Gå til innhold

Kan du være min coach? Sitter fast i rydding, er visst knyttet til ting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg slengte meg på bølgen av ryddemani, og gikk løs gamle esker med friskt mot og ambisjoner om å kvitte meg med masse unødvendig rot og ting fra husets skap og boder.

Det gikk fint, helt til jeg hadde eiendelene foran meg, og nå er jeg faktisk litt overveldet. Det er en lettelse å gi slipp på eske etter eske, men nå sitter jeg fast!

Når jeg har eiendelene foran meg klarer jeg ikke å tenke fornuft, og beholder mer enn jeg hadde planlagt. F.eks:

-Hobbysaker, fordi jeg elsker å lage ting men ikke har prioritert den siden på et par år. Men samtidig er mye av dette ting jeg aldri vil komme til å prioritere igjen.

-Klær som ikke passer, fordi jeg går opp og ned i vekt. Dyrt å kjøpe inn nytt, så dumt å kaste alt. Men samtidig er mange av plaggene ikke helt min stil lengre, og det er noen år siden jeg passet dem sist

-Gamle brev/kort fra barndommen og ungdommen, som er koselig å lese igjennom. Men helt ærlig leser jeg aldri igjennom utenom når jeg rydder, og det er snakk om en hel eske med lignende. Som gjerne er spredt litt her og der...

-Bøker og notatbøker fra grunnskole til de siste studiene. Spesielt fra studietiden er det fortsatt nyttig å ha notater, det har hendt jeg har sjekket opp i notater. Men det er uorganisert og i flere permer, mapper og esker. Vanskelig å skille mellom hva jeg beholder av nytte og "kjekt å ha"

-Bøker. Jeg er en lesehest, og leser gjerne bøker om igjen. Men bokhyllen er full og bøkene støver mer enn de leses. Likevel ønsker jeg ikke å bli kvitt bøkene

-Smykker, her har jeg mye juggel som er gaver, men også ekte smykker fra barndom/konfirmasjon osv. Jeg liker tanken på at mine døtre får glede av disse slik som jeg gjorde da jeg så igjennom gamle smykkesamlinger fra bestemor og moren min. Men... Det tar opp plass.

-Begivenheter, som bryllup/dåp. Pynt, duker, kort, osv

Sånn fortsetter det, men nå som jeg har tatt en real pause fra hele ryddeprosjektet blir jeg oppgitt. Det hadde vært så deilig med mer oversikt i huset, mindre rot å lete igjennom og vært fri for gammel dødvekt. 

I tillegg har jeg jobbet med forbruk/kast/kjøp-mentalitet det siste året. Jeg har sluttet å handle ukritisk på salg og på nett, dette har hjulpet på.

Har du gode råd til meg? Hvordan kommer jeg meg over denne knekken, så ryddingen blir avsluttet for denne gang? :) 

Anonymkode: 2f35b...5be

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klær som ikke passer - KAST /Gi ti fretex. Om de passer deg om 3 år så har du sannsynligvis, eller bør uansett endret klesstil på den tiden og oppgradert deg og ikke gå i det samme du brukte for 8 år siden.

Bøker og notatbøker fra skolen - KAST. Man tenker at det kan komme til nytte en dag, men i dag har vi internett overalt, og når tror du egentlig at du får bruk for hvordan man destillerer ph vann og regner ut x og y eller hva vikingkongene het? Aldri.

Lesebøker - KAST / Gi bort på fretex. Du sier de bare står å støver ned uansett, og det er sjeldent at man leser en bok flere ganger. Jeg gikk nylig gjennom egen bokhylle, bøker jeg hadde kviet meg for å kvitte meg med før og som har blitt med fra hjem til hjem i flyttelass, men jeg har jo ikke bladd i de på 10 år. 3 av kanskje 40 bøker jeg sorterte ut tok jeg bilde av og spurte noen venninder om de ville lese hvis ikke ble de kastet, de var heller ikke interessert. Alt ble kastet. Fra fem fulle hyller "bokfyll" har jeg nå en kort hylle med "legendariske bøker" og kastet alt annet skvip. Ble jo bare støvmagnet uansett.

Smykker - kaste alt juggel , du bruker det aldri, selvom noe kan se fint ut. Juggel fremkaller nikkel allergi og er ikke noe å gi til barna, dessuten blir de jo sorte/grønne i materialet etterhvert. Smykker som er ekte gull eller sølv kan du selge, og beholde et par av de om du hyppig bruker det selv. Ikke vits å spare på noe av det til barna om det ikke er noe du hyppig har brukt selv, er jo det som er det koselige med å gi/få sånt, at det f eks har vært faovrittringen til bestemor eller lignende. 

Begivenheter - spar på kun fra de f eks 3 nærmeste venner. Er det bryllup, dåp , begravelse osv til bekjente eller difufse familiemedlemmer, kast. Du kommer aldri til å få bruk for det, og når man er 80 år er det ikke dødsannonsene til andre man sitter å leser og finner frem fra permer. Kort, pynt osv er også bare  å kaste. Man tenker det er søtt og koselig minne, men ærlig talt drar man aldri opp dette igjen gjennom livet heller.

I tillegg vil jeg anbefale en god regel; for hver ting du kjøper, altså en lysestake, en plante, et spill, en duk, hva som helst, så akdl du finne 3-5 ting som skal UT og kvitte deg med. På den måten kjøper du mindre unødvendige ting, og får også sortert ut jevnlig, i stedet for kun ved slike storoppryddinger som nå.

