Gå til innhold

Hvordan er det å ha Maine coon?

Anbefalte innlegg

Gjest JeSuisLouise
Skrevet

Jeg har så lyst på ny katt. Vurderer Maine coon eller sibirkatt, som jeg har hatt før. Er det noen som har Maine coon her som kan fortelle litt om de? Av det jeg har lest så ser jeg at de er en av de største rasene, og at de er nesten som hunder. Men er de kosete, som sibirkatten, eller vil de være mer for seg selv? Jeg har bare møtt en Maine Coon, og han var utrolig sur og grinete. Vet at dette varierer selvfølgelig, siden katter er forskjellige :) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var sammen med en som hadde en. Den var kosete ogsånt, men jeg opplevde at den plutselig kunne bite, klore osv uten grunn! Plutselig angrep den meg og jeg måtte gjemme meg under dyna osv.. haha :P veit ikke om den bare ikke likte meg ( har ikke gjort den noe altså) eller om den bare var gæren, ikke silkert det har noe med rasen å gjøre :P Jeg likte den IKKE! Var livredd. Også er de jo store så var jo skummelt når den ble sånn :P  Men, som sagt... det kan hende det bare var den katta og ikke noe med rasen å gjøre

Gjest JeSuisLouise
Skrevet
3 minutter siden, Lillekråka skrev:

Var sammen med en som hadde en. Den var kosete ogsånt, men jeg opplevde at den plutselig kunne bite, klore osv uten grunn! Plutselig angrep den meg og jeg måtte gjemme meg under dyna osv.. haha :P veit ikke om den bare ikke likte meg ( har ikke gjort den noe altså) eller om den bare var gæren, ikke silkert det har noe med rasen å gjøre :P Jeg likte den IKKE! Var livredd. Også er de jo store så var jo skummelt når den ble sånn :P  Men, som sagt... det kan hende det bare var den katta og ikke noe med rasen å gjøre

Så skummelt! De er jo gigantiske så skjønner godt at det er skremmende... Jeg møtte en sånn i Panama og han var bare sur konstant, de eneste som fikk ta på han var eierne. Har ingenting å si hva slags rase jeg får egentlig, men liker så godt denne typen utseende med litt lang pels :) 

Skrevet

Jeg har vært borti kun en Maine Coon og den hadde en psykisk lidelse nærmest. Freste og angrep alle andre enn eieren. Men som sagt har kun møtt en.

Har et par venner som har ragdoll og de er skikkelige kosegriser:laugh:. Svære dotter som gir og tar mye kos. 

Skrevet
20 minutter siden, JeSuisLouise skrev:

Jeg har så lyst på ny katt. Vurderer Maine coon eller sibirkatt, som jeg har hatt før. Er det noen som har Maine coon her som kan fortelle litt om de? Av det jeg har lest så ser jeg at de er en av de største rasene, og at de er nesten som hunder. Men er de kosete, som sibirkatten, eller vil de være mer for seg selv? Jeg har bare møtt en Maine Coon, og han var utrolig sur og grinete. Vet at dette varierer selvfølgelig, siden katter er forskjellige :) 

Norsk skogskatt er ikke noe særlig mindre, mange er ofte større enn maine coon også. Enkelte tror maine coon opprinnelig er nedstammet fra den norske skogskatten, og at vikingene tok den med seg til Amerika.

Uansett, norsk skogskatt er min yndling. Veldig intelligente katter.

Anonymkode: 3063f...3ee

Skrevet
1 minutt siden, JeSuisLouise skrev:

Så skummelt! De er jo gigantiske så skjønner godt at det er skremmende... Jeg møtte en sånn i Panama og han var bare sur konstant, de eneste som fikk ta på han var eierne. Har ingenting å si hva slags rase jeg får egentlig, men liker så godt denne typen utseende med litt lang pels :) 

Jaaa var kjempe skummelt!😬  ååh kjedelig når de ikke er kosete , er liksom det som er så koselig med å ha katt😍😂

Ønsker deg lykketil med å finne en katterase for deg:yvonne:

Gjest JeSuisLouise
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Norsk skogskatt er ikke noe særlig mindre, mange er ofte større enn maine coon også. Enkelte tror maine coon opprinnelig er nedstammet fra den norske skogskatten, og at vikingene tok den med seg til Amerika.

Uansett, norsk skogskatt er min yndling. Veldig intelligente katter.

Anonymkode: 3063f...3ee

De er kjempefine! Jeg har bare hatt kosekatter som ligger i fanget og er snille, så det hadde vært litt kjedelig om jeg kjøpte Maine Coon også er den bare aggressiv :( 

Skrevet

Jeg har en Maine Coon blanding, som vil si huskatt. Er mye maine coon og kun litt snik-parring hos en forelder. ligner på en maine coon og kan lett gå som en renraset katt. 
Min er stor + bittelitt overvektig og veier 12 kg. Optimale for hans størrelse er rundt 9-10 kg, veide 14 før men ble slanket :P 
Han er ekstremt kosete. Elsker nærkontakt og blir litt for klengete til tider. Første folk kommenterer når de ser han, er størrelsen. Fordi han er stor i alle kanter. Høyde, bredde, lengde, diameter, han er diger. Og ikke minst, ekstremt mye pels oppå det hele. 

Ingen tegn på aggresjon, bare kos og kjærlighet. Har hørt at maine coon har et dårlig rykte når det kommer til aggressivitet. 

