AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #1 Skrevet 22. februar 2018 Går første år på universitetet, og har gruppearbeid i et emne denne våren. Startet i januar og skal være ferdig i midten av mars. Vi er 4 stykker, 2 av oss får unna veldig mye og bruker ettermiddager på å jobbe sammen. En person jobber alene men bidrar veldig mye, og kommer ofte med ideer og innspill, han er også på alle møtene. Den siste personen har til nå ikke gjort noen ting, ikke skrevet noe, ikke kommet med ideer og møter ikke opp på møtene vi har (som er rett etter forelesninger han er på). Han har alltid en unnskyldning, er syk (men ikke så syk at han er hjemme fra forelesning, litt småsnufsete som vi alle er av og til på vinteren), skal noe annet, har ikke tid, må ditt og datt. Han mener vi andre bør roe oss ned, og vente med å gjøre noe til alle forelesningene i emnet er ferdige - da er det nøyaktig 1 uke til det skal leveres, et prosjekt på 16 sider, med grafer og statistikk. Vi andre ønsker ikke å utsette til siste liten, han mener det er vår skyld at han ikke får bidratt om vi ikke venter noen uker. Er det god nok grunn til å få noen fjernet fra gruppa? Anonymkode: 77aea...57e 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #2 Skrevet 22. februar 2018 Nei, snakk sammen. Ta et møte der dere diskuterer arbeidsmåten deres, og advar han om at dere fjerner han fra gruppa hvis han ikke bidrar. La han få en sjanse til å endre seg først. Anonymkode: 5b68c...9c8 19
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #3 Skrevet 22. februar 2018 Aldri greit å fjerne noen fra gruppa. Jobber han ikke så tar man et møte om det , eventuelt sammen med veiledende lærer, og delegerer oppgaver i en ukesplan som vedkommende skal fullføre fra uke til uke. No excuses. Anonymkode: f1d91...f0e 4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #4 Skrevet 22. februar 2018 Just now, AnonymBruker said: Nei, snakk sammen. Ta et møte der dere diskuterer arbeidsmåten deres, og advar han om at dere fjerner han fra gruppa hvis han ikke bidrar. La han få en sjanse til å endre seg først. Anonymkode: 5b68c...9c8 Vi har sagt det til han to ganger, en gang i januar da han ikke kom på noen av møtene eller hadde tid til å prate i 5-10 min så vi kunne fordele noe av arbeidet til han slik at han kunne ta det når han har tid. Den andre gangen var i går, da sa han dette om å roe oss ned. Ordrett sa vel en på gruppa "Om du ikke skjerper deg får du finne en annen gruppe". Anonymkode: 77aea...57e 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #5 Skrevet 22. februar 2018 Er det skolen som har fordelt dere eller finner dere grupper selv? Dersom skolen har satt opp gruppene ville jeg tatt det opp med fagansvarlig. Dersom dere skal finne grupper selv er det helt greit å si fra til vedkommende at hvis han ikke kommer på neste møte og bidrar med materiale, er samarbeidet å anse som avsluttet, og han må finne seg en ny gruppe. Anonymkode: 9a3a6...e24 5
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #6 Skrevet 22. februar 2018 Gjør noe nå før det blir verre. Helt ok å kaste han ut, men ikke drøy det til uka før innlevering. Og snakk med lærer/studiekoordinator asap, hvis ikke tror jeg dere er stuck med han. Anonymkode: a1040...4f8 8
