Gå til innhold

Slitsom person som ødelegger studenttiden min...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med en skikkelig slitsom påtrengende person i klassen (universitetet), og trenger hjelp til hvordan jeg kan takle dette uten å ødelegge trivselen videre for studiet... 

I starten av studiene var det vanskelig å bli kjent med folk, men jeg holdt meg mye med de jeg var på faddergruppe med. Etter et år skjedde det noe drama etterhvert som oppløste "gruppen" hvor den ene jenta (si hun heter Ida) plutselig følte fryst ut, og alle ble litt spredd fra hverandre. Jeg passet på sitte mye med Ida i forelesningene og ble godt kjent med henne. Da vi hadde mye gruppearbeid spurte jeg ofte om hun ville være sammen på gruppe. Så merket jeg mer og mer at hun ble skikkelig påtrengende og maste veldig mye. Det kunne være over 100 snaper hver dag, meldinger på Facebook, at hun ringte hvis det gikk mer enn en time og jeg ikke har svart henne hvor hun skjelte meg ut. På skolen fotfulgte hun meg overalt (til og med på do) og tok mye plass med å fortelle om meningene sine, frekke kommentarer om meg, avbrøt meg, misforsto alt jeg sa for å lage diskusjon der hun "vant" og lo av meg, og hvis jeg snakket med andre blandet hun seg inn i samtalen og laget kvalm hvor hun vinklet det som at jeg og hun mener akkurat det samme. I tillegg var det alltid synd på henne fordi hun ble fryst ut, og det var klassen mot oss (i følge henne). Jeg fikk ikke lov å snakke med bedre i klassen uten hun var med i samtalen, for da var jeg en av mobberne mot henne. Jeg irriterte meg mer og mer, og så fort at vi er helt totalt ulike personer. På gruppeoppgavene merket jeg og at hun jobbet minimalt og det hun hadde gjort kunne ikke brukes, men hun diskuterte og snakket veldig høyt om at alt hun har gjort er best og alt er hennes ideer. Har blitt mye dobbelt arbeid for min del og frustrasjon.... 

Nå for noen måneder siden var det en tredje jente med på gruppe med oss, hvor hun sa til meg at hun forstår ikke hvordan jeg finner meg i den frekke måten Ida snakker til meg på og at flere i klassen takler ikke henne og er derfor hun ble fryst ut. Så sa hun at Ida "spiser" opp folkene rundt meg med å lage kvalme, for å ha meg for seg selv, hvis det gir mening... Etter det begynte jeg å trekke meg bort fra Ida, med å slutte å sende på meldinger og unngikk å gå i forelesninger fordi jeg følte meg kvelt og hadde fått helt nok og føler hele greia er skikkelig fjortis tendenser...

Jeg har hatt en periode nå hvor jeg ikke har orket å gå i forelesningene pga Ida, og gått glipp av masse. Her en dag var det et obligatorisk oppmøte hvor jeg var nødt å gå, og hun sendte sikkert 50 mld før forelesningen for å finne ut hvor jeg var og hvor jeg sitter slik hun skulle finne meg. Så var det påan igjen med alt maset, frekke spydige kommentarer og hun har bare antatt at vi skal jobbe sammen på neste gruppearbeid og at hun vil se vaktlisten min for hvordan jeg jobber fremover?? Jeg ble så satt ut og forbanna at jeg lurte meg unna henne og stakk hjem. Så nå blir jeg terrorisert på telefonen... 

Jeg har tidligere gitt beskjed på en fin måte at det kan bli litt mye mas, og at jeg ønsker å jobbe alene enn å alltid være på gruppe med henne. Hun får alltid raserianfall og blir heilt vill i blikket og spør om det er fordi jeg heller vil jobbe sammen med de som frøs henne ut.... 
Jeg aner virkelig ikke hvordan jeg skal gi beskjed til henne at nå er det nok og at jeg vil ha minst mulig å gjøre med henne fremover uten at det klikker for henne. Føler jeg fryser helt til når jeg kommer i konflikt situasjoner. 

Setter utrolig stort pris på svar, om lignende erfaringer eller tips og råd til hva jeg kan si og gjøre for å få en slutt på dette... 

Anonymkode: 3117a...72f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville prøvd å utvikle den sosiale omgangen med dine andre studievenner og så gitt klar bedkjed til denne personen at det blir for mye mas.... Hun høres ikke helt god ut, men ingenting bedrer seg dersom ingen forteller henne det direkte...

Anonymkode: d52a9...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun her burde du sette ned foten til. Altså sagt på en bestemt måte at måten hun er på er fpr intens. At hun sender for mye meldinger og at du ikke orker det mer. Gir hun seg ikke si at du anmelder henne for trakassering. Si at hun har ingenting med hvordan du jobber og fortell henne årsaken til at hun ble "fryst" ut. Si at du ikke ønsker henne noe vondt men fpreslå at hun skaffer seg hjelp. 

Anonymkode: 65af1...ff9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er såpass avvikende adferd at du bør oppsøke universitetets psykiatri-velferdstjeneste for å få hjelp. 

Endret av Ulven
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til studievenner og vær sammen med dem. Og fortell gjerne Ida at det ikke er deg og henne mot resten. Du velger selv dine venner og omgangskrets  

Anonymkode: 65af1...ff9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe sier meg at hun kommer til å droppe ut av studiet snart. Hold ut, prøv å hold deg sammen med de andre og unngå henne😊

Anonymkode: 62ecb...989

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan godt hende at hun aldri har fått klar beskjed om hvorfor oppførselen hennes er uakseptabel. Kanskje tidligere klassekamerater også har vært for feige til å si det rett ut, men heller sakte fryst henne ut.

Anonymkode: bc702...a07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...