Gå til innhold

Sommel fra NAV :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er langtidssykemeldt og arbeidsgiver betaler ikke sykepenger utover arbeidsgiverperioden, så jeg får sykepenger fra NAV.  Jeg fikk ikke noe utbetalt 25.01 (skulle hatt for perioden 18.12.17 til 19.01.18).  Skjemaet ble sendt NAV 19.01, med A-post.  Jeg håpet det skulle det vært tidsnok for å "rekke" utbetalingen 25.01 (men regnet med at betalingen ville komme litt senere). Da vi kom til 1. februar og det ikke hadde kommet verken penger på konto eller opplysninger om utbetaling på vei på min side på nav.no ringte jeg og etterlyste.  Jeg fikk beskjed om at jeg hadde fylt ut noe feil på skjemaet og at det var returnert til meg med post.

Skjemaet fikk jeg i posten to uker senere, mandag 15.02.  Det var sendt med B-post.  Skjemaet var stemplet som mottatt 23.01 og følgebrevet datert 30.01.  Altså tok det NAV en uke fra de mottok skjemaet til det ble sendt i retur til meg.  Og de sendte det med B-post, så det tok lang tid før det kom frem.  

Jeg fylte ut det krysset som manglet og sendte skjemaet i retur samme dag som jeg fikk det i posten, med A-post.  Jeg har fortsatt ikke fått utbetalingen.  Ringte NAV i går og etterlyste, da var beskjeden at i deres "system" ligger den som overført, så "du får nok penger i løpet av uka".  Nesten en måned etter at jeg skulle hatt pengene.  Håper det stemmer, for nå begynner jeg å bli VELDIG blakk og en ny regningsbunken skal betales snart. 

Jeg skjønner ikke hvorfor NAV somler sånn.  Å bruke en uke bare på å få sendt skjemaet i retur og så presterer de å bruke B-post?  Jeg synes faktisk det er helt på trynet!  

(JA, jeg vet at det i utgangspunktet var meg som gjorde en feil, men allikevel... De burde jo kunne gjort det på en mer effektiv måte?  A-post burde de i alle fall bruke!)

Anonymkode: f3ae5...7da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke noe som heter a og b post lengre.

Mitt brev til nav tok 6 dager pluss helg. 

Så brukte de 5 dager på å behandle. Selv om det står skjema D på konvolutten, har de ikke kapasitet.  Så folk får ikke penger i tide

Anonymkode: 8c74a...c58

• Liker 2
Skrevet

NAV er lik idioti, er i en lignende sitausjon,

men ny ukompetent saksbehandler som har dårlig tid, og blir sur når jeg ikke kan svare på spørmålet fordi jeg ikke vet.

Anonymkode: 80d1d...9d2

Skrevet

For hver gang du ringer øker behandlingstiden med to dager, det er i hvert fall min erfaring.

Anonymkode: 8ac98...98b

Skrevet

A post og B post finnes ikke lenger. Det ble avviklet fra 01.01.18 og posten sier de skal levere post i hele landet innen to virkedager. At posten tar tid er ikk NAV sin feil. 

Du sier det jo selv, men sier det allikevel. Det er 100% ditt ansvar å fylle ut sykemelding riktig. Det er ikke NAV som somler. 

Jeg jobber med sykepenger i NAV og vi får inn rundt 3000 sykemelding del D PER DAG! Du må gjerne mene jeg somler, men jeg behandler hvertfall krav så det suser hver eneste dag i tillegg til hundrevis av andre oppgaver. Det er faktisk ikke sånn at vi «tar oss tid» fordi vi ikke gidder. Jeg jobber i snitt 5 timer fleks hver uke og hopper ofte over lunsj for å få unna flest mulig saker. 

NAV har saksbehandlingstid. Stort sett 14 dager fra mottatt krav. Kan ikke se de har gått ut over denne saksbehandlingstiden i ditt tilfelle.

Veldig greit å ha NAV å skylde på da :)

Anonymkode: 0966a...bb4

• Liker 3
Skrevet

Og PS: Har ikke legen din fått på plass elektronisk sykemelding?

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke noe som heter a og b post lengre.

Mitt brev til nav tok 6 dager pluss helg. 

Så brukte de 5 dager på å behandle. Selv om det står skjema D på konvolutten, har de ikke kapasitet.  Så folk får ikke penger i tide

Anonymkode: 8c74a...c58

At A- og B-post er faset ut hadde jeg ikke fått med meg før nå, konvolutten var merket "klimanøytral distribusjon B", men de har vel brukt en gammel konvolutt da.  I følge posten.no skal det ta to virkedager for et brev å komme frem, så da har jo enten NAV somlet veldig med å sende brevet eller det har tatt ekstremt lang tid av en eller annen grunn.  Følgebrevet var som sagt datert 30.01 og brevet landet kom først til meg 15.02, det er jo over to uker.  

