Gå til innhold

Ha foreldre eller elever på Facebook som ansatt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det greit å ha foreldre på Facebook? Legger du til, eller aksepterer du forespørselen?

Og hva med elever på f. eks videregående, kunne du vært venn med de på Facebook?

Spør fordi dette varierer mye, og jeg lurer på hva jeg skal gjøre.

Anonymkode: 29201...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du er lærer/ansatt på skole liksom? Ser en del lærere som har to ulike face-profiler: en privat og en til å svare på spm fra elever og foreldre og lignende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det korte svaret: Nei.

Litt lengre svar: Hør med ledelsen på skolen din om det er noen retningslinjer. 

På små steder der man kjenner foreldre utenom det at de er foreldre, f.eks. idrettslag/slekt/venner/felles hobbyer, er det greit. Men hvis den eneste forbindelsen man har er at de er foreldre til barn du er lærer for, så sier jeg nei. Jeg har heller ikke nåværende elever ved skolen som venner, selv om jeg ikke er lærer for de. Jeg har sagt til elevene at hvis de fortsatt er interessert i å være venn med meg når de går ut av 10., så kan de legge meg til på både snap, insta og face den dagen de er ferdige på skolen. Jeg ville sagt det samme på vgs.

Anonymkode: ef0ac...e1f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt en avgjørelse om at jeg ikke godtar hverken foreldre eller elever på sosiale medier. Jeg foretrekker å få være profesjonell i møte med dem, og holde privatlivet for meg selv. Jeg setter heller ikke pris på at grensene for min private sfære og min fritid forsøkes invadert ved å gjøre Facebook til en arena for ting som er jobbrelatert. Som ansatt i skolen kan det allerede være vanskelig nok å sette grenser mellom jobb og privatliv, om ikke sosiale medier skal komplisere det. For meg vil det neppe være aktuelt når elever går ut av skolen heller.

Noen skoler og kommuner har forresten retningslinjer for slikt, så om du er usikker på om noe slikt finnes ved din skole, sjekk det ut.

Anonymkode: 6f80b...0ed

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt en avgjørelse om at jeg ikke godtar hverken foreldre eller elever på sosiale medier. Jeg foretrekker å få være profesjonell i møte med dem, og holde privatlivet for meg selv. Jeg setter heller ikke pris på at grensene for min private sfære og min fritid forsøkes invadert ved å gjøre Facebook til en arena for ting som er jobbrelatert. Som ansatt i skolen kan det allerede være vanskelig nok å sette grenser mellom jobb og privatliv, om ikke sosiale medier skal komplisere det. For meg vil det neppe være aktuelt når elever går ut av skolen heller.

Noen skoler og kommuner har forresten retningslinjer for slikt, så om du er usikker på om noe slikt finnes ved din skole, sjekk det ut.

Anonymkode: 6f80b...0ed

Jeg synes den tilnærmingen høres veldig fornuftig ut. Om elever vil ha kontakt fordi de lurer på noe så kan de jo alltids bruke mail. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en mor og far på fb. Hun jobber der og vi snakker mye sammen. Ellers har jeg avist noen som ville legge meg til :)

Anonymkode: 7b4b8...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har læreren til ene barnet mitt på FB. Men han var en bekjent før han ble lærer til barnet mitt. Ellers har jeg ikke tenkt at det er naturlig å legge til lærere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange skoler har retningslinjer for dette, og da er det som regel slik at lærere ikke skal være venn med verken elever eller foresatte. Dette er fordi læreren skal få være en privatperson på fritiden sin, og har rett til privatliv. Syns heller ikke det er greit å sende lærere melding på facebook, uansett om du er elev eller foresatt. Facebook er privat, og det må folk respektere. 

Anonymkode: 942f8...927

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det greit å ha foreldre på Facebook? Legger du til, eller aksepterer du forespørselen?

Og hva med elever på f. eks videregående, kunne du vært venn med de på Facebook?

Spør fordi dette varierer mye, og jeg lurer på hva jeg skal gjøre.

Anonymkode: 29201...556

Dette tenker jeg får være helt greit. Har selv læreren til min sønn på Facebook, og det vet jeg om flere foreldre i klassen som har. Benytter meg dog aldri av dette for å sende skolerelaterte meldinger eller kontakte henne utenom arbeidstid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke retningslinjer for dette. Men for meg er det helt uaktuelt å legge til både elever og foresatte. Jeg har hatt noen foreldre på facebook, men det er fordi vi hadde en relasjon og var venner på facebook før jeg byttet jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er uprofesjonelt å blande privat facebook med foreldre/elever. Da får man heller ha en egen "Profesjonell" facebook-konto for slike ting. 

Anonymkode: 44d81...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...