Gå til innhold

Liker ikke samboeren til lillebror

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

De har vært sammen lenge nå og jeg håper de aldri gifter seg selv om hun presser han veldig. Det jeg misliker er at mens han jobber, driver hun dank hjemme. Mamma var innom i dag på morgenen og da kommer hun i samme joggedressen som hun alltid går rundt i og ber ikke moren min inn til tross for at mamma kom med brød og varer. Siden de møttes, har hun alltid snyltet på han i større eller mindre grad. Hun gikk fra å studere, til å jobbe minimalt til å sykmelde seg. Da hun måtte ut i jobb igjen og alle aplauderte, ble hun plutselig gravid. Da var det å sykmelde seg igjen så fort som mulig og  ta all permisjon. Nå er det slutt på permisjonen og hun skal visstnok studere litt. Hun sa en gang at hun ønaker å jobbe minimalt.

Broren min jobber mange og tunge skift. Han lager mat og handler ofte inn.

Er så lei dette

Anonymkode: cb926...c95

Du skrev dette kl 11, og siden mor di har hatt tid til å oppdatere og prate med deg etterpå så skjedde dett før 10, hos en barnløs, sykmeldt gravid kvinne... Var det avtalt? Jeg hadde heller ikke bedt inn folk da, og før jeg fikk unger hadde jeg trolig sovet og vært langt mer uanstendig klokka 10 en dag jeg var sykemeldt. Spesielt som gravid, da var jeg trøttere enn en 14-åring på en lørdags morgen... Døgnet rundt. 

Anonymkode: 70b52...8e7

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som en del her inne synes det er helt ok å gå sykemeldt.. det er jeg forsåvidt enig i, hvis det ikke er et mål i seg selv. Nå kan det også være, hold dere fast, at det ikke er lett å bryte en negativ relasjon. Hvis dere har vært sammen med noen dere er glad i, men som egentlig ikke gjør noe bra for deg, samtidig som du ikke klare å bryte relasjonen, så forstår dere litt bedre. Virker som en del i tråden her mener en bare skal støtte den sykemeldte uten å høre på søsteren.. og dette bak skjulte anonyme brukere.. jeg var sammen med ei dame som var veldig snål, alt fra å ikke fikk jeg høre på black eyed peas fordi det var "festmusikk" og vi skulle ikke feste til at jeg ikke måtte se på tv reklamer med bikinidamer fordi hun mente hun ikke hadde bikinikropp selv om jeg brukte 2 år på å si at det hadde hun.. allikevel varte forholdet 2.5 år.

Det er utrolig viktig av søsteren her synes jeg å være bekymret. Hun er jo glad i sin bror.. at dere ikke skjønner det får meg til å lure på alder og intensjoner. selv m 30 her.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv ute i permisjon nå, og var sykmeldt noen uker før. Venter på vår første baby. Det er jeg som tar all permisjon unntatt de 10 ukene pappaen skal ha på slutten. Jeg sover gjerne til 11-12 og i værstefall 13 på dagen for å hvile godt før fødselen. Og jeg sover best på formiddagen tydeligvis. Så om noen hadde kommet hit før 11, hadde jeg nok ikke åpnet døra om det ikke var planlagt på forhånd at du skulle komme. Og jeg håper på ingen overeaskelsesbesøk ila dagen, for klesstilen min hjemme er en av samboer sine store hettegensre. Men når jeg skal ut, eller får besøk, tar jeg på meg en Ok joggebukse eller en kjole og strømpebukse. Det er lite klær som er behagelige å bruke når en er gravid. Og du vet heller ikke grunnen til hvorfor vedkommende er sykmeldt.

Men jeg vil anbefale deg å i stedet for å synse med din mor, og klage om hun på nettet. Så ta en prat med lillebroren din, fortell dine tanker, og vis støtte til han. Fortell hvordan du ser det, og spør om han har det bra i forholdet. Det får du mye mer ut av, enn denne tråden her. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøsses, måtte innom her og sjekke for jeg tenkte det kunne være svigerinna mi. 

Vet nemlig at svigerinna mi ikke har så mye til overs for meg. 

Men som sagt, det er lillebroren din sitt problem. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er så herlig å være sammen med lillebrødre. Ikke bare får du svigermor og deale med. Svigermor har en datter som løper hennes ærender i tillegg. Av og til to. Og samtalene dem imellom dreier seg om hvor jævlig svigerdattra er.... for hun er jo ikke som dem selv må vite.