TS

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og PS: Har ikke legen din fått på plass elektronisk sykemelding?

Jeg kan levere sykemelding elektronisk, men på "Min side" fikk jeg beskjed om å sende det D-skjemaet i posten til NAV i mitt fylke.  Ikke elektronisk.  Både i januar og nå i februar.

TS

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At A- og B-post er faset ut hadde jeg ikke fått med meg før nå, konvolutten var merket "klimanøytral distribusjon B", men de har vel brukt en gammel konvolutt da.  I følge posten.no skal det ta to virkedager for et brev å komme frem, så da har jo enten NAV somlet veldig med å sende brevet eller det har tatt ekstremt lang tid av en eller annen grunn.  Følgebrevet var som sagt datert 30.01 og brevet landet kom først til meg 15.02, det er jo over to uker.  

TS

Brevet legges i posten den dagen det er skrevet ut. Posten tømmes og sendes 2 ganger om dagen i vår avdeling. I verste fall ble det sendt fra NAV første virkedag etter 30.01. NAV kan ikke ta ansvar for at posten ikke klarer å oppfylle sin leveringstid og dette inngår ikke i disse 14 dagene NAV har til rådighet. Samboeren min jobbet i posten da han var student og har fortalt mye om slurv i sorteringssytemet, så det forundrer meg overhode ikke. Det er feks «upopulært» å sortere eskene med masse små brev fordi det tar så lang tid osv. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

A post og B post finnes ikke lenger. Det ble avviklet fra 01.01.18 og posten sier de skal levere post i hele landet innen to virkedager. At posten tar tid er ikk NAV sin feil. 

Du sier det jo selv, men sier det allikevel. Det er 100% ditt ansvar å fylle ut sykemelding riktig. Det er ikke NAV som somler. 

Jeg jobber med sykepenger i NAV og vi får inn rundt 3000 sykemelding del D PER DAG! Du må gjerne mene jeg somler, men jeg behandler hvertfall krav så det suser hver eneste dag i tillegg til hundrevis av andre oppgaver. Det er faktisk ikke sånn at vi «tar oss tid» fordi vi ikke gidder. Jeg jobber i snitt 5 timer fleks hver uke og hopper ofte over lunsj for å få unna flest mulig saker. 

NAV har saksbehandlingstid. Stort sett 14 dager fra mottatt krav. Kan ikke se de har gått ut over denne saksbehandlingstiden i ditt tilfelle.

Veldig greit å ha NAV å skylde på da :)

Derfor det har skjedd flere ganger jeg har blitt glemt i flere mnd og må mase på nav..

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Derfor det har skjedd flere ganger jeg har blitt glemt i flere mnd og må mase på nav..

Derfor hva? 

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Brevet legges i posten den dagen det er skrevet ut. Posten tømmes og sendes 2 ganger om dagen i vår avdeling. I verste fall ble det sendt fra NAV første virkedag etter 30.01. NAV kan ikke ta ansvar for at posten ikke klarer å oppfylle sin leveringstid og dette inngår ikke i disse 14 dagene NAV har til rådighet. Samboeren min jobbet i posten da han var student og har fortalt mye om slurv i sorteringssytemet, så det forundrer meg overhode ikke. Det er feks «upopulært» å sortere eskene med masse små brev fordi det tar så lang tid osv. 

Kjekt for NAV å ha Posten å skylde på da...  For NAV har jo et feilfritt system og gjør aldri feil.🙄  

Har selv opplevd en runde i NAV systemet, først sykepenger og så AAP.  Er mulig jeg hadde maks uflaks, men jeg opplevde mye rot og surr fra dem (som saksbehandler faktisk beklaget etter mye om og men).

Jeg er økonomiansvarlig på jobben og har bl.a. ansvar for å legge inn fakturaer til godkjenning og betaling i regnskapssystemet vi benytter.  Vi mottar gjerne 15-20 fakturaer per dag og de som kommer med Posten får vi stort sett et par dager etter fakturadato, noen ganger har det kanskje tatt en dag eller to ekstra.  At det har tatt to uker har jeg ikke opplevd på de tre årene jeg har hatt den jobben, bortsett fra i tilfeller der sender f.eks. har skrevet feil i adressen.