Anonymkode: ad46b...f65

Skrevet

Tanten min hadde en grand danois en gang. Den var hyper og hoppet på alle hele tiden. Jeg tror den rasen er helt skrudd i hue

Anonymkode: 05759...00b

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Tanten min hadde en grand danois en gang. Den var hyper og hoppet på alle hele tiden. Jeg tror den rasen er helt skrudd i hue

Anonymkode: 05759...00b

Hva har det med saken å gjøre?

Anonymkode: c796c...bb0

• Liker 1
Skrevet

Vi har en maine coon nå. Den har helt fantastisk personlighet. Til og med folk som egentlig ikke liker katter har sagt at han ikke er så verst 😉 Det eneste som er plagsomt er at han maler så høyt at han ikke kan være på soverommet på natta 😅 Han skal helst oppholde seg i samme rom som oss, hopper inn i oppvaskmaskina når jeg åpner den og er litt "hundete". Også er han suuupertålmodig og snill med barn. Tolererer å bli puttet i dukkevogna osv. Anbefales :)

Anonymkode: 17469...b74

Gjest JeSuisLouise
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en maine coon nå. Den har helt fantastisk personlighet. Til og med folk som egentlig ikke liker katter har sagt at han ikke er så verst 😉 Det eneste som er plagsomt er at han maler så høyt at han ikke kan være på soverommet på natta 😅 Han skal helst oppholde seg i samme rom som oss, hopper inn i oppvaskmaskina når jeg åpner den og er litt "hundete". Også er han suuupertålmodig og snill med barn. Tolererer å bli puttet i dukkevogna osv. Anbefales :)

Anonymkode: 17469...b74

Åh, han høres skikkelig koselig ut :) Pleier det variere noe mellom kjønn på Maine Coon? F.eks at hunnkattene er mer bitchy enn hannene? 

Skrevet
Spoiler

Naboen min har Maine Coon og den er veldig stor. Den går løs ute og kommer titt og ofte inn til oss og det er greit. Det er ikke greit for skogkatten min, men det tolereres på en viss avstand. Skogskatten min er også stor og flere har spurt om det er MC.

Nabokatta er veldig kosete og mjauer veldig mye og HØYT, den prøver vel å snakke tenker jeg. Jeg er faktisk litt redd nabokatta pga størrelsen og tenker at hvis den skulle finne på å klore eller bite, ja da blir det i alle fall merker etter det.

Jeg syns den er for stor, men de er absolutt kjempefine.

Jeg bare lurer på en ting, er det vanlig at MC går løse ute? Koster ikke de flere tusen kroner?

Skrevet
56 minutter siden, EvaLena skrev:
  Vis skjult innhold

Naboen min har Maine Coon og den er veldig stor. Den går løs ute og kommer titt og ofte inn til oss og det er greit. Det er ikke greit for skogkatten min, men det tolereres på en viss avstand. Skogskatten min er også stor og flere har spurt om det er MC.

Nabokatta er veldig kosete og mjauer veldig mye og HØYT, den prøver vel å snakke tenker jeg. Jeg er faktisk litt redd nabokatta pga størrelsen og tenker at hvis den skulle finne på å klore eller bite, ja da blir det i alle fall merker etter det.

Jeg syns den er for stor, men de er absolutt kjempefine.

Jeg bare lurer på en ting, er det vanlig at MC går løse ute? Koster ikke de flere tusen kroner?

En MC er vel egentlig like lite egnet til å gå ute alene som en vanlig huskatt. Som regel er eiere av rasekatter mer ansvarlige enn eiere av huskatter. Men er nok en del råtne epler i den kurven òg, tenker jeg. 

Anonymkode: a9e4f...612

Skrevet

Jeg har Maine Coon og synes han er helt fantastisk. Har bare hatt huskatter tidligere, men fra nå av kommer det kun til å bli Maine Coon i denne familien. Han går veldig godt overens med hunden vår da de har kroppsspråk som hund, så huskatter kan bli provosert av oppførselen hans. Vår Maine Coon er utekatt og har heldigvis lært av naboakattene hvordan han skal oppføre seg rundt dem. Fikk høre av oppdretter at Maine Coon hermer etter andre dyr og det tenker jeg at vår har gjort ute blant nabokattene. For i starten da vi først begynte å slippe han ut så oppførte han seg ikke helt "normalt. Kunne finne på å løpe rett bort til katter han ikke hadde møtt før fordi han trodde de skulle leke liksom:fnise: det ble ikke godt motatt for å si det sånn. 

Ellers så er han ganske så sosial av seg, liker å være med på det som skjer og prater en del. Ikke typisk mjauing men lager en lyd med strupen som bare er til å smelte av. Legger seg med oss og står opp med oss. Det hender seg ham har perioder der han ikke er like sosial også. Han kan være inne på dagesvis og maser aldri om å få gå ut så han er ganske glad i å være inne. Inne er han veeeldig rolig, mens ute er det full fart. Heldigvis holder han seg bare rundt hjemmet:) 

Det eneste minuset som jeg kommer på (og som noen har skrevet lenger opp) er at han blir lett sint og tåler ikke en spøk som jeg bruker å si. Jeg kan ikke tulle med han liksom uten at han blir forbanna og skal bite.:dry:

Anonymkode: 474b6...37c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...