere (lavere lønn iflg. tariff) Ofte blir de flyttet over til kassen når de fyller 18, for å gjøre plass til nye yngere. I mindre butikker må de ansatte kunne dekke alle opg, og de ansetter derfor kun folk over 18.

Ellers kan hun gå med reklame, jobbe som telefonselger, stuepike på hotell etc, oppvaskhjelp på resturant/hotell. 

Anonymkode: 511b8...365

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...