Gå til innhold

Har booket tur til New York for 3 dager.. for lite?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kom over et tilbud hvor jeg fikk flybilltter for to personer for 4000 tur retur til New York fra en fredag til søndag kveld. Landet i Norge mandag morgen. Jeg har betalt hotell. Og det kan ikke avbestilles: for 3700 kroner. 

Nå i etterkant så tenker jeg at dette var kanskje en dum ide. Reise til New York på så kort tid. .Men prisene stiger til sommeren. 

Jeg lurer på hva dere mener? Ville dere bare latt pengene gå i vasken eller ville dere dratt? Er turen for kort til New York? Håper på litt tips. Er meg som var litt for ivrig på å komme meg bort en liten tur. 

Anonymkode: a087f...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er i alle fall ekstremt lite miljøvennlig å dra så korte turer til et annet kontinent. 

Anonymkode: 2a1d9...8a6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke får pengene igjen, hva er da vitsen med å IKKE dra? Da er jo pengene ihvertfall bortkastet? 

Jeg ville aldri brukt så mye penger på å reise dit for en så kort periode, man rekker jo knapt å legge fra seg kofferten på hotellet og snu i døren. Men har du først betalt, og du ikke kan få pengene igjen, ser jeg ikke noe som helst vits i å IKKE dra. 

Anonymkode: 47e6a...f35

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 4000 hadde jeg dratt uten tvil. Det kan gi dere en liten smak på byen, liker dere den kan dere alltid prøve å ta dere råd til en lengre tur neste gang?

Anonymkode: 34cbc...723

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt snaut, men samtidig om du planlegger litt i forkant så tror jeg likevel det blir en fin tur.

Du bør finne ut hva dere ønsker å se å gjøre. Studere kartet og se hva som ligger hvor i forhold til hverandre - slik at dere har en plan på hva dere kommer over når dere er i ett område.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge dere planlegger og setter opp alt dere vil se så er det ikke noe problem. De har billige sightseeingturer med buss der, om det er å foretrekke. Folk står utenfor hoteller for å selge billetter til buss, der du får kart og øreplugger slik at du kan høre på fortellinger og historie fra alt som er å se. Vi brukte dette i både Roma og New York 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På så kort tid ville jeg ihvertfall prøvd å snu døgnet så lite som mulig, dvs være oppe sent på kvelden og stå opp i 12 tiden norsk tid.

Endret av perplexed
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Jeg er enig i at fra et miljøperspektiv er dette grisete!

Fra et underholdningsperspektiv ville jeg ha dratt (siden det ikke kan refunderes) uten noen ambisjoner om program i det hele tatt. Dere har 48 timer der i effektiv tid, da hadde jeg bare tatt med fotoapparatet og en bok, surret rundt, gått på cafe og slappet av hele tiden, uten noen striale planer om å faktisk gjøre noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i NY for noen år siden i forbindelse med jobb. Ankom lørdag morgen, reiste tilbake søndag kveld. Altså under 2 døgn. Lørdag kveld gikk med til jobb (middag med viktige kunder). Men resten av tiden var helt super. Jeg droppet "turist-serverdighetene", og bare ruslet rundt i gatene på Manhattan. Shoppet litt, spiste deilige lunsjer, tittet på folk og bygninger. Stakk innom spennende kaffebarer og pub'er. Fant et gatemarked med tusenvis av sko til latterlige priser. Storkoste meg! 

Anonymkode: 4622e...1f2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det kan aldri bli nok. Det er så mye å se og oppleve i New York. Var der i 16 dager og det var alt for liten tid. Ei jeg kjenner har vært der 6 ganger og får aldri nok. Hun sier det samme, det er mye å se og oppleve. 

Så du får nok litt utav det allikevel. Burde tenk deg ut ting du vil se og oppleve på forhånd. 
Selv så angrer jeg på at jeg ikke tenkt noe over det. Var via folkehøgskole og vi hadde en del fritid. Men da var vi blank og endte opp med å shoppe. Noe som ikke er morsomt for min del. I ettertid så finner jeg flere ting jeg ville ha opplevd og sett. 
Skal absolutt tilbake, elsker New York.

Anonymkode: f5cb5...c75

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få gjort mye på et par dager :)
Jeg reiser en del, så mye favoritter er ikke nødvendigvis turistfellene. 
Men gå en tur i Central Park, bare gå rundt i gatene, sitte på kafe. 
Det er jo uansett litt gøy å se typiske turistting når man først er der også. Dere rekker fint 1-2 ting pr dag. 
+ shopping. Det er ikke bilig der, så ikke tenkt at du skal handle masse billige ting. Pga kursen kan enkelte ting faktisk være dyrere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt for mye, for et drittsted. Overpriced, overcrowded, overrated.

Anonymkode: 0d037...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var i NY for noen år siden i forbindelse med jobb. Ankom lørdag morgen, reiste tilbake søndag kveld. Altså under 2 døgn. Lørdag kveld gikk med til jobb (middag med viktige kunder). Men resten av tiden var helt super. Jeg droppet "turist-serverdighetene", og bare ruslet rundt i gatene på Manhattan. Shoppet litt, spiste deilige lunsjer, tittet på folk og bygninger. Stakk innom spennende kaffebarer og pub'er. Fant et gatemarked med tusenvis av sko til latterlige priser. Storkoste meg! 

Anonymkode: 4622e...1f2

Takk for at du delte. Dette var en trøst å lese. Jeg vet det er surrete av meg å bestille så kort ferie men jeg fikk ikke fri annet enn fire dager i den perioden tilbudet var. Vi ankommer en fredag ettermiddag amerikansk tid og blir der til søndag kveld kl 22 amerikansk tid. Får ikke lange tiden på oss men planla å ta en busstur - guidebuss lørdagen rundt i byen for å se den. Ellers blir det bare avslapping. 

Siden vi først har betalt både fly og hotell så er det jo underholdende å reise tross at det var for så kort tid. Det er bra å høre at du koste deg på så kort tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, perplexed skrev:

På så kort tid ville jeg ihvertfall prøvd å snu døgnet så lite som mulig, dvs være oppe sent på kvelden og stå opp i 12 tiden.

Motsatt: stå opp klokka 05 og kom deg i seng kl 22. Da beholder du norsk rytme. Vil de se Empire State Building, bør du gå dit lørdag morgen klokka 08. Da er du våken og opplagt, og ingen kø. Har gjort noen sånne stunt til andre byer langt unna, og det er ok, men litt slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, reiseglad skrev:

Motsatt: stå opp klokka 05 og kom deg i seng kl 22. Da beholder du norsk rytme. Vil de se Empire State Building, bør du gå dit lørdag morgen klokka 08. Da er du våken og opplagt, og ingen kø. Har gjort noen sånne stunt til andre byer langt unna, og det er ok, men litt slitsomt.

Det er faktisk ganske ålreit å stå opp tidlig i New York, ikke bare pga at man holder på døgnrytmen fra Norge, men også for at man kan vandre gatelangs før det blir fullt av folk overalt! Jeg har f.eks. krysset Brooklyn Bridge i seks-tiden på morgenen. Var nesten alene og fikk tatt flere fine bilder uten et eneste menneske i motivene.  Samme med Betheseda Terrace i Central Park, der er det gjerne en god del folk på dagtid, men på morgenen er det stille.  

Etter litt vandring er det jo perfekt å ta en tidlig frokost - masse gode steder rundt i byen! https://ny.eater.com/maps/best-breakfast-NYC  Mange gode navn på den lista.  I tillegg anbefaler jeg The Standard Grill http://www.thestandardgrill.com og Jack's Wife Freda http://jackswifefreda.com . 

Synes planen om sightseeingbuss lørdag og avslapning søndag høres bra ut!  Hvor sent kommer dere fredag? Har dere en plan for kvelden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kjempebillig! Skjønner godt at du kjøpte de billettene. Du er på forhånd forberedt på at du har liten tid, så om det er noe dere MÅ se, planlegg det godt. Ellers ville jeg også prøvd å ta det med ro, rusle rundt (finn på forhånd de beste strøkene for den slags, med kafeer og butikker/marked). Og ta en sånn buss. Blir sikkert en artig opplevelse :)

Anonymkode: 93cd8...bf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er i alle fall ekstremt lite miljøvennlig å dra så korte turer til et annet kontinent. 

Lengden på reisen har da ingenting å si for hvor miljøvennlig noe er..... 🙈🙊 Bruker flyet mindre drivstoff hvis man er borte i 6 mnd? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, FrodeF skrev:

Lengden på reisen har da ingenting å si for hvor miljøvennlig noe er..... 🙈🙊 Bruker flyet mindre drivstoff hvis man er borte i 6 mnd? 

Klart det har noe å si. Reiser du en helg til NY for bare litt shopping og moro er du sannsynligvis av typen som ofte reiser en helg for shopping og moro. Dét er ekstremt lite miljøvennlig. Reiser du til NY i 3 uker eller 6 måneder for den saks skyld, får du utnyttet turen mye mer i form av at du får opplevd mer, som gjør at du ikke planlegger ny tur til NY uka etter du kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, reiseglad said:

Ja, jeg mente i norsk tid, uttrykte det kanskje litt dumt. Jeg har gjort det noen ganger selv på jobbturer til USA, stått opp grytidlig (4 om morgenen), og trent og tatt meg en tur ut for å se på byen. Jobbe fra 9-17, spist middag, og lagt meg i 20-21 tiden. Det er kanskje ikke optimalt om man vil oppleve bylivet på kvelden, men det gjør livet lettere når man kommer hjem ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Christiane_W skrev:

Det er faktisk ganske ålreit å stå opp tidlig i New York, ikke bare pga at man holder på døgnrytmen fra Norge, men også for at man kan vandre gatelangs før det blir fullt av folk overalt! Jeg har f.eks. krysset Brooklyn Bridge i seks-tiden på morgenen. Var nesten alene og fikk tatt flere fine bilder uten et eneste menneske i motivene.  Samme med Betheseda Terrace i Central Park, der er det gjerne en god del folk på dagtid, men på morgenen er det stille.  

Etter litt vandring er det jo perfekt å ta en tidlig frokost - masse gode steder rundt i byen! https://ny.eater.com/maps/best-breakfast-NYC  Mange gode navn på den lista.  I tillegg anbefaler jeg The Standard Grill http://www.thestandardgrill.com og Jack's Wife Freda http://jackswifefreda.com . 

Synes planen om sightseeingbuss lørdag og avslapning søndag høres bra ut!  Hvor sent kommer dere fredag? Har dere en plan for kvelden?

Topp.. ! . Ja jeg tror det kan være lurt med sightseeingbuss lørdagen. Da får vi sett litt av New York. 

Vi lander desverre ikke før kl 19 amerikansk tid fredagen. Reiser hjem igjen kl 22 amerikansk tid søndagen. Lander i Norge mandagen. Men vi kan jo få en spennende tur tross at dette blir kort. 

Problemer mitt er at jeg har ikke fri mens de billigste flybilettene var tilgjengelig. Men hadde en langhelg nå og da nyter jeg på. Er jo ganske rimelig med flybilletter for 2 personer til 4000 :). 

Fredagen blir det å komme seg på hotellet. Spise litt og legge seg og heller stå tidlig opp lørdag morgen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...