Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ser det er mye snakk om "aftercare" i BDSM-relasjoner. At den underdannige parten trenger det etter en runde med røff sex. Men for meg høres dette litt creepy ut. Siden BDSM-leker skal være frivillige, samtykkende og til glede for begge parter, er det ikke et tegn på at det har gått for langt dersom den underdannige trenger "trøst" etterpå? 

Jeg ser ikke på det som noe galt å drive med BDSM, bare så det er sagt. Men akkurat dette har jeg alltid undret meg litt over.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Alterego666
Skrevet

Har det ikke å gjøre med å dekke hele spekteret av følelser og å gjenopprette en slags balanse? Er ikke veldig rutt på området selv, men moderat nysgjerrig.

Skrevet

Forstår hva du mener, og kan til dels være med på den. Aftercare er for å forhindre at det voldelige som har skjedd skal feste seg. Faktisk finnes det voldtektsmenn som driver "aftercare" på sine ofre, fordi de vet at det forvirret offeret og kan få det til å tenke "kanskje jeg ikke sa fra tydelig nok" eller "kanskje han ikke forstod"

Det er en veldig sterk psykologisk form for manipulasjon

Anonymkode: 861f2...2b7

• Liker 3
Skrevet

Jeg og min sexpartner bedriver den typen sex, men muligens noe mild i forhold til andre, men med lugging, spanking, spytting, fast binding og pisking blant annet. Vi svitsjer stortsett i løpet av sexen da vi begge liker begge rollene, men når jeg har kommet og før vi svitsjer har vi en stund der vi koser, kysser og stryker på hverandre. Dette er helt nødvendig for min del, må kjenne en fysisk intimitet på denne måten. Vi koser også litt etter sex selvfølgelig men da er som regel han trøtt og sovner.

Anonymkode: 1e999...d57

• Liker 2
Skrevet

Både top og bunn trenger aftercare, sånn btw, ikke bare bunn.

Det er for å finne igjen balansen etter en røff runde. For å finne fotfeste igjen, om man har kommet inn i det som kalles subspace. For å roe ned adrenalinet sammen, og finne tilbake til "normal" tilstand for forholdet. 

Det har ikke så mye med trøst å gjøre, men å finne tilbake til seg selv. 

• Liker 3
Skrevet

Nei det er ikke trøst i den forstand, ikke sånn jeg opplever det, men en dyp hengivenhet og respekt. Etter man kanskje har blitt behandlet litt respektløst og røft så er det veldig viktig for dynamikken i forholdet og kjærligheten, og sin posisjon som likeverdig partner at man får denne aftercaren og kan sitte i armkrok og bli strøket i håret lett og kost med etterpå. Ikke nødvendigvis rett etterpå for min del, men som en del av forholdet. Forholdet skal ikke bare dreie seg om en som har makt og en som er underdanig , selvom sexen kanskje dreier seg om det.

Anonymkode: 39edd...175

• Liker 3
Skrevet

Å overgi seg i en SM-sammenheng er for meg mer enn bare sex og "vold". Det handler om å slippe et annet menneske så nær innpå seg som man kanskje ikke trodde var mulig. Det er aldeles fantastisk å krype tett inntil kjæresten etter en intens runde med smerte, nytelse, og hva nå enn en sm-omgang har innebært for oss. Vi behøver ikke si noe, bare kjenne på den gjensidige hengivenheten over at man kan være så nær hverandre. Gleden over at et annet menneske kan forstå, akseptere og elske deg for at du er akkurat den du er. Føle at vi er likeverdige selv om vi ikke er likestilte i forholdet.

Anonymkode: d25ab...07c

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar.

TS

Anonymkode: ec61a...952

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for svar.

TS

Anonymkode: ec61a...952

Kom for visst borti anonymknappen.

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke trøst i den forstand, ikke sånn jeg opplever det, men en dyp hengivenhet og respekt. Etter man kanskje har blitt behandlet litt respektløst og røft så er det veldig viktig for dynamikken i forholdet og kjærligheten, og sin posisjon som likeverdig partner at man får denne aftercaren og kan sitte i armkrok og bli strøket i håret lett og kost med etterpå. Ikke nødvendigvis rett etterpå for min del, men som en del av forholdet. Forholdet skal ikke bare dreie seg om en som har makt og en som er underdanig , selvom sexen kanskje dreier seg om det.

Anonymkode: 39edd...175

Kos og nærhet som en del av forholdet, er vel en selvfølge?

Skrevet
13 timer siden, SlemUlv skrev:

Både top og bunn trenger aftercare, sånn btw, ikke bare bunn.

Det er for å finne igjen balansen etter en røff runde. For å finne fotfeste igjen, om man har kommet inn i det som kalles subspace. For å roe ned adrenalinet sammen, og finne tilbake til "normal" tilstand for forholdet. 

Det har ikke så mye med trøst å gjøre, men å finne tilbake til seg selv. 

Hva er egentlig subspace?

Skrevet

Jeg synes det er viktig å få frem at aftercare ikke nødvendigvis alltid er "trøst". Siden vi alle er ulike, så er også behovet for aftercare ulikt, og metodene for å gi aftercare ulike. Der noen parter trenger teppe, armkrok og sjokolade etter leken så kan noen andre få behov for å bare "ligge å sløve", eller ved lek på fester, tusle ut til andre og være sosial. Kanskje noen trenger en bestemt mat?

Bortsett fra det åpenbare, at man må finne en kompatibilitet i aftercaren mellom seg og sin partner, så er det jo ingen andre enn partene selv, (alle involverte) som skal få bestemme hva som er aftercare.

For min del som den utøvende part i bdsm-leken har jeg ofte behov for nærhet, å kunne gi ømhet og få bekreftelse fra motpart(motparter) på at dette var en flott og givende session. Da hadde det funket dårlig med ei som kun fikk aftercafe ved å gå ut alene for å sture. :)

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, Thyra skrev:

Hva er egentlig subspace?

Adrenalinrush, som gjør at man forsvinner inn i sin egen kropp/hode, kjenner mindre smerte, men mer nytelse.
Man "drukner" omtrent i nytelsen fra det som blir gjort. 

Det kan oppleves forskjellig fra person til person. 

Skrevet
50 minutter siden, SlemUlv skrev:

Adrenalinrush, som gjør at man forsvinner inn i sin egen kropp/hode, kjenner mindre smerte, men mer nytelse.
Man "drukner" omtrent i nytelsen fra det som blir gjort. 

Det kan oppleves forskjellig fra person til person. 

Så det er i utgangspunktet bare den underdanige parten som opplever dette?

Skrevet
2 minutter siden, Thyra skrev:

Så det er i utgangspunktet bare den underdanige parten som opplever dette?

Nei, det er noe som heter topspace også, men det har jeg ingen erfaring med. Så usikker hvordan det utarter seg dessverre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...