Anonymkode: efb59...fb8

• Liker 5
Skrevet

Kanskje du kan ta bilder av en del brev og gjenstander, lagre filene sikkert og ta vare på minnene på den måten :jepp:

• Liker 4
Skrevet

Takk for gode råd og en skikkelig peptalk :) 

Jeg tar tak i ryddingen med ny motivasjon etter jobb, svarene skal leses igjen når jeg har tingene foran meg. Kjenner jeg både gruer og gleder meg. 

Skrevet

Jeg er kanskje litt sentimental av meg, men jeg ville tatt vare på fine kort og brev fra folk jeg har brydd meg om. Ikke sånn der generiske "gratulerer med dagen, hilsen NN", men de der det står litt mer. Fant igjen et bursdagskort fra mormor fra da jeg var liten, hun døde for et par år siden og var ikke seg selv de siste årene. Dette kortet hadde en bit av henne slik hun var og inneholdt ting som hun typisk kunne si.

Anonymkode: 0afd0...3b2

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er kanskje litt sentimental av meg, men jeg ville tatt vare på fine kort og brev fra folk jeg har brydd meg om. Ikke sånn der generiske "gratulerer med dagen, hilsen NN", men de der det står litt mer. Fant igjen et bursdagskort fra mormor fra da jeg var liten, hun døde for et par år siden og var ikke seg selv de siste årene. Dette kortet hadde en bit av henne slik hun var og inneholdt ting som hun typisk kunne si.

Anonymkode: 0afd0...3b2

Der er jeg enig med deg, jeg har lagt til side kort og brev som faktisk har en reell affeksjonsverdi :) Med god samvittighet! Men jeg har mengder med det som bare tar opp plass, disse skal ut :) 

Skrevet

Jeg har kastet gamle skolebøker, savnet dem aldri. 

Bøker har jeg spart på, drømmer om å ha et bibliotek engang. 

Klær har jeg gitt sekk etter sekk til fretex, men ikke veldig fine som er for små, de håper jeg å passe i igjen og det gir motivasjon. For store har jeg gitt bort. 

Smykker har jeg spart på de som er fine, selv om jeg aldri bruker dem. Plutselig passer de til noe. Men det er kun et smykkeskrin jeg har.

Kort har jeg også én fin boks med, synnes det er koselig å ta vare på de nærmeste, fra bryllup og dåp ol. Men der ble også bare én liten eske når jeg ryddet. 

Hobbysaker har jeg spart på, det er dyrt å kjøpe nytt og gøy å ha, selv om det tar endel plass. Hvis det er pent sortert kan det ligge i merkede pene esker på en hylle og være kjekt å ha. 

Ellers synnes jeg at det er en god idé hvis jeg ikke orker å rydde mer at jeg bestemmer meg for å rydde bare i ti minutter hver dag, eller ti ting. Da merker man nesten ikke at man rydder, men det blir mye i løpet av en mnd alikevel. Og av og til kommer man godt igang og holder på en time når man først har begynt 😃

Anonymkode: 17253...842

Gjest Bortbyting
Skrevet

Jeg har en liten kasse med litt skolebøker, de første, minnebøker, noen brev/kort. Resten brant jeg opp sammen med blokkfløyta!! 

Av klær så ga jeg bort alt jeg ikke hadde brukt på lenge, kommer aldri å bruke det igjen. 

Alt som jeg ikke har sett det siste året, som har ligget nedpakket, av ting og tang ga jeg til veldedighet.

Hobbysaker som jeg ikke kom til å bruke igjen ga jeg bort. Har en kasse med de sakene jeg kommer til å bruke.

Skrevet

Lag en boks til kort og minner du ønsker å ta vare på, her kan du også legge litt spesielle ting fra skolegangen for eksempel særoppgave. Kort og slikt fra dåp kan også være her, skjønner ikke helt hva du mener med duker? er det duker du har fått med som minne, eller duker du brukte selv? Om det er duker du brukte selv, er det kanskje slike lange man kan bruke i andre selskap? Hvis ikke kan de gis bort vel?

Jeg tar selv vare på alle bøkene jeg liker godt fra studiet mitt, for meg spiller det ingen rolle om noe av det er utdatert eller at jeg ikke kommer til å lese de så nøye igjen, det er bøker jeg har hatt mye glede av og som betyr noe for meg. Du har en del andre bøker også, kanskje du kan sortere slik at du får god plass til alle i bokhyllen. Kanskje du kan beholde alle bøkene fra høyskole/universitet som du synes er bra, så kan du kvitte deg med bøker fra f.eks videregående og bøker som ikke var så nyttige?

Hobbysaker og bøker du ikke vil ha, gi det bort til andre som får glede av det, det føles mye bedre enn å kaste det.

Klær, du skriver en del ikke er din stil lengre - da gir du det bort (eller selger på finn om de er i bra stand). Har du noen skikkelig gode favorittplagg som er for stor/små så kan du beholde litt, men det er lite vits i å ha huset fullt av ting du ikke kan bruke.

Kjøpt deg permer på bokhandel e.l og fiks de notatene dine du vil ha fra studietiden, ser mye mer ryddig ut om de er pent samlet i permer og står i bokhylla med bøkene fra studietiden :) 

Anonymkode: 1b772...4da

Skrevet

Så mange gode tips, det trengs for min del :ler: Jeg gruer meg mer og mer til å ta tak i ryddingen igjen, det var mer mentalt enn fysisk å gå igjennom sakene sist. Det er ting overalt i rommene nå, jeg må nok stykke det opp mer for å ha overskudd til å klare å kvitte meg med det unødvendige. 

Ts

Skrevet

Rydd igjennom samme område ved jevne mellomrom. F.eks gå igjennom bursdagskort hver måned. Antageligvis ser du fler og fler du kan kvitte deg med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...