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #7 Skrevet 22. februar 2018 Her jeg går så bruker de aller fleste å begynne på oppgavene 2-3 dager før innlevering, slik at vi må sitte på natten å se over prosjektet dagen det skal leveres inn. Noen trives bare med å jobbe slik. Gi han ansvar for noe, kok opp noe som er «greit nok» i tilfelle han ikke leverer. Mere kan du liksom ikke gjøre. Han får takke seg selv når eksamen kommer. Gruppearbeid er noe ordentlig dritt! Spesielt hvis den teller mye på hovedkarakteren. Anonymkode: c3899...12d 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #8 Skrevet 22. februar 2018 «For å være med må man bidra. Du bidrar ikke». Anonymkode: b8f8b...8fb 4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #9 Skrevet 22. februar 2018 Har hatt så mye negativ erfaring med gruppearbeid at jeg skjønner enhver som unngår det som pesten. Anonymkode: 73f0e...008 4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #10 Skrevet 22. februar 2018 Quote Her jeg går så bruker de aller fleste å begynne på oppgavene 2-3 dager før innlevering, slik at vi må sitte på natten å se over prosjektet dagen det skal leveres inn. Noen trives bare med å jobbe slik. Gi han ansvar for noe, kok opp noe som er «greit nok» i tilfelle han ikke leverer. Mere kan du liksom ikke gjøre. Han får takke seg selv når eksamen kommer. Gruppearbeid er noe ordentlig dritt! Spesielt hvis den teller mye på hovedkarakter Ja har inntrykk av at mange her venter til siste liten også, men jeg forstår ikke hvorfor da vi ikke har noe annet å gjøre enn dette ene prosjektet frem til eksamen, gruppearbeidet teller 60% av karakteren, så vi andre ønsker å gjøre det så bra som mulig. Vi må levere skriftlig og så skal vi presentere det for alle + forelesere til slutt. Starte 3 dager før når det skal presenteres muntlig er iallefall alt for mye stress for meg. Vi har spurt om det er noe han kunne ha tenkt seg å gjøre, eller noe han absolutt ikke vil gjøre, og da sier han at han kan se på det senere. Altså bare unnskyldninger uansett. Har sendt mail til fagleder nå, det var de som ordnet gruppene. Skrev at det var ulikt ambisjonsnivå på gruppen, så får se hva de sier. Resten av oss har jobbet i 5 timer i dag og fått unna masse, så føler absolutt at han ikke fortjener navnet sitt med på arbeidet. Anonymkode: 77aea...57e 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #11 Skrevet 22. februar 2018 Ja dette er noe dritt. Har ikke opplevd sånt ennå heldigvis, men dette semesteret havnet jeg i gruppe med en jeg har veldig lite til overs for. Enda verre er at jeg hørte vedkommende si at h*n ikke ville kjøpe bøkene i dette faget, et fag jeg personlig synes er vanskelig. Skulle jeg oppleve lite produktivitet fra vedkommende kommer jeg til å ta kontakt med faglærer først, så sende én skriftlig advarsel til vedkommende med tidsfrist. Jeg tar ikke sjansen på å motta noe som helst dagen før tidsfrist, siden jeg foretrekker å være så og si ferdig med oppgaven minimum 3 dager før tidsfrist (hvis man har god tid med oppgaven). Leverer ikke h*n som advart vil ikke h*n få navnet sitt på oppgaven. Anonymkode: e2cec...4d5 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #12 Skrevet 22. februar 2018 Snakk med han og si hva dere forventer av han. Hvis dere er et flertall som ønsker å få ting gjort nå, så må han faktisk forholde seg til det. Jeg ville gått til foreleser og fortalt at dere har problemer med gruppa og at denne personen ikke gjør en dritt Anonymkode: b67b5...094 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #13 Skrevet 22. februar 2018 Har vært borti det samme. Snakket med faglærer som fjernet personen fra gruppa. Personen fikk individuell oppgave i stedet. Anonymkode: 881b4...dbe 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #14 Skrevet 22. februar 2018 Man må tilpasse seg flertallet i en gruppe, uansett egne preferanser. Og man må møtes og snakke åpent om utfordringer knyttet til samarbeid, og bli enige om en plan for ferdigstillelse. Min preferanse for å gjøre ting grundig, og tidlig, har gitt meg mye i forhold til karakterer, deretter karriere og høy lønn. Siste-liten folket har stort sett falt av underveis. Så har aldri, og kommer aldri, til å ofre dem så mye oppmerksomhet. Men må innrømme at jeg/vi noen ganger har fjernet et