AnonymBruker Skrevet 21. februar 2018 #1 Skrevet 21. februar 2018 Annet enn å gjøre masse oppgaver altså. Alltid hatt greie karakterer i matte, men får ikke til dette her. Hører det er ungdomsskole matte, så er sjokkert over at jeg sliter med dette. Er det noen faste og gode triks jeg kan pugge for å komme på vei? Er håndfaste regler jeg savner under utregning, så jeg har litt mer å gå etter. Anonymkode: 4bbdc...bba
Nuttery Skrevet 21. februar 2018 #2 Skrevet 21. februar 2018 Pugg DSM-trekanten og hvilken vei man konverterer enheter. Les over oppgaven tusen ganger. Sjekk benevning. Ha en viss formening om hva som er logisk. Vil du legge ut et eksempel på hvilke matteoppgaver du syntes er vanskelig? Eventuelt send PM. Jeg har aldri vært god i matte, men syntes medikamentregningen var veldig grei.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2018 #3 Skrevet 22. februar 2018 On 2/21/2018 at 1:09 PM, Nuttery said: Pugg DSM-trekanten og hvilken vei man konverterer enheter. Les over oppgaven tusen ganger. Sjekk benevning. Ha en viss formening om hva som er logisk. Vil du legge ut et eksempel på hvilke matteoppgaver du syntes er vanskelig? Eventuelt send PM. Jeg har aldri vært god i matte, men syntes medikamentregningen var veldig grei. Tusen takk for svar og tips etter å ha jobbet med dette i natt ser jeg at det primært er hastighet jeg sliter med. Har ingen eksempler på oppgave her jeg er nå, men jeg fikk høre at man alltid skal forholde seg til styrke, mengde og dose på oppgaver i infusjonshastighet, men så har jeg sett at man ikke alltid skal det likevel. I noen oppgaver blir det presisert i fasiten at vi ikke trengte å regne ut det først, men jeg har da gjort det, og selvsagt fått feil svar. Klarer altså ikke å skille når man skal trenge å regne ut først, og skjønner ikke hvordan andre bare vet når de skal gjøre hva uten en slags fast «formel» på forhånd. Skjønner om du ikke klarer å gi noe råd utifra det jeg skrev der, men det er i hvertfall der jeg står fast. Anonymkode: 4bbdc...bba
Nuttery Skrevet 22. februar 2018 #4 Skrevet 22. februar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar og tips etter å ha jobbet med dette i natt ser jeg at det primært er hastighet jeg sliter med. Har ingen eksempler på oppgave her jeg er nå, men jeg fikk høre at man alltid skal forholde seg til styrke, mengde og dose på oppgaver i infusjonshastighet, men så har jeg sett at man ikke alltid skal det likevel. I noen oppgaver blir det presisert i fasiten at vi ikke trengte å regne ut det først, men jeg har da gjort det, og selvsagt fått feil svar. Klarer altså ikke å skille når man skal trenge å regne ut først, og skjønner ikke hvordan andre bare vet når de skal gjøre hva uten en slags fast «formel» på forhånd. Skjønner om du ikke klarer å gi noe råd utifra det jeg skrev der, men det er i hvertfall der jeg står fast. Anonymkode: 4bbdc...bba Ja, det var litt vanskelig å svare på... Du får sende meg når du finner et eksempel på en oppgave du syntes er vanskelig. Jeg vil anbefale å kladde på papir før du leverer inn. Og det er bedre å regne for mye eller for lite.... Er det en oppgave som dette du sliter med: Til en pasient er det ordinert infusjon Dopamin 9 μg (mikrogram)/kg/min. Pasienten veier 75 kg. Infusjonsvæske Dopamin har styrken 800 μg (mikrogram)/ml. - Hva blir infusjonshastigheten angitt i ml/t?
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #5 Skrevet 23. februar 2018 D= 9 ug/kg/min x 75 kg = 675 ug/min S= 800 ug/ml M= D/S M= 675 ug/min / 800 ug/ml = 0,84375 ml/min 0,84375 ml/min x 60 min/t = 50,625 ml/t Anonymkode: a87c7...571
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2018 #6 Skrevet 23. februar 2018 Ikke overtenk og overkompliser oppgaven, tenk logisk! Jeg hadde gode karakterer i matte fra vgs, men strøk flere ganger på medikamentregningen fordi jeg overtenkte alt, tenkte at så enkelt kan det ikke være. Men, jeg hadde heller ikke øvd godt nok på oppgaver og var rett og slett for slapp student. Men etter dette tok jeg meg kraftig i nakken og har aldri gjort en eneste feil IRL, og bare fått positive tilbakemeldinger! Anonymkode: c2764...4c6
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #7 Skrevet 2. mars 2018 Takk for svar, litt sen tilbakemelding for la vekk alt av mobil og nett 😊 har regnet og regnet fra morgen til ettermiddag hele uka, og nå sitter det endelig må jobbe litt mer med tid bare! Hadde ikke trodd jeg skulle skjønne noe, så dette var gøy å få til 😊 Anonymkode: 4bbdc...bba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå