Fiia Skrevet 21. februar 2018 #1 Skrevet 21. februar 2018 Hei! Jeg har en skjønn liten katt på 2 år. Den er veldig glad i og være ute, men nå på vinteren og spesielt nå som det er mye snø og veldig kaldt så liker den ikke og være ute. Han er ute maks 10 minutter per dag, så han liker seg altså ikke noe godt ute når det er så mye snø. Til fredag reiser vi på en liten helge tur, vi reiser ganske tidlig på fredag og komme hjem søndags ettermiddag. Det jeg lurer på er om noen har noen erfaringer med og la katten være hjemme fredag - søndag? Jeg er ganske hønemor og syntes ikke det er noe gøy og la den være alene. Vi reiser ikke så mye, men de gangene vi har vært på ferie, alt fra noen dager til en uke så har mamma og de vært innom en gang daglig for og se til han, men nå går ikke det da vi reiser sammen med de. Jeg tenker at siden han ikke liker seg ute i disse dager så lar jeg han være inne de dagene. Fyller opp godt med mat og vann og legger frem noen nye leker til han. Han har også katte do på vaskerommet som han bruker om nettene og ellers når han er inne. Jeg er så redd for at det skal bli for lenge for han.. Noen som har noen tips og råd? :-)
natana Skrevet 21. februar 2018 #2 Skrevet 21. februar 2018 Noen må se til katten og tømme kattedoen. 10
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #3 Skrevet 21. februar 2018 Få en nabo eller andre som kjenner katten til å komme innom en eller flere ganger pr dag for å se til katten, skifte vann, fylle på mat og kose med kattenAnonymkode: 125e0...39f 7
Cleopatra. Skrevet 21. februar 2018 #4 Skrevet 21. februar 2018 En helg synes jeg er for lenge. Katten trenger tilsyn, rent vann, mat og ikke minst litt kos 4
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #5 Skrevet 21. februar 2018 Som ab sier, har du en som kan ta en titt iblant? Har selv 2 katter. Nå er min ene 2 åring ekstremt rastløs så han hadde ikke klart seg innendørs så lenge. Din katt er kanskje annerledes. Men katter ka ikke aktivisere seg på samme måte som deg og meg. Hva skal han gjøre på i 3-4 dager? Sove? Tenker at det vil være en kjedelig og ensom tilværelse for han Anonymkode: 70962...e4b 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #6 Skrevet 21. februar 2018 8 minutter siden, Fiia skrev: Hei! Jeg har en skjønn liten katt på 2 år. Den er veldig glad i og være ute, men nå på vinteren og spesielt nå som det er mye snø og veldig kaldt så liker den ikke og være ute. Han er ute maks 10 minutter per dag, så han liker seg altså ikke noe godt ute når det er så mye snø. Til fredag reiser vi på en liten helge tur, vi reiser ganske tidlig på fredag og komme hjem søndags ettermiddag. Det jeg lurer på er om noen har noen erfaringer med og la katten være hjemme fredag - søndag? Jeg er ganske hønemor og syntes ikke det er noe gøy og la den være alene. Vi reiser ikke så mye, men de gangene vi har vært på ferie, alt fra noen dager til en uke så har mamma og de vært innom en gang daglig for og se til han, men nå går ikke det da vi reiser sammen med de. Jeg tenker at siden han ikke liker seg ute i disse dager så lar jeg han være inne de dagene. Fyller opp godt med mat og vann og legger frem noen nye leker til han. Han har også katte do på vaskerommet som han bruker om nettene og ellers når han er inne. Jeg er så redd for at det skal bli for lenge for han.. Noen som har noen tips og råd? :-) To dager er ingen problem. Så lenge katten har ren kattedo når dere reiser og ekstra mat og vann går det helt fint. Hvis den skal gå i leiligheten sett noe foran dørene så disse ikke går igjen. Har hatt katter i 14 år og har reist bort 2 dager og ingen problem. Katter har ikke tidssans. Den vil sannsynligvis sove mye siden den ikke har selskap. Den tar ikke skade av det. Reis med god samvittighet. Anonymkode: 45339...4fd 6
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #7 Skrevet 21. februar 2018 Jeg har gjort det en gang. Det var en plutselig krise og jeg var borte akkurat to døgn. Fylte opp mat og vann og satte dusjen på badet til å dryppe bittelitt. Nå kan jo ikke katten snakke så jeg aner jo ikke hva den tenkte men den oppførte seg nå akkurat likt som om jeg hadde vært på jobb en vanlig dag. Anonymkode: 5df10...d26