Anonymkode: 2b97b...a24

• Liker 1
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan levere sykemelding elektronisk, men på "Min side" fikk jeg beskjed om å sende det D-skjemaet i posten til NAV i mitt fylke.  Ikke elektronisk.  Både i januar og nå i februar.

TS

Fra 15. januar kan hele landet sende D-del elektronisk dersom man får levere sykmelding elektronisk. Dette kalles da "søknad om sykepenger", og kan sendes inn så snart sykmeldingsperioden er over.

Jeg regner med det er mange som kommer til å foretrekke papirversjonen allikevel, siden det er mange som sender inn denne, inkludert å svare på om man har vært i jobb eller hatt fri - gjerne en måned før den datoen man svarer for.

Men som denne tråden viser er ikke papir alltid det raskeste allikevel.
Leverer du elektronisk fremover risikerer du ikke å glemme et kryss, og D-del / søknad om sykepenger slipper postgang. Den slipper også å bli åpnet, sortert, lagt i bunker, vente på å komme først i køen for så å bli lagt inn manuelt av en saksbehandler. Da gjør du alt dette selv ved å fylle ut på nett.

Skrevet

Fattig trøst, men jeg er i samme båt. Fra Nav mottok skjemaet mitt på nytt ble det satt 2 nye uker behandlingstid. Nå har de satt en frist til 27. Februar, men det tar jeg med en stor klype salt. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjekt for NAV å ha Posten å skylde på da...  For NAV har jo et feilfritt system og gjør aldri feil.🙄  

Har selv opplevd en runde i NAV systemet, først sykepenger og så AAP.  Er mulig jeg hadde maks uflaks, men jeg opplevde mye rot og surr fra dem (som saksbehandler faktisk beklaget etter mye om og men).

Jeg er økonomiansvarlig på jobben og har bl.a. ansvar for å legge inn fakturaer til godkjenning og betaling i regnskapssystemet vi benytter.  Vi mottar gjerne 15-20 fakturaer per dag og de som kommer med Posten får vi stort sett et par dager etter fakturadato, noen ganger har det kanskje tatt en dag eller to ekstra.  At det har tatt to uker har jeg ikke opplevd på de tre årene jeg har hatt den jobben, bortsett fra i tilfeller der sender f.eks. har skrevet feil i adressen.

Anonymkode: 2b97b...a24

NAV er overhode ikke et godt og fullverdig system, og det har jeg heller aldri skrevet eller påstått, men NAV kan faktisk ikke ta ansvar for Postens behandlingstid. Det handler ikke om å skylde på noen, bare fakta. På samme måte som at Posten ikke kan ta ansvar for at NAV bruker så så lang tid på å behandle kravene de leverer. 

Synd du har hatt en lei opplevelse med NAV. Virker som du har hatt mye dialog med din saksbehandler siden du har fått en beklagelse. Antar derfor at du vet at det skilles på lokal og «forvaltning» og at dine problemer skyldes noe annet enn registrering av del D. I denne tråden er det snakk om registert av sykemelding del D. Det er ikke så utrolig mye feil som kan skje i den delen av saksbehandlingen. Det er ikke saksbehandleren til den enkelte som faktisk utbetaler sykepenger. Det er ingen faste saksbehandlere i «forvaltningen». At ting går til «helvete» i andre ledd av saksbehandlingen er jeg veldig klar over, men igjen, TS snakker om registrering av del D. 

Skrevet
11 minutter siden, applestories skrev:

Fra 15. januar kan hele landet sende D-del elektronisk dersom man får levere sykmelding elektronisk. Dette kalles da "søknad om sykepenger", og kan sendes inn så snart sykmeldingsperioden er over.

Jeg regner med det er mange som kommer til å foretrekke papirversjonen allikevel, siden det er mange som sender inn denne, inkludert å svare på om man har vært i jobb eller hatt fri - gjerne en måned før den datoen man svarer for.

Men som denne tråden viser er ikke papir alltid det raskeste allikevel.
Leverer du elektronisk fremover risikerer du ikke å glemme et kryss, og D-del / søknad om sykepenger slipper postgang. Den slipper også å bli åpnet, sortert, lagt i bunker, vente på å komme først i køen for så å bli lagt inn manuelt av en saksbehandler. Da gjør du alt dette selv ved å fylle ut på nett.

Vil anbefale alle å fylle ut på nett! Kravene behandles daglig og kan ikke bli borte i posten/systemet. De kommer rett inn i din elektroinske mappe. Du får heller ikke sendt inn om du ikke fyller ut riktig, noe som tydeligvis er svært vanskelig for mange. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...