Anonymkode: 44c66...4ec

Pleier mødre og snakke med døtrene sine om hvor jævlig svigerdatteren er? Er det normalt? 🤔

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forskjell på det å være syk og det å være lat. Jeg gjennomskuet henne for lengst. Hun oppfører seg som en primadonna og krever. Hun føler seg berettiget alt mellom himmel og jord. Et normalt mennenske vil først bli frisk, bidra hjemme og deretter få barn. Hun får barn for å slippe å gå på jobb. Hun mener selv at hun var en av de smarteste i klassen, men hun har alltid tatt snarveier for å slippe unna. Og når jeg ser og hører hvordan min bror, etter endt arbeidsdag blir kommandert til å måtte kjøpe smågodt fordi hun ikke orker, da blir jeg veldig sur. Han pusset opp, han kjøper mest og hun kommanderer og snakker nedlatende til han.  TS

Fortsatt, ikke ditt problem. Hvis du ikke har snakket med LB din om situasjonen, så kan du vel heler ikke uttale deg så mye om ting du ikke vet? Hvis han ønsker og dra og kjøpe godteri til henne så får han vel bare gjøre det? Eller så må han nesten gro litt baller å stå opp for seg selv og si nei. Hvorfor irriterer situasjonen deg så masse🙄? Er du sjalu fordi hun ikke jobber og heler går hjemme og er sykemelding? Det spiller vel ingen rolle hva hun bedriver tiden sin med? Det er ikke akuratt sånn at du bor med henne?

Anonymkode: b95fb...2f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forskjell på det å være syk og det å være lat. Jeg gjennomskuet henne for lengst. Hun oppfører seg som en primadonna og krever. Hun føler seg berettiget alt mellom himmel og jord. Et normalt mennenske vil først bli frisk, bidra hjemme og deretter få barn. Hun får barn for å slippe å gå på jobb. Hun mener selv at hun var en av de smarteste i klassen, men hun har alltid tatt snarveier for å slippe unna. Og når jeg ser og hører hvordan min bror, etter endt arbeidsdag blir kommandert til å måtte kjøpe smågodt fordi hun ikke orker, da blir jeg veldig sur. Han pusset opp, han kjøper mest og hun kommanderer og snakker nedlatende til han.  TS

Og du blir sur fordi din bror må gjøre ting som du ikke ville gjort? Jeg tror du også ville gjort mye for din mann om han ikke kunne gjøre det.

Om han må kjøpe med smågodt på vei hjem, så er det noe jeg også ber mannen min om å gjøre. Det er fordi han passerer 5 butikker på tur hjem, og jeg står midt oppi middag på den tida. Så om jeg har lyst på noe, eller om det er noe vi trenger, så kan jeg godt ringe han for å få han til å kjøpe på tur hjem, istedet for at jeg må ut en tur ekstra etterpå. Da har jeg allerede vært ute og handlet, og har evt glemt noe på butikken. Eller at jeg har lyst på noe som han kan kjøpe med hjem. Enkelt og greit, og ikke noe hans søsken skal blande seg opp i.

Hvordan vet du alt dette om henne, det at hun helst vil få barn og være hjemme framfor å jobbe? Hvem har fortalt deg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjorde moren din der? 

Jeg var samboer med en slik svigerfamilie som kom på "velmenende" besøk uvarslet, og la seg oppi hvor mye jeg jobbet. 

De visste ikke at jeg i tillegg til tøff medisinsk behandling var blitt voldtatt en tur ute på byen. Ekssamboer car støttende. Familien hans gjorde meg gal! 

Anonymkode: 36db3...727

Det må da være lov for en svigermor å komme på besøk, uten å bli anklaget for hva man gjør der???

Og hvis man er i så nær familie, så kan man hvertfall si at det er en grunn til at sånn er sånn, men at man ikke ønsker å snakke om det. Det forstår alle. Hadde synes det var rart å gå skjule en sykdom overfor familie, og blitt hysterisk over besøk. Da jeg var syk, sa jeg at jeg slet med skulder og nakke, hodepine osv. Ingen stilte mer spørsmål da. Hadde ikke hatt noen ønske å gå rundt som en zombie, og låst døra for svigerfamilie. For meg er det familie - spesielt etter vi fikk barn.

Klart man stiller spørsmål og bekymrer seg for nær familie! Man har bånd, selv om man har fått barn osv. Blir helt sjokkert over alt TS får slengt til seg, før å være bekymret! Det har ingenting med å blande seg å gjøre! Det er ikke sikkert det er slik at TS og familien hennes plager svigerinnen!