navn i siste liten, da leveransen heller ikke kom de siste 2-3 dagene. Anonymkode: 9e3c0...045 4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #15 Skrevet 22. februar 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Man må tilpasse seg flertallet i en gruppe, uansett egne preferanser. Og man må møtes og snakke åpent om utfordringer knyttet til samarbeid, og bli enige om en plan for ferdigstillelse. Min preferanse for å gjøre ting grundig, og tidlig, har gitt meg mye i forhold til karakterer, deretter karriere og høy lønn. Siste-liten folket har stort sett falt av underveis. Så har aldri, og kommer aldri, til å ofre dem så mye oppmerksomhet. Men må innrømme at jeg/vi noen ganger har fjernet et navn i siste liten, da leveransen heller ikke kom de siste 2-3 dagene. Anonymkode: 9e3c0...045 Takk til alle som svarer, har ikke hørt noe fra fagansvarlig enda, men vi 3 er enige. Var egentlig veldig heldig med resten av gruppa da vi alle jobber jevnt og trutt og får gode karakterer uten å stresse i siste liten. Er så enig med AB her, jeg vil jo også ha gode karakterer og få en bra jobb, har til nå bare A og B så føles kjipt om en person skal kunne ødelegge det. Jeg tenker at han bare trekker det ut og satser på at vi ikke fjerner navnet hans så sent, men jeg er så utrolig lei av folk som freeloader. Quote Jeg tar ikke sjansen på å motta noe som helst dagen før tidsfrist, siden jeg foretrekker å være så og si ferdig med oppgaven minimum 3 dager før tidsfrist (hvis man har god tid med oppgaven). Leverer ikke h*n som advart vil ikke h*n få navnet sitt på oppgaven. Ja, vi skal sende han en melding på fb om at fagansvarlig er informert og at han enten må møte oss i morgen og være med å jobbe eller finne en ny gruppe/gjøre det selv. Siden vi skal presentere muntlig, ønsker vi å bruke den siste tiden på å ordne med power point og øve oss på å framføre (vi er 2 stykker som ikke liker å snakke foran andre), og ikke lese og endre det han har gjort i siste liten. Anonymkode: 77aea...57e 4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #16 Skrevet 22. februar 2018 Jeg kan rett og slett ikke fatte hvorfor skoler velger å legge opp undervisningen sin, med så mye gruppe-arbeid som skal telle så vanvittig mye på karakterene... Anonymkode: 314a0...318 4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #17 Skrevet 22. februar 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan rett og slett ikke fatte hvorfor skoler velger å legge opp undervisningen sin, med så mye gruppe-arbeid som skal telle så vanvittig mye på karakterene... Anonymkode: 314a0...318 For at lærerne skal få færre oppgaver å rette... Anonymkode: d29ce...92d 7
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #18 Skrevet 23. februar 2018 Liten oppdatering, han kom ikke på møtet i dag fordi han var syk. Har ikke fått noe svar fra fagansvarlig enda og tiden går, er så lei av gruppearbeid nå. Anonymkode: 77aea...57e 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #19 Skrevet 23. februar 2018 Kan jeg få være på deres gruppe? Jeg hater gruppearbeid pga sånne som han der, men dere høres ut til å være folk etter mitt hjerte. Anonymkode: e4dae...7bd 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #20 Skrevet 23. februar 2018 Personlig ville jeg først tatt en alvoraprat med ham. For så evt. å måtte gå tilforeleser å fortelle at han ikke er villig til å delta i gruppearbeidet. Kan hende han er en skippertak person og kommer til å levere til slutt... men... det blir en gamling. Evt. ved innleevring skrive at han ikke har deltatt, ikke ta ham med i innleveringen. Men viktig at dete har prøvd alt på å få ham til å delta og si til ham at dere blir nøtt til å levere uten ham. Anonymkode: eec06...ea1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå