AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #1 Del Skrevet 21. februar 2018 Hei, Har de siste årene opplevd at jobbintervju blir strekt fryktelig langt. Det aller verste jeg har opplevd, har vært SJU jobbintervju for samme stilling. Vanligvis er det 2-3, noen ganger flere. Men som oftest snakker vi ikke om lønn før i siste runde, som jeg mener blir helt på hodet. Har lyst å vite hvilken lønn en kan forvente seg fra første stund, slik at vi ikke kaster bort hverandres tid. Hvor tidlig føler dere at det er innafor å ta opp lønn? Som sagt, så vil det jo spare begge parter tid, dersom de ligger på et helt annet lønnsnivå enn forventet... Opplevde en gang å bruke 2 uker på intervju (3 runder), bare for å bli møtt med bud på 50000 kr mindre enn det jeg allerede tjener, og med lengre pendling. Dette var naturligvis helt uaktuelt for meg, da vi ikke kom fram til noen enighet. Anonymkode: 5f17f...93d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puppi Skrevet 21. februar 2018 #2 Del Skrevet 21. februar 2018 Beste er vel å spørre, allerede under det første intervjuet? I alle fall under det andre. Tror nok arbeidsgiver opplever lønnsforhandlingen som like ubehagelig som deg selv, bare en fordel å få det på bordet med en gang. Kan faktisk være, befriende. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nevian Skrevet 21. februar 2018 #3 Del Skrevet 21. februar 2018 Som arbeidstaker vil jeg ikke si det er innafor å ta det opp i det hele tatt. Jeg er enig i at det burde kunne avklares tidlig for å ikke kaste bort hverandres tid som du sier, men i Norge har jeg inntrykk av at "alle" mener at å ta opp lønn som arbeidssøker i en intervjuprosess er et dårlig trekk fordi du fremviser feil prioritering overfor arbeidsgiver. Du skal liksom være glad du om du får jobben i det hele tatt. Men det er sikkert veldig ulikt hva arbeidsgiverne tenker om det. Det er nok også forskjell på om det er snakk om en jobb for en fersking i arbeidslivet eller en som har 20 års erfaring. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #4 Del Skrevet 21. februar 2018 Vanskelig... jeg har selv tatt opp det en gang, og det falt ikke i god jord. Det vil i tilfelle ikke være lønnsforhandlinger, det gjør man ikke før man har fått jobbtilbud. Men det burde være innafor å spørre om lønnsrammene. Altfor ofte står det «lønn avhengig av kvalifikasjoner», det sier jo ingen ting. Ser den med at det er bortkastet tid for alle parter med flere intervjurunder hvis de uansett bare kan tilby lønn som er så lav at det er uaktuelt å takke ja... men jeg har ingen god løsning på hva man skal gjøre. Det er jo ikke heldig å oppgi en minstelønn man vil si ja til heller, da står man svakt i lønnsforhandlinger hvis man får jobbtilbud. Anonymkode: 6f012...79c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #5 Del Skrevet 21. februar 2018 Føler nesten at dette "tabuet" om å spørre om lønn ikke er noe annet enn maktspill fra potensielle arbeidsgivere. De som ansetter, ønsker selvfølgelig å betale minst mulig. Dersom det har blitt en kultur hvor det er en uting å spørre om lønn, så kan de utnytte dette ved å la de på andre siden av bordet investere seg i intervjuprosessen, og forhåpentlig takke ja til det første tilbudet som blir slengt på bordet. Folk flest møter på jobb fordi det betaler regningen, blir fantasifullt å innbille seg at hvermannsen har et "indre kall" å fylle ut rapporter eller tulle med Excel-ark. Skulle ønske det var åpen kultur der lønn blir slengt på bordet, så kan folk enten ta intervjuet, eller droppe det. Anonymkode: 5f17f...93d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #6 Del Skrevet 21. februar 2018 På jobbintervjuer jeg har vært på har ikke lønn vært et tema før helt på slutten av siste intervju. Når jeg ble spurt hva jeg forventet i lønn, sa jeg min mening basert på hva andre jeg har studert med fikk jobbtilbud om og mine karakterer. Arbeidsgiver ga meg en god slunt mer enn det jeg ba om som minstesats. Det føltes ikke bortkastet, og jeg er veldig glad i dag fordi jeg tjener ca. 50.000 mer enn det en som ble ansatt samtidig som meg som ikke forhandlet om lønnen tjener. Et jobbintervju tar vel maks et par timer ut av livet ditt, og er ikke bortkastet i den forstand at du opparbeider deg erfaring på intervjuprosessen. Jeg personlig ville aldri spurt om lønn på første intervju: da virker det som om penger er alt som betyr noe. Noe annet er å svare ærlig på hva du synes du er verdt når arbeidsgiver tar opp lønn som tema. Anonymkode: 8cc89...261 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Unika Skrevet 21. februar 2018 #7 Del Skrevet 21. februar 2018 Er en fryktelig uting at lønn nærmest blir nevnt i en bisetning i siste intervju. Lønn er svært viktig, og er tross alt hovedgrunn nummer EN for at man i det hele tatt jobber... Jo mer jeg tenker på det, jo mer tullete blir det at ikke lønn blir diskutert med en gang. Helst burde lønnsrammen stått i utlysningen der det var mulig. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #8 Del Skrevet 21. februar 2018 om lønn ikke står i stillingsannonsen så ringer jeg og spør før jeg sender søknad. alt for mye arbeid å søke og gå på intervjuer for noe som viser seg å være uaktuelt uansett. Anonymkode: 885fb...e3d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #9 Del Skrevet 21. februar 2018 3 minutter siden, Unika said: Er en fryktelig uting at lønn nærmest blir nevnt i en bisetning i siste intervju. Lønn er svært viktig, og er tross alt hovedgrunn nummer EN for at man i det hele tatt jobber... Jo mer jeg tenker på det, jo mer tullete blir det at ikke lønn blir diskutert med en gang. Helst burde lønnsrammen stått i utlysningen der det var mulig. 2 minutter siden, AnonymBruker said: om lønn ikke står i stillingsannonsen så ringer jeg og spør før jeg sender søknad. alt for mye arbeid å søke og gå på intervjuer for noe som viser seg å være uaktuelt uansett. Anonymkode: 885fb...e3d Enig hvis det gjelder lønn i offentlige bedrifter som er bundet til visse tariffavtaler ift. utdanning og erfaring. Veldig uenig hvis det gjelder private bedrifter. Jeg synes det ville vært urettferdig hvis jeg, som har en mastergrad og et studielån å betjene, skulle fått samme lønn som en som bare har et årsstudium. Anonymkode: 8cc89...261 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #10 Del Skrevet 21. februar 2018 Jeg kan ikke fatte hvorfor noen skulle tolke spørsmål om lønn (ved første intervju), som at lønn er det eneste som betyr noe. Har sett denne gang på gang, men det virker jo tullete å dra slike konklusjoner. Lønn er ekstremt viktig, og ikke bare en "bonus" som man skal småprate om i 5-10 min. ved siste intervju. Lønn er noe som bestemmer om du kan pensjonere deg når du er 60, kontra 70, og indikator på hvordan bedriften du skal jobbe for er. Altså, jobben kan jo være en drømmejobb, innen verdens morsomste område, men dersom de tilbyr elendig lønn, så blir mange tvunget til å velge andre alternativ. Anonymkode: 5f17f...93d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #11 Del Skrevet 21. februar 2018 14 minutter siden, AnonymBruker said: Enig hvis det gjelder lønn i offentlige bedrifter som er bundet til visse tariffavtaler ift. utdanning og erfaring. Veldig uenig hvis det gjelder private bedrifter. Jeg synes det ville vært urettferdig hvis jeg, som har en mastergrad og et studielån å betjene, skulle fått samme lønn som en som bare har et årsstudium. Anonymkode: 8cc89...261 Mja, du får jo først og fremst lønnen for jobben du gjør, ikke kvalifikasjonene dine. Hvorfor mange jobber krever høy kvalifikasjon, kan ha noe med at det rett og slett finnes for mange søkere. Finnes dessverre mange jobber der ute som fint kan gjøres uten høyere utdanning, men siden alle nå har en Bachelor eller Master i faget, og søker på samme jobbene, så setter de denne arbitrære grensen. Som utvikler / programmerer, så gir de fleste bedrifter blaffen i hvilken kvalifikasjoner du har. Dersom du er produktiv, får du betalt. Anonymkode: 5f17f...93d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #12 Del Skrevet 21. februar 2018 Som arbeidsgiver i en liten bedrift, kan jeg bare si at de tilfellene der arbeidssøker har spurt om lønn allerede ved første samtale, har opplevdes som en lettelse for både meg og vedkommende. Man kan snakke om så mye rart, motivasjon for søknaden, erfaring, tanker om ting og tang. Men faktum er, at det både arbeidsgiver og lønnsmottaker sannsynligvis er mest interessert i, er hvordan lønnsforhandlingene kommer til å gå. Selvfølgelig er det ubehagelig, men mye lettere å fortsette med intervju-prosessen, om man vet man er nogenlunde enige om lønnsbetingelser / lønnsforventninger fra starten av, spør en meg. Men, dette kommer helt sikker an på type jobb. Er det en stilling med 300 søkere, så faller nok ting litt annerledes. Anonymkode: ddf9c...eab 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #13 Del Skrevet 21. februar 2018 På sist intervju jeg var på snakket sjefen om lønn og lønnsnivå fra jeg kom inn døren til jeg skulle gå. I alle de andre intervjuene jeg har vært på blir gjerne lønnsforventninger tatt opp helt på slutten av første intervju. Blir det ikke tatt opp har det for meg betydd at jeg ikke er aktuell. Anonymkode: 9aea2...738 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå