Gå til innhold

Hvordan kan jeg ta kvinnelige ledere mer seriøst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Må ærlig innrømme at jeg (M30) har et problem, nemlig at jeg har litt vansker med å ta kvinnelige ledere seriøst. Jeg føler at dette har først og fremst med fordommer, og at jeg forhåndsdømmer damer i autoritære / ledende stillinger. Jeg vet ikke hvorfor, men har vel kanskje noe med at alle mine ledere (gjennom årene) har vært av den militære sorten - samt at mine flinkeste kollegaer og medelever alltid har vært mannfolk (Jeg jobber innen teknologi). 

Føler rett og slett at for mange kvinnelige ledere folder sammen under press, i motsetning til mannfolk. Dersom det oppstår konflikter, så er de ikke aggressive nok til å takle den. Videre har jeg opplevd kvinnelige medstudenter som var totalt middelmådige, men fortsatt fikk f.eks traineejobber over deres mannlige klassekamerater, som var langt flinkere ledere, og faglig kompetente. 

Men, som sagt, så er dette nok basert på fordommer, og jeg forstår at det er galt å sette kvinner i den båsen. Jeg tenker at det er på tide å skifte mentalitet, da jeg er i den alderen hvor ting enten endrer seg, eller stivner til. 

Anonymkode: e581c...bcf

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Get ready for a shitstorm

Anonymkode: eb68f...a23

• Liker 5
Skrevet

Du kan bli voksen?

Du er i det minste klar over det selv og ønsker å endre deg, det skal du ha. Mange som ikke gjør det.

Anonymkode: c9a80...c82

• Liker 13
Skrevet

Bare trådtittelen her avslører noen som kjeder seg en kveld.

Anonymkode: 0e0e7...2f2

• Liker 6
Skrevet

Kudos for selvinnsikt iallefall. 

Kanskje hjelper det deg å vite at jeg har motsatt erfaring av deg. 

Mannlige ledere jeg har hatt har ofte hatt en tendens til å være for bastante, ta kred for andres ideer, og ikke minst undrkvalifisert i jobben samtidig som selvtilliten var enorm.

i tillegg har jeg hatt mannlige ledere som har vært veldig på grensen når det gjelder å være profesjonelle (både hva gjelder sexpress og nepotisme)

ikke alle er slik, men flere.

har hatt en forferdelig kvinnelig leder. Hun var helt konsumert av makt og hatet alle andre kvinner. Særlig hvis de var flinkere, penere, mer ettertraktet. Hun knuste all inspirasjon hos meg. Har imidlertid hatt flotte kvinnelige ledere både før og etter dette «monsteret» og felles for dem alle har vært tydelighet og evne til å skape gode inkluderende team med felles mål og god samhandlingsevne

konklusjon: ikke se bare på kjønn. Se på mennesket først.

hilsen kvinne med mannlig hjerne 😉

Anonymkode: a390f...357

• Liker 17
Skrevet

Det finnes jo forskjellige lederstiler, om man skal generalisere er ofte menn bedre på å virke selvsikre og "ta ledelsen" uansett hva som skjer, mens kvinner ofte planlegger grundigere for å slippe overraskelser, og samtidig ofte er mer opptatt av hvordan de under dem har det og arbeidsmiljø etc, og ikke kun produktivitet. Og dette har jo sine fordeler og ulemper, poenget mitt er at den veldig autoritære lederstilen som mange menn har ofte "ser bedre ut enn den er" nettopp pga selvtillit og mangel på å ta selvkritikk. Så det er jo noe man kan ha i bakhånd. Såklart er ikke disse rollene absolutte eller kjønnsdelte, og mange sjefer er av den litt vel autoritære typen uavhengig av kjønn, men det stemte litt med sånn du føler på det. Og isåfall gjelder det vel å sammenlikne mer enn bare selvsikkerheten, se litt lengre enn bare førsteinntrykket og se etter hvordan alt fungerer på jobb

• Liker 3
Skrevet

Er jo bra at du erkjenner at du har fordommer, det er jo en ærlig sak. Hvor vidt man egner seg som leder kommer jo såklart mest an på individet, ikke kjønnet. Når du har hatt personlige opplevelser av at menn alltid er de som utmerker seg så gir det jo mening at du har dette bildet. En god leder er ikke nødvendigvis en "militær" eller overdrevent autoritær en heller (åpenbart), så lenge vedkommende klarer å sette tydelige grenser - og det gjøres jo på ulik måte. Tror mange kvinner og menn har ganske ulik lederstil, men skal ikke generalisere for mye her. Kanskje det vil hjelpe deg å lete etter de sidene mange kvinner er sterke på (og det er forøvrig ikke så få). Finnes mange dyktige kvinner og menn (og mange mindre dyktige).

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 

Må ærlig innrømme at jeg (M30) har et problem, nemlig at jeg har litt vansker med å ta kvinnelige ledere seriøst. Jeg føler at dette har først og fremst med fordommer, og at jeg forhåndsdømmer damer i autoritære / ledende stillinger. Jeg vet ikke hvorfor, men har vel kanskje noe med at alle mine ledere (gjennom årene) har vært av den militære sorten - samt at mine flinkeste kollegaer og medelever alltid har vært mannfolk (Jeg jobber innen teknologi). 

Føler rett og slett at for mange kvinnelige ledere folder sammen under press, i motsetning til mannfolk. Dersom det oppstår konflikter, så er de ikke aggressive nok til å takle den. Videre har jeg opplevd kvinnelige medstudenter som var totalt middelmådige, men fortsatt fikk f.eks traineejobber over deres mannlige klassekamerater, som var langt flinkere ledere, og faglig kompetente. 

Men, som sagt, så er dette nok basert på fordommer, og jeg forstår at det er galt å sette kvinner i den båsen. Jeg tenker at det er på tide å skifte mentalitet, da jeg er i den alderen hvor ting enten endrer seg, eller stivner til. 

Har samme erfaring. Tror ikke kvinner tåler like mye press som menn. Menn og kvinner er så forskjellige så det kan jo stemme. Menn er lederskikkelser fra et biologisk standpunkt da høye nivåer av testosteron gjør oss aggresive i arbeidsmarkede og tar  mer sjangser og leder sine kollegaer bedre

Er bare til å se på studiene hvor de har tatt blodprøver av flere 1000 lederne. Tror ikke det er tilfeldighet at de hadde godt 8ver gjennomsnittsnivåer av testoster8n. Til å med eldre menn. Donal trump f.eks har like høyt testosteron som meg. Han er 70 og noe. Jeg er 27

Anonymkode: e3ac0...28b

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har samme erfaring. Tror ikke kvinner tåler like mye press som menn. Menn og kvinner er så forskjellige så det kan jo stemme. Menn er lederskikkelser fra et biologisk standpunkt da høye nivåer av testosteron gjør oss aggresive i arbeidsmarkede og tar  mer sjangser og leder sine kollegaer bedre

Er bare til å se på studiene hvor de har tatt blodprøver av flere 1000 lederne. Tror ikke det er tilfeldighet at de hadde godt 8ver gjennomsnittsnivåer av testoster8n. Til å med eldre menn. Donal trump f.eks har like høyt testosteron som meg. Han er 70 og noe. Jeg er 27

Anonymkode: e3ac0...28b

Menn har i hvert fall høyere selvfølelse, og da er det jo lettere å stå i stormer og ha tro på seg selv som leder. Bekymrer man seg for mye for å bli likt så er det vanskelig å klare seg som leder. 

• Liker 1
Skrevet

TS her: 

Jo, det stemmer nok at menn ofte blir veldig selvsikre, og bastante på noe. Har også merket at spesielt mannfolk i 40-50 åra "aldri" tar feil, og at det ofte bare finnes en vei å gjøre ting. Men de virker også bedre på å "stå han av" (om det er spill eller realitet) høyt press, og situasjoner der du bare må kjøre på. Har selvfølgelig opplevd svært dårlige ledere som bare har forsvunnet, eventuelt delegert all arbeid og ansvar på noen under dem, for så å stikke at når det brenner på dass, men det er heldigvis svært få. 

Skrevet

Selv kvinner tar ikke kvinnelige ledere seriøst, TS.

Anonymkode: ded03...447

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Føler rett og slett at for mange kvinnelige ledere folder sammen under press, i motsetning til mannfolk. Dersom det oppstår konflikter, så er de ikke aggressive nok til å takle den.

Interessant. Det er også menn som mener kvinner er dårlige ledere fordi de er for aggressive og dermed øker konflikter i stedet for å dempe dem.

Anonymkode: b49e5...acc

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv kvinner tar ikke kvinnelige ledere seriøst, TS.

Anonymkode: ded03...447

Ja jøss, det der var jo virkelig oppdatert kilde ;)

Anonymkode: b49e5...acc

• Liker 3
Skrevet

Høres upraktisk ut mtp at i vi lever i et med kvinnelig statsminister og finansminister.

• Liker 5
Skrevet

Har helt motsatt erfaring. Mannfolk i lederstillinger i Norge er utrolig konfliktskye. Bare feier alt under teppet og vil ikke ta i eller se noen konflikter. Mannfolka har lettere for nepotisme og støtter sine ansatte etter trynefaktor. Samtlige kvinnelige ledere på min (store) arbeidsplass er mye dyktigere enn noen av mannfolka. De får ting gjort, griper muligheten til å sette nye ting ut i livet (der mennene bare vil fortsette som de alltid har gjort), mye dyktigere til å lytte til sine ansatte og skaper rett og slett bedre arbeidsmiljø. 

Anonymkode: 50138...651

• Liker 13
Skrevet

Slutt å tenk så mye på kjønn. Leder er leder, jeg har hatt gode og elendige av begge kjønn. 

Anonymkode: 362db...0dd

• Liker 6
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har helt motsatt erfaring. Mannfolk i lederstillinger i Norge er utrolig konfliktskye. Bare feier alt under teppet og vil ikke ta i eller se noen konflikter. Mannfolka har lettere for nepotisme og støtter sine ansatte etter trynefaktor. Samtlige kvinnelige ledere på min (store) arbeidsplass er mye dyktigere enn noen av mannfolka. De får ting gjort, griper muligheten til å sette nye ting ut i livet (der mennene bare vil fortsette som de alltid har gjort), mye dyktigere til å lytte til sine ansatte og skaper rett og slett bedre arbeidsmiljø. 

Anonymkode: 50138...651

Utrolig at folk har så forskjellige erfaringer egentlig. Personlig er jeg faktisk ikke så begreistret for kvinnene på min arbeidsplass...Det er alltid de som går tidlig, som tar mest ferier, og som bidrar minst. Late som norske kvinner generelt syntes jeg. 

Anonymkode: 6544b...316

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Utrolig at folk har så forskjellige erfaringer egentlig. Personlig er jeg faktisk ikke så begreistret for kvinnene på min arbeidsplass...Det er alltid de som går tidlig, som tar mest ferier, og som bidrar minst. Late som norske kvinner generelt syntes jeg. 

Anonymkode: 6544b...316

Er det virkelig utrolig? Jeg trodde det var helt vanlig? Men det virker kanskje utrolig på noen som bruker mesteparten av tiden på å generalisere.

Anonymkode: 5f332...363

• Liker 1
Skrevet

Flinke ledere finnes blant begge kjønn, men jeg har definitivt mer respekt for autoriteten til mannlige ledere. Tror det er en biologisk greie eller hva man skal kalle det. Vi mennesker er dyr, og alt kan ikke analyseres ihjel. Det er helt innenfor å ta mannlige ledere mer seriøst basert på at de er mer selvsikre og tøffe (de av dem som er det).

Anonymkode: 006d5...134

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...