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #8 Skrevet 21. februar 2018 Det går nok bra, men jeg hadde aldri forlatt katten min uten tilsyn i mer enn et døgn. Rikelig med vann, mat og god oppvarming må være på plass. Katter er sosiale dyr. Når jeg er borte legger min mor lunsjen eller middagen sin til min leilighet for å stelle og sosialiser med katten. Anonymkode: 77f03...415
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #9 Skrevet 21. februar 2018 7 minutter siden, AnonymBruker said: Som ab sier, har du en som kan ta en titt iblant? Har selv 2 katter. Nå er min ene 2 åring ekstremt rastløs så han hadde ikke klart seg innendørs så lenge. Din katt er kanskje annerledes. Men katter ka ikke aktivisere seg på samme måte som deg og meg. Hva skal han gjøre på i 3-4 dager? Sove? Tenker at det vil være en kjedelig og ensom tilværelse for han Anonymkode: 70962...e4b Ikke fullt 2.5 dager... Det ville gått greit med mine katter tror jeg. Den lider jo ingen nød annet enn at den kan bli litt rastløs. Anonymkode: 93d4a...695
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #10 Skrevet 21. februar 2018 Jeg har også spurt om dette før.. Alltid fått flest svar om at det går helt fint, men likevel aldri gjort det. Er bare noe inni meg som sier "nei", så har alltid spurt venner om de kan gå innom en tur. Har du ingen å spørre? Hvis ikke, så går det nok helt sikkert fint for i underkant av to døgn Anonymkode: 38c97...ce4
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #11 Skrevet 21. februar 2018 Ikke noe problem! Jeg gjør dette stadig vekk. Nå er min innekatt, så hun er jo ikke vant til å få gå ut, men jeg fyller godt opp med mat og setter frem vann på flere steder. Katter tåler dette helt fint:) God tur! Anonymkode: 7c953...5c6 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #12 Skrevet 21. februar 2018 1 time siden, Fiia skrev: Hei! Jeg har en skjønn liten katt på 2 år. Den er veldig glad i og være ute, men nå på vinteren og spesielt nå som det er mye snø og veldig kaldt så liker den ikke og være ute. Han er ute maks 10 minutter per dag, så han liker seg altså ikke noe godt ute når det er så mye snø. Til fredag reiser vi på en liten helge tur, vi reiser ganske tidlig på fredag og komme hjem søndags ettermiddag. Det jeg lurer på er om noen har noen erfaringer med og la katten være hjemme fredag - søndag? Jeg er ganske hønemor og syntes ikke det er noe gøy og la den være alene. Vi reiser ikke så mye, men de gangene vi har vært på ferie, alt fra noen dager til en uke så har mamma og de vært innom en gang daglig for og se til han, men nå går ikke det da vi reiser sammen med de. Jeg tenker at siden han ikke liker seg ute i disse dager så lar jeg han være inne de dagene. Fyller opp godt med mat og vann og legger frem noen nye leker til han. Han har også katte do på vaskerommet som han bruker om nettene og ellers når han er inne. Jeg er så redd for at det skal bli for lenge for han.. Noen som har noen tips og råd? :-) Før du skaffer den dyr, så skaffer du deg dyrebarnevakt. En katt skal ikke være alene hjemme i mange timer. Anonymkode: 4c3cf...3b7 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #13 Skrevet 21. februar 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Før du skaffer den dyr, så skaffer du deg dyrebarnevakt. En katt skal ikke være alene hjemme i mange timer. Anonymkode: 4c3cf...3b7 Å om barnevakten blir syk eller dør så gjør man hva? Skal man ha 40 «barnevakter» bare i tilfelle? Dum påstand Anonymkode: 0cab6...a3c 4
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #14 Skrevet 21. februar 2018 En helg er for lenge alene. Man er uansett pliktig å gi dyr tilsyn minst en gang om dagen, så jeg ville hørt med en nabo feks om h*n kan komme innom lørdagen å sjekke at alt er bra, fylle på mat og vann, tømme do og kanskje leke litt med pus Anonymkode: 0cab6...a3c 4
Nappetass1 Skrevet 21. februar 2018 #15 Skrevet 21. februar 2018 Personlig synes jeg ikke at dette er greit. Jeg forlater aldri kattene mine mer enn en dag, maks. Men, vi er alle forskjellige og har forskjellige katter. Du vet vel best selv 2
Fiia Skrevet 21. februar 2018 Forfatter #16 Skrevet 21. februar 2018 Takk for mange gode svar! Jeg har i utgangspunktet barnevakt for katten min, som sagt så er det mamma og min søster som pleier og passe katten, det er veldig sjeldent vi alle er sammen på tur, så det er alltid noen som kan, men siden vi reiser i forbindelse med en familie bursdag så er det ingen andre hjemme. Katten min er adoptert fra dyrebeskyttelsen og på grunn av tøff start på livet er den veldig engstelig av seg, og spesielt engstelig for nye og ukjente folk, som f.eks naboer. Bare det siste året har vi fått 4 nye naboer, så vi kjenner ingen av dem spesielt godt, ikke har vi så veldig lyst til og gi nøkkel til samtlige av de heller.. Han liker seg godt ute, men er også veldig glad i og være inne, og som nevnt over så er den nesten ikke ute nå på vinteren, maks 10 minutter om dagen, noen dager ikke i det hele tatt. Han er glad i og ha oss (meg og samboer) rundt seg, men er ikke veldig kosete av seg.. Jeg tror basert på noen av de kommentarene jeg har fått her og etter en samtale med dyrebeskyttelsen at det går fint og la han være alene fra fredag til søndag. Vi fyller opp godt med mat og vann 2 plasser i leiligheten og lar alle dørene stå oppe. Sørger for at det er varmt og godt og at det holder seg sånn gjennom helgen :-) 4
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #17 Skrevet 21. februar 2018 Ja, bare den ikke finner på å invitere nabolagets katter på hjemme-alene-fest da Anonymkode: 125e0...39f 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #18 Skrevet 21. februar 2018 1 minutt siden, Fiia skrev: Takk for mange gode svar! Jeg har i utgangspunktet barnevakt for katten min, som sagt så er det mamma og min søster som pleier og passe katten, det er veldig sjeldent vi alle er sammen på tur, så det er alltid noen som kan, men siden vi reiser i forbindelse med en familie bursdag så er det ingen andre hjemme. Katten min er adoptert fra dyrebeskyttelsen og på grunn av tøff start på livet er den veldig engstelig av seg, og spesielt engstelig for nye og ukjente folk, som f.eks naboer. Bare det siste året har vi fått 4 nye naboer, så vi kjenner ingen av dem spesielt godt, ikke har vi så veldig lyst til og gi nøkkel til samtlige av de heller.. Han liker seg godt ute, men er også veldig glad i og være inne, og som nevnt over så er den nesten ikke ute nå på vinteren, maks 10 minutter om dagen, noen dager ikke i det hele tatt. Han er glad i og ha oss (meg og samboer) rundt seg, men er ikke veldig kosete av seg.. Jeg tror basert på noen av de kommentarene jeg har fått her og etter en samtale med dyrebeskyttelsen at det går fint og la han være alene fra fredag til søndag. Vi fyller opp godt med mat og vann 2 plasser i leiligheten og lar alle dørene stå oppe. Sørger for at det er varmt og godt og at det holder seg sånn gjennom helgen :-) Det går nok helt fint. Du høres ut som en omsorgsfull og snill katteeier Anonymkode: 125e0...39f 3
Fiia Skrevet 21. februar 2018 Forfatter #19 Skrevet 21. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, bare den ikke finner på å invitere nabolagets katter på hjemme-alene-fest da Anonymkode: 125e0...39f Hehe, ja det var det da. Den gjorde det en gang i sommer, da var vi borte en dag, men lot vinduet på soverommet stå oppe sånn at han kunne hoppe inn (noe han pleier å gjøre når han er ute om nettene) da kom vi hjem til min katt pluss 2 katter til som la og sov på sofaen ^^ 6
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #20 Skrevet 21. februar 2018 Akkurat nå, Fiia skrev: Hehe, ja det var det da. Den gjorde det en gang i sommer, da var vi borte en dag, men lot vinduet på soverommet stå oppe sånn at han kunne hoppe inn (noe han pleier å gjøre når han er ute om nettene) da kom vi hjem til min katt pluss 2 katter til som la og sov på sofaen ^^ Oj Anonymkode: 125e0...39f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå