Gå til innhold

Sent å være ferdigutdannet når man er 28-29 år?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes dere det er sent å være ferdigutdannet like før man er 30 år? Har lyst til å starte på en utdanning, men er da ferdig når jeg er ca 29 år. Er nå 24 og er redd jeg er den eneste på min alder som starter å studere..

Anonymkode: fe0ae...27c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er langt ifra alene om å være så "gammel". Det er ikke unormalt i det hele tatt. De fleste er yngre, ja, men du kommer garantert ikke til å være eldst, og garantert ikke til å være alene. 

Det er da mye bedre å ta en utdanning og bli ferdig før du er 30, enn å jobbe resten av livet (husk du har 30-40 år i arbeidslivet foran deg) med noe du ikke liker. Eller enda verre, gå arbeidsledig fordi du ikke har riktig utdannelse. 

Anonymkode: 2f566...697

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Du er ung nå, du føler at du "blir gammel en dag", men sannheten er at når du er ferdig med utdannelsen, føler du deg fortsatt ung. 

Kjenner mange over 30år som er studenter. 

Anonymkode: 61e34...d39

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet som 28-åring. Eneste negative for meg er det å være eldre enn andre sånn sosialt sett, siden det kan føles litt ensomt ut. Annet enn det ser jeg ingen problemer med det! Hva når du er 30 og fortsatt står uten utdanningen du ønsker deg, da har du fortsatt mange år foran deg i villrede. Kjør på, 24 år er fortsatt ungt. 

Anonymkode: d9529...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke ferdig før jeg er 30 :P da har jeg fortsatt typ 40 år igjen av arbeidslivet. Avhengig av mår jeg pensjonerer meg vel og merke. 

Anonymkode: 9d89d...7b7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er aldri for sent å utdanne seg. Jeg vet av flere som har satt seg på skolebenken igjen i en alder av 30 - 40 og 50 !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ikke. Hvor har folk slike snåle idéer fra? Jeg mener: du kom kanskje igang med høyere utdanning 3-4 år senere enn de som kommer rett fra videregående, men et arbeidsliv varer jo i 40-50 år! Da er de årene du har brukt på annet enn utdannelse forsvinnende lite. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som er i samme situasjon som deg, og det er ikke for sent å studere. Hvis du skal gå en femårig utdannelse vil jeg tro du får godt betalt i form av lønn når du er ferdig, og da tar du raskt igjen de andre med tanke på økonomisk trygghet

Anonymkode: 967ac...d4a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes dere det er sent å være ferdigutdannet like før man er 30 år? Har lyst til å starte på en utdanning, men er da ferdig når jeg er ca 29 år. Er nå 24 og er redd jeg er den eneste på min alder som starter å studere..

Anonymkode: fe0ae...27c

Er du 29 når du er ferdig utdannet så skal du jobbe minimum i 40 år.... Så sånn sett så er det sikkert lurt å bare holde seg til en ufaglært jobb som du sikkert kommer til å trives i de neste 45 årene.... ABSOLUTT ikke for sent, kjør på!

Anonymkode: 98846...8db

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, i dag er kanskje studentene litt eldre føler jeg. Dersom jeg ser på egen krets, og de jeg gikk på skolen med, så er/var vi fordelt ca. 

30% folk som startet på videre utdanning rett etter VGS 

30% folk som hadde vært et år eller to i forsvaret, eller tatt friår etter VGS

30% folk som hadde jobbet et par med noe, eller generelt ikke begynte på utdanningen sin før de var i midten av 20-åra 

10% folk over 40 (skifte karriere, osv.) 

Anonymkode: 4216b...1ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er ferdigutdannet. Det er alt som har noe å si. Vær stolt over din prestasjon! :danse:

Du har vært flink! Kanskje er noen tidligere ferdigutdannede, kanskje er noen senere med å bli det. Men du er det. Det er alt som har noe å si. Nyt livet! :) 

Anonymkode: df90c...aac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtp befolkningsvekst og innvandring, eldrebølge og dessertgenerasjonen som heller naver enn å jobbe, så er Norge i en helt annen økonomisk situasjon om noen få tiår. Pensjonsalderen er trolig 70-75 år i 2050, så du vil ha mange yrkesaktive år foran deg selv om du er ferdig utdannet som 29-åring. Men husk at du kommer til å lide for det økonomisk i fht de som starter i arbeidslivet når de er 20-25.

Jeg har selv en mann som var ferdig med utdanningen som 29-åring og han var da i en svært dårig økonomisk situasjon i fht meg som hadde jobbet fullt siden jeg var 23. Husk også at du må ha xx år i full stilling for å opparbeide deg en god pensjon. Men følg hjertet ditt, hvis det er en bra utdanning med sikker jobb i andre enden så kjør på.

Anonymkode: cffa5...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Mtp befolkningsvekst og innvandring, eldrebølge og dessertgenerasjonen som heller naver enn å jobbe, så er Norge i en helt annen økonomisk situasjon om noen få tiår. Pensjonsalderen er trolig 70-75 år i 2050, så du vil ha mange yrkesaktive år foran deg selv om du er ferdig utdannet som 29-åring. Men husk at du kommer til å lide for det økonomisk i fht de som starter i arbeidslivet når de er 20-25.

Jeg har selv en mann som var ferdig med utdanningen som 29-åring og han var da i en svært dårig økonomisk situasjon i fht meg som hadde jobbet fullt siden jeg var 23. Husk også at du må ha xx år i full stilling for å opparbeide deg en god pensjon. Men følg hjertet ditt, hvis det er en bra utdanning med sikker jobb i andre enden så kjør på.

Jeg tror vår generasjon kommer til å leve til vi er 120-130 år gammel, slik som medisinsk og bioteknologi rykker fram i dag. Så jeg tror vi skal se veldig langt etter pensjonsalder i 70/80-åra. 

Og jo lengre vi lever, des bedre får de som har bedre betalt yrke, og som sparer tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror vår generasjon kommer til å leve til vi er 120-130 år gammel, slik som medisinsk og bioteknologi rykker fram i dag. Så jeg tror vi skal se veldig langt etter pensjonsalder i 70/80-åra. 

Og jo lengre vi lever, des bedre får de som har bedre betalt yrke, og som sparer tidligere. 

Med tanke på den voldsomme økningen av livsstilssykdommer så tviler jeg på at vi blir særlig eldre i fremtiden enn hva vi blir nå. Selv er jeg også svært spent på hva som skal ta over om noen tiår, når antibiotika blir virkningsløst grunnet multiresistens. Befolkningsveksten vil også eksplodere om 20-30 års tid. I verste fall så vil levealderen synke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spesielt sent, du er garantert ikke alene, hvis du skulle bestemme deg for å studere igjen. Husk at mange tar studier som gjør at de ikke er ferdige før rundt denne alderen. Flere tar også etterutdanning eller omskolerer seg når de er når de er både 40 og 50. Ta det helt med ro. :) 

Anonymkode: 731a5...744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei og kjenner nesten jeg blir litt irritert over hvor ofte dette spørsmålet dukker opp på dette forumet. Jeg er 29 og holder på med studiekompetanse nå. Min mor var langt over 40 når hun var ferdig utdannet lærer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ferdig utdannet når jeg var 26, fordi jeg tok mastergrad og hadde et par år fri etter vgs. Flere av de jeg studerte med var over 40. Ei var nærmere 60. Så nei, du er ikke gammel. 

Anonymkode: caf8b...fae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...