Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har en snart 12 åring som ønsker å bli hotelldirektør når hun blir stor. Jeg har en bekjent som driver hotell og han ønsker at datteren min skal jobbe der for å se om yrket passer henne. Hun får da en liten slant for arbeidet og kommer til å bruke tid i oppvasken, på roomservice, som stuepike ol. 

Jeg luftet denne ideen for noen venner, men de mener at en 12 åring ikke får lov til å jobbe og heller ikke bør jobbe, men datteren min VIL og ble kjempeglad for å få tilbudet. 

Hva mener dere? Bør jeg la 12 åringen min jobbe på en "ordentlig" jobb? Vet menge plukker bær, selger avis ol, men dette er jo en annen type jobb. 

Anonymkode: 75678...431

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syntes du burde la henne prøve seg. I beste fall går det bra, i verste fall blir det for mye, også slutter hun.

• Liker 2
Skrevet

Det er ulovlig å gi henne jobb. Aldersgrensen for lønnet arbeid i Norge er 13 år. Barnearbeid er ulovlig. Så hun er for ung, ja. 

Når hun har fylt 13, ville jeg latt henne få lov til å jobbe litt. Det er bare godt for henne, gåde å få lære seg om arbeidslivet, og få tjene litt penger. 

Anonymkode: 165a2...69b

• Liker 10
Skrevet

Synes det er for ungt. Burde vente til 13-14 års alderen, tenker jeg

Skrevet

Barnearbeid er ulovlig. Det er i mot norsk lov å gi lønnet arbeid til personer under 13 år. Så nei, ikke greit, uansett hvor mye hun ønsker det. 

• Liker 3
Skrevet

Husker selv når jeg var i den alderen der. Fikk sommerjobb og tilkalling. Det var helt magisk første lønningsdag. Jeg var så rik og alle pengene hadde jeg tjent selv. 

Nå i etterkant har det gitt meg veldig mye. Det har gitt meg et sundt forhold til økonomi og en tidlig inngang til arbeidslivet. Jeg ton en del utdannelse senere. Men dette var utelukkende positivt. 

Alternativet er at folk i den alderen sitter inne og trykker på et jallaspill på et nettbrett, eller ser på søppel-tv. Det har de ingen ting positivt ut av. Snarere tvert i mot. 

De som virkelig har greid seg og startet noe stort her i verden. Startet tidlig. 

Anonymkode: b5ca0...8de

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husker selv når jeg var i den alderen der. Fikk sommerjobb og tilkalling. Det var helt magisk første lønningsdag. Jeg var så rik og alle pengene hadde jeg tjent selv. 

Nå i etterkant har det gitt meg veldig mye. Det har gitt meg et sundt forhold til økonomi og en tidlig inngang til arbeidslivet. Jeg ton en del utdannelse senere. Men dette var utelukkende positivt. 

Alternativet er at folk i den alderen sitter inne og trykker på et jallaspill på et nettbrett, eller ser på søppel-tv. Det har de ingen ting positivt ut av. Snarere tvert i mot. 

De som virkelig har greid seg og startet noe stort her i verden. Startet tidlig. 

Alternativet er at de trener, leker, gjør plikter i hus og heim, er med venner, driver med fritidsintersser, osv osv osv. Om du tror alt unger driver med på fritiden er nettbrett eller tv, tar du feil. 

Jeg jobbet ikke en dag før jeg begynte som student, og har nå phd og god karriere ;) Så nei, man MÅ ikke begynne å jobbe allerede før man er tenåring. 

11-12-åringer er for unge til å jobbe, i følge loven. Så da skal de få være barn, og ikke bruke fritiden på arbeid. Det kan de gjøre senere. 

Anonymkode: 165a2...69b

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Fint sitat, du burde poste det på fb omgitt av blomster og fugler

Det er selvsagt bare svada. om folk lykkes eller ei har ingenting med tidlig jobb å gjøre, det er langt flere faktorer som ressurs i hjemmet, medfødte evner, livshendelser, tilfelgihter, sykdom osv som spiller inn

Anonymkode: 996e9...0d6

• Liker 3
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei. Jeg har en snart 12 åring som ønsker å bli hotelldirektør når hun blir stor. Jeg har en bekjent som driver hotell og han ønsker at datteren min skal jobbe der for å se om yrket passer henne. Hun får da en liten slant for arbeidet og kommer til å bruke tid i oppvasken, på roomservice, som stuepike ol. 

Jeg luftet denne ideen for noen venner, men de mener at en 12 åring ikke får lov til å jobbe og heller ikke bør jobbe, men datteren min VIL og ble kjempeglad for å få tilbudet. 

Hva mener dere? Bør jeg la 12 åringen min jobbe på en "ordentlig" jobb? Vet menge plukker bær, selger avis ol, men dette er jo en annen type jobb. 

Anonymkode: 75678...431

Under 13 år

Generelt må du være fylt 13 år for å kunne ta deg jobb.

Men driver familien din gård, kan barn under 13 år hjelpe til med f.eks. potethøsting, bærplukking og lett stell av dyr.

Skal du være med i feks filminnspilling eller teater kan du også være under 13,men men bare hvis det «tas tilstrekkelig hensyn til din sikkerhet, helse, utvikling og skolegang». Dine   foreldre (eller andre foresatte) må gi skriftlig tillatelse. Det må også foreligge forhåndssamtykke fra Arbeidstilsynet. (Les mer om dette på arbeidsilsynet.no.)

Anonymkode: 68e1f...058

Skrevet

Barnearbeid er vel forbudt her i landet

Anonymkode: 3d0cf...5dd

Skrevet

Hva med å la henne komme på besøk på hotellet så hun får sett seg rundt og bli kjent med rutiner? Så kan hun komme tilbake når hun er 13-14 år og begynne å jobbe/teste ut litt?

Når hun fyller 14 kan jo begynne å jobbe ved siden av skolen en dag i uka, slik du foreslår i HI. Det var slik jeg begynte å jobbe ihvertfall. 

Anonymkode: 49acb...7fe

Skrevet

Dette er vel strengt tatt ikke lovlig

Anonymkode: f0a6e...131

• Liker 1
Skrevet

vent til hun er 13. Det er uansett alt for tidlig å finne ut om et yrke er noe å satse på.

• Liker 1
Skrevet

Sønnen min på 12 år vil bli elitesoldat. Har en kompis som er marinejeger, vurderer å sende guttungen til han i Afghanistan så han kan prøve ut yrket, få litt arbeidserfaring. Er det for tidlig?

Anonymkode: add6f...6fb

• Liker 5
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen min på 12 år vil bli elitesoldat. Har en kompis som er marinejeger, vurderer å sende guttungen til han i Afghanistan så han kan prøve ut yrket, få litt arbeidserfaring. Er det for tidlig?

Anonymkode: add6f...6fb

Vent til han er fylt 13

• Liker 4
Skrevet

Syns du skal prøve å få det til, ts, det er jo du som kjenner barnet ditt best. Om ikke arbeidsgiver får problemer da.

Anonymkode: 8eb4a...23e

Skrevet

Sånn type arbeid er strengt talt ikke lov før ungen er 13, så vent til da.

Anonymkode: d7d87...913

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemte nok i større grad tidligere, men i dagens teknologiske og effektive arbeidsliv, så hjelper det lite å ha hatt jobber som "alle" kan gjøre. Det hjelper ikke en dritt for å komme inn i min bransje f. eks. der er det kun relevant erfaring som teller. 

Anonymkode: 200cf...863

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...