Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det slås nå opp i avisen at nordmenn handler godis på nett fra utlandet for å omgå den norske sukkeravgiften. 

Jeg var inne på en av de svenske nettbutikkene, og så at man sparer jo faktisk veldig mye ved å handle der. Nidar-farovittposen jeg liker best kostet halvparten av hva den gjør her, og frakten er kun på kr 69. Så nå vurderer jeg å prøve. 

Hvilke butikker har dere handlet fra? Jeg har bare sett på maxgodis.se, er det noen andre som har bedre utvalg? 

Frkten min er at det kommer til å øke godisinntaket mitt. Nå kjøper vi det vi planlegger å spise, og spiser det vi har kjøpt, og har aldri ting liggende. Jeg er redd for at om det hele tiden er tilgjengelig i huset, så blir det å ta seg en bitte liten en hver gang jeg går forbi skapet... Og om lørdagen når vi har spist det vi har funnet frem, så er det jo bare å hente mer i skapet, man blir ikke stoppet av at det er tomt. 

Så sånn sett fungerer sukkeravgiften helt fullstendig mot sin hensikt. I tillegg til at den norske stat går glipp av inntektene fra moms og avgifter, og utlandet får den gleden i stedet. Hurra for fremsynte politikere... 

Anonymkode: d513f...aee

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det slås nå opp i avisen at nordmenn handler godis på nett fra utlandet for å omgå den norske sukkeravgiften. 

Jeg var inne på en av de svenske nettbutikkene, og så at man sparer jo faktisk veldig mye ved å handle der. Nidar-farovittposen jeg liker best kostet halvparten av hva den gjør her, og frakten er kun på kr 69. Så nå vurderer jeg å prøve. 

Hvilke butikker har dere handlet fra? Jeg har bare sett på maxgodis.se, er det noen andre som har bedre utvalg? 

Frkten min er at det kommer til å øke godisinntaket mitt. Nå kjøper vi det vi planlegger å spise, og spiser det vi har kjøpt, og har aldri ting liggende. Jeg er redd for at om det hele tiden er tilgjengelig i huset, så blir det å ta seg en bitte liten en hver gang jeg går forbi skapet... Og om lørdagen når vi har spist det vi har funnet frem, så er det jo bare å hente mer i skapet, man blir ikke stoppet av at det er tomt. 

Så sånn sett fungerer sukkeravgiften helt fullstendig mot sin hensikt. I tillegg til at den norske stat går glipp av inntektene fra moms og avgifter, og utlandet får den gleden i stedet. Hurra for fremsynte politikere... 

Målet med sukkeravgiften er jo ikke at staten skal tjene mer penger, men at folk skal få i seg mindre sukker. De færreste kommer til å gjøre som du sier, kjøpe godteri i utlandet.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Jentadi skrev:

Målet med sukkeravgiften er jo ikke at staten skal tjene mer penger, men at folk skal få i seg mindre sukker. De færreste kommer til å gjøre som du sier, kjøpe godteri i utlandet.

Nåja. Avgiften rammer også varer UTEN sukker. I følge artiklene er det salget av Pepsi Max, som er helt uten sukker, nordmenn handler mest av i de utenlandske godisbutikkene. 

De færreste kommer til å handle godis fra utlandet, men de færreste kommer til å redusere sukkerinntaket sitt. Folk flest har råd til å betale for godis selv med høyere avgift. Det er ytterst få som vil kutte ned på sukkerkosen pga denne avgiften. 

Så hovedformålet er nok at staten skal dra inn penger, ikke folks ve og vel. 

• Liker 6
Skrevet

Hvis man spiser kun fornuftige mengder godteri så har jo ikke sukkeravgiften noen som helst betydning for den enkeltes økonomi. Spiser man så mye godteri at avgiften merkes på økonomien så bør man heller gjøre seg opp noen tanker om eget kosthold... 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har bestilt fra maxgodis og er storfornøyd. Rimelig godis og ofte også godis som man ikke finner tak i på de vanlige butikkene (som f.eks. Dumle med pepperkakesmak til jul). De har ganske kjapp frakt også synes jeg, og stadig redusert eller gratis frakt. Jeg synes også det er fint at de selger ut godis som snart går ut på dato til sterkt redusert pris.
Jeg er ganske godtemoms og bør helst ikke ha godis i huset hele tiden, men har klart å venne meg av med å snoke i skapene til hverdags, og skulle jeg likevel falle for fristelsen spiser jeg bare en eller to biter istedet for å fråtse i meg hele sjokoladeplata eller posen. Skal man kjøpe godis i store mengder og ha på lager må man nesten bare ta seg selv i nakken og ikke falle for fristelsen å gå og småmumse :)

Skrevet

Jeg har handlet fra maxgodis.se lenge. Relativt billig, og rask levering. Har aldri hatt noe trøbbel med dem. Jeg venter med å bestille til de har gratis frakt eller andre tilbud jeg ønsker å benytte meg av da. 

Anonymkode: 58a0a...701

Skrevet
1 minutt siden, Leo skrev:

Hvis man spiser kun fornuftige mengder godteri så har jo ikke sukkeravgiften noen som helst betydning for den enkeltes økonomi. Spiser man så mye godteri at avgiften merkes på økonomien så bør man heller gjøre seg opp noen tanker om eget kosthold... 

For meg er det prinsippet, ikke det at vi ikke har råd. Vi har særdeles god økonomi, så sukkeravgiften har overhodet ikke hatt noe som helst å si for vårt inntak av godis så langt i år, og kommer ikke til å ha det i fremtiden heller. 

Men jeg er litt der at hvorfor betale mer enn man MÅ? Selv om jeg har masse penger, liker jeg ikke å sløse med dem. Jeg bruker prisjakt når jeg ser etter ny vaskemaskin, og kjøper den der det er billigst, ikke fordi jeg ikke har råd til å kjøpe den på nærmeste butikk, men fordi jeg synes det er tullete å betale mer enn man er nødt. 

Samme med godiset. Hvorfor betale 69 kr for en nidarpose, når man kan betale 32 kr? OG samtidig signalisere til politikerne at man synes politikken deres er latterlig. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjøper store mengder godteri i Sverige innimellom. Skal ha nok til halloween, barnebursdager, eget snop etc. Vi bor ikke så langt unna grensen, og det hender vi tar oss en helg med overnatting og shopping i en av grensebyene. Hadde vi ikke kunnet ta disse turene innimellom, ville jeg også handlet på nett.

På våre nærbutikker er det blitt latterlig dyrt for godteri. Store sjokoladeplater til 45 kr. Til og med smågodtet har stabilisert seg på 17 kr pr 100 gram på rema og kiwi her vi bor. Jeg kjøper aldri godteri til fullpris lenger. Men når det er tilbud (og det finner man rett som det er) hamstres det litt, ja.

Anonymkode: 1e56c...7ef

Skrevet

Fant artikkelen i dagbladet jeg leste: https://www.dagbladet.no/mat/politikerne-fortviler-vi-hamstrer-godteri-som-aldri-for/69511174

Der står det at "En av fem nordmenn (21 prosent) planlegger å handle på nett fra Sverige i år, mot 16 prosent i fjor, "

Det er jo ganske mange, spesielt med tanke på hvor mange nordmenn som er for unge til å handle på nett, eller er av Den Eldre Garde som ikke bruker Internett & Sånt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...