Anonymkode: 249db...f29

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skrev dette kl 11, og siden mor di har hatt tid til å oppdatere og prate med deg etterpå så skjedde dett før 10, hos en barnløs, sykmeldt gravid kvinne... Var det avtalt? Jeg hadde heller ikke bedt inn folk da, og før jeg fikk unger hadde jeg trolig sovet og vært langt mer uanstendig klokka 10 en dag jeg var sykemeldt. Spesielt som gravid, da var jeg trøttere enn en 14-åring på en lørdags morgen... Døgnet rundt. 

Her tar dunvirkelog for gitt at svigermor trenger seg på! Merkelige svar i denne tråden. Får nesten føelse av at det sitter en hel haug med late folk hjemme, sol hater svigers!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her tar dunvirkelog for gitt at svigermor trenger seg på! Merkelige svar i denne tråden. Får nesten føelse av at det sitter en hel haug med late folk hjemme, sol hater svigers!

Jeg og en haug andre spurte om det var avtalt, eller om svigermor kommer med matvarer tidlig om onsdag morgen for egen maskin, uten behov eller avtale. I siste tilfelle, om de er oppegående og har nok inntekt så virker det som tidenes tynneste grunn til å snoke på svigerdatteren. 

Man må gjerne komme på uanmeldt besøk, men en tidlig hverdags formiddag er et veldig rart tidspunkt å komme uanmeldt på. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og en haug andre spurte om det var avtalt, eller om svigermor kommer med matvarer tidlig om onsdag morgen for egen maskin, uten behov eller avtale. I siste tilfelle, om de er oppegående og har nok inntekt så virker det som tidenes tynneste grunn til å snoke på svigerdatteren. 

Man må gjerne komme på uanmeldt besøk, men en tidlig hverdags formiddag er et veldig rart tidspunkt å komme uanmeldt på. 

Det vet du ingenting om! Det kan være at hun ønsket å være snill! Dere tar for gitt! Og dere har angrepet TS sol om hele familien hennes er monstre som ønsker å ødelegge! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Moren hadde jo handlet mat til svigerdatteren, som hu skulle levere!

Anonymkode: 232ce...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 hours ago, hotellpute09 said:

Det kan være gode grunner til at hun går hjemme. Det er ikke sikkert hun og broren din forteller alle alt..

Hvorfor kommer moren din med brød og varer? Om dere er så lei av hennes «tafatthet» så slutt å gjøre slike ting også. 

Det er vel for å sjekke om hun går og dasser i joggebukse det da...

Om hun sykemelder seg ts, så er hun vel syk? Har det falt deg inn at det kan være grunnen til at hun ikke jobber? :P 

Anonymkode: 262d1...2ca

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, måtte han stoppe på butikken på vei hjem fra jobb? Det har jeg også bedt mannen om, mange ganger, ante ikke at det var galt. 

Ikke slippe inn folk som står på uanmeldt på trappa når jeg nettopp har stått opp, ikke dusjet, står der omtrent i pysjen? Skyldig, det skjer ofte, har en kronisk sykdom som gjør at jeg soser rundt i joggedress halve dagen, hvis jeg ikke må være sengeliggende. Gidder ikke alltid si til alle og enhver som ringer på at huff, beklager, jeg er så dårlig i dag. Ofte er det rotete inne også, fordi jeg har vært sengeliggende dagen før! Hvor vanskelig kan det være å ringe på forhånd til noen du vet er sykmeldt/kronisk syk for å høre om det passer? 

Og når man har en ekstra dømmende svigermor som ringer rundt og sladrer blir det vel enda vanskeligere å be henne inn hvis man ikke har forberedt seg, dusjet, vasket huset og bakt minst to slag... 

Anonymkode: cab8a...286

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil du med dette innlegget Ts? Vil du ha råd om hva du bør gjøre? Hva lillebror bør gjøre? Eller bare klage på at du ikke liker svigerinnen din? 

:vetikke:

Anonymkode: 5fb8a...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 21/02/2018 den 10.59, AnonymBruker skrev:

De har vært sammen lenge nå og jeg håper de aldri gifter seg selv om hun presser han veldig. Det jeg misliker er at mens han jobber, driver hun dank hjemme. Mamma var innom i dag på morgenen og da kommer hun i samme joggedressen som hun alltid går rundt i og ber ikke moren min inn til tross for at mamma kom med brød og varer. Siden de møttes, har hun alltid snyltet på han i større eller mindre grad. Hun gikk fra å studere, til å jobbe minimalt til å sykmelde seg. Da hun måtte ut i jobb igjen og alle aplauderte, ble hun plutselig gravid. Da var det å sykmelde seg igjen så fort som mulig og  ta all permisjon. Nå er det slutt på permisjonen og hun skal visstnok studere litt. Hun sa en gang at hun ønaker å jobbe minimalt.

Broren min jobber mange og tunge skift. Han lager mat og handler ofte inn.

Er så lei dette

Kjære TS. Du har fått mange forskjellige svar i denne tråden og jeg forstår at det kanskje blir litt demotiverende å lese gjennom alle. Men jeg håper likevel at du leser dette.

Det aller viktigste her er: har du snakket med broren din? Gir han uttrykk for at han ikke trives med tilstanden hjemme? Er han sliten og nedfor? Det er helt naturlig at du kun gir oss din side av saken, derfor er det veldig viktig å vite hvor du har informasjonen fra. Dersom du ikke har dette direkte fra broren, din, så  du snakke med han først.

Det er ikke alle som har et A4-liv med en normal oppvekst, normal fortid, normal familierelasjon og normal helse. Noen har mer bagasje enn andre, og det kan gi mange forskjellige utslag. Jeg er en av de. Min bagasje er fylt med alvorlig omsorgsvikt, tung sykdom og vanskelig forhold til min egen familie. Dette fører i praksis til at jeg enda ikke kan jobbe fulltid, at jeg noen dager er så sliten at jeg ikke engang klarer å formulere ord med munnen, at jeg er ekstremt kresen på mat og at jeg må planlegge alt sosialt i lang tid på forhånd.

Dersom man ikke vet hva som ligger bak min atferd, så oppfattes jeg som lat, frekk og hoven, men i virkeligheten er jeg bare syk, kvalm og stille. Jeg har heller ingen interesse i å flagge rundt med historien min. Jeg har rett og slett ikke behov for at alle skal forstå meg ned i den minste detalj (utenom mannen min, selvsagt). Men vi er tross alt bare mennesker alle sammen, og man kommer utrolig langt med en god dose toleranse og romslighet.

Jeg vil tippe at det er veldig mye her som du ikke vet og som du heller ikke har rett til å vite. Selv håper jeg at min svigerfamilie har medmenneskelighet nok til å stole på at mannen min, deres sønn og bror, kan ta ansvar for sitt eget liv og at han er oppegående nok til å ta gode valg (som f.eks å velge å gifte seg med meg). Og dersom de har problemer, så håper jeg virkelig at de er modne nok til sette seg ned sammen med meg og ta det opp på en ordentlig måte, slik at jeg kan få forklart meg. Nøkkelordet her er forståelse, ikke sladring, antagelser og mistenksomhet.

Dersom broren din har gitt klart uttrykk for at han mistrives, så er det fremdeles hans liv, og med mindre han ber dere om hjelp til å komme seg ut av situasjonen, så må dere være voksne nok til å la dem få leve sitt eget liv. Uten unødvendig innblanding og uten baksnakking (noe de fleste slutter med etter videregående).

Anonymkode: edf87...b3b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, du høres ut som svigerinna mi!

Jeg er kronisk syk. Da jeg og samboeren ble sammen jobbet jeg i en fysisk krevende jobb. Jeg elsket det! Men jeg ble sykere av jobben. Jeg måtte til slutt innse at jeg måtte omskoleres. Begynte på en bachelorgrad. Helsa ble fort mye verre, og jeg måtte slutte på skolen.

I dag er jeg hjemmeværende. Jeg er alvorlig syk, men det synes ikke på meg. Hver gang jeg skal møte noen andre enn samboeren, min mor eller min søster, så steller jeg meg ekstra, tar masse smertestillende og presser meg selv for å se og virke frisk. Fordi det er en for sårbar situasjon for meg å vise min sykdom...

Samboer jobber mye. Fordi han liker jobben sin. Han har store ambisjoner innen yrket og vi har snakket mye om det at han ønsker å jobbe så mye som mulig akkurat nå.

Jeg må ofte stå over sosiale ting sammen med familien hans, fordi jeg ikke har kapasitet. Men jeg står også over ting med andre, ikke bare dem.

Jeg har prøvd å forklare min situasjon, men de kan/vil ikke forstå. Spesielt ikke min svigerinne. Folk på min alder blir ikke så syke, sier hun.

Du kjenner ikke hennes situasjon. Slutt å vær en bitch. 

Anonymkode: cd634...b3b

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness

Jeg skjønner heller ikke hvorfor du legger deg opp i dette.

Om han velger å være sammen med henne og stifte familie sammen så er det opp til dem hvordan de velger å legge opp livet sitt sammen.

Og du vet ikke grunnen til at hun var sykemeldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er virkelig ikke ditt problem eller noe du skal legge deg opp i. Hvis broren din er ok med dette, er det det eneste som teller. Du og resten av familien skal ikke diktere andre i familien sitt partnervalg, eller prøve boikotte andres parforhold. 

Anonymkode: 